تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821286299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر زهره طبيب‌زاده نوري، رئيس مركز امور زنان و خانواده در گفتگو با رسالت مطرح كرد:چهار گروه از زنان به حمايت بيشترى نياز دارند ...


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: دكتر زهره طبيب‌زاده نوري، رئيس مركز امور زنان و خانواده در گفتگو با رسالت مطرح كرد:چهار گروه از زنان به حمايت بيشترى نياز دارند ...
خانم طبيب‌زاده يكى از مشكلاتى كه معمولا در حوزه زنان مطرح مى‌شود بحث عدم خودباورى است به اين معنا كه گاه اين مسئله باعث شده كه زنان كشور ما حتى طالب نباشند كه به جايگاه واقعى خودشان كه از ديدگاه اسلام جايگاه والايى است دست پيدا كنند شما براى رفع اين معضل در مركز امور زنان و خانواده چه كرده‌ايد؟

من معتقدم كه سهم زيادى از روند خودباورى بانوان در كشور، به الگوپذيرى از زنان موفق و مطرح در حوزه‌هاى مختلف اجتماعى باز مى‌گردد. آنچه ما در مركز امور زنان و خانواده انجام داده‌ايم برگزارى همايش‌هاى گوناگون براى شناخت و معرفى زنان موفق در حوزه‌هاى مختلفى نظير زنان مبارز و ايثارگر، افتخارآفرينان در علوم قرآن و حديث، نخبگان در عرصه‌هاى علمى و تخصصي، زنان پيشكسوت در بخش صنعت هسته‌اى و دختران نخبه دانشگاهى بوده است. البته به منظور تجليل و معرفى بهترين زنان جامعه اسلامى نيز از سوى مركز امور زنان و خانواده اقداماتى انجام گرفته كه اگر اجازه بدهيد تيتروار خدمتتان عرض كنم:

“برگزارى مراسم ديدار زنان نخبه سراسر كشور با مقام معظم رهبرى به مناسبت هفته زن پس از گذشت يازده سال از آخرين ملاقات مشابه”، “تجليل از زنان نمونه و ايثارگر با حضور رياست جمهورى در روز بزرگداشت زن”، “تجليل از زنان پژوهشگر در عرصه صنعت هسته‌اى با همكارى سازمان انرژى اتمي”، حمايت از برگزارى همايش بانوان قرآن پژوه”، “حمايت از جشنواره عذرا به منظور تجليل از زنان كارآفرين در عرصه كشاورزى و صنايع تبديلي”، “تدوين 13 مجلد كتاب داستانى در معرفى زنان نخبه و خانواده معظم شهدا، زنان ايثارگر، و خاطرات بانوان زندانى در بند رژيم پهلوى و ...”، “تهيه فيلم مستند از زنان انديشمند و نخبه ايرانى به زبان‌هاى انگليسى و عربى به منظور آشنايى زنان جهان با پيشرفت و رشد علمى و فرهنگى زنان ايرانى در سه دهه انقلاب”

آيا در حوزه بين‌‌الملل نيز فعاليتى داشتيد؟ پيش از آن بفرماييد كه اصولا آيا اعتقادى به اين كار داريد؟ منظورم طرح ديدگاه‌هاى والانگر اسلام و جمهورى اسلامى به زن در مقابل ديدگاه‌هاى منحرف و مدعى زن‌سالارى در غرب است.

بله، ما معتقديم كه زنان مسلمان ايران بايد گام‌هاى موثرى در زمينه جريان‌سازى براى احقاق حقوق از دست رفته زنان جهان بردارند البته براساس بازگشت به فطرت،‌ اخلاق و معنويت. مطابق با فرمايش مقام معظم رهبري، دعوى مطالبات زنان از نظام نامتوازن غرب در خصوص مسئله زن، مى‌تواند هدفى روشن از علت حضور مفيد و قدرتمند زن مسلمان ايرانى در عرصه بين‌‌المللى باشد. به همين دليل ما معتقديم كه تلاش براى تربيت افراد متعهد، متخصص و آگاه به مسائل زنان و ادبيات بين‌الملل مى‌تواند زمينه ساختارشكنى و بيدارى اذهان حق‌طلب و عدالت‌جو را در جهان به وجود آورد. مركز امور زنان و خانواده فعاليت‌هايى را در اين خصوص انجام داده و هيئت‌هايى را به منظور حضور زنان ايرانى در فرايند سياستگذارى در عرصه نظام بين‌المللى اعزام كرده است كه به چند نمونه آن اشاره كوتاه مى‌كنم. يكى دوره آموزشى (سفيران نور) با هدف آموزش مبلغان زن در عرصه بين‌الملل با همكارى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي. دوم) دوره آموزشى “شميم” به منظور توانمندسازى دختران جوان دانشجو و آشنايى با مسائل زنان در سطح بين‌الملل. سوم) دوره آموزشى “سبا” جهت تربيت فعالين زن د ر عرصه حقوق بين‌الملل. چهارم) برگزارى همايش بين‌المللى زنان انديشمند جهان اسلام با موضوع “زن، عفاف و معنويت” در جهت جريان‌سازى فرهنگ حجاب و تبادل‌نظر درباره اين امر مهم با انديشمندان جهان اسلام. پنجم) اعزام هيئت‌هايى به كشورهاى مختلف براى شركت در همايش‌هايى با موضوع مسائل زنان، كودكان و خانواده مانند حضور در همايش‌هايى درا ردن، مالزي، تركيه، آفريقاى جنوبي، لبنان و روسيه.

سوال بعدى ما پيرامون زنان آسيب‌پذير و محروم جامعه است. از آنجا كه يكى از تلاش‌هاى دولت نهم كاهش مشكلات محرومين جامعه بوده است بفرماييد كه مركز امور زنان و خانواده در راستاى حمايت از زنان آسيب‌پذير و محروميت‌زدايى از زنان محروم جامعه چه اقداماتى انجام داده است؟

ببينيد ريشه بسيارى از مشكلات اجتماعى و خانوادگى ناشى از عدم سرپرستى درست، فقدان منابع مالى لازم و كمبود آگاهى و ... است. زنان باتوجه به نقش مادرى داراى مسئوليت بسيارى درحفظ سلامت خانواده‌اند به همين دليل زنان سرپرست خانوار با به دوش كشيدن نقش پدر و مادر نقش مهم و سنگينى را ايفا مى‌كنند. لذا مركز امور زنان و خانواده اين قشر را مورد توجه قرار داد و اقداماتى براى كاهش مشكلات آنها صورت پذيرفت. از تعداد بالغ بر 17 ميليون خانوار در كشور، حدود يك ميليون و 600 هزار خانوار تحت سرپرستى بانوان اداره مى‌شوند. اين رقم لزوم و ضرورت برنامه‌ريزى منسجم دولتى براى همكارى و هميارى با اين گروه آسيب‌پذير را مشخص مى‌كند. از آنجا كه در بافت خانوادگى در ايران مسئوليت تامين معاش خانوار به عهده پدر خانواده است لذا زنان سرپرست خانوار معمولا از تجربه و مهارت و توان كمترى براى تامين نيازهاى اقتصادى خانواده برخوردارند. آمارها نشان مى‌دهد كه حدود 70 درصد زنان سرپرست خانواده فاقد تخصص لازم براى ورود به عرصه اقتصادى هستند. از سوى ديگر اين زنان و خانواده‌هاى تحت سرپرستى آنها به شدت آسيب‌پذيرند لذا ضرورت بسيج همه نيروهاى تصميم‌گير نظام براى رفع مشكلات آنها و توانمندسازى اين زنان كاملا واضح است. مركز امور زنان و خانواده باتوجه به اين مسئله در جهت ايجاد زمينه‌هاى مناسب شغلى براى زنان سرپرست خانواده برنامه‌هاى آموزشى و تقويت مهارت و كارآفرينى آنها تلاش مى‌كند و آن را در برنامه‌هاى خود دارد.

البته علاوه بر توانمندسازى زنان سرپرست خانواده، رسيدگى به بانوان محروم در كشور، مهارت‌‌آموزى به زنان زندانى به منظور عدم بازگشت آنها به بزه از فعاليت‌هاى مورد توجه در برنامه‌ريز‌ى‌هاى مركز امور زنان و خانواده است. اگر بخواهم به طور مشخص به پاره‌اى از اين فعاليت‌ها اشاره كنم اين موارد است: “پيشنهاد بازنشستگى پيش از موعد زنان سرپرست خانواده روستايى فاقد بيمه‌هاى اجتماعى از اعتبارات به جا مانده از صندوق بيمه روستاييان”، “پيشنهاد لايحه معافيت و تخفيف سهم بيمه كارفرما مشروط به ايجاد فرصت شغلى براى زنان سرپرست خانواده”، “انعقاد موافقت نامه براى آموزش زنان سرپرست خانواده به منظور كسب مهارت‌هاى فنى و حرفه‌اى با سازمان آموزش فنى و حرفه‌اى كشور”، “پايش وضعيت سلامت زنان سرپرست خانواده تحت پوشش كميته امداد امام(ره) و غربالگرى سرطان‌هاى رايج زنان با همكارى وزارت بهداشت در 11 استان كشور”،‌ “تقويت و توسعه گروه‌هاى هميار بهزيستي”، “حمايت از سه كلينيك مشاوره بيمارى‌هاى رفتارى زنان در زندان‌ها در سه مركز تهران، خراسان و كرمان با حدود 600 زن مددجو و برنامه توسعه و افزايش پايگاه‌هاى فرهنگى و ورزشى ويژه دختران و زنان بزهكار حاضر در زندان‌هاى سراسر كشور بر سه هزار و 900 زن زنداني”، “اجراى برنامه بسيج سازندگى به منظور محروميت‌زدايى از مناطق محروم مشتمل بر 20 برنامه توانمندسازى با همكارى نيروى مقاومت بسيج”، ارائه برنامه‌هاى آموزشى و توانمندسازى براى دختران تحت آموزش سازمان آموزش و پرورش استثنايى در سراسر كشور، اينها گوشه‌اى از فعاليت‌هاى مركز درخصوص گروه‌هاى آسيب‌پذير زنان در كشور بود كه خدمتتان عرض كردم.

به نظر شما مهمترين اقداماتى كه مركز امور زنان و خانواده در سال‌جارى بايد در حوزه زنان انجام بدهد چيست؟

استمرار طرح‌هاى گذشته در بخشهاى كشاورزي، روستايى و عشايري، ديگر توسعه و تقويت مراكز رشد و كارآفريني، استمرار طرح آموزش خانواده در شاخه‌هاى كارگري، زنان خانه‌دار و دانش‌آموز علاوه بر آن اجراى طرح در شهرك‌هاى ويژه خانواده‌هاى سپاه پاسداران اقدامات ديگر، حمايت از زنان سرپرست خانوار و گروه‌هاى هميار ، حمايت و تقويت مراكز مشاوره خانواده به منظور كاهش طلاق همراه با وزارت دادگستري، اجراى برنامه‌هاى حرفه‌‌آموزى ويژه زنان و مددجويان زندانى جهت پيشگيرى از آسيب‌هاى بعد از خروج از زندان، استمرار طرح‌هاى غربالگرى سلامت و سرطان‌هاى رايج زنان و اجراى طرح در وزارت آموزش و پرورش، حمايت از دختران كم‌توان در سازمان آموزش و پرورش استثنايي، حمايت از تعاونى‌هاى زنان و فارغ‌التحصيلان با وزارت تعاون، جهاد كشاورزي، سازمان مركزى تعاون روستايى و سازمان امور عشايري. حمايت از زنان نخبه و پژوهش‌ها و طرح‌هاى بانوان فعال در عرصه‌هاى علمى و پژوهشى و برگزارى دوره‌هاى آموزشى در جهت ارتقاى فكري، فرهنگى و مهارت شغلى زنان متناسب با نيازهاى خانواده و جامعه.

به عقيده شما كدام قشر از زنان بيشتر مورد توجه از سوى مركز امور زنان و خانواده بوده‌اند؟

رويكرد مركز، خانواده محور است. لذا اغلب طرح‌ها در راستاى آموزش خانواده و جلوگيرى از آسيب‌هاى اجتماعى است و محور دوم برنامه‌هاى توانمند سازى و رفع محروميت‌ زنان مى‌باشد. در اين ميان گردهمايى اى‌كه نياز به حمايت بيشتر و جدى‌تر دارند قاعدتا مورد توجه بيشتر مركز در برنامه و سياست‌ها واقع مى‌شوند از جمله اين گروه‌ها بايد به “زنان سرپرست خانوار شهرى و روستايي”، “خانواده و زنان در معرض آسيب‌هاى اجتماعى و پديده طلاق و ...” “دختران و زنان روستايى و عشايرى كه در محروميت شديد اقتصادى و فرهنگى هستند”، “فارغ‌التحصيلان دختر جوياى كار بويژه در مناطق محروم كه با دو رويكرد اشتغال دختران و ارتقاى بهره‌ورى دربخش كشاورزى و عشايرى مورد حمايت واقع مى‌شوند، اشاره نمود.

از شما متشكرم.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2318]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن