واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : نقش شیطان در تکامل مؤمنان: و کذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیطین الانس و الاحن یوحی بعضهم الی بعض زخرف القول غرورا و...(112/ انعام) به طور کلی همه کارها را از یک نظر می توان به خدا نسبت داد؛ زیرا همه چیز خداست. اختیار و آزادی، قدرت، علم و ... همه و همه، مواهب الهی است که در اختیار افراد قرار گرفته است. پس اگر شیاطین هم با پیامبران دشمنی می کنند باز با اجازه خدا این کار را انجام می دهند، اما مفهوم این حرف این نیست که آنها در کارهایشان مجبورند و از خود اختیاری ندارند؛ بلکه آنها هم هر چه دارند، از خدا دارند؛ اما قدت و امکاناتشان را در راه مکر و حیله گری به کار می برند. البته از جهتی، نقشه های شیطانی می توانند به طور غیر مستقیم برای مؤمنان اثر سازنده داشته باشند، زیرا وجود دشمن، آن هم دشمن زبردست و حیله گر، برای فرد هوشمند و مصمم، موجب بالارفتن آگاهی و اراده و مقاومت فرد می گردد و شخص را در مسیر صحیحش پابرجا می کند. احادیث مربوطه: امام علی(ع): از کاری که خدا با ابلیس کرد عبرت بگیرید، چه، کار دراز مدت و کوشش های توان فرسای او را به سبب لحظه ای تکبر باطل ساخت. او شش هزار سال خدا را پرستش کرده بود که معلوم نیست آیا از سال های دنیاست یا از سال های آخرت. امام علی(ع): بپرهیزید از آن دشمنی که پنهانی در سینه ها نفوذ می کند و آهسته در گوش ها افسون می دمد. امام صادق(ع): ابلیس به سپاهیان خود می گوید: در میان آدمیان حسادت و تجاوزگری افکنید، زیرا این دو نزد خدا با شرک برابر است. گناه آشکار و پنهان: و ذرو ظاهرا الاثم و باطنه ان الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون (120/ انعام) در این آیه منظور از گناه آشکار، گناهانی است که عاقبت شوم و نتیجه بد آن پوشیه نیست مانند شرک، فساد و ظلم در زمین. همچنین گناهان پنهان گناهانی است که در نگاه اول عاقبت شوم آن گناه فهمیده نمی شود، مانند خوردن گوشت مردار، گوشت خوک و خون. خداوند، این امور را بیان فرموده اما ممکن است در برخی از موارد، علت تحریم آنها به درستی برای ما روشن نباشد، این آیه می فرماید: که تمام گناهان را رها کنید، هر چند پیامد و سرانجام آن را ندانید. احادیث مربوطه: امام علی(ع): گناهان دردند و داروی آنها استغفار است و شفایش به این است که به گناه بازنگردی. امام رضا(ع): کسی که گناه خود را آشکار کند به حال خود وانهاده شود و کسی که گناه را پوشیده بدارد آمرزیده گردد. پیامبر اکرم(ص): مؤمن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگی بر بالای سرش می بیند که می ترسد به روی او بیفتد و کافر گناه خویش را مانند مگسی می بیند که از جلوی بینی اش رد شود. تقوی؛ جامه ای برتر: یبنی آدم قد انزلنا علیکم لباسا یواری سوءاتکم و ریشا و لباس التقوی ذلک خیر...(26/ اعراف) خداوند در این آیه به انسان ها یادآوری می کند که بهتر از لباس ظاهری، لباس باطنی است. لباسی که زشتی های باطنی انسان را می پوشاند؛ همان زشتی هایی که او از برملا شدن آنها بیم دارد، آن لباس، همان تقوایی است که خدا به آن فرمان داده است. روشن است خواری و رسوایی که از آشکار شدن زشتی های ظاهری انسان رخ می دهد، هرگز به اندازه رسوایی آشکار شدن زشتی های باطنی نیست، چرا که این آشکار شدن با خشم الهی و آتش برافروخته او مساوی است. احادیث مربوطه: امام علی(ع): همانا تقوا امروز پناهگاه و حفاظ است و فردا راهی است به سوی بهشت، جاده اش روشن است و رهپویش برنده. پیامبر اکرم(ص): همه تقوا این است که آنچه را نمی دانی بیاموزی و آنچه را می دانی به کار بندی. امام عسگری(ع): هر که از مردم حیا نکند، از خداوند نیز حیا نمی کند. اعراف، گذرگاهی سخت بر سر راه بهشت: و بینهما حجاب و علی الاعراف رجال یعرفون کلا بسیمهم....(46-49/ اعراف) اعراف، گذرگاه سخت و صعب العبوری بر سر راه بهشت است و طبیعی است که افراد نیرومند و قوی –یعنی صالحان و پاکان_ با سرعت از این گذرگاه عبور می کنند. اما افرادی که خوبی و بدی را به هم آمیخته اند، در این مسیر وا می مانند و دچار سختی می شوند. در اعراف دو گروه وجود دارند: ضعیفان و آلودگانی که در رحمت اند و پیشوایان بزرگی که در همه حال یار و یاور ضعیفان هستند. امام صادق(ع) می فرمایند: اعراف، تپه ای است میان بهشت و دوزخ، و امامان، آن مردانی هستند که بر اعراف در کنار شیعیان گنهکارشان توقف می کنند، در حالی که مؤمنان خالص بدون نیاز به حسابرسی، در بهشت جای گرفته اند. آنگاه امامان به پیروان گنهکار خود می گویند: برادران با ایمان خود را خوب نگاه کنید که بدون حساب به بهشت شتافتند و به این دسته از گنهکاران از طرف امامان دستور داده می شود که به بهشت داخل شوید که نه ترسی دارید و نه غمناک می شوید. پیامبر اکرم(ص) در روایتی دیگر می فرمایند: خداوند در روز قیامت همه مردم را جمع می کند، پس به بهشتیان فرمان داده می شود که به سوی بهشت بروند و به دوزخیان فرمان داده می شود که به سمت دوزخ بروند. سپس به اصحاب اعراف گفته می شود انتظار چه چیزی را می کشید؟ می گویند: منتظر فرمان تو هستیم! پس به آنها گفته می شود: نیکی هایتان شما را از ورود به دوزخ رهایی بخشیده ولی گناهانتان مانع ورود به بهشت شده، اکنون با مغفرت و رحمت من وارد بهشت شوید. شیوه دعا: ادعوا ربکم تضرعا و خفیه، انه لا یحب المعتدین (55/اعراف) بدون تردید ارتباط با خدا، دعا و راز و نیاز با معبود، نقش مهمی در سازندگی فرد و اجتماع دارد. خداوند در این آیه دستور می دهد که او را بدین صورت بخوانیم: نخست با توجه کامل و تضرع و زاری، به طوری که نام ها و صفات الهی در قلب و جان ما منعکس شود، دوم در نهان و بدون سر و صدا و با دلی پاک و از صمیم قلب. احادیث مربوطه: امام صادق(ع): خداوند تبارک و تعالی به داوود وحی فرمود که: در زمان آسایشت به یاد من باش، تا من هنگام گرفتاری ات دعای تو را اجابت کنم. پیامبر خدا(ص): برای هر حاجتی که دارید، حتی اگر بند کفش باشد، دست خواهش به سوی خداوند دراز کنید، زیرا تا او آن را آسان نگرداند، آسان برآورده نشود. امام کاظم(ع): هر گاه خواستی از خداوند حاجتی طلب کنی، بگو: خدایا به حق محمد و علی از تو مسئلت می کنم، زیرا آن دو را نزد تو منزلتی بزرگ است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]