تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است. دعاى روزه دار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816407740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - 13 ميليارد دلار بيشتر


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: اقتصاد - 13 ميليارد دلار بيشتر


اقتصاد - 13 ميليارد دلار بيشتر

گروه اقتصاد: كمتر از چهار ماه زمان لازم بود تا اميدهاي رئيس كميسيون اقتصادي مجلس هشتم، مبني بر آنكه دولت امسال متممي براي بودجه به مجلس نبرد به يأس بدل شود. هنوز سال به نيمه نرسيده دولت نزديك به 13 ميليارد دلار برداشت از حساب ذخيره ارزي را روي ميز مجلس گذاشته‌است؛ رقمي كه اگر قرار باشد تا پايان سال با همين روند افزايش يابد، معلوم نيست ميزان مصارف ارزي دولت نهم در سالي كه ادعاي بودجه‌نويسان دولت نهم شفافيت لايحه بودجه بود به كجا خواهد رسيد؟

اگرچه بخش عمده‌اي از اين برداشت 13 ميليارد دلاري قرار است صرف خريدهاي ارزي شود و در بازارهاي داخلي تبديل به ريال نخواهد شد تا تورم فزاينده چند ماه اخير را مهار سازد، اما همان دو ميليارد دلاري كه قرار است در داخل كشور صرف جبران زيان‌هاي خشكسالي و سرمازدگي شود مي‌تواند بار تورم را بر شانه‌هاي مردم سنگين‌تر كند.
در اين ميان بعيد است مجلس هشتم عملكردي بهتر از مجلس هفتم در تصويب تمام خواسته‌هاي دولت براي افزايش ميزان مصارف ارزي و برداشت مكرر از حساب ذخيره ارزي داشته باشد، كمااينكه قيد يك‌فوريت برداشت 5/4 ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي در اين مجلس تصويب شد و آنگونه كه يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس مي‌گويد: نمايندگان مجلس در كميسيون اقتصادي با برداشت 45 هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي توسط دولت به منظور مقابله با خشكسالي و واردات كالاهاي اساسي موافقت كردند.
پيمان فروزش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: جلسه روز گذشته كميسيون اقتصادي مجلس به بررسي لايحه اصلاح جداول شماره 4 و 8 قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال 1387 كل كشور اختصاص داشت كه بر اساس مصوبه اين كميسيون دولت اجازه دارد مبلغ 45 هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي به منظور مقابله با خشكسالي و نيز واردات كالاهاي اساسي برداشت كند.
وي افزود: اين مصوبه به منظور اجرايي شدن احتياج به تصويب در صحن علني دارد.
در همين حال، معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي نيز از تهيه پيش‌نويس لايحه هشت ميليارد دلاري واردات بنزين و گازوئيل خبر داده و گفته‌است: اين لايحه از طرف وزارت نفت به دولت ارائه شده است.
محمدرضا نعمت‌زاده، درباره اين لايحه گفت: با توجه به گران شدن قيمت بنزين و گازوئيل در بازارهاي جهاني بودجه اختصاص‌يافته در سال جاري به ميزان سه ميليارد و 500 ميليون دلار كفايت واردات بنزين و گازوئيل تا پايان سال را ندارد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس لايحه‌اي به منظور جبران كسري تامين بودجه واردات بنزين و نفت‌گاز به ميزان هشت ميليارد دلار تنظيم و از سوي وزارت نفت به دولت ارائه شده است.
وي تصريح كرد: هم‌اكنون گازوئيل به قيمت جهاني هر تن 1300دلار و بنزين به قيمت 1200دلار وارد مي‌شود.
نعمت‌زاده گفت: از اين ميزان اعتبار درخواستي چهار ميليارد دلار به بنزين و چهار ميليارد دلار به واردات نفت گاز اختصاص مي‌يابد و با اجراي توزيع نفت‌گاز با كارت سوخت صرفه‌جويي صورت خواهد گرفت.
وي ابراز اميدواري كرد در صورت نهايي شدن اين پيشنهاد در دولت، مجلس نيز با آن موافقت كند.
نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه تمام اين برداشت‌ها به‌زودي به تصويب برسد، چراكه هميشه تنگناها و ملاحظاتي وجود دارد كه بر اساس آنها نمايندگان مجلس حتي به قيمت شريك‌شدن در بي‌برنامگي‌هاي دولت تن به تصويب لوايح و درخواست‌هاي دولت بدهند تا وقتي دولت متهم به برداشت از حساب ذخيره ارزي شد اين اتهام را با مجلس قسمت كند و آثار آن را ناشي از تصويب و موافقت نمايندگان بداند.
البته پيش‌تر نمايندگان مجلس به يك‌فوريت اين لايحه راي مثبت داده‌اند كه در صورت تصويب نهايي آن قانون برنامه چهارم توسعه اصلاح و مبلغ 45 هزار ميليارد ريال از جدول 4 اين قانون برداشت و به جدول شماره 8 اضافه مي‌شود.
در صورتي كه اين لايحه در صحن علني مجلس به تصويب نهايي برسد به دولت اجازه داده مي‌شود معادل ارزي مبلغ 20 هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت و براي جبران خسارات ناشي از خشكسالي در استان‌هاي مختلف كشور از جمله تامين آب شرب بهداشتي مناطق شهري، روستايي و عشايري، تامين نهاده‌هاي دامي، خوراك دام، حفظ حيات وحش و آب شرب دام حيات وحش، پرداخت سود و كارمزد ناشي از استمهال تسهيلات دريافتي خسارت‌ديدگان و همچنين تقويت بيمه محصولات كشاورزي و كمك به كشاورزان و باغداران خسارت‌ديده در جريان سرمازدگي و خشكسالي با توزيع نهال باغي يارانه‌اي و ساير موارد اضطراري اختصاص داده و هزينه كند.
همچنين به دولت اجازه داده مي‌شود نسبت به برداشت معادل ارزي مبلغ 25 هزار ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي برداشت و جهت تامين اعتبار خريد و واردات كالاهاي اساسي و يا ضروري به صورت ارزي و يارانه كالاهاي اساسي هزينه كند.
اضافه شدن برداشت 13ميليارد دلاري دولت در كمتر از چهار ماه و ارائه لايحه متمم بودجه در فصل دوم سال نشانگر آن است كه لايحه بودجه امسال بدون توجه به واقعيت‌ها تهيه و تدوين شده‌است كه بيشتر كاركردي براي تظاهر به بهبود كارنامه كاري دولت داشته است و به قول كارشناسان اقتصادي مستقل، دولت به جاي تدوين لايحه سالانه بودجه، لايحه بودجه ‌نيم‌سالانه و اين‌بار حتي چهارماهه به مجلس برده‌است.
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن