تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814672729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دور جديد درگيري ها در شمال لبنان:اجراي مو به موي سناريوي امريكا توسط 14 مارس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دور جديد درگيري ها در شمال لبنان:اجراي مو به موي سناريوي امريكا توسط 14 مارس
آموزش هاي متنوع نظامي، عمليات خرابكاري و امنيتي در عربستان سعودي و پايگاههاي امريكايي مستقر در منطقه به ميلشياي 14 مارس داده شده است وحتي مليشياي سمير جعجع در پايگاههاي نظامي داخل سرزمين هاي اشغالي برخي از اين دوره ها را طي كرده است.
در گيري هاي اخير لبنان كه طي روزهاي اخير در شمال لبنان و مناطق "باب التبانة" و "جبل محسن" به وقوع پيوست، پرده ديگري از سناريوي امريكايي براي ايجاد فضاي ضدسوري، تعويق تشكيل كابينه و اختلاف افكني مذهبي است.

به گزارش رجانيوز، پس از توافقات دوحه و انتخاب ميشل سليمان به رياست جمهوري لبنان، درگيري هاي سيالي در اين كشور شكل گرفت كه از بيروت آغاز و به منطقه بقاع كشيده شد و در روزهاي اخير نيز به شمال لبنان و طرابلس رسيد.

اين درگيري ها و ناامني ها با محوريت ميليشياي جريان المستقبل وابسته به سعد حريري در حالي ايجاد شده است كه گروه حريري بارها ادعا كرده است صرفاً سلاح ارتش را قانوني مي داند. با اين حال، بيشترين ناامني ها در ماههاي اخير با سلاح غير قانوني همين جريان در بيروت، بقاع و شمال لبنان به وجود آمده است.

گروههاي مختلف جريان 14 مارس كه مخالف مقاومت مردمي و سلاح در اختيار مردم هستند، از مدت ها قبل توسط امريكا، اسرائيل، عربستان سعودي و بعضاً فرانسه مورد حمايت مالي، تسليحاتي و آموزشي قرار گرفته اند.

آموزش هاي متنوع نظامي، عمليات خرابكاري و امنيتي در عربستان سعودي و پايگاههاي امريكايي مستقر در منطقه به ميلشياي 14 مارس داده شده است وحتي مليشياي سمير جعجع در پايگاههاي نظامي داخل سرزمين هاي اشغالي برخي از اين دوره ها را طي كرده است.

اما كارشناسان مسائل بين الملل معتقدند انگيزه جريان 14 مارس از ايجاد ناامني در لبنان، فشار بر مقاومت به منظور منصرف كردن آن از سلاح است. به همين جهت، اين جريان و به طور ويژه المستقبل، بلافاصله پس از انتخاب رييس جمهور، اولويت خود را بر مسائل امنيتي متمركز و از طريق رسانه هاي خود رويدادهاي امنيتي را برجسته كردند.

با اين حال، المستقبل كه شرايط را در بيروت و بقاع براي ايجاد ناامني نامناسب ديده و از اين هراس داشت كه كوچكترين ناامني به شدت سركوب شود، درگيري ها را به شمال لبنان و مناطق "باب التبانة" و "جبل محسن" كشاند.

اين در حاليست كه اغلب ساكنان جبل‌محسن را شيعيان علوي تشكيل مي دهند و ايجاد درگيري در اين منطقه، به منظور شكل گيري فضاي "ضد سوري" است چراكه موطن اصلي علويان در كشور سوريه مي باشد و طبعاً در اثر ارتباط زياد ميان علويان سوريه با اقليت ساكن در لبنان، اين تحولات بازتاب هاي منفي در سوريه ايجاد خواهد كرد.

ايجاد اين فضاي ضد سوري در شرايطي كليد خورده است كه فرانسه، برخي كشورهاي اروپايي و حتي امريكا مي خواهند در روندي تدريجي به سوريه نزديك شوند، اما جريان وابسته به سعد حريري اين همگرايي را بر نمي تابد و تصور مي كند در اثر نزديك شدن كشورهاي اروپايي به سوريه، از امكان مانور كمتري برخوردار خواهد شد.

همچنين هدف ديگر جريان 14 مارس از بسط درگيري ها به مناطق شمالي، مخدوش ساختن زمينه هاي تشكيل كابينه وحدت ملي و تعويق آن بر اساس دستور كاري است كه رايس در سفر كوتاه خود به لبنان به سران اين جريان ابلاغ كرده است.

براساس اين دستور كار بايد تشكيل كابينه حتي الامكان به تعويق بيافتد تا فشارهاي دولت امريكا بر عراق درخصوص امضاي توافقنامه امنيتي و استراتژيك به نتيجه برسد و امريكا در شرايط بهتر، قدرت تأثيرگذاري بيشتري بر تحولات لبنان را بيابد تا از تشكيل كابينه اي مخالف با منافع ايالات متحده و دادن امتيازهاي سياسي به جريان 8 مارس جلوگيري شود.

گفته مي شود طي درگيري هاي 3 روزه منطقه "باب التبانة" و "جبل محسن" اعلاميه ها و شبنامه هايي در سراسر منطقه شمال، مناطق سني نشين و استان طرابلس پخش شده كه محتواي آن ها موجب تحريك اختلافات مذهبي گرديده است.

اين اختلاف افكني هاي مذهبي با پشتوانه سلفي ها و حمايت مالي از سعد حريري در ادامه پشتيباني هاي فراوان بندر بن سلطان فرزند ارشد وليعهد عربستان است كه به شدت طرفدار سياست نومحافظه كاران امريكا است و سياست هاي بوش را در منطقه ترويج مي كند.

جريان 14 مارس همچنين به عملي شدن تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه ايران نيز دلبسته است تا در اثر اين ماجراجويي موازنه امنيتي- سياسي در داخل لبنان به نفع 14 مارس تغيير كند و با عدم اعطاء امتيازهاي واقعي به 8 مارسي ها، كابينه اي كاملاً همسو با تمايلات جبهه 14 مارس شكل گيرد.

اين جريان، به ويژه سعد حريري تلاش مي كند موفقيت و پيروزي توافق دوحه را براي جبهه مقاومت و 8 مارس تلخ كند.

به هر حال، امريكا تمايل دارد به شرايطي كه در اثر آن جريان هاي موافق سياست هاي امريكا را در شرايط برتر قرار مي دهد، دامن بزند. اين شرايط مي تواند با بي ثبات كردن فضاي منطقه در لبنان، فلسطين يا عراق ايجاد شود تا جنبش هاي منطقه اي در مقابل سياست هاي امريكا به بار ننشينند.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن