واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : حضرت آيت الله سبحاني درباره كيفيت و چگونگي حكومت در عصر غيبت، اظهار داشتند: شيوه حكومت در زمان غيبت به صورت ملوكيت نيست؛ چون قرآن با آن سازگار نمي باشد. به گزارش راسخون، به نقل از مركز خبر حوزه، معظم له طی سخنانی در نهمين جلسه از سلسله جلسات كلام و انديشه اسلامي در مدرسه علميه عالي نواب مشهد به بحث جديدي درباره بخشي از مباحث حكومت اسلامي پرداخته و گفتند: نخست اين كه در تمام دنيا وجود امير و حاکم، لازم و قطعي است، دوم اين كه امير يا اسماً يا صفتاً بايد معين شود و سومين امرهم درباره مكتبي، شرعي و الهي بودن حكومت است. معظم له تصریح کردند: مقبوليت، مشروعيت، مردمي، الهي و مكتبي بودن، شيوه حكومت اسلامي در زمان غيبت است. *همه ادیان بر تشکیل حکومت اصرار دارند ايشان افزودند: غير از تعدادي از خوارج و ماركسيست ها، تمام نحله ها و گروههاي جهان، وجود حكومت را امري ضروري دانسته و معتقدند كه هيچ جامعه اي بدون حكومت، پايدار نخواهد ماند. حضرت آیت الله سبحانی همچنین اعتقاد به معني امارت و رياست براي خدا در جمله "من کلام له (ع) فی الخوارج لما سمع قولهم لا حکم الا لله قال کلمه حق یراد بها باطل نعم لا حکم الا لله و لکن هولاء یقولون لا أمره..." (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج72، ص: 358) را حرفي پوچ دانسته و بیان داشتند: تشريع و قانون گذاري از آن خداست نه اين كه فرمانروايي از آن او باشد؛ زيرا حاكم بايد در ميان مردم بوده و جسم باشد و خدا اينگونه نيست. ایشان به عقيده ماركسيستها درباره محو اختلاف طبقاتي و در نتيجه نياز نداشتن به دولت اشاره کرده و افزودند: البته آنها اختلاف طبقاتي را از بين برده اما عملاً با برقراي دولت و حكومت، حرف خود را رد نمودند. این مرجع تقلید همچنین بيان داشتند: دولت فقط براي اختلاف طبقاتي به وجود نيامده و عوامل گوناگوني براي استقرار حكومت و ايجاد دولت وجود دارد. *جامعه بدون دولت رونق ندارد حضرت آیت الله سبحانی در ادامه با استناد به سخن اميرمؤمنان(ع) كه مي فرمايند: "لا بد للناس من امیر بر او فاجر یعمل فی أمرته المؤمن و یستمتع فیها الکافر و یبلغ الله فیها الأجل و یجمع به الفیء و یقاتل به العدو و تأمن به السبل و یؤخذ به للضعیف من القوی حتی یستریح بر و یستراح من فاجر" ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج72، ص: 358)، اظهارداشتند: جامعه بدون دولت نمي تواند زندگي كند. اين استاد برجسته حوزه علميه قم همچنین به لزوم وجود امير و حكومت در ميان مسلمانان تاکید کرده و با بيان اين كه پيامبر اكرم (ص) در تمام جزئيات دين سخن گفته اند، تصريح كردند: مگر مي شود ايشان درباره جزئيات دين و زندگي مردم مطالبي بيان نمايند ولي درباره حكومت اسلامي سخني نگويند؟ اين امر محال است كه رسول خدا (ص) درباره چيزي كه در رتبه اول امور قرار دارد، سخني نگفته باشد. *حکومت اسلامی تمام موازینش تحت کنترل ولی فقیه است ايشان همچنین حكومت مردم بر مردم به شرط حكومت واقعي رأي مردم را خوب ارزيابي كرده و يادآورشدند: البته اين هم مشروعيت ندارد؛ زيرا ولايت عده اي بر عده اي بايد به امضاء شارع باشد و در حقيقت به تأييد خالق متعال برسد؛ ولي فقيه در كنار اين نوع حكومت، مي تواند به آن مشروعيت دهد. ايشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سه قوه مققنه، قضائيه و مجريه، بيان داشتند: حكومت اسلامي حكومتي ممزوج در قالب الهي و مردمي مي باشد و تمام موازينش تحت كنترل ولي فقيه است. معظم له تفاوت حكومت اسلامي را با ساير انقلاب ها و حكومت در مكتبي بودن آن دانسته و با بيان اين كه حكومتهاي مختلف دنيا مانند فرانسه، آلمان و ... جنبه مردمي دارد، اما مكتبي نيست، گفتند: وليّ فقيه در حكومت اسلامي به نظارت مي پردازد. *شورای نگهبان چشم ولی فقیه در مجلس است اين مرجع تقليد با اشاره به اين كه تناقضي در جمهوريت و اسلاميت نيست، گفتند: اين به معني اين است كه هر نوع برنامه ريزي، رفتار و قانوني در سايه اسلام تصويب و اجرا مي شود؛ پس جمهوري به معني آزادي، انتخاب فرد در حكومت و اسلامي بودن به معناي اجراي قوانين در پرتو اسلام است. ايشان يادآورشدند: البته در تمام دنيا هر چند جمهوريت داشته باشد، امّا اين امر كه هر قانوني در سايه قانون اساسي باشد، وجود دارد. معظم له در ادامه به هجمه دشمنان نسبت به ولايت فقيه و هدف آنان از ايجاد جمهوريتي بدون اسلام اشاره نموده و تصريح كردند: آنها بر استبدادي بودن وجود ولي فقيه تأكيد دارند؛ در حالي كه در اين بيش از 30 سال، موردي ديده نشده كه امام خميني (ره) و يا آيت الله خامنه اي از روي استبداد، عمل نمايند. ايشان با بيان اين كه شوراي نگهبان، چشم ولي فقيه در مجلس است، افزودند: رئيس قوه قضائيه نيز از سوي ولي فقيه بر عملكرد قضات نظارت دارد. حضرت آيت الله سبحاني به تنفيذ رياست جمهوري اشاره و با بيان اين كه ولي فقيه با اين شيوه كه در هر قوه اي يك نماينده دارد، به نظارت مي پردازد، اظهارداشتند: تمام دشمنان در صدد جدا كردن اسلام از جمهوريت در ايران مي باشند. معظم له در خاتمه افزودند: انقلاب اسلامي بر مردمي، اسلامي و شرعي بودن حكومت تأكيد دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]