تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821170645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديدگاه هاي شهيد بهشتي درباره انسان آزادي جامعه جهاد و شهادت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ديدگاه هاي شهيد بهشتي درباره انسان آزادي جامعه جهاد و شهادت
انسان اگر انسان عاقل باشد لذت بي نهايت را بر لذت زودگذر ترجيع مي دهد. اي انسان اگر مي خواهي به آن لذت بي نهايت برسي و از آن رنج بي نهايت در امان بماني بايد روي خط انسانيت زندگي كني و در جهت مصلحت « ما » حركت كني كه رضاي خدا در اينست . مسلمان آسايش طلب انسان آسايش طلب انساني كه رعايت آسايش شخصي و پرهيز از همه گزندها مسئله درجه اول زندگي او باشد نمي تواند يك مسلمان متعهد و وظيفه گزار باشد. آدميزاد همواره زندگي را بر سر دو راهي و چند راهي مي گذارند امتياز و والائي زندگي انسان ها هم در همين است كه انتخاب مي كنند و انتخاب كاريست بس دشوار. يكي از نقشهاي قلب در انسان اين است كه بازتاب انديشه ها را روي عواطف و اميال انسان بسرعت نشان ميدهد. آدمي براي سعادتمند شدن احتياج به يك نوع سكونت و آرامش و طمانينه روحي دارد همينقدر كه اين را فهميد و كفه عملش بسمت كارهاي اصيل جاوداني گردش كرد همين اندازه براي سعادت انساني كافي است . زندگي انسان اگر صرفا برپايه محاسبات و برنامه ريزيها و جهت يابيهاي عقل حسابگر باشد پوچ و بي معني است . انسان موجودي است كه با استعداد و آمادگي متنوع هم مي تواند شقي شقي از كار درآيد و هم مي تواند سعيد سعيد. اين سعادت و شقاوت وابسته به تلاش انسان است . هر انساني يك كتاب سربسته است كه اوراق اين كتاب با اوراق كتاب انسان ديگر تفاوت بسيار دارد. انسان نرم مزاج و سراپا محبت نسبت به همه يك انسان نيمه كامل است از نظر اخلاق اسلام انسان مسلمان بايد به موقع بتواند خشم وكين داشته باشد قهر داشته باشد و به موقع خود بتواند مهر داشته باشد. انسان از ديدگاه اسلام و قرآن عبارت از يك « شدن » مستمر خودآگاه خودسازي و محيط ساز است . « هادي » بايد خود مهار باشد. هر انساني بايد خود مهار باشد. هادي بايد خودمهارتر باشد و اين خودمهاري باتلقين درست نمي شود باتمرين درست مي شود. بالاترين خدمت به جامعه انسانها و محكمترين و استوارترين پايه براي بهتر زندگي كردن انسانها اينست كه انديشيدن را به آنها بياموزيم . ما همواره گفته ايم كه انسان اسلام از گهواره تا گور خودسازي مي كند و در اين خودسازي هم نقطه قوت دارد و هم نقطه ضعف . اگر اين انسان اسلام موفق شود كه نقطه هاي قوتش بر نقطه هاي ضعفش بچربد آنوقت در اين امتحان الهي قبول ميشود. واگر خداي ناكرده عكس اين جريان واقع شود در اين امتحان مردود خواهد شد. هر فرد انسان و جامعه انسان نيازمند است به محاسبه و مراقبه . تفاوت نظام جمهوري اسلامي بانظام پيشين اين است كه يك يك شما برادران و خواهران بايد حسابرس و حسابكش خودتان و جامعه تان و حكومتتان باشيد. و قانون اساسي تان براي اين و بر اين اساس تنظيم شده كه به شما امكان رسيدگي حسابرسي و حسابكشي را بدهد و وقتي ما مي توانيم بگوئيم با يك نظام جا افتاده تر سرو كار داريم كه شيوه ها و راهها و وسائل اين حسابرسي و حسابكشي را نظام فراهم كند. بي شك بايد راهها تازه و كاملتر و آسانتر عملي تر و موثرتر براي اين حسابرسي و حسابكشي در برابر همه انسانهاي ما هر مرد و زن مسلمان ما باز شود تا بتوانيم بگوئيم « المومنون و المومنات بعضهم اوليا بعض يا مرون بالمعروف و ينهون عن المنكر. » آيا ما مراقبت اين هستيم كه هر يك از ما خودش را و انديشه و فكرش را ترازوي منحصر به فرد حق و باطل قرار ندهد آيا ما آماده آن هستيم كه اگر بر انديشه گفتار و كردار و رفتارمان نقدي منصفانه ميشود اين نقد را راحت قبول كنيم هر انساني يك كتابست كه از او فقط يك نسخه تهيه شده مطالعه اين يك نسخه و اين يك كتاب شما را از مطالعه دقيق علمي انسان ديگر كه كتاب ديگري است بي نياز نمي كند. انسان ديروز موجودي ثابت نيست كه رنگش عوض نشود تجلي اش عوض نشود شخصيت يك انسان با همه تودرتوئي و پيچيدگي و سازمان يافتگي و جهت داريش واقعيتي است پويا و متحرك و در معرض دگرگوني . علاوه بر تاريخ سازي و حاكميت انسان بر سرنوشت خويش رمز تاريخ سازي انسان و خودسازي او نيز در اسلام مطرح است . انسان است كه بر قوانين حاكم مي شود و با اين انديشه است كه مي بينيد انسان اسير طبيعت سالار و سرور طبيعت ميشود. انسان موجودي است مسابقه جو اگر اين مسابقه جوئي نبود علم ها هنرها و خيلي چيزهاي ديگر نبود. انسان موجودي خودساز و محيط ساز است و اسلام انسان را اينطور به ما معرفي نموده است . انسان برخلاف آنچه بسياري از مكتبهاي امروز ميانديشند صرفا يك حيوان اقتصادي نيست . انسان آميزه ايست از تمنيات مادي و آرمانهاي متعالي و اين تمنيات و آرمانها بايد با يكديگر حركت كنند و حركت بيافرينند و اشباع و ارضا شوند. قوانين و مقررات و مراسم و آيين و بينش ما همينگونه بايد همه سونگر باشد. ميل به دانستن يكي از تمايلات اصلي انسان است . اي انساني كه آنقدر هميشه سيري كه اصلا گرسنگي را درك نمي كني تو انسان نيستي . هر انساني اگر بپرسد كه من براي چه به دنيا آمده ام مي گويم : براي تلاش پر نبرد و پر رنج در راه تكامل خويشتن و انسانيت . آزادي اي معلم اي مربي اي عالم ديني اي روحاني اي مدير مدرسه اي مدير موسسه اي مدير جامعه مبادا براي پوشاندن نقائص خويشتن به اعمال خشونت و ديكتاتوري متوسل شوي و از آزادي طبيعي ديگران جلوگيري نمائي . اگر انسان در راه سرپيچي خود از نصيحت ديگران سرپيچي خود از رعايت حق ديگران دچار خشم و غضب خودخواهانه و خودپرستانه بشود اين نقص است . آزادي و انتخاب آزادانه است كه زندگي ما را و شخصيت ما را زندگي و شخصيت انساني مي كند. بسياري از تدابير اسلام در نظام هاي سياسي و اجتماعي در حقيقت در جهت از بين بردن عوامل ضد آزادي است . همه حق اظهار نظر دربار مسئولان جامعه را دارند بشرطي كه راست بگويند. همه با هم تصميم بگيريم كه بچه هايمان آگاه مختار باشند و نقش ما نسبت به آنها نقش كمك و فراهم آورنده زمينه هاي بيشتر براي رشد سريع تر و سالمتر باشد. كوشش اسلام اين است كه انسان آزاد تربيت كند آزاد از بند هوي و هوس آزاد از تسلط خشم و شهوت و آزاد از تسلط ديگران تا بتواند راه خويش را آزادانه انتخاب كند. از همان اول كه پيغمبر آمد منادي آزادي منادي مساوات و عدالت و برابري بود. و اين مسئله در موفقيت اسلام خيلي موثر بوده است . آزادي از ديدگاه اسلام در درجه اول آزاد شدن انسان از بندگي است . انسان را فقط از يك راه مي شود قالبي ساخت و آن از راه سلب آزادي هاست . بايد همه آزاديها را از انسان گرفت تا انسان قالبي ساخت . و سلب آزادي از انسان يعني سلب انسانيت انسان يعني گرفتن اصالت از انسان . آيا كيفيت از بين بردن اين موانع اين است كه توهم يك سخني را و يك رويه اي را آغاز كني كه محيط را عصباني تر كند و به خشونت بيشتر بكشاني و آنوقت در محيط عصباني تر و خشونت بيشتر انتظار آن داشته باشي كه آزادي كاملتر تامين شود مي شود همچنين چيزي اولين بحثهائي كه بايد با هم داشته باشيم اينهاست كه اگر موانعي مشكلاتي و محدوديتهايي براي آزاديهاي مشروع تو در بيان احساس و انديشه ات وجود دارد و كيفيت از بين بردن اين موانع بهترين راه براي از ميان برداشتن اين موانع چيست جنجال است فرياد است مرده باد زنده باد است يا نه راههاي معقولتر و راههاي سازنده تر و راههاي مطلوبتري وجود دارد ما هرگز نمي توانيم آزادي را به معناي آزادي در دروغ گفتن و دروغپردازي بدانيم . جلوي دروغپردازي را بايد گرفت . البته بايد نهادهاي قانوني بتوانند جلوي اين دروغپردازيها را بگيرند. همه زنان و مردان جمهوري اسلامي ايران اعم از مسلمان و غيرمسلمان در اظهارنظر پيرامون شخصيت و طرز كار مديران و مسئولان جامعه در هر درجه كه باشند آزادند با رعايت اين دو شرط كه دروغ نگويند و بياناتشان نصيحت و دلسوزي و ارشاد باشد. ما را كه همواره مطرح كننده اسلام راستين بوده ايم متهم ميكنند كه ميخواهيم در جامعه پس از انقلاب يك نظام ارتجاعي خفقان آور برپا كنيم . همه كساني را كه در فعاليتها در رابطه نزديك و مستقيم با ما هستند گواه مي گيريم بر اين حقيقت كه ما همواره به راي و انديشه و طرز عمل ديگران كاملا احترام گذاشته ايم و همچنان به اصل نقادي مومن بوده ايم و مومن هستيم عمل ميكرديم و عمل ميكنيم . به مردم ايران فرصت بدهيد ناآگاهانه و آزادانه خود را بر مبناي معيارهاي اسلامي بسازند و اين خودسازي را به مردم تحميل نكنيد به مردم ما كمك بكنيد آگاهي بدهيد زمينه را براي رشد اسلامي آنها بدهيد ولي به مردم هيچ چيز را تحميل نكنيد. انسان بالفطره خواهان آزاديست ميخواهد خودسازي داشته باشد اما خودش خودش را بسازد. مبادا برخلاف دستور قرآن مسلمان بودن و مسلمان زيستن را به مردم تحميل كنيد آنها بر عليه شما طغيان خواهند كرد. منادي حق باشيد دعوت كننده حق باشيد آمربه معروف با رعايت تمام معيارهاي اسلاميش باشيد اما مجبوركننده مردم به راه اسلام نباشيد. چون آن مسلماني ارزش دارد كه از درون بشكفد. نديديد در اين انقلاب مردم چه خودجوشي نشان دادند بزرگترين اصل بعد از يك انقلاب تداوم همان انقلاب است . همينطور كه مردم با آزادي به راه اسلام آمدند و رهبري اسلامي را پذيرفتند همانطور كه حتي مسيحي هم رهبري اسلامي ما را پذيرفت بگذاريد مردم در تداوم انقلاب راه اسلام راه حق راه عدل و راه صفا را انتخاب كنند و ادامه دهند. اسلام آزادي انسان را بعنوان نقطه قوت آفرينش انسان مي شناسد و انسان گوهر تابناك هستي است بدان جهت كه آزاد و آگاه آفريده شده است . اسلام انسان را موجود آزاد مي داند و حتي به اين موجود آزاد نهيب مي زند كه در هر شرائط اجتماعي هستي نايست نمير يا بميران يا لااقل هجرت كن به هرحال تسليم محيط فساد نشو. در اسلام آزاديهاي فردي محدوديتهاي اجتماعي نيز دارد. انسان آزاد است اما در چهارچوب حدود الله و در چهارچوب قوانين الهي . جامعه ما تا به جايي نرسيم كه در جامعه ضعيفي در زير فشار قوي قرار نگيرد و اگر خداي نكرده قرار گرفت بسرعت رهانيده شود جامعه ما جامعه اسلامي نشده است . هيچ تبليغي براي اسلام به اندازه ساختن يك جامعه كوچك نمونه اسلامي نميتواند نافذ و موثر و پربرد باشد. وقتي ما در يك جامعه اسلامي زندگي مي كنيم نگرش زيربنائي ما از جهان بيني اسلامي گرفته ميشود و بايد در جامعه شناسي مان قبل از هر چيز اين نگرش را بشناسيم و باور كنيم . تا يك جامعه اي در ميان خودش الفت محبت اعتقاد انسجام و همبستگي و اتحاد نداشته باشد نمي تواند راه پرنشيب و فراز تكامل را با موفقيت طي كند. بايد به همه افراد جامعه امكان داد كه باندازه كافي غذا بخورند باندازه كافي حركت و تلاش كنند و به اندازه لازم درس بخوانند مهارت ياد بگيرند امكان رشد داشته باشند و وقتي مهارتي را ياد گرفتند بايد به آنها امكان داد كه براي خودشان كار كنند و مجبور نباشند كارشان را با دستمزد ناچيز به ديگران بفروشند. زمينه استثمار را بايد از بين برد. بند دوم از اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ما اين مطلب را بيان ميكند. پيغمبر ميگفت در قلمرو يك « جامعه مرامي » كه بايد حكومت مرامي برقرار باشد افرادي كه به مرام احترام نميگذارند طبعا نميتوانند زندگي كنند والا خانه اي ميشود از پاي بست ويران . در حكومت مرامي خواه ناخواه پستهاي حساس و حتي پستهاي درجه 2 و 3 در دست افرادي است كه به آن مرام معتقدند. معني شرط اسلام و كارمند حكومت اسلام همين است . در هرم جامعه كساني كه در راس يا نقطه اي نزديك به آن قرار مي گيرند بايد از نظر ايمان انديشه بينش اسلامي بينش اجتماعي تقوا فضيلت هاي روحي اهميت دادن به عبادتهاي اسلامي از قبيل نماز و روزه و نيز صداقت امانت مردم دوستي عشق به خدمت توان كار و كوشش كارداني و كارآيي نمونه هاي برجسته جامعه باشند. اگر قرار است رشد ما رشد انديشه قلب ايمان عشق به كمال عشق به انسانيت عشق به خدا خدمت صادقانه الفت و برادري و قهر با دشمنان باشد اگر اين خط خط ما باشد بايد صادقانه جامعه را به اين سمت ببريم . اگر ساخت خود ما ساخت الهي و اسلامي باشد خواهيم توانست جامعه اي با ساخت الهي و اسلامي داشته باشيم . قانون خدا اين بوده كه پيغمبر بزرگوار اسلام با تاييد الهي و با اتكا به وحي الهي اما بر طبق سنت هاي موجود جامعه مسلمانها را بسازد. اعتماد عمومي در جامعه اسلامي يكي از اصول حكومت اسلامي است . سيستم دانشگاه بايد در خدمت نيازهاي جامعه و انقلاب باشد. جامه ما ميخواهد اين تحصيل كرده ها وقتي از دانشگاه بيرون مي آيند به درد مردم برسند. اداره و مديريت در جامعه اسلامي اين است كه دستگاه مديريت جامعه اسلامي در عين مشخص بودن مسئوليتها يك مجموعه يك پارچه است . امام و امامت در راس مخروط يا هرم مديريت قرار دارد و همه شاخه ها و واحدهاي ديگر تشكيل دهنده بدنه يك هرم يا مخروط هماهنگ هستند. برادر! خواهر! آن روز كه تو بخواهي بگوئي من ديگر خاطرم جمع شده مملكت رهبران و مسئولان مسلمان مومن آگاه و متعهد پيدا كرده خودشان وظايف خودشان را البته مي شناسند و عمل مي كنند! آن روز روز انحطاط و ارتجاع و سير قهقرائي در انقلاب ماست و خدا كند چنين روزي هرگز در جامعه ما پيش نيايد بنابراين ما بايد هميشه با يكديگر انديشيده و عمل نمائيم . جامعه انقلابي واقعي كه در آن انقلاب فرهنگي عميقا روي داده باشد جامعه اي است كه در آن رهبران رهروان و مردم همه از هم مي آموزند همه خلاقيت دارند همه ابتكار دارند. اينكه استعدادها را چگونه بايد شناخت و بعد از شناختن چگونه بايد پرورش داد مسئله اساسي و مهم هر جامعه است . در جامعه اي كه انسان بجاي حركت در خط انسانتر شدن و رشد كردن بسوي خطوط انحرافي و تملق و چاپلوسي و جلب نظر افراد يا گروههاي معين كشانده شود نمي توان اميدوار بود كه استعدادها بارور شوند. در يك جامعه با تقوا سر مسئوليت ها با يكديگر نمي جنگند بر سر سمتها و منصبها افراد با هم دعوا نمي كنند بهم تعارف ميكنند اما نه تعارف دروغي واقعا تعارف مي كنند. اميدواريم جامعه ايكه ما در جمهوري اسلامي مي سازيم و خواهيم ساخت بتواند الگو و نمونه اي ارزنده از جامعه ايده آلي باشد كه مهدي موعود ولي عصر امام زمان (عج ) در آينده اي كه زمانش براي ما روشن نيست براي بشريت خواهد ساخت . فرهنگ جامعه ما فرهنگ حركت پويايي آگاهي و قهرماني است . جهاد ما در انقلاب آموختيم كه يك انسان متعهد و پيشرفته چه مرد چه زن وقتي حقش را زيرپا ميگذارند و وقتيكه به حقوقش تجاوز كنند و هنگاميكه به دين و ايمانش تجاوز ميشود وقتي به آرمانش تجاوز ميشود وقتي به خانه و زندگي و آبرو و عرض و ناموسش تجاوز ميشود وقتي به آنچه از راه صحيح بدست آورده تجاوز ميشود اين آدم آرام نمي نشيند و تسليم نمي شود اين انسان بپا مي خيزد مي جوشد مي خروشد تلاش مي كند پيكار مي كند و مي رزمد. ما در انقلاب فهميديم كه رزميدن يك كمال است و ترسيدن از رزم يك نقص است ما درك كرديم كه خدا اين قوه غضبيه و خشم را داده تا ما هميشه قهر و خشم انقلابي داشته باشيم . يك بسيجي در حالي كه مشغول خوردن يك خرما بود فرمان بسيج پيغمبر را شنيد فورا خرما را از دهانش بيرون انداخت و به سمت بسيج رفت . از او پرسيدند چرا خرما را از دهانت انداختي گفت : من ديگر خرما را ميخواهم چه كار ميروم بسمت نعمت جاودانه بهشت . اين نتيجه اعتقاد قلبي به پاداش جاودانه آخرت است . جنگ و جهاد در نظام ارزشي اسلام هم مرحله اي از ساخته شدن است و هم مرحله اي از ساختن جديد است . شهيد كسي است كه جان باختنش جهت خدا باشد. شهيد كسي است كه فداكاريش شاهد و گواه اين باشد كه انسان بخدا رسيده و بخدا پيوسته همه چيزش را در راه خدا و در راه حاكميت حق ميدهد. اسلام شهروند بي تعهد نمي خواهد اسلام ميگويد : شهروندان جامعه اسلامي . يا باور متعالي داشته باشند و در اه خدا بجنگند و متجاوز در راه دفاع از حق و قانون خدا از پا دربيآورند و يا اگر هنوز به اين حد از رشد و اعتلاي ارزشي فكري روحي ايماني نرسيده اند اقلا با متجاوز بعنوان متجاوز به جان و مال و ناموس خود و جامعه شان بجنگند و او را از پا دربيآورند تا هيچ دشمني به جامعه اسلامي طمع نكند. مسلمانها بايد طوري بجنگند كه در جنگشان هم پرچمداري تقوا نشان داده شود. بدنبال آن آرمان متعالي برويم كه غنيمت ما در جهاد رضاي خدا و سعادت جاودانه در طول بي نهايت هستي باشد. در اسلام عاليترين محك ايمان جهاد است . مردان و زنان با ايمان كساني هستند كه در راه خدا از تحمل رنجها و مشقات و سختي ها و يتيم شدنها و بي شوهر شدنها و بي زن شدنها و شكنجه ديدنها و كشته شدنها نميترسند. قهرمانان ما كساني هستند كه ريشه هاي عميق عشق و ايمان بخدا در دلهايشان چنان پيش رفته است كه همه چيز را بر كف گرفته اند. انقلاب براي اين بود كه مجاهدان تلاشگر جانباز فداكار افتخارشان اين باشد كه مصداق مجاهدين في سبيل الله والذين وآمنوا يقاتلون في سبيل الله هستند. در انقلاب فهميديم رزميدن يك كمال است و ترسيدن از رزم يك نقص است . صلح شرافتمندانه را تنها با نبرد قهرمانانه مي توان بدست آورد. آن چيزي كه ارزش واقعي جنگ و جهاد را معين مي كند آرمان و هدف از آن جنگ و جهاد است . شهادت ما با همان آمادگي كه در طول انقلاب براي شهادت افتخارآميز در راه خدا داشتيم در برابر توطئه ها با همان روحيه حتي مصمم تر آماده هستيم . ما در زيربار سختيها و مشكلات و دشواريها قد خم نمي كنيم ما راست قامتان جاودانه تاريخ خواهيم ماند تنها موقعي سرپا نيستيم كه كشته شويم و يا زخم بخوريم و برخاك بيفتيم والا هيچ قدرتي پشت ما را نمي تواند خم كند. « شهادت » در راه آرمان الهي « معشوق » ما است . آيا شنيده اي عاشقي را از معشوق بترسانند من ذره اي در عمرم از مرگ نترسيدم و تعجب ميكنم كه يك مسلماني از مرگ بترسد. بهشتي و امثال بهشتي هميشه آماده شهادتند. اگر همه چيز را بدست بياوريم ولي روحيه را از دست ما بگيرند بازنده هستيم . اي شهيدان بخون خفته و اي شهيدان بخدا پيوسته تاريخ اي رزمندگان با سعادت انقلاب اسلامي ايران اي تيزپروازان ميدانهاي شهادت اين روزگاران اين سعادت و خوشبختي بر شما خوش و خرم و مبارك باد. اي خانواده هائيكه توانسته ايد شهيد بدهيد با حفظ ارزشها شهيد بدهيد و شكيبا باشيد شهيد بدهيد و قويدل باشيد شهيد بدهيد و كوچك و بزرگتان سرفراز در جامعه بياييد و برويد و رفت و آمدتان و گردن فرازيتان روح بيشتري در جامعه ما و هم قطاران شهيدان (دوست ندارم بگويم از دست رفته ) ميگويم شهيدان بدست آمده تان بدمد. چون ما آنها را از دست نداده ايم ما آنها را بدست آورده ايم . اينها افتخارات براي يك جامعه هستند. افتخارات را مگر آدم از دست ميدهد تعبير بجايي نيست از دست دادن غلط است ما آنها را بدست آورده ايم ماخودمان هم روزي بدست مي آييم كه شهيد باشيم و شهيد بشويم . پاسداري از ميثاق و پيماني كه ميان ما و خدا ما و خلق خدا و ما و شما شهيدان و جانبازان راه خدا بسته شد هميشه در برابر چشممان است . ما آرزوي آنرا داريم كه آنچه در اختيار داريم حتي جان بي مقدارمان در راه دفاع از دستاوردهاي مقدس انقلاب اسلاميمان فدا شود. هر ملتي هر گروهي هر دسته اي دچار بيماري تن آسائي و پرهيز از فداكاري جانبازي و تحمل رنج و مشقت در راه سعادت و هدفهاي عالي انساني بشود جز يك سرنوشت نداشته و ندارد و نخواهد داشت و آن تيره بختي تيره روزي و ذلت است ذلتهائي كه گاهي عزت نماست . نقش خلاق خون و شهادت است كه نيروي عظيم اجتماعي و آرماني ما را همچنان روبه افزايش نگهداشته است . شرف و كرامت انسان در اينست كه از مرگ آن هم مرگ با شرف و عزت و افتخار نه تنها نترسد بلكه خوشحال باشد و استقبال كند. شهيد تا خود را از بندگيها و بردگيها آزاد نكند قدم به ميدان شهادت نميگذارد. براي ملت بپاخاسته و ما كه مسئوليتهاي بزرگ را بعهده گرفته ايم شهادت عشق است . بنده در عمرم از مرگ به هيچ شكلش نترسيدم و نمي ترسم . بالاترين خدمت به جامعه انسان ها و محكم ترين و استوارترين پايه براي بهتر زندگي كردن انسان ها اين است كه « انديشيدن » را به آنها بياموزيم انسان نرم مزاج و سراپا محبت نسبت به همه يك انسان نيمه كامل است . از نظر اخلاق اسلام انسان مسلمان بايد به موقع بتواند خشم و كين داشته باشد قهر داشته باشد و به موقع بتواند مهر داشته باشد انسان برخلاف آنچه بسياري از مكتب هاي امروز مي انديشند صرفا يك حيوان اقتصادي نيست همه حق اظهارنظر درباره مسئولان جامعه را دارند به شرطي كه « راست » بگويند انسان را فقط از يك راه مي شود قالبي ساخت و آن از راه سلب آزادي هاست در اسلام عالي ترين محك ايمان « جهاد » است شهادت در راه آرمان الهي معشوق ماست . آيا شنيده اي عاشقي را از معشوق بترسانند اين كه استعدادها را چگونه بايد شناخت و بعد از شناختن چگونه بايد پرورش داد مساله اساسي و مهم هر جامعه است جامعه ما مي خواهد اين تحصيل كرده ها وقتي از دانشگاه بيرون مي آيند به درد مردم برسند انسان آميزه اي است از تمنيات مادي و آرمان هاي متعالي و اين تمنيات و آرمان ها بايد با يكديگر حركت كنند و حركت بيافرينند و اشباع و ارضا شوند
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن