تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816908051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس قوه قضائيه: نظام‌قضائي‌ما‌قدرت‌جلوه درجهان را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: رئيس قوه قضائيه: نظام‌قضائي‌ما‌قدرت‌جلوه درجهان را دارد
جام جم آنلاين: آيت الله هاشمي شاهرودي امروز در ديدار قضات ديوان عالي و مسئولان عالي قضائي كشور با تبريك ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، تولد حضرت امام (ره) ‌و هفته بزرگداشت قوه قضائيه ياد و خاطره شهداي هفتم تير و شهيد مظلوم دكتر بهشتي را گرامي داشت.


به گزارش مهر، رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه نظام قضائي ما قدرت جلوه كردن در جهان را دارد، بر نقش قضات در درخشش نظام قضائي ايران در جهان تاكيد كرد و گفت: مسئوليت قضات ديوان عالي كشور در اين زمينه سنگين است.

او از ديوان عالي كشور به عنوان قلب دستگاه قضائي ياد كرد و افزود: زحمات فراواني براي دستگاه قضايي كشيده شده و با تيزبيني معمار نظام قضائي كشور در تدوين قانون اساسي، قوه قضائيه داراي ويژگي‌هاي خاص، كم نظير و بي نظير در قوانين اساسي دنيا است.

شهيد بهشتي به عنوان معمار دستگاه قضايي خدمات بسيار شايسته اي انجام داد

هاشمي شاهرودي با بيان اينكه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران داراي نظام قضائي بسيار ممتاز و افتخار آميز است، گفت: وقتي اين نظام قضايي، قانون اساسي و سياست ‌هاي قضايي كلان را در منظومه قضائي بررسي و با قوانين كشورهاي جهان تطبيق مي‌دهيم، متوجه تيزبيني و دانش عميق شهيد بهشتي و همكارانش مي‌شويم.

رئيس قوه قضائيه بر ادامه اهداف شهيد بهشتي و همكارانش در تدوين لوايح عادي و قضايي، تدابير قضائي، سياست‌ هاي اصولي مربوط به قضا در قانون اساسي و سياست ‌هاي تدوين شده آينده تاكيد كرد و افزود: از نظر فرهنگي از سوي غرب مورد تهاجم قرار گرفته ‌ايم كه منجر به خودباختگي شده اما توانسته ‌ايم كل نظام قضائي را اسلامي كنيم.

او گفت: كشورهاي اسلامي در تمام مسايل اجتماعي، اقتصادي ، سياسي و نظامي نيازمند به غرب هستند تا نسخه ‌هاي پيجيده شده جهان غرب را استفاده كنند. نمي‌توانند به تمدن برسند و نظام قضائي اين كشورها برگرفته از اروپاست و افتخار كشورهاي اسلامي اين است كه نظام قضائي فرانسه و آمريكا را در كشورشان پياده كنند.

هاشمي شاهرودي افزود: تنها كشوري كه نظام قضائي مبتني بر فقه غني اسلامي درست كرده و كل دستگاه قضائي را بر همين مبنا نظم بخشيده، ايران است كه از بركت و دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.

وي گفت: در كشورهاي اسلامي حتي آنهايي كه مدعي اجراي كامل اسلام هستند فقط يك محكمه شرعيه و احوال شخصيه دارند كه براي رسيدگي به پرونده‌ هاي مربوط به ارث، طلاق و ازدواج است.

رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه نظام قضايي ما قدرت جلوه كردن در كل جهان را دارد، افزود: هنوز بسياري از سياست‌ها و فقه پويا و غني اسلامي تكميل نشده است.

او بر تطبيق احكام فقه با مسائل روز و نوآوري تاكيد كرد و گفت: شهيد بهشتي داراي قدرت نوآوري با حفظ اصول بود نه خودباختگي.

رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه نظام قضائي گسترده ترين و ‌حساس ترين نظام‌ها در صدر نظام اسلامي است افزود: مهمترين مسئله حقوقي در دايره ‌هاي نظام قضائي، عدالت اداري و اقتصادي نياز به قضا دارد كه هنوز در اين قسمت به نوآوري، شكوفايي ، نظريه پردازي ، تطبيق ، احيا و اجراي آنچه در بطن قضاي اسلامي نهفته است، نياز داريم.

ديوان عالي كشور بايد رويه ‌ها و روشها را كنترل كند

هاشمي شاهرودي افزود: سابقا ديوان به شعب تجديدنظر تبديل شده بود در حالي كه ديوان جاي تجديدنظر نيست و جاي فرجام است و از قضات ديوان عالي كشور توقع تجديدنظر در پرونده‌ها را نبايد داشت بلكه آنها يك گام بالاتر هستند.

او بر تخصصي شدن شعب ديوان عالي كشور تاكيد كرد و گفت: با توجه به نيازهاي نظام قضايي در جامعه ، بايد تقسيم بندي ‌هاي جزئي ‌تري در ديوان عالي كشور انجام دهيم تا سرعت و دقت بيشتر شود كه به نفع نظام قضائي است.

رئيس قوه قضائيه بر تنظيم ساز و كار نظارت ديوان عالي كشور بر دادگاه‌ها و احكام صادره از آنها تاكيد كرد و افزود: ديوان عالي كشور بايد رويه ‌ها و روشها را كنترل كند تا اگر در تدابير يا رويه ‌ها مشكلي وجود دارد به وسيله اين ديوان رفع شود.

او گفت: تنها با تصويب ممنوعيت‌ ها، مشكل رفع نمي‌شود بلكه ساز و كار، رويه و ساختاري را كه اين ممنوعيت را براي مردم ممتنع مي ‌كند بايد تدوين شود.

هاشمي شاهرودي افزود: برپايي عدالت، احقاق حقوق عامه و نظارت بر حسن اجراي قوانين از جمله عمده ترين وظايف قضات ديوان عالي كشور است كه بايد ساز و كار و برنامه ريزي لازم در اجراي اين وظايفشان تدوين شود.

او با اشاره به هفته بزرگداشت قوه قضائيه و با تاكيد بر لزوم آشنايي قشرهاي مختلف مردم با فعاليت ها، خدمات و موفقيت هاي قوه قضائيه از اطلاع رساني مناسب رسانه ها در اين خصوص تقدير كرد و خواستار تقويت توجه رسانه ها به عملكرد مثبت دستگاه قضائي شد.

سياست هاي اقتصادي اعلام شده از طرف دولت نكات خوبي دارد

رئيس قوه قضائيه به تلاش قوه سه گانه براي تحقق سياست هاي اصل 44 اشاره كرد و گفت: بايد منويات مقام معظم رهبري در اجرايي شدن اصل 44 مورد توجه قرار گيرد.

آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: سياست هاي اقتصادي اعلام شده از طرف دولت نكات خوبي دارد و دولت در اين بخش اهداف نسبتا خوبي را دنبال مي كند و در صدد اجراي راهكارهاي علمي و قانوني مناسب براي حل مشكلات اقتصادي است .

رئيس قوه قضائيه درباره مشكلات اقتصادي كشور گفت: مشكلات اصلي بخش اقتصادي از طرف دولت تشخيص داده است و مي توان با استفاده از نظر كارشناسان متخصص و مجرب و اتخاذ تدابير لازم به سمت حل و فصل مشكلات اقتصادي كشور حركت كرد.

همچنين در اين جلسه مواد ديگري از قانون جرايم ضد اجراي عدالت قضايي مورد بحث قرار گرفت.

به موجب ماده 7 و 8 اين قانون :

هر كس مقام هاي قضايي، اعضاي هيات منصفه، داوران، مترجمان و كارشناسان وكلا را به قصد تاثير بر اجراي وظايفشان به هر نحو به قتل يا ضرر نفسي يا حيثيتي يا مالي نسبت به خود يا ساير اشخاص مرتبط با آن ها تهديد كند يا هر عمل ارعاب انگيزي ديگري نسبت به آنان مرتكب شود در صورتي كه موثر واقع شود به يك تا دو سال حبس و تا پنجاه ميليون ريال جزاي نقدي محكوم خواهد شد .

ماده 8: هر كس بزه ديده يا شاهد را به منظور اجبار اين افراد به شكايت نكردن يا استرداد آن و يا ادا نكردن شهادت به هر نحو، به قتل يا ضرر نفسي يا حيثيتي يا مالي نسبت به خود يا ساير اشخاص مرتبط با آن ها تهديد كند يا هر عمل ارعاب انگيزي ديگري نسبت به آنان مرتكب شود در صورتي كه موثر واقع شود به شش تا هجده ماه حبس و پنجاه ميليون ريال جزاي نقدي و در غير اين صورت به سه ماه و يك روز تا يك سال حبس و تا چهل ميليون ريال جزاي نقدي محكوم خواهد شد.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن