واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، شاپور عظيمي شامگاه دوشنبه در نشست نقد فيلم سيزده 59 در سينما فلسطين، افزود: با وجود همه ي زحمتي كه عوامل ساخت فيلم سيزده 59 متحمل شدهاند و عشق و علاقهاي كه به طرح موضوع دفاع مقدس داشتهاند، با توجه به فيلمنامه بسيار ضعيف آن، باور فيلم براي مخاطب سخت است. وي در ادامه گفت: فيلم يك منحني رو به بالاي بدبختي، سختي و دشواري را با خود دارد، اين تلخي در حقيقت نقض غرض است و باعث ميشود كه تماشاچي در بخشي از فيلم كنار كشيده و ديگر با شخصيتها احساس همدلي نكند. عظيمي همچنين گفت: فيلم فراز و فرود دراماتيكي ندارد و حتي نقش زن قصه با بازي دريا آشوري با وجود زحمتي كه براي باورپذير كردن آن توسط بازيگر صورت گرفته است، در نهايت به خاطر ضعف در جانمايه فيلم، اصلا باورپذير نيست. اين منتقد سينما با اشاره به اينكه بسياري از معايب فيلم بايد در فيلمنامه رفع ميشد، گفت: مسلما تصحيح يك فيلمنامه كه در صد صفحه نوشته شده است، آسانتر است تا آنكه بخواهيد فيلمي را كه ساخته شده است در تدوين و ... پس و پيش كنيد. وي افزود: يك فيلمساز بايد به مخاطب خود ايمان داشته باشد و تصور نكند هر آن چه كه بگويد مورد قبول و باور تماشاچي قرار مي گيرد، سينما قوانين خاص خود را براي جذب و جلب نظر مخاطب دارد. عظيمي با اشاره به اينكه انتقادهاي خود را با احساس همدلي نسبت به زحمت عوامل فيلم طرح كرده است، گفت: در طول فعاليت خود در عرصه نقد همواره از طرفداران پروپاقرص سينماي ايران بودهام و در دورهاي كه براي عدهاي از منتقدين، علاقه نداشتن به سينماي ايران مايه افتخار است، از اين سينما حمايت كردهام. شاپور عظيمي پس از بيان اين انتقادها با مخالفت شديد سامان سالور كارگردان و پرويز پرستوي بازيگر فيلم مواجه شد و حتي در بخشي از برنامه پرستويي از عظيمي خواست ساكت باشد تا مخاطبين حاضر در سينما به نقد فيلم بپردازند. عظيمي پس از اين حرف پرستويي تا پايان برنامه حرفي نزد و تنها به گفتن يك جمله بسنده كرد؛ آقاي پرستويي واقعا بازيگر بزرگي هستند پرويز پرستويي نيز در اين نشست، گفت: من اين فيلم را براي منتقد كار نكردهام بلكه آن را براي مخاطب و به خصوص سرداران و رزمندگان جنگ تحميلي كار كردم و حتي در بازي خود به سراغ تكنيكهاي بازيگري نرفتم. وي افزود: من با وجود نقد و منتقد بزرگ شدهام و چشم و گوشم همواره به دنبال نقد است، اما موضوع ما در اين فيلم نبايد مورد نقد قرار بگيرد، يك گروه نزديك به 3 ماه اشك ريختند بدون اينكه بخواهند اشك كسي را دربياورند و در حقيقت به دنبال نوعي اداي دين به رزمندگان بودند تا اندكي حال خود را بهتر كنند. پرستويي همچنين گفت: آنچه براي ما اهميت دارد اين است كه آيا موفق شدهايم حس خود را به مخاطب منتقل كنيم يا نه؟ آيا موفق شدهايم به مسوولين نشان دهيم در زمينههايي بيتوجهي شده است؟ من هر بار با ديدن فيلم اشك ريختهام و مخاطبين بسياري را نيز در اكرانهاي مختلف ديدهام كه ارتباط حسي خوبي با فيلم برقرار كردهاند. كاميار محسنين منتقد سينمايي نيز در اين نشست، گفت: سكانس آغازين فيلم سيزده 59 سرعت بسيار مناسب و ويژگيهاي منحصر به فردي دارد، از جمله آنكه حرفها در اين سكانس به شكل ديالوگ گفته نميشود و در اين صحنه شخصيتهاي خوب و بد با شعار تعيين نميشوند. وي افزود: مثلا يكي از تمهيداتي كه در اين زمينه انديشيده شده است، اين است كه موقع شهادت شخصيت مثبت، حركت دوربين كند ميشود و مخاطب با اين حركت آشنا، به مثبت بودن شخصيت پي ميبرد. محسنين همچنين گفت: پس از سكانس اول سرعت فيلم بسيار كاهش مييابد و نوعي سكون در فيلم ظاهر ميشود به نوعي كه گاهي دوربين روي شخصيتها ثابت مانده و در يك گفتوگوي طولاني مخاطب واكنش بازيگر مقابل را نميبيند. سامان سالور نيز در اين نشست، با اشاره به ويژگيهاي تكنيكي فيلم، گفت: در بيش از 85 درصد پلانهاي فيلم از دوربين متحرك استفاده كردهايم، براي نمايش اتاق ايزولهاي كه سيد جلال شخصيت اول داستان در حالت كما در آن بستري است، از يك سوله در بهزيستي استفاده كرديم و آن را بازسازي كرديم. وي افزود: حتي ديوارهاي اين اتاق متحرك بودند تا تنوع تصويري و حركتهاي دوربين افزايش يابد. سالور در پاسخ به نقد عظيمي در خصوص تلخي فيلم، گفت: در هيچ فرمول خاص دراماتيكي نيامده است كه تلخي فيلم بايد به ميزان خاصي باشد تا مخاطب با فيلم ارتباط برقرار كند، اگر واقعيت تلخ است مقصر آن عوامل ساخت فيلم سيزده 59 نيستند. ويژه برنامه نقد هفتم از سلسله نشستهاي تخصصي نمايش، نقد و بررسي ماهانه فيلم اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، شامگاه ديروز در سينما فلسطين به نقد فيلم سيزده 59 اختصاص داشت و با حضور تعدادي از جانبازان دوره جنگ تحميلي برگزار شد. تهرام/م.ل/1666
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]