واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا، سيد صادق طباطبايي سه شنبه شب در نشست شرح صدر در فرهنگسراي رسانه، با اشاره به كتاب تكنوپولي نوشته نيل پستمن جامعه شناس يهودي تبار آمريكايي كه خود به ترجمه آن به زبان فارسي پرداخته است، افزود: اين جامعه شناس دورههاي مختلف بشري را با توجه به تعامل فرهنگ با فن و صنعت اينگونه تقسيم كرده است؛ دوره ابزار سازي بشر كه فن و تكنيك در خدمت انسان بوده است، دوره تبديل صنعت به تكنيك كه دوره تساوي انسان و تكنيك بود و دورهاي كه تكنولوژي بار ايدئولوژيك مييابد و نبرد نابرابر تكنيك و فرهنگ آغاز ميشود. طباطبايي ادامه داد: پستمن در اين مرحله از لغت تكنوپولي كه متشكل از تكنولوژي و مونوپولي است، استفاده ميكند و انسان را بازنده اين نبرد نابرابر ميداند اما بيان ميكند كه تنها كشورها و فرهنگهاي بيدار و پويا كه نه با تكنولوژي برخورد ميكنند و نه تحت سلطه آن قرار ميگيرند، پيروز هستند و اين تنها با متوسل شدن به متون مقدس امكانپذير است. وي بيان داشت: امام موسي صدر حدود 50 سال پيش در كتاب اسلام و فرهنگ قرن بيستم اين موضوع را عنوان كرده و بحث كرامت انسان را مطرح كردند. طباطبايي افزود: وي 50 سال پيش حتي در خصوص ديه مساوي زن و مرد و حتي مسلمان و غير مسلمان با توجه به كرامت انسان را مطرح كردند و معتقد بودند كه روحانيون نبايد منتظر باشند مردم به سراغشان بيايند بلكه بايد خود به ديدار مردم بروند. وي با اشاره به سخنان رهبر فرزانه انقلاب در خصوص شبيخون فرهنگي، گفت: شبيخون فرهنگي سخن بسيار مناسب و به جايي بود كه مقام معظم رهبري به كار بردند اما راهي كه ما براي مقابله با اين مساله انتخاب كرديم موفق نبوده و برخي فعاليتهاي رسانههاي ما جوانان را اسلام و معاوف گريزان كرده است. طباطبايي افزود: از اين منظر توجه به تفكر و سخنان امام موسي صدر اهميت مييابد و راه حلهاي عملي او بايد مورد مطالعه قرار بگيرد، خيلي از افراد سازماني را تاسيس ميكنند اما تنها تا زماني كه خودشان حضور دارند، سازمان به فعاليت مي پردازد، اين در حالي است كه تمامي سازمانهايي كه امام موسي صدر بنيان نهادند روز به روز گسترش يافته و به روزتر هم شدهاند. خواهرزاده امام موسي صدر با اشاره به سلوك اين شخصيت برجسته، گفت: ايشان هيچ گاه با مخالف خود رفتار توهينآميز نداشته و حتي با كساني كه انواع تهمتها و توهينها را در قبال ايشان انجام ميدادند، چنان رفتاري ميكرد كه در همان جلسه اول ديدار، از كرده خود شرمگين ميشدند. طباطبايي به نقل از موحدي ابطحي در ديدار با امام خميني(ره) پيش از انقلاب اسلامي در ايران، گفت: وي در ديدار با امام خميني(ره) سؤال كرده است كه با توجه به اتفاق بزرگي كه با بروز انقلاب در كشور ميافتد، چگونه ميتوان كشور را اداره كرد و امام خميني(ره) در پاسخ فرمودهاند كه همين دوست شما، امام موسي صدر ميتوانند يك كشور را اداره كنند. وي با نقل حديثي از امام صادق(ع)، گفت: كسي كه عالم به زمان خودش باشد، آسيب نميبيند اين سخن امام صادق(ع) است و شهيد مطهري زماني به من گفتند؛ دايي تو 50 سال جلوتر از زمان خود را ميبيند و مباني خود را براساس آن پايهريزي ميكند، درست زماني كه بيشترين نياز را به ايشان داريم، او را از ما گرفتند. طباطبايي در خصوص نظر امام موسي صدر درباره رژيم صهيونيستي نيز گفت: ايشان فتوايي مبني بر شر مطلق بودن اسرائيل و حرام بودن هرگونه معامله با صهيونيست ها را صراحتاً اعلام كردند و فعاليتهاي بسياري نيز در مقابله با اسرائيل داشته و حتي زماني خطاب به ياسر عرفات گفتند؛ شرف قدس اجازه نميدهد به دست غير مومنين آزاد شود. وي افزود: امام موسي صدر همچنين در سال 1966 به گروههاي مقاومت فلسطيني گفتند كه بايد خودتان به فكر باشيد و كسي منافع شما را تأمين نميكند؛ در همين سال بود كه سازمانهاي آزادي بخش فلسطين بنيانگذاري شد. طباطبايي همچنين گفت: چنانچه امام موسي صدر ربوده نميشد، امروز خاورميانه چهرهاي به كلي متفاوت داشت. وي در پاسخ به اين سؤال كه امام موسي صدر چه رابطهاي با امام خميني(ره) داشتند، گفت: رابطه اين دو مانند دو مبارز و همكار با مباني و انديشههاي يكسان بود كه در دو ميدان مختلف به نبرد ميپرداختند. طباطبايي با اشاره به تاريخچه 33 ساله ربوده شدن امام موسي صدر، گفت: مساله به شخص خاصي يا آنطور كه زماني قذافي به يكي از واسطهگران در اين زمينه گفته بود به آقاي ج.ف. برنميگردد، رابطه ايران و ليبي در زمان شاه بسته شده بود و رابطه ديپلماتيكي وجود نداشت، در دوره بني صدر تلاش براي از سر گرفتن رابطه با ليبي آغاز شد، ما در دولت موقت با اين رابطه مخالف بوديم و تنها ايستادگي شخص امام خميني(ره) كه ارتباط با ليبي را منوط به حل شدن مساله امام موسي صدر دانسته بودند، باعث شد اين رابطه از سر گرفته نشود. وي افزود: بر اساس بند شماره 17 مقابله نامهاي كه در آن زمان ميان ليبي و ايران بسته شده بود، قرار شد دو كشور يك كميسيون تحقيق شكل بدهند كه بخش ايران در دفتر بنده در نخستوزيري شكل گرفت و تمامي اسناد و مدارك خانواده و وكلاي بينالمللي آنها و اطلاعات مقامات ايتاليا جمعآوري شد. طباطبايي اظهار داشت: در اين مرحله شيطنتي شكل گرفت و به خاطر مصاحبهاي كه من كرده بودم و در آن ليبي را مسوول ربوده شدن امام موسي صدر اعلام كرده بودم، قذافي هيأت تحقيق را نپذيرفت و بيان داشت؛ اين چه هيأتي است كه پيش از تحقيق حكم صادر كرده است. وي ادامه داد: در اين مرحله من از رياست كميسيون و حتي عضويت در آن استعفا دادم تا هيات را بپذيرند اما ورق برگشت و عدهاي بيان كردند كه اين هيأت و يا شخص من مأمور آمريكا هستند تا اسرائيل را منزه نشان داده و تقصير را به گردن قذافي بيندازند، با توجه به اين مسايل، امام خميني(ره) با لحني دلسوزانه و از سر درد مرا به مسكوت باقي گذاشتن اين موضوع دعوت كردند. طباطبايي با اشاره به سخنان امام موسي صدر به پدرش در زمان زندگي در قم، گفت: پدر ايشان نقل ميكنند كه امام موسي صدر قم را و حوزه را براي خود تنگ ميديد و بيان ميكرد؛ بايد كار ناتمام سيدجمالالدين اسدآبادي را دنبال كنيم اما ديگر اشتباهات او را در زمينه تعامل با سران تكرار نكنيم بلكه به سراغ مردم برويم و با پرورش آنها كاري كنيم تا خود، احقاق حق كنند. سخنگوي دولت موقت در پاسخ به اين سؤال كه نظر امام موسي صدر در زمينه ولايت فقيه چه بوده است، گفت: تا سال 1357 كه امام موسي صدر ربوده شدند اصل ولايت فقيه عنوان نشده بود و در پيشنويس قانون اساسي نيز اصل ولايت فقيه وجود نداشت. نشست شرح صدر شامگاه سه شنبه با حضور دكتر سيدصادق طباطبايي، حوره صدر (فرزند امام موسي صدر) و سعيد ابوطالب در فرهنگسراي رسانه برگزار شد و در پايان اين مراسم، لوح تقدير و جوايزي توسط اميرخوراكيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به آنها اهدا شد. تهرام/م.ل/1275**1504
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]