تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818021151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاس همدان هرگز به تهران نمي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پاس همدان هرگز به تهران نمي‌رود
گفت‌وگو با مديرعامل پاس همدان
تابناك ورزشي، مهدي خرم دل: باشگاه پاس در شرايطي به كار خود در حوزه حرفه‌اي فوتبال و همچنين ديگر رشته‌هاي ورزشي رفته رفته پايان داد و اين حوزه را به باشگاه شهداي الوند همدان واگذار كرد كه جو نسبتاً متشنجي پيرامون اين نقل و انتقال شكل گرفته بود و برخي از وابستگان اين باشگاه، به ويژه چهره‌هاي پرسابقه و پيشكسوت با همراهي برخي از حاضران با انجام گفت‌وگوهايي تلاش مي‌كردند، موجوديت اين باشگاه همچنان در تهران حفظ شود و اين تيم پرسابقه تهراني، راهي همدان نشود.

در اين ميان، كاظم اوليايي، مديرعامل اسبق استقلال با ورود به موضوع، از همان آغاز نشان داد در رأس امور اين باشگاه قرار خواهد گرفت و با تدبيرش در آن مقطع ـ كه منجر به تحقق واگذاري امتياز پاس به همداني‌ها شد ـ شايستگي‌اش را به اثبات رساند.
مديرعامل همداني‌الاصل باشگاه پاس همدان در آن اوضاع حساس، اقدام به حفظ عنوان «پاس» كرد و بدين لحاظ، همه مسائلي كه در راستاي جلوگيري از اين نقل و انتقالات مطرح مي‌شد، يك شبه به فراموشي سپرده شد.

در آغاز فصلي كه گذشت، بسياري از كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند اين تيم نتواند با تيم مديريتي پاس همدان، نتيجه‌اي درخور توجه در فصل گذشته ليگ برتر فوتبال به دست آورد، اما به مرور زمان، اين موضوع به باوري عمومي مبدل شد كه پاس همدان به عنوان باشگاهي خصوصي يكي از مدعيان اصلي اين رقابت‌ها خواهد بود. از اين روي، همداني‌ها به طرفداران دوآتشه اين تيم مبدل شدند و بر خلاف برخي شهرستان‌ها كه به‌‌رغم وجود تيم‌هاي بومي، مردم عموماٌ طرفدار استقلال و پرسپوليس هستند، همداني‌ها به سرعت جذب تيمشان شدند و شرايط به گونه‌اي شد كه برخي مسئولان ارشد استان يا شخصاً در هيأت‌مديره اين باشگاه مردمي حضور يافتند و يا در حوزه خويش براي كمك به اين باشگاه تلاش كردند؛ رخدادي كه شايد مي‌توانست براي باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس نيز روي دهد و اين باشگاه‌ها با حمايت مسئولان استان تهران، به طور كامل تأمين شوند كه چنين نيز شد.

همه اين مسائل دست به دست هم داد تا اين فصل از ليگ برتر فوتبال به عنوان نخستين تجربه پاس همدان در قالب باشگاهي حرفه‌اي و خصوصي، جايگاه پنجمي را براي همداني‌ها به ارمغان بياورد. در هفته‌هاي اخير، دامنه اخبار نانوشته‌اي كه عموم آنها از منابع موثق بوده در ارتباط با اين باشگاه، به طرز غيرقابل انتظاري افزايش يافته است و همين باعث شد تا اوليايي، مديرعامل كنوني پاس همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي «تابناك» به بررسي و تحليل اين مسائل بپردازد.

«تابناك»: آقاي اوليايي، بگذاريد از مباحث عمراني كه در دستور كار گذاشته‌ايد، آغاز كنيم؛ احداث استاديوم پانزده هزار نفري همدان تا چه مرحله‌اي پيش رفته است؟

اوليايي: استاديوم پانزده هزار نفري همدان كه احداث آن از سال 1380 آغاز شده، تاكنون پيشرفت 60 الي 70 درصدي داشته و در نشستي كه با آقاي علي‌آبادي، رئيس سازمان تربيت‌بدني و آقاي مرادي استاندار همدان داشتيم، ايشان قول دادند زمينه لازم را فراهم كنند تا در نيم فصل دوم ليگ برتر، در اين ورزشگاه بازي كنيم.

«تابناك»: اين استاديوم تا چه ميزان از امكانات روز استاديوم‌هاي بين‌المللي برخوردار است و آيا با توجه به استقبال همشهريان شما از بازي‌هاي خانگي پاس، ظرفيت پانزده ‌هزار نفر پاسخگوست؟

اوليايي: در هر صورت، اين طرحي است كه از پيش در قالب يك نقشه تيپ آماده شده و در تعدادي از استان‌ها نيز به مرحله اجرا رسيده كه يكي از اين استان‌ها نيز همدان است، اما به هرحال با توجه به آنكه در آن مقطع همدان تيمي در ليگ برتر نداشت، شرايط متفاوت بوده و ضرورت دارد كه در تلاش براي احداث ورزشگاهي گسترده‌تر باشيم.
درباره امكانات روز نيز بايد اشاره كنم، ورزشگاه همدان، تنها ورزشگاهي از اين سري ورزشگاه‌هاست كه مجهز به سيستم هيترينگ است و به همين دليل در زمستان با حرارتي كه به چمن منتقل مي‌شود، برف در زمين چمن نمي‌نشيند و بازي‌ها به تعويق نمي‌افتد.

«تابناك»: سيستم الكترونيكي ورود و خروج ورزشگاه را از قلم انداختيد.

اوليايي: اين موضوع كاملاً فرق مي‌كند؛ بنده سال‌ها تلاش كردم سيستم ورود و خروج الكترونيكي را در تهران ايجاد كنم، اما به دليل مشكلات موجود در استاديوم آزادي، اين طرح اجرايي نشد و منطقي بود در جاي كوچكتر به عنوان پايلوت از اين طرح استفاده كنيم و پس از تكميل در ساير ورزشگاه‌ها نيز از اين طرح استفاده شود. در ديداري آقاي علي‌آبادي در حضور استاندار و مديركل تربيت بدني استان همدان، مجوز استفاده از اين سيستم را صادر كردند تا آزمايشي به اجرا گذاشته شود.

«تابناك»: در فصل نقل و انتقالات تا چه ميزان بازيكن جديد جذب خواهيد كرد؟

اوليايي: گمان مي‌كنم بخش اعظم بازيكنان را نگه داريم و 25 الي 30 درصد، تغييرات داشته باشيم كه در همين زمينه نيز تلاش خواهيم كرد تا نخست نيازهايمان را با بازيكنان داخلي برطرف كنيم و در صورت نياز در برخي پست‌ها، سراغ بازيكنان خارجي برويم. در مجموع از عملكرد بازيكنان رضايت داريم و همين امر، باعث شده قالب كلي پاس همدان حفظ شود.

«تابناك»: حضور بگوويچ به عنوان سرمربي پاس همدان براي فصل آتي قطعي شده است؟

اوليايي: چندي پيش با وينگو بگوويچ به توافق نهايي رسيديم و بر اين مبنا او از روز سه‌شنبه چهارم تير ماه، بازيكنان را تمرين داد. قراردادي كه بسته شد، در مباحث مالي يك ساله است و در صورت رضايت طرفين، قرارداد قابل تمديد خواهد بود.

«تابناك»: يكي از مسائلي كه درباره بيشتر باشگاه‌ها ازجمله پاس همدان با شفافيت با آن برخورد نشده، هزينه‌هاي ساليانه است. مي‌توانيد رقم حدودي هزينه‌هاي فصل اخير پاس همدان را بگوييد؟

اوليايي: ببينيد، بالاخره ما چه بخواهيم و چه نخواهيم، سازمان‌هاي بين‌المللي و سياست‌هاي داخلي، خواستار گسترش بخش خصوصي در حوزه ورزش هستند و بدين لحاظ توقع مي‌رود دولت از كارهاي اجرايي همچون تيم‌داري دست بكشد و اين مسائل را به بخش خصوصي واگذار كند. در كمتر جايي دولت‌ها تيم‌داري مي‌كنند و در واقع در ديگر كشورها، تنها دولت‌ها كمك‌هاي مالي به باشگاه‌ها انجام مي‌دهند. در واقع رقابتي كه شكل گرفته، به رقابت بخش خصوصي با بخش دولتي مبدل شده كه كاملاً يك طرفه و ناعادلانه است كه فيفا هم مي‌خواهد اين رقابت دولتي نباشد، چرا كه علاوه بر نابرابري تيم‌ها، فوتبال دولتي سياسي است.
ما بايد براي تيم‌داري در ليگ برتر يك متوسطي قايل شويم كه به باور بنده، سه ميليارد تومان رقم چشمگيري است. هم‌اكنون بسياري از تيم‌ها، بيش از اين هزينه مي‌كنند و برخي‌ها نيز با كمتر از اين فصل را پشت سر مي‌گذارند. ما هم در پاس همدان پيرامون همين متوسط، به صورت بهينه هزينه كرده‌ايم.

«تابناك»: به متوسط هزينه‌ها اشاره كرديد؛ اين هزينه‌ها و احياناً سقفي كه براي آنها قابل تعريف است تا چه ميزان به مديران و باشگاه‌ها در فصل فشار مي‌آورد؟

اوليايي: هم‌اكنون مي‌بينيم كه يك مدير موفق مي‌شود، اما سرانجام تعويض مي‌شود و يك مدير نيز موفق نمي‌شود و تعويض مي‌شود و دلايل مشخصي هم درباره علت اين تغييرات عنوان نمي‌شود. يكي از مهمترين دلايل اين تغييرات مديريتي، سقف هزينه‌هاست كه تا به حال براي آن هيچ محدوديتي در نظر گرفته نشده است. در همين فصلي كه گذشت، مديرعامل يكي از باشگاه‌ها كه رئيس هيأت مديره نيز بود، بالاترين هزينه‌ها را انجام داد، ولي موفق نشد نتيجه بگيرد. به هر حال، چون هزينه‌هاي باشگاه‌هاي دولتي با اعتبارات دولتي تأمين مي‌شود، ديگر كسي دنبال بالانس درآمد و هزينه نمي‌رود كه همين امر نيز دست آخر مشكل‌ساز مي‌شود. به همين خاطر مي‌بينيم كه بيشتر پول‌ها غير شفاف هستند و به نام چيزهاي ديگر سند مي‌خورد و در ورزش هزينه مي‌شود. بسياري از باشگاه‌هاي مطرح دنيا به صورت سهامي اداره مي‌شوند كه سوددهي بالايي نيز دارند، اما باشگاه‌هاي كشورمان، تنها هزينه‌بر هستند. بايد به سرعت به اين سمت پيش برويم كه در اين ارتباط ضروري است مسير خصوصي‌سازي در ورزش هموارتر از گذشته شود.

«تابناك»: در واقع از اعتبارات دولتي به عنوان يك امكان براي توسعه ورزش حرفه‌اي بگذريم؟

اوليايي: همان‌گونه كه عرض كردم در ديگر كشورها نيز دولت به باشگاه‌ها اعتباراتي را تحت عنوان كمك اختصاص مي‌دهد كه در ايران نيز بايد اين سازوكار رونق بگيرد. مجلس مصوب‌هاي دارد، مبني بر اين كه دستگاه‌هاي دولتي مي‌توانند يك درصد از اعتبارتشان را در حوزه ورزش هزينه كنند كه بايد 30 درصد از آنچه هزينه مي‌شود، به سازمان تربيت بدني تخصيص يابد. اين مسأله بايد هرچه سريعتر تكليفش مشخص شود، چرا كه نه سازمان‌هاي دولتي ادامه اين رويه را مي‌پذيرند و نه خبرگان و دلسوزان علاقه‌مند به استمرار دولتي بودن ورزش هستند. همه دلسوزان نظام بر اين باورند كه اجراي اصل 44 و تغيير ماهيت دولت به نهادي سياستگذار، برنامه‌ريز و ناظر، مي‌تواند به شكوفايي و توسعه كشور منجر شود كه نبايد با اين مقوله به صورت گذرا برخورد كرد. ما هم اين را مي‌پذيريم، ولي عمل نمي‌كنيم و روز به روز ورزش به سمت دولتي شدن پيش مي‌رود. مهمترين مسأله‌اي كه براي تحقق اين امر، ضرورت تلقي مي‌شود، احصاي درآمدهاست و بايد به سمتي پيش برويم كه علاوه بر دريافت اين يك درصد از دستگاه‌ها، سرمايه‌داران ترغيب به سرمايه‌گذاري در بخش ورزش شوند. اين امر نيز مستلزم آن است كه در درجه نخست، سرمايه‌ها را حفظ كنيم و در وحله بعد، سوددهي سرمايه‌گذاري در اين بخش قابل تضمين باشد. هنگامي كه هزينه و درآمد غيرشفاف است، سرمايه‌گذار چنين ريسكي نمي‌كند و ترجيح مي‌دهد در ديگر حوزه‌ها هزينه كند.

«تابناك»: اجازه بدهيد از مقوله خصوصي‌سازي خارج شويم. چندي پيش، آقاي كيومرث ‌هاشمي در گفت‌وگو با يكي از رسانه‌ها، از مثبت بودن نتيجه آزمايش دوپينگ دو تن از بازيكنان پاس همدان پرده برداشت. در اين باره موضعت‌ان چيست؟

اوليايي: من آقاي كيومرث‌ هاشمي‌ را نمي‌شناسم! بنده مديرعامل پاس همدان هستم كه از نظر تشكيلاتي در استان زيرمجموعه اداره‌ كل تربيت‌بدني استان هستيم و در تشكيلات فوتبال نيز تحت نظر فدراسيون فوتبال فعاليت دارد. البته در اين زمينه، پيگيري‌هايي انجام داده‌ايم، اما تا به كنون نامه‌اي در اين باره دريافت نكرده‌ايم. با مديران فدراسيون فوتبال، عزيز محمدي، رئيس سازمان ليگ و همچنين مسئولان اداره كل تربيت‌بدني استان همدان نيز در تماس بوديم كه آنها نيز بي‌اطلاع بودند.

مگر مي‌شود چنين چيزي باشد و هيچ‌كس آگاهي از آن نداشته باشد؟! از نگاه ديگر نيز بايد مدنظر داشته باشيد اين بازيكنان در بازي راه‌آهن داخل زمين نرفته‌اند كه بخواهند دوپينگ كنند و با توجه به شناختي كه از شخصيت اين بازيكنان دارم، بعيد مي‌دانم اين موضوع درست باشد. بنده با قاطعيت مي‌گويم يا آقايان اشتباه كرده‌اند يا كدها جابجا شده و يا موادي مصرف شده كه بايد بررسي دقيقتري درباره آنها انجام شود.

«تابناك»: پس اين اظهارات بر چه پايه‌اي عنوان شده است؟

اوليايي: گمان مي‌كنم اين اظهارت با توجه به اختلافاتي كه ميان متوليان دوپينگ در حوزه فوتبال هست، بيان شده باشد. جاي نگراني و ابهام است براي فوتبال كه براي شخصي مثل بنده كه بيست سال در اين حوزه مديريت كرده‌ام كه كدام تشكيلات رسميت دارد؟! آنها بايد اهليتشان را به فدراسيون اثبات كنند و فدراسيون نيز اين تشكيلات را به طور كامل به رسميت بشناسد تا باشگاه‌ها و ديگر زيرمجموعه‌ها نيز مرجع رسمي را بشناسند. هم‌اكنون نيز اظهارات در اين زمينه زياد است كه ما هم منتظريم تا مسئولان فدراسيون در اين باره رسما اعلام نظر كنند. البته من با مسئولان بالاتر از فدراسيون در اين زمينه صحبت كردم كه منجر به نتيجه خواهد شد.

«تابناك»: نگاه شما در پاس همدان نيز همچون باشگاه‌هاي تهراني است كه در يك تيم فوتبال خلاصه مي‌شويد يا در ديگر رشته‌ها نيز سرمايه‌گذاري كرده‌ايد؟

اوليايي: قطعاً فعاليت‌هايمان را به رشته فوتبال خلاصه نمي‌كنيم و در ديگر رشته‌هايي نيز تيم‌هايي را تشكيل داده‌ايم و تاكنون در رشته‌هاي بدمينتون، تكواندو فعال شده‌ايم و در ليگ‌ها حضور فعال داريم و در كوهنوردي پاس همدان در حال آماده‌سازي براي صعود به قله لينيگ قزاقستان است. من چند رشته ديگر را نيز به مجمع محترم ارايه مي‌دهم تا راه‌اندازي آنها تصويب شود و تلاش خواهيم كرد تا آنجايي كه امكان دارد، با كمترين هزينه، رشته‌هاي بيشتري راه‌اندازي كنيم.

«تابناك»: گفته مي‌شود مقرر شده، شما به عنوان رئيس هيأت‌مديره باشگاه پاس همدان برگزيده شويد و فتح‌الله زاده مديرعامل باشگاه خواهد شد؛ اين تغييرات را تأييد مي‌كنيد؟

اوليايي: به نظر مي‌رسد، تغييراتي در باشگاه‌ها مطرح شده كه در همين زمينه اين مسائل مطرح شده است، اما در مجموع، اين موضوع درست نيست. به هر حال، بهتر است آقاي فتح‌الله‌زاده به كار خودش مشغول باشد و براي فصل آينده استقلال برنامه‌ريزي كند و بنده هم تيم همدان را جمع كنم.

«تابناك»: بحث بازگشت پاس همدان به تهران نيز كه براي آن نامه‌نگاري‌هاي شده تا چه حدودي جدي است؟

اوليايي: بنده در جريان اين نامه‌نگاري‌ هستم، اما براي تحقق آن به مدت دو سال در فرماندهي كل قوا و نيروي انتظامي كار كارشناسي شده است و دستور بالاترين مقام را دارد. در آن مقطع، با بررسي‌هايي كه انجام شد، اينچنين تشخيص داده شد كه بهتر است دستگاه‌هاي دولتي، از جمله نيروي انتظامي، به وظايف ذاتي‌شان بپردازند و ديديم كه پس از ما صباباتري در آستانه واگذاري قرار گرفت.

«تابناك»: در اصل واگذاري هيچ بحثي نيست و تنها اين موضوع مطرح بوده كه آيا مي‌توان باشگاه دولتي را بدون برگزاري مزايده و يا مناقصه واگذار كرد و يا به عبارت ديگر هبه كرد؟

اوليايي: نامه‌نگاري‌ها نيز در همين خصوص بود كه ما هم پاسخگوي دستگاه‌هاي نظارتي پيگير بوديم. مطمئناً واگذاري اين باشگاه كه به يك نهاد عمومي غيردولتي و نه شخصي انجام شده، هم در راستاي تحقق خواست نهادهاي بين‌المللي ورزشي، از جمله فيفاست و هم در راستاي واگذاري امور مردم به مردم است. ما اموالي دريافت نكرده‌ايم كه بحث مزايده مطرح باشد و اگر يك خودكار از نيروي انتظامي واگذار شده بود، اين موضوع قابل طرح بود.

«تابناك»: با اين تفاسير، اين بحث بازگشت پاس به تهران منتفي است؟

اوليايي: قطعاً همين گونه است و اين اتفاق نمي‌افتد. تا به كنون اين موضوع را نگفته بودم، اما به لحاظ بيان جايگاه پاس همدان، بايد يادآور شوم كه اين باشگاه، عامل وحدت رويه و همدلي مسئولان استان شده و هر زمان، برنامه‌اي داريم همه مسئولان امر حضور فعالي دارند. پاس همدان تنها يك باشگاه ورزشي نيست، بلكه به عنوان پرچمدار خصوصي‌سازي در ورزش، در پي ايجاد ظرفيت در اين بخش است. ما در حال احداث كمپ بين‌المللي بي‌نظيري با نام «برآفتاب» هستيم كه در راستاي ارتقاي اكوسيستم طبيعي استان در سي هكتار طراحي شده است.
همچنين براي نخستين‌بار، استاديوم سرپوشيده‌اي احداث مي‌شود و حركت‌هاي فراواني در حال پيگيري است كه پاس آن را تأثيرگذارتر از يك باشگاه ساخته است. در بيست روز گذشته نيز توانستيم با تيم هشت نفره از بهترين مربيان، نزديك به 1100 نفر از جوانان و اميدها را كه از همدان و ديگر استان‌هاي غربي آمده‌ بودند، تست كنيم كه از ميان آنها برخي نيز برگزيده شدند.

علاوه بر اين، در حوزه اجتماعي نيز آثار شكل‌گيري پاس همدان مشهود است و علاوه بر افزايش اميد به زندگي در استان، آمار خودكشي نيز كاهش يافته است.
به هر حال، بايد تلاش كنيم اين امكان براي استان همدان حفظ شود و بستر لازم براي گسترش روحيه نشاط در سطح اين استان فراهم بماند.
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن