تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820565052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پایه گذاران موسیقی سنتی ایران در قرن بیستم (2)


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: شرکت او در مجالس اشراف دیگر موجب شد تا او مورد استنطاق شعاع السلطنه قرار گیرد و ناچار به منزل دوستش که سرایدار سفارت انگلیس بود... درویش خان (غلامحسین درویش) 1305-1251 ه.ش غلامحسین درویش، به دلیل تکیه کلام پدرش (حاجی بشیر) درهنگام خطاب کردن دوستان و به ویژه پسرش، به واژه درویش به این لقب شهرت یافت.   حاجی بشیر اندکی با نوازندگی سه تار آشنایی داشت و فرزندش را به شعبه موزیک دارالفنون سپرد. غلامحسین درویش در دارالفنون، خط، موسیقی، نواختن شیپور و طبل کوچک را فرا گرفت و پس از مدتی طبال دست موزیک ملیجک (عزیزالسلطان) در دربار ناصرالدین شاه شد. بعد از آن تار را نزد حسینقلی آموخت. سپس کمال السلطنه (پدر ابوالحسن صبا) او را به پسر مظفرالدین شاه (شعاع السلطنه) معرفی کرد ولی چون مستمری دستگاه شعاع السلطنه اندک بود، غلامحسین درویش به مجالس دیگر میرفت و در ضمن به تدریس نیز می‌پرداخت. شرکت او در مجالس اشراف دیگر موجب شد تا او مورد استنطاق شعاع السلطنه قرار گیرد و ناچار به منزل دوستش که سرایدار سفارت انگلیس بود پناه برد و در آن جا با نواختن چند نغمه اروپایی- در حضور همسر سفیر انگلیس- که درویش خان در مدرسه موزیک دارالفنون با آن آهنگها آشنا شده بود و مکاتبه سفارت با شعاع السلطنه درویش خان از مزاحمت شاهزاده آسوده شد.   گفته شده است که پیش از درویش خان «پیش درآمدها» قطعات مستقلی نبوده اند و جزو ردیف به شمار می‌رفتند و مبتکر پیش درآمد به سبک امروز موسیقی سنتی، غلامحسین درویش بوده است. خالقی می‌گوید: «ارکستر که از چند نوازنده تشکیل می‌شد می‌خواست نواختن دسته جمعی را با یک مقدمه مفصل‌تر آغاز نماید، آهنگهای کمی ‌در دسترس داشت. به همین مناسبت موسیقی یک ارکستر چندنفری هم از آواز شروع می‌شد که نوازنده چهار مضراب یا درآمدی می‌زد و خواننده غزل را آغاز می‌کرد. موسیقی،مخصوص مجالس بزم بود و ارکستر از پنج یا شش نفر نوازنده تجاوز نمی‌کرد و این عده هم نه به اسم ارکستر بلکه به نام رامشگر، خنیاگر، اهل طرب، نوازندگان،عمله طرب و غیره در یک اتاق به نواختن مشغول می‌شدند و شنوندگان هم عده زیادی نبودند» خالقی همچنین درباره داستان به وجود آمدن پیش درآمد می‌افزاید: «نخستین کنسرتها به تشویق ظهیرالدوله در مجالس بزرگی که شنونده بیشتری داشت به گوش مردم رسید، بنابراین برای شروع کنسرت ،آهنگهای دیگری لازم بود که مفصل تر باشد و چند دقیقه‌یی به طول انجامد تا مردم را برای شنیدن ساز و آواز تنها آماده کند. پس احتیاج موجب به وجود آمدن پیش درآمد شد.» درویش خان آثاری در پیش درآمد رینگ و تصنیف دارد و چند قطعه متفرقه از جمله سرودی به نام مارش جمهوری. همچنین او به دعوت یک کمپانی انگلیسی برای پر کردن صفحه به خارج از ایران مسافرت کرد که چندتن از نوازندگان و خوانندگان آن زمان او را درسفرها همراهی کردند.درویش خان در54 سالگی در اثر تصادف درشکه اش با یک خودرو جان سپرد.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن