تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805510933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مؤلفه‌های عرفانی فلسفه ابن سینا


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: bb27-09-2007, 06:08 PMخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: ابن‌سینا هرچند فیلسوفی عقل‌گرا است اما عقل‌گرایی وی با مش عقل‌گرایی فیلسوفان جدید متفاوت است. او بجد از سنت عرفانی ایرانی - اسلامی متأثر است و بسیاری از آثاری که از وی باقی مانده‌اند موید این نکته هستند. هرچند پاره‌ای از متخصصان معتقدند آثار از دست رفته وی بیشتر از آثار کنونی صبغه عرفانی داشته‌اند . در این مقال این نکته به بحث گذاشته می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر، یکی از پرسشهای مهم در باب فلسفه ابن سینا این است که آیا ابن سینا عارف بود؟ پاره ای از مفسران وی در ایران به این پرسش جواب آری می دهند و به کتاب از دست رفته وی اشارت می دهند که در آن او شباهتهایی با اندیشه های اشراقی که از سوی سهرودی مطرح شد دارد . در پاره ای از آثار دیگر چون بخش آخر "اشارات" نیز این علقه هویدا است. این بحث نه تنها در نفس خود اهمیت دارد که مفسران جدید هم برای فهم اندیشه های موجود در فلسفه اسلامی و اندیشه های ابن سینا با این مشکل روبرو هستند که آیا اندیشه های ابن‌سینا تعقل صرفند یا اینکه با اندیشه های عرفانی ممزوج اند. فی المثل گیوتس وجود فربه اندیشه های عرفانی در رویکرد ابن سینا را منکر می شود. برای این پژوهشگر، مکتب و رویکرد ابن سینا ریشه در عقلانیت سنت ارسطویی دارد. شهود به معنای نمودی عرفانی نیست بلکه فعالیتی ذهنی برای ارتباط با عقل فعال است. این تصور از شهود به زعم کوتاس در اندیشه های ارسطو هم موجود است. در حالی که پاره ای از مفسران عرفانی ابن سینا بر کتبیه های اشتباهی که به وی نسبت می دهند دست می گذارند انسان نباید بی‌محابا به آب زند و اندیشه های دیگری را به ابن سینا نسبت دهد. ابن سینا در پاره ای از آثار خود مؤلفه هایی از امکانات معرفتی مهم را می پذیرد که در معرفت عرفانی حضور دارند مانند امکان عقل غیرگفتمانی و معرفت بسیط. با این همه انسان می تواند از جهت مقولی رد کند که او یک صوفی است. او حتی پرسشهایی را در باب طرفداری از اشکالی از عرفان گرایی مطرح می نماید . از این جهت حضور همه جانبه عرفان در دیدگاههای عقلی ابن سینا جای تردید دارد کار اصلی ابن سینا ارائه نظام فلسفی بود که ریشه در واقعیت الهیاتی اسلام داشت. موفقیت وی هم این بود که تاریخ الهیات فلسفی بعد از وی بسی از وی متأثر گشت. در غرب هم مابعدالطبیعه و نظریه وی در باب نفس تأثیراتی مهم بر جای گذاشت. در جهان اسلام این نظریات مبنای قرنها بحث و جدل گشتند و تنها دو قرن بعد از وی غزالی و شهرستانی تأکید کردند که هیچ متفکر مسلمانی نمی تواند اندیشه های این متفکر و فیلسوف مهم را نادیده بگیرد. آنها ابن سینا را نماینده راستین فلسفه در جهان اسلام می دانستند. در سنت ایرانی متأخر تفکر ابن سینا با تفکر عرفانی تلفیق شد و او به عنوان متفکری عرفانی مطرح گشت. این دیدگاه همانطور که ذکر آن رفت از سوی پاره ای از مفسران مورد تردید واقع شد. با این همه کارهای اصلی ابن سینا چون "اشارات" و "شفا" مبنای مواد درسی در حوزه های علمیه قرار گرفتند. مفسران بسیاری با تکیه بر این آثار به تأمل مشغول گشتند. دیدگاههای ما البته هم اکنون بسی عوض شده اند اما اندیشه های وی همچنان محل بحث و تبادل نظر هستند. در سالهای اخیر پاره ای از متفکران عرب در حمایت از ابن رشد و مخالفت از ابن سینا داد سخن داده اند. سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 774]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن