تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820002315




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست تخصصي انيميشن و سينماي كودك تأكيد شد: توليد و اكران فيلم انيميشن را دريابيد


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: در نشست تخصصي انيميشن و سينماي كودك تأكيد شد: توليد و اكران فيلم انيميشن را دريابيد


تهران-خبرگزاري ايسكانيوز:اولين نشست تخصصي جشنواره‌ي بيست و دوم با نام «انيميشن و سينماي كودك»برگزار شد.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار سينمايي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران"ايسكانيوز"،در اين نشست كه اميرمسعود علمداري (كارشناس و مديرمسؤول نشريه تخصصي پيلبان) حسين ضيايي (كارگردان و كارشناس انيميشن) مازيار محمدي‌نژاد (كارگردان انيميشن و كارشناس بخش انيميشن صدا و سيماي مركز فارس) و محمدمهدي خداكرمي (كارگردان انيميشن و مسؤول واحد انيميشن صدا و سيماي مركز همدان) در آن حضور داشتند هر يك از كارشناسان دغدغه‌هاي خود را درباره‌ي ساخت، توليد و اكران فيلم انيميشن و جايگاه اين‌گونه‌ي سينمايي در سينماي كودك ايران بيان كردند.
اميرمسعود علمداري در ابتدا صدا و سيماي مركز همدان را براي ساخت انيميشن از مراكز معتبر كشور دانست و گفت: انيميشن يكي از قسمت‌هايي است كه فرهنگ بدان وابسته است. انيميشن در سينماي امروز يك صنعت است و اين صنعت رفته‌رفته از نظر اقتصاد و سودآوري جايگاه خود را تثبيت كرده است به عنوان نمونه صنعت ژاپن پس از تكيه به صنعت جهانگردي به توليدات پويانمايي خود وابسته است. در آمارهاي جهاني عنوان شده تا سال 2015 انيميشن، سينما را به سيطره خودش درمي‌آورد.
در حال حاضر ما با توجه به مخاطبان گسترده چه در طيف كودك و چه در طيف بزرگسال از دنيا عقب هستيم.
در ادامه حسين ضيايي گفت: با توجه به بودن ايران در مسير جاده ابريشم و حضور فرهنگ‌هاي مختلف از حدود دهه 1330 هنر انيميشن به ايران وارد شد و ما آزمون‌هايي در اين زمينه داشته‌ايم.
به تحقيق در كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس صنعت انيميشن وجود ندارد. كشورهاي عربي عمدتا استفاده‌كننده و واردكننده‌ي اين صنعت هستند.
از جمله در حال حاضر امارات توليد فيلم‌هاي انيميشن مدنظر خود را در برخي دفاتر توليد و ساخت در تهران دنبال مي‌كند و بدون ذكر هيچ نامي از محل ساخت اين فيلم‌ها را نمايش مي‌دهد.
در كشورهاي آسيا هندوستان سابقه بيشتري در ساخت انيميشن دارد. هر چند اين كشور نيز بسيار تحت تأثير چين است.
بنابراين ايران از كشورهاي پيش‌قراول در توليد و ساخت انيميشن است.
علمداري در ادامه با بيان اينكه انيميشن در مقايسه با فيلم‌هاي سينمايي هنري گران‌قيمت و طولاني‌تر براي ساخت است گفت: همين امر موجب شده ساخت انيميشن نيازمند سرمايه‌گذاري بيشتر و نفرات بيشتري براي توليد باشد.
به عنوان نمونه نوشتن فيلمنامه‌ي فيلم «خانواده‌ي سيمپسون‌ها» را به طور همزمان يازده نفر عهده‌دار بودند.
همين‌نكته يعني نياز به نفرات بيشتر براي توليد يك فيلم انيميشن نكته‌ي مثبتي است كه اشتغال را در پي دارد. آمار پنج برابري و وجود حداقل سي و دو جايگاه مرتبط در ساخت يك فيلم انيميشن موجب حركت كشورهاي دنيا به سمت اين صنعت است.
بنابراين كشور ما نيز بايد در جهت افزايش توليدات انيميشن و بالطبع افزايش اشتغال‌زايي پيش رود. در اين بين هزينه‌هاي سنگين ساخت فيلم را مي‌توان با خارج كردن استوديوهاي ساخت و توليد از تهران به سمت شهرستان‌ها با توجه به وجود پتانسيل بالا كاهش دارد.
مازيار محمدي‌نژاد در ابتداي سخنان خود به جايگاه استان فارس در توليد فيلم انيميشن اشاره كرد و گفت: با كسب حداقل شصت جايزه‌ي بين‌المللي از ده‌ها جشنواره‌ي ملي و بين‌المللي صدا و سيماي مركز فارس را به عنوان يكي از مراكز پيشقدم در ساخت فيلم انيميشن مطرح كرده و هدف اصلي توليد فيلم‌هاي با كيفيت است.
سال گذشته ما با فيلم بلند انيميشن «هفت رنگ» در جشنواره حضور داشتيم. اين فيلم برنده جايزه ويژه سينماي ايران در بخش بلند شد. مجوز اكران اين فيلم بلند بعدي نيز صادر شده و اميدواريم به زودي شاهد اكران آن باشيم.
در جشنواره‌ي بيست و دو نيز با فيلم «جزيره تنبا» كه قسمتي از يك مجموعه سي قسمتي است، در بيست و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان حضور داريم.
در ادامه علمداري به مظلوميت سينماي انيميشن اشاره كرد و گفت: امكانات ضعيف در بحث توليد مشكلات هنرمندان كشور را بيش از پيش مي‌كند.
با مراجعه به آمار ارايه شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تعداد دو هزار نفر شاغل در زمينه‌ي انيميشن مواجه هستيم كه به واقع اين تعداد بايد صد هزار نفر باشد.
سخنران بعدي اين نشست محمدمهدي خداكرمي كارشناس و كارگردان سينماي انيميشن فعاليت خوب صدا و سيماي مركز همدان را در زمينه توليد اين‌گونه سينمايي يادآور شد و عنوان كرد: با توجه به حضور خوب جوانان هنرمند اتكاي اين واحد به يك يا دو نفر نيست و گروه‌هاي ساخت انيميشن فعال هستند. توجه و اهتمام واحد صدا و سيماي مركز همدان به انيميشن موجب شده يك ساختمان چهار طبقه با امكانات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري به زودي در ماه‌هاي آينده ساخته و افتتاح شود.
نكته‌ي مورد توجه ديگر در استان همدان وجود پتانسيل بالاي شهرستان‌هاي استان در ارايه فيلم انيميشن است. گاهي ما با فيلمي مواجه مي‌شويم كه توسط يك شخص غيرحرفه‌اي ساخته شده اما پارامترهاي يك فيلم انيميشن خوب را داراست. بنابراين مي‌توان توليد انيميشن را به شهرستان‌ها و روستاها هدايت كرد.
در شهرستان اطراف همدان مانند بهار و لالجين بسياري با هنر نقاشي چه در زمينه سفال و چه در زمينه فرش آشنا هستند و مي‌توان با آموزش گرافيست‌هاي خوبي تربيت كنند.
به نظر من مشكل اصلي سينماي انيميشن ايران كمبود آموزش و مدرسان اين حرفه است. تعداد بيشتر فارغ‌التحصيلان رشته پويانمايي رقابت بيشتر و بهبود كيفيت را در پي دارد.
اتكا به دانشگاه صدا و سيما، دانشكده سينما و تئاتر و يا تربيت مدرس كافي نيست و بايد آموزش دانشگاهي را گسترش داد.
خداكرمي سپس ساخت انيميشن‌هاي خانگي در همدان را مطرح و گفت: با توجه به ارزان‌ترين ساخت اين‌گونه انيميشن گسترش ساخت انيميشن‌هاي خانگي مي‌تواند راهي براي اشاعه اين هنر باشد.
علمداري سپس بر مبهم بودن مخاطب در ساخت انيميشن را عنوان كرد و گفت: آثار انيميشن در كشورهاي مطرح طيف وسيعي از مخاطبان را شامل مي‌شود.
ادامه گفتگوهاي اين نشست بيشتر پيرامون مشكلات توليد و اكران فيلم انيميشن و نوع فيلم انيميشن ادامه يافت.
حسين ضيايي در مقايسه انيميشن‌هاي تلويزيوني و سينمايي گفت: نوع كار چه در كارهاي تلويزيوني و چه در كارهاي كوتاه قالب متفاوتي با رويكرد در سينما دارد. جديداً نوعي رويكرد در صدا و سيما معمول شده كه در هيچ كجاي دنيا سابقه ندارد. فيلم‌هاي انيميشن در تلويزيون در شكل پرده‌اي نمايش داده مي‌شود و فيلم‌هايي كه قالب سينمايي دارند در تلويزيون پخش مي‌شود.
مخاطبان تلويزيون و سينما متفاوت هستند اين رويكرد بسيار به انيميشن صدمه مي‌زند و نتيجه‌اي جز فراري دادن مخاطب به همراه ندارد.
انيميشن براي كودك داراي دو بعد روانشناسي است. يكي براي روح و تربيت كودك است و يكي جغرافياي زندگي كودك را محور قرار مي‌دهد.
انيميشن براي كودك يكي از عوامل مهم جذب مخاطب است. از طرفي موجب حضور همراهان كودك در سينما مي‌شويم و از طرفي بزرگترها نيز براي يافتن كودك درون‌شان به تماشاي فيلم‌هاي كارتوني مي‌نشينند.
در ادامه علمداري وضعيت پژوهش در سينماي كودك را بسيار مهم دانست و در حال حاضر تأكيد ما صرفاً بر توليد است./120
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن