تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815444296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل استيگليتز از بحران غذايي جهان: بوش در بروز بحران مواد غذايي جهان مقصر اصلي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل استيگليتز از بحران غذايي جهان: بوش در بروز بحران مواد غذايي جهان مقصر اصلي است
خبرگزاري فارس:جوزف استيگليتز برنده نوبل اقتصادي در سال 2001با مقصر دانستن بوش در بروز بحران غذايي در جهان به كشورهاي جهان توصيه كرد براي حل اين مشكل الگوهاي توليدي و مصرفي خود را تغيير دهند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس جوزف استيگليتز برنده نوبل اقتصادي در سال 2001 طي مقاله اي در روزنامه گاردين به تحليل مشكل كمبود مواد غذايي و افزايش قيمت سوخت در جهان پرداخته است.
استيگليتز در اين مقاله كه با عنوان«كميابي در عصر فراواني» منتشر شده است ضمن انتقاد از سياست هاي اقتصادي و سياسي جورج بوش رئيس جمهور امريكا بر لزوم اتخاذ الگوهاي مصرفي و توليدي جديد در جهان تاكيد كرده است.
وي در تشريح وضعيت غذايي در جهان نوشته است:«در سرتاسر جهان اعتراض ها عليه قيمت هاي فزاينده سوخت و مواد غذايي رو به افزايش است و در حالي كه اقتصاد جهاني به سمت ركود پيش مي رود افراد فقير و حتي طبقات متوسط تحت فشار شديد قرار گرفته اند».
استيگليتز در ادامه افزوده است:« سياستمداران مي خواهند اين مشكلات را كه گريبانگر راي دهندگان خود شده است حل كنند اما نمي دانند چه كاري انجام دهند».
اين برنده نوبل در ادامه به سياست هاي بوش براي حل مشكلات اقتصادي در امريكا اشاره مي كند و مي نويسد:« طبقه متوسط نتوانسته است به سطحي برسد كه قبل از ركود سال 1991 از آن برخوردار بود و اين در حالي بود كه بوش پس از روي كارآمدن ادعا كرد كاهش ماليات ها بر افراد ثروتمند تمامي بيماري هاي اقتصاد كشور را از بين مي برد. اكنون نادرست بودن اين ادعا ثابت شده است».
به گفته وي اين كاهش ماليات ها باعث شد پس اندازها در حوزه مسكن به صفر برسد و در عين حال اشتغال نيز افزايش نيافت و در مجموع صرفا يك گروه كوچك ثروتمند از اين سياست سود برد.
استيگليتز مي گويد اگر بنيان هاي رشد اقتصادي در پيشرفت علم و تكنولوژي قرار دارد نه در دلالي و بورس بازي امريكا و هر كشور ديگري كه وضعيت مشابهي دارد بايد در نظام مالياتي خود بازنگري كند. چرا بايد ماليات در اين بخش ها از ماليات فعاليت هاي توليدي كمتر باشد؟ همچنين بايد ماليات ها از شركت هاي نفت و گاز را افزايش داد.
استيگليتز توصيه مي كند:«با توجه به نابرابري گسترده در اكثر كشورها بايد سياست اخذ ماليات بيشتر از كساني كه عملكرد اقتصادي بهتري دارند و هزينه كردن اين ماليات ها براي اقشار كم درآمد مد نظر قرار گيرد. اين كار مي تواند از رنج هاي افراد كم درآمد در برابر افزايش قيمت سوخت و غذا بكاهد».
وي به كشورها توصيه مي كند براي تضمين سلامت تغذيه اي مردم خود يارانه هاي غذايي به افراد كم درآمد را افزايش دهند.
استيگليتز در ادامه به ريشه يابي افزايش قيمت سوخت و مواد غذايي در جهان مي پردازد و دو علت را در اين زمينه بر مي شمرد كه هر دو به امريكا باز مي گردد.
علت اول از نظر وي جنگ عراق است. به عقيده وي حمله امريكا به عراق و تداوم ناآرامي ها در اين كشور قيمت نفت را افزايش داده و بي ثباتي در خاورميانه را تشديد كرده است.
علت دوم از نظر وي توجه امريكا به توليد سوخت هاي زيستي و استفاده از مواد غذايي براي توليد سوخت است.استيگليتز با انتقاد از اين اقدام امريكا مي نويسد:«اگر چه توجه به منابع جايگزين انرژي كار خوبي است اما نبايد به منابع غذايي دست اندازي شود».
ارائه يارانه هاي گسترده در امريكا و اروپا به كشاورزان كه منجر به ضعف كشاورزي در كشورهاي در حال توسعه شده است و همكاري اندك غرب با اين كشورها براي افزايش بهره وري خود از ديگر علل بروز بحران غذايي در جهان اعلام شده است.
وي ارائه كمك هاي فني و مالي غرب به كشورهاي در حال توسعه براي توسعه بخش كشاورزي خود و اصلاح سياست هاي مصرفي و توليدي در جهان را راه حل مشكل كنوني اعلام كرده است.
استيگليتز در پايان مقاله خود تاكيد كرده است:« تنها اتخاذ الگوهاي توليدي و مصرفي جديد و به عبارت ديگر تهيه يك الگوي اقتصادي جديد مي تواند مشكل منابع در بخش غذا و سوخت را حل كند».
انتهاي پيام//
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن