تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830851986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وسترن غيرمتعارف در تلويزيون


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: جام جم آنلاين: يكي از مهم‌ترين ژانرهاي هنري قصه‌هاي دنياي غرب، ژانر وسترن است كه در طول ساليان متمادي، تعدادي زيادي فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني براساس آن ساخته شده است و تماشاگران هم استقبال خوبي از آنها كرده‌اند. اين كارهاي هنري به طرح و بررسي موضوع اهلي شدن غرب در قرن هجدهم مي‌پردازد. اين ژانر هنري هم مثل تمام افسانه‌هاي مشهور بر مبناي يك فرمول قدم برمي‌دارد: نمايش آدم‌هاي متمدن اما سرسخت كه مجبورند دست به مبارزه‌اي شديد و همه‌جانبه بزنند تا يك سرزمين غيرمتمدن را اهلي و رام كرده و شخصيت‌هاي منفي و شرور دور از تمدن را كه مي‌خواهند خارج از چارچوب قانون حركت كنند، رام كرده و مطيع قانون كنند. در چنين حال و هوايي، اين قصه‌ها هميشه با يك كلانتر يا يك قهرمان سرسخت ديگر سروكار دارند كه به استقبال خطرهاي گوناگون مي‌روند تا پس از رودررو شدن با مشكلات و مصائب، پيروزي را در آغوش بگيرند. اگر قهرمان ماجرا شكست بخورد، تمدني كه او در پي آن است نيز شكست خورده و از بين مي‌رود. در چنين حالتي، تسلط بربريسم بر آن جامعه حتمي است. دكتر كوئين آغاز مي‌كند برخي از منتقدان هنري مي‌گويند ژانر وسترن اين روزها ديگر اعتبار و شكوه گذشته خود را ندارد و تماشاگران علاقه زيادي براي تماشاي يك كار وسترن ندارند. زماني كه مجموعه تلويزيوني وسترن «پزشك دهكده» (كه در حقيقت با نام «دكتر كوئين، پزشك زن» در دهه 90 ميلادي به روي آنتن رفت) راه خود را در بين مجموعه‌هاي تلويزيوني باز كرد و خيلي سريع تبديل به يك كار پربيننده و پرطرفدار شد، صنعت سينما هم تلاش‌هايي براي احياي ژانر محبوب و قديمي وسترن كرده بود. در آن زمان كوين كاستنر «با گرگ‌ها مي‌رقصد» (1990) را كارگرداني كرده بود و كلينت ايستوود هم در كنار كارگرداني «نابخشوده» (1992)، نقش اصلي آن را به عهده گرفته بود. هر دو فيلم جوايز اسكار بهترين فيلم و كارگرداني را از آن خود كرده بودند و منتقدان سينمايي از احيا و تولد دوباره اين ژانر قديمي صحبت مي‌كردند. در چنين اوضاع و احوالي بود كه اولين قسمت مجموعه «پزشك دهكده» در اول ژانويه 1993 در آمريكاي شمالي به روي آنتن تلويزيون رفت، اما هم مجموعه «پزشك دهكده» و هم فيلم‌هاي ايستوود و كاستنر، تفاوت‌هاي عمده‌اي با وسترن‌هاي كلاسيك سينما و تلويزيون داشتند. در حقيقت، اين محصولات پس از نمايش عمومي‌«تيرانداز» (محصول 1976 به كارگرداني دان سيگل) جان وين تهيه شده بودند و تحت تاثير اين فيلم، نگاه تازه‌اي به غرب وحشي داشتند. فيلم جان وين (بازيگر مشهوري كه در يك دوجين فيلم وسترن در نقش قهرمان اسب‌سوار بازي مي‌كرد و اعتبار ژانر وسترن لقب گرفته است) نوعي مرثيه‌سرايي براي ژانر وسترن بود و يك جورهايي ناقوس مرگ آن را به صدا درآورده بود. در اين فيلم، او يك تيرانداز حرفه‌اي اما پير در حال مرگ است (وي بيماري سرطان دارد) و غرب وحشي كه او در آن زندگي مي‌كند نيز به واسطه حضور يك جامعه شهري در حال فروپاشي و از بين رفتن است. «پزشك دهكده» كه با توليد 149 اپيزود توانست تا سال 1998 به پخش خود ادامه بدهد، رنگ و بوي تازه‌‌اي به ژانر وسترن تلويزيوني داد و با مضمون آزاديخواهانه معاصر خود دست به نوعي بازسازي اين ژانر قديمي زد. بحث‌هايي مثل حقوق زنان و اقليت‌هاي قومي و نژادي، عدالت اجتماعي، همزيستي مسالمت‌آميز و مماشات بين فرهنگ‌هاي مختلف و متفاوت، از جمله نكات تازه‌اي بودند كه تا قبل از اين كمتر در كارهاي وسترن تلويزيوني (و حتي سينمايي) مورد بحث و بررسي قرار مي‌گرفت. دكتر به جاي كلانتر يك تفاوت عمده اين مجموعه با تمام كارهاي وسترن ديگر هم مربوط به كاراكتر اصلي آن مي‌شد كه اين تفاوت را مي‌توان يك جور سنت‌شكني و حتي انقلاب در اين ژانر به حساب آورد. اين بار به جاي يك كلانتر متمدن و يا يك قهرمان جسور كه به نبرد با عوامل شرور مي‌روند و هنر تيراندازي و رزمي خود را به نمايش مي‌گذارند، كاراكتر اصلي زن شجاع و زحمتكشي است كه اسلحه‌اش كار و فعاليت اجتماعي اوست و بيشتر از آن‌كه سر سودايي براي جنگ و نبردهاي تك‌نفره يا جمعي را داشته باشد، يك مصلح اجتماعي است. البته در فيلم وسترن نامتعارف «جاني گيتار» (محصول 1954 ساخته نيكلاس ري) نيز يك زن شخصيت اصلي قصه است. ولي كاراكتر ويناي هفت‌تيركش با بازي جوآن كرافورد در اين فيلم، به هيچ وجه قابل مقايسه با كاراكتر دكتر كوئين با بازي جين سيمور در مجموعه پزشك دهكده نيست. كرافورد در جاني گيتار زني است كه در دنياي مردانه فيلم مثل يك مرد عمل مي‌كند و مي‌خواهد خودش را اين‌گونه اثبات كند. ولي دكتر كوئين اصرار دارد كه در دنياي غرب قديم قصه مجموعه خودش باشد و اداي جنس ديگري را درنياورد. دكتر كوئين زن عدالت‌خواه و ماجراجويي است كه خودش را وقف كار و فعاليت اجتماعي كرده تا به يك جامعه نيمه‌متمدن درس بردباري و مسووليت‌پذيري اجتماعي بدهد. قصه مجموعه (اپيزودهاي مختلف آن كه توسط حدود 20فيلمنامه‌نويس نوشته شده) در محدوده كلرادو در سال‌هاي بين 1860 تا 1870 اتفاق مي‌افتد. دكتر كوئين كه زندگي آرام و راحتي در منطقه شرق كشور داشته، تازه وارد اين محل شده است. او زني پيشرو و مترقي است كه نسبت به زمانه و عقايد مرسوم آن، جلوتر حركت مي‌كند. در چنين زمانه‌اي، زنان اندكي به فعاليت‌هاي حرفه‌اي اجتماعي مشغولند و هيچ‌يك از آنها رهبري هيچ چيزي را در هيچ مكاني ندارند. در حقيقت، نقش او شامل كساني مي‌شود كه خود قرباني بي‌عدالتي اجتماعي هستند و در دل يك جامعه بزرگ رها شده‌اند. اما در اين جامعه كسان ديگري هستند كه حال و هوايي شبيه دكتر كوئين دارند. سياهان و سرخپوستان از زمره اين افراد هستند كه خيلي زود با دكتر كوئين همراه مي‌شوند. در جامعه‌اي كه توسط سفيدپوستان (گاه نژادپرست) اداره مي‌شود، همبستگي بين اين افراد از اهميت خاصي برخوردار است. ريسك در انتخاب يك شخصيت زن بت سوليوان خالق اين مجموعه تلويزيوني در ارتباط با انتخاب يك كاراكتر زن براي ايفاي نقش اصلي ماجراها، چنين مي‌گويد: «مي‌خواستم «پزشك دهكده» يك تفاوت عمده با بقيه مجموعه‌هاي وسترن تلويزيوني داشته باشد. كارهاي وسترن تا قبل از اين شامل شخصيت‌هاي جسور و بي‌باكي مي‌شد كه يا قهرمانانه با نيروهاي سرخپوست مبارزه مي‌كند و يا با كاراكترهاي شروري كه بدون دليل آدم مي‌كشند، درگير مي‌شود. بسياري از كارهاي وسترن هم سفر شخصيتي را به تصوير مي‌كشند كه در جستجوي يك قاتل فراري خطرناك هستند اما من مي‌خواستم تا حدامكان واقعيت‌هاي غرب قديم را به نمايش بگذارم. قصه‌هاي متداولي كه تا امروز روي پرده سينما يا صفحه كوچك تلويزيون ديده‌ايم، قصه‌ها و مضامين غالب در واقعيت‌هاي زندگي آدم‌هاي آن دوران نبوده‌اند. پس بايد تحقيق و سوژه‌اي را انتخاب مي‌كردم كه هم جذاب باشد و هم واقعيت‌هاي موجود آن دوران را به نمايش بگذارد. زماني كه قرار شد مجموعه راتوليد كنيم، به من گفته شد حضور يك كاراكتر زن به عنوان شخصيت اصلي ماجراهاي يك كار وسترن، اقدامي بحث‌انگيز و جنجالي خواهد بود. حتي اين نظريه مطرح شد كه مجموعه‌اي با اين حال و هوا، نمي‌تواند عموم تماشاگران را مجذوب خود كند.» ولي چنين اتفاقي نيفتاد و «پزشك دهكده» خيلي زود تبديل به يكي از پربيننده‌ترين مجموعه‌هاي تلويزيوني دوران خود شد. در شرايطي كه هنوز پخش سري اول مجموعه به پايان خود نرسيده بود، تهيه‌كنندگانش توليد سري دوم آن را آغاز كردند، اين كار تا 5 سال ادامه يافت و تماشاگران تلويزيون تا چندين سال، ماجراجويي‌هاي دكتر كوئين و غرب وحشي او را دنبال كردند. تهيه‌كنندگان مجموعه براي خلق جذابيت بيشتر براي آن و تغيير حال و هوا و روحيه اين مجموعه، كارگرداني اپيزودهاي مختلف آن را به دست كارگردانان متفاوت تلويزيوني سپردند. حدود 14 كارگردان تلويزيوني 149 اپيزود آن را كارگرداني كردند كه چاك باومن با كارگرداني 32 اپيزود آن، بيشترين سهم را داشت. منتقدان تلويزيوني از آن به عنوان يك اثر ساده و صميمي اسم بردند كه در عين سادگي، بحث‌هاي مهمي را مطرح مي‌كند كه اختصاص به مسائل و مشكلات عموم مردم دارد. نكته جالب آن كه قصه مجموعه در 3 قرن قبل اتفاق مي‌افتد، ولي بحث‌هاي درون آن همگي امروزي و به روز هستند و هنوز هم مردم جامعه غرب با اين بحث‌ها (و پرسش‌هايي كه در رابطه با آن مطرح مي‌شود)‌ رودررو هستند. قصه قديمي، حرف‌هاي معاصر چاك باومن يكي از دلايل اصلي موفقيت مجموعه را در امروزي بودن آن مي‌داند و اضافه مي‌كند: «با آن كه قصه «پزشك دهكده» در دوران قديم رخ مي‌دهد و متعلق به ژانر وسترن است، اما همان حرف‌هايي را مي‌زند كه جامعه معاصر هم با آن درگير است. همين نكته باعث مي‌شود تا تماشاچي امروزي براحتي با آن ارتباط برقرار كرده و درگير ماجراهاي آن شود. اما اين همه ماجرا نيست. نكته مهمي كه از چشم بسياري پنهان مانده، ساخت خوب و دقيق قسمت‌هاي مختلف اين مجموعه است كه باعث مي‌شود تا حرف قصه فيلم راحت‌تر مورد توجه بيننده قرار گيرد. به اعتقاد من «پزشك دهكده» استانداردهاي حرفه‌اي كارهاي تلويزيوني را تا حد زيادي بالا برد و آن را به استانداردهاي سينمايي نزديك كرد. سطح توقع تماشاگران تلويزيوني هم پس از پخش «پزشك دهكده» بالاتر رفت و برنامه‌سازان تلويزيوني مجبور شدند هنگام توليد محصولات خود، بحث بالا بودن كيفيت كار را دقيقا مورد توجه قرار دهند.» اين كارگردان تلويزيوني يكي از كهنه‌كاران رسانه تلويزيون است كه سابقه‌اي طولاني در كار توليد و ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني دارد. او از سال 1978 كار خود را به عنوان تهيه‌كننده و كارگردان شروع كرد و تا به‌حال بيش از 40 مجموعه تلويزيوني را كارگرداني و تهيه كرده است. باومن از سال 2006 به اين سو، كار تازه‌اي را جلوي دوربين نبرده است. وي علت اين كار را نبود يك فيلمنامه خوب و باكيفيت براي توليد ذكر مي‌كند. احياي درام خانوادگي مسوولان شبكه سي.بي.اس كه تهيه‌كننده «پزشك دهكده» هستند، مي‌گويند هر هفته حدود 22 ميليون تماشاچي در آمريكاي شمالي، قصه اين مجموعه را پيگيري مي‌كردند. يك چنين رقم بيننده‌اي در ميانه دهه 90، حكم يك پديده را دارد. اين در حالي است كه در نمايش بين‌المللي آن هم، تماشاگران خارجي استقبال مشابهي از آن كردند. در شرايطي كه اين گونه تصور مي‌شد كه خانم‌ها بيننده اصلي و عمده «پزشك دهكده» باشند، نظرخواهي‌ها نشان مي‌داد كه عموم تماشاگران ـ و بويژه جوانان ـ تماشاچي آن هستند. در زمان پخش عمومي مجموعه، رسانه‌هاي گروهي و منتقدان صحبت از وقوع چند انقلاب تلويزيوني توسط آن كردند. شايد اين روزها اين مسائل جزو چيزهاي بديهي و پيش‌پاافتاده رسانه تلويزيون باشد؛ ولي در آن ايام حكم يك چالش خطير را داشت. مهم‌ترين تحولي كه «پزشك دهكده» در بين برنامه‌هاي تلويزيوني به وجود آورد، اين بود كه دست به احياي ژانر درام خانوادگي يك‌ساعته زد. اين درحالي بود كه به گفته مسوولان تلويزيوني، اين ژانر تلويزيوني از مدت‌ها قبل مرده بود و كسي به سراغ آن نمي‌رفت. كساني كه همزمان با پخش اولين قسمت‌هاي مجموعه نسبت به ديدگاه‌هاي مترقي و ضد تبعيض نژادي قصه آن معترض بودند، بعدها در مقام دفاع از اين موضوع برآمدند و گفتند يك كار پربيننده تلويزيوني بايد به بحث درباره مسائل و مشكلات اجتماعي بپردازد و فقط جنبه سرگرمي را در نظر نداشته باشد. موفقيت در تلويزيون مجموعه «پزشك دهكده» در سال 1998 در شرايطي به پايان خود رسيد كه 6 فصل تمام، ميليون‌ها بيننده را جذب و درگير خود كرده بود. تهيه‌كنندگان مجموعه علت توقف توليد فصل‌هاي بعدي آن را، جلوگيري از تكرار و تقليد عنوان كردند و گفتند مي‌خواهند مجموعه را در زماني به پاياني خود برسانند كه هنوز محبوب تماشاگران علاقه‌مند خود است؛ اما اين نكته مانع از ‌آن نشد كه آنها يك فيلم سينمايي تلويزيوني براساس حال و هواي كلي آن تهيه نكنند. اين فيلم سينمايي در سال‌1999 ساخته و پخش شد. جين سيمور، بازيگر نقش دكتر كوئين پس از پايان پخش اين مجموعه، در فيلم‌ها و مجموعه‌هاي زيادي بازي كرد؛ ولي هيچ‌يك از آنها موفقيت «پزشك دهكده» را برايش تكرار نكردند. وي كه فعاليت بازيگري را از سال 1969 با فيلم ضد‌جنگ «چه جنگ دوست‌داشتني» شروع كرد؛ به طور متناوب در هر دو رشته سينما و تلويزيون كار و فعاليت كرده است. به‌گفته خودش، كفه سنگين ترازو به نفع رسانه تلويزيون بوده است. از مجموعه موفق قديمي «مك كلود» (1977، در كنار دنيس ويور)‌ تا «جنگ و يادآوري (1988)‌ و «قانون و دستور» (2004)‌، اين بازيگر يكي از هنرمندان پركار تلويزيوني بوده است. سيمور كه متولد سال 1951 كشور انگلستان است، مادر 4 فرزند مي‌باشد. سيمور در كنار فعاليت هنري، نماينده سازمان يونيسف نيز هست و با نهادهاي بين‌المللي مدافع حقوق كودكان همكاري دارد. با آن كه اصليت انگليسي دارد؛ ولي پدر و مادرش اهل اروپاي شرقي و هلند هستند. وي عروس ريچارد آتن بورو فيلمساز كهنه‌كار سينماي انگليس است. هفته‌نامه اينترتينمنت / مترجم: كيكاووس زياري




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 682]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن