تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816274208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش درآمد اينترنتي براي آواز ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پيش درآمد اينترنتي براي آواز ايراني


كنسرت - اركستر- سپيده سمائي:
اين روزها كنسرت استاد شجريان براي دومين سال متوالي در ايران، در سالن وزارت كشور برگزار مي‌شود.

چنين خبري براي دوستداران استاد آنقدر هيجان انگيز بود كه تمام ۲۸ هزار بليت اين برنامه در زماني كمتر از ۴ ساعت رزرو شد، همچنان‌كه تمام ۲۸۵۵ بليتي كه به دلايل مختلف پس از رزرو شدن خريداري نشده‌بود، در دور دوم فروش تنها در عرض ۱۴ ‌دقيقه به فروش رسيد.

اينجاست كه فصل مشترك ميان برگزاري كنسرت يك استاد بزرگ موسيقي با كاربرد دانش و فناوري نمايان مي‌شود؛ اتفاقي كه سال‌هاست در كشورهاي پيشرفته به ساده‌ترين و كم‌مشكل‌ترين شكل افتاده و ما هنوز در اولين تجربه‌هايمان، افتان و خيزان حركت مي‌كنيم.

پرده اول: ذوق‌مرگي

خبر برگزاري كنسرت قبل از اينكه در رسانه‌ها منتشر شود، از طريق پيام‌هاي كوتاه موبايل به موبايل به دوستداران موسيقي مي‌رسد و همه را ذوق‌زده مي‌كند. اين بار هم مثل سال قبل قرار است كه بليت‌ها فقط از طريق يك سايت اينترنتي فروخته شوند؛

يعني از سرگرداني در شهر و از اين شهر‌كتاب تا آن مركز فروش به‌دنبال بليت دويدن خبري نيست. درست مثل سال قبل. اما اگر همه‌چيز مانند سال قبل باشد چي؟ فروش اينترنتي بليت‌هاي كنسرت مرداد‌ماه سال قبل كمي تا قسمتي دراماتيك بود.

سايت مربوطه بار‌ها بر اثر هجوم دوستداران و در نظر نگرفتن تمهيدات لازم دچار مشكل شد و هزاران نفر از مردم كه پاي اينترنت بودند تا از قافله خريد بليت عقب نمانند به دفعات با پيغام‌هايي نظير «از آنجا كه تاخير پيش آمده در شروع به كار سايت فروش بليت‌هاي كنسرت استاد ‏شجريان منجر به رنجش خاطر شما عزيزان شده بسيار متأسفيم.» مواجه مي‌شدند.

در نهايت و پس از رفع مشكلات سايت هم در قسمت پرداخت اينترنتي مشكل پيش آمد و...
همه اين مسائل باعث رنجش دوستداران صداي شجريان و انعكاس اين مشكلات در رسانه‌هاي كمتر رسمي شد:‌ «كسي كه حتي يك وبلاگ كم‌بيننده داشته باشد هم مي‌داند با توجه به ترافيك وارد شده در يك ساعت خاص به سرورها، اين سرور‌ها در اصطلاح فني Crash خواهند كرد اما دوستان برنامه ريز ما گويا...»

كاظمي، يكي از دست‌اندركاران سايت عرضه‌كننده بليت است كه در گفت‌وگو با همشهري مشكلات را اينچنين تشريح مي‌كند: هجوم مردم به سايت فروش بليت وحشتناك است و ما در هيچ‌جاي ديگر با چنين استقبالي مواجه نمي‌شويم به‌طوري‌كه بار لحظه‌اي روي سيستم در بعضي لحظات با بار روي سايت‌هايي چون گوگل و ياهو قابل مقايسه است.

اين كارشناس نرم‌افزار با اشاره به اينكه سال قبل چنين استقبالي را پيش‌بيني نمي‌كرده‌اند، مي‌افزايد: در قسمت فروش اينترنتي هم مشكل داشتيم چون فقط با يك بانك قرارداد داشتيم و بانك هم پيش‌بيني چنين هجومي را نداشت و در نهايت مجبور شديم سيستم پرداخت آنلاين را حذف كنيم. ‏

پرده دوم: انتظار

«با كمال پوزش از مشكلات پيش آمده در خريد بليت جهت آگاهي از زمان فروش خواهشمنديم سه‌شنبه، ۷ خرداد به سايت مراجعه فرماييد.» اين اولين پيغامي بود كه خريداران بليت كنسرت، امسال با آن مواجه شدند.

درحالي‌كه قرار بود رزرو بليت‌هاي كنسرت از ساعت ۱۲ ‌ظهر روز ۶ ‌خرداد انجام شود، به‌دليل مشكلات فني، ساعت ۴ ‌بعد‌از ظهر اين پيغام روي سايت قرار گرفت و در نهايت رزرو بليت به روز‌ ۱۱ ‌خرداد موكول شد: «ما هر بار كه سيستم را راه‌اندازي مي‌كنيم در پي افزايش ايمني هستيم و اين بار روي سيستم فايروال نصب كرده بوديم، اما يكي دو تا از تنظيمات ما مشكل داشت و باعث شد در ساعات اوليه ارتباط ما با سرور قطع باشد. بعد از رفع مشكل فروش را چند روز به تعويق انداختيم تا از كاركرد درست سيستم مطمئن شويم.»

اين روايتي است كه كاظمي از ماجرا دارد. وي با اشاره به نو‌پا بودن ارائه خدماتي از اين دست در ايران به همشهري مي‌گويد: پرداخت اينترنتي در ايران زياد مرسوم نيست و به هرحال مشكلات خاص خودش را دارد و هنگامي كه سيستم عملياتي مي‌شود اين مشكلات خودشان را نشان مي‌دهند كه در تجربه‌هاي بعدي قابل رفع است.

وي ادامه مي‌دهد: تجربه سال پيش به ما كمك كرد تا امسال مشكل كمتري داشته باشيم. اظهارات كاظمي درست به‌نظر مي‌رسد اگر از مشكل سايت و بالا نيامدنش از دقايقي قبل از ساعت ۱۲ روز ۱۱ خرداد (زماني كه قرار بود رزرو بليت پس از يك تاخير ۵ روزه انجام شود) تا حدود ۱۴ همان‌ روز صرف‌نظر كنيم: «در آن ۲ ‌ساعت مشكلي پيش آمد و ارتباط با سرور قطع شد ولي پس از آن مردم با كمترين مشكل رزرو بليت در روز‌هاي دلخواهشان را انجام دادند و ساعت ۱۶:۴۵ آخرين بليت هم رزرو شد.»

اما ساعت ۱۰ شب روز شنبه ۱۱ ‌خرداد براي تمام آن موجودات خوشبختي كه در يك فرصت ۳ ‌ساعته موفق به رزرو بليت شده بودند تازه آغاز ماجرا بود؛ براي اينكه مردم در هنگام پرداخت اينترنتي با كمترين مشكل مواجه شوند، با ۴ بانك قرارداد داشتيم و با هماهنگي با اين بانك‌ها ساعات خاصي را براي پرداخت اينترنتي بهاي بليت اختصاص داده بوديم تا بانك‌ها بتوانند اين بار اضافي روي سيستمشان را مديريت كنند.

۴ ‌بانكي كه كاظمي از آنها نام مي‌برد شامل ۳ ‌بانك خصوصي و يك بانك دولتي است و اين سؤال را پيش مي‌آورد كه تكليف كساني كه كارت اين بانك‌ها را ندارند چيست؟

سؤالي كه اين كارشناس در پاسخ به آن مي‌گويد: ما مجبوريم از بانك‌هايي كمك بگيريم كه داراي internet gateway هستند و كساني كه كارت ندارند هم مي‌توانند از كارت‌هاي هديه استفاده كنند.

هادي طالبي، كارشناس بانكداري اينترنتي در پاسخ به اين سؤال همشهري كه چرا تمام بانك‌ها مجهز به درگاه خريد اينترنتي نيستند، مي‌گويد: دير يا زود بايد شاهد اين اتفاق باشيم اما با توجه به اينكه پولي كه از حساب مشتري كم مي‌شود درصورتي كه تراكنش مورد نظر ناموفق باشد نارضايتي مشتري را به‌دنبال دارد، وجود چنين خدماتي را با ريسك‌پذيري بالايي همراه مي‌كند كه ممكن است رغبت چنداني براي ارائه اين خدمات در ميان تمام بانك‌ها وجود نداشته باشد.

اين كارشناس با اشاره به اينكه مصوبه اسفند‌ماه هيات دولت اين وظيفه را بر عهده بانك‌ها گذاشته است، ادامه مي‌دهد: ريسك‌پذيري بالاي تراكنش‌هاي مالي اينترنتي روي مشتريان هم تاثير‌گذار است و به‌طور معمول مردم تمايل زيادي به استفاده از اين خدمات ندارند، ضمن اينكه سرعت پايين اينترنت در ايران كه در بسياري از موارد باعث ناكامي اين فعاليت‌ها مي‌شود، در اين مسئله بي‌تاثير نيست.

پرده سوم: سرگرداني

«من ۳ تا كارت بانكي دارم كه همه‌شان هم عضو شتابند ولي از اين ۴ تا بانكي كه در سايت اعلام شده كارتي ندارم. پس اگر با اين كارت‌هايم نمي‌توانم يك خريد اينترنتي ساده انجام بدهم يكي به من بگويد اين شتاب به چه دردي مي‌خورد؟»

كافي است در موتور‌هاي جست‌وجو عباراتي چون «شجريان + بليت» را جست‌وجو كنيد تا به انبوهي از سؤالات و نگراني‌هايي كه جست‌وجوگران بليت در هفته‌هاي اخير داشته‌اند دست يابيد.

سؤالي كه مسئولان سايت فروش بليت آن را به نبود درگاه فروش اينترنتي در همه بانك‌ها نسبت مي‌دهند و عليرضا بيجار، كارشناس بخش بانكداري الكترونيك بانك ملت در مورد آن مي‌گويد: پورتال ما همه كارت‌هاي عضو شتاب را مي‌پذيرد و نمونه آن در فروش اينترنتي بليت‌هاي رجاء مشهود است و اگر در سايت فروش بليت آمده كه فقط با كارت چند بانك مي‌توان اقدام به خريد بليت كرد اشتباه است چون مردم مي‌توانند وارد درگاه بانك ما بشوند ولي با كارت بانك ديگري كه عضو شتاب است، اقدام به خريد كنند.

وي ادامه مي‌دهد: البته قبول دارم كه سوئيچ شتاب ضعف دارد و وقتي درخواست‌ها زياد مي‌شود پاسخگو نيست.

حتي گاهي عواملي چون ترافيك خط، سرعت و پهناي باند و... باعث مي‌شود بانك‌ها پاسخگويي مناسبي نداشته باشند.

مشكل ديگري كه خريداران اينترنتي بليت با آن روبه‌رو شدند لزوم پرداخت مبلغ مورد نظر تنها با يك كارت است: « ۳ بليت ۳۰ هزار توماني رزرو كرده‌ام و ۳ كارت هديه ۳۰ ‌هزار توماني خريدم تا بهاي بليت‌ها را بپردازم اما بايد كل مبلغ را فقط با يك كارت بپردازم.»

در مقابل اين مشكل، درحالي‌كه مسئولان سايت اين مسئله را نيز به سيستم بانكي نسبت مي‌دهند، بيجار اين مسئله را ناشي از ضعف سايت فروش مي‌داند؛

«در خدمات فروش اينترنتي همه توقع دارند كه بانك همه كار‌ها را انجام دهد درحالي‌كه ما فقط وظيفه انتقال پول را بر عهده داريم، نه سر و سامان دادن سيستم، ديتابيس و طراحي سايت را.در اين مورد هم اگر طراحان سايت مايل باشند تا پرداخت به‌صورت جزئي (partial) و در چند مرحله امكان‌پذير باشد مي‌توانند اين امكان را روي سايت بگذارند.»

وي در ادامه با بيان اينكه سرعت اينترنت در ايران براي كار‌هاي بانكي چندان مناسب نيست و در نظر گرفتن چنين امكاناتي مستلزم پهناي باند و سرعت بيشتر است مي‌افزايد: فرض كنيد پس از پرداخت بخشي از پول با يك كارت ارتباط كاربر با شبكه قطع شود (اتفاقي كه با وجود كيفيت ارتباطات اينترنتي در ايران دور از ذهن نيست) حال يا بايد تراكنش موفق اوليه هم باطل شود يا وقت زيادي از سيستم صرف شود تا بالاخره يك پرداخت كامل شود.

پرده چهارم: اميدواري

«ما امضاكنندگان اين نامه اعتراض شديد خود را نسبت به پايمال شدن وقت، احساسات و علاقه‌مندي دوستداران موسيقي ايراني به‌دليل شرايط و روش‌هاي فروش بليت كنسرت استاد آواز ايران، استاد محمد رضا شجريان اعلام مي‌كنيم.»

اين بخشي از يك اعتراض اينترنتي است كه با درخواست تغيير جدي روش فروش بليت به پايان مي‌رسد؛

اعتراضي كه اگرچه به‌دليل مشكلاتي كه در زمينه عرضه بليت‌هاي اين كنسرت وجود داشت، قابل توجه است، اما شايد بهتر باشد كه معترضان به جاي درخواست تغيير شيوه فروش بليت به اصلاح اين شيوه نوين اميدوار باشند

تاريخ درج: 2 تير 1387 ساعت 17:58 تاريخ تاييد: 2 تير 1387 ساعت 21:53 تاريخ به روز رساني: 2 تير 1387 ساعت 21:49
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن