واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: بازيگر مطرح سينماي كشور گفت: اين سرزمين به تمام نژادها و اقوام احترام ميگذارد و در اين راستا هنرمندان نبايد بگذارند كه سينماي كشور نژادپرست شود. به گزارش راسخون به نقل از فارس،داريوش ارجمند جمعه شب در حاشيه اكران ويژه فيلم سينمايي راه ابريشم آبي كه وي در آن به عنوان بازيگر حضور دارد، به خبرنگاران اظهار داشت: در واقع فيلم راه آبي ابريشم به سفر ناخدا سليمان از مردم سيراف براي نخستين بار به چين سخن ميگويد. وي در ادامه با اشاره به برگزاري جشنواره فرهنگي هنري خليج فارس و دلايل برگزاري آن افزود: اينكه خليج فارس، خليج فارس است در آن هيچ شكي نيست و در واقع اين خليج و هويت آن به مثابه خون در رگهاي 70 ميليون ايراني جاري است و اگر كسي بخواهد به آن تعرض كند در واقع به ملت ايران توهين كرده است. اين بازيگر مطرح سينماي كشور از خليج فارس به عنوان گلوگاه آزاد ايران ياد كرد و يادآور شد: در گذشته سياست مملكت به گونهاي بود كه به شهرهاي ساحلي جنوبي و جزاير با چشم تبعيدگاه نگاه ميشد در حالي كه اين مناطق بايد توسعه يافتهترين شهرهاي كشور باشند. ارجمند با بيان اينكه خليج فارس چهار راه حوادث فرهنگي سرزمين ايران است، ادامه داد: فرافكنيهاي دهههاي اخير برخي از كشورها در واقع نميتواند هيچ خدشهاي به اين نام تاريخي بزند. اين هنرمند اضافه كرد: ملت ايران هيچ وحشتي از كشورهاي نوپاي جنوب خليج فارس كه به مثابه دكور هستند، ندارد. وي بيان داشت: يك كشور و فرهنگ آن با ريشهها شناخته ميشود و بايد گفت كه در كنار قدمت بالاي ايران ريشه اين كشور از اعماق خليج فارس تغذيه ميكند. ارجمند با بيان اينكه برخي از كشورها فكر ميكنند كه با پول ميشود هر كاري كرد، يادآور شد: تمام دنيا ميداند كه نميتوان با هزينههاي چند صد ميليارد دلاري نيز نام خليج فارس را تحريف كرد. وي در همين راستا اضافه كرد: سياست با پول بالا و پايين ميشود اما فرهنگ اين چنين خصلتي ندارد. به گفته ارجمند در تاريخنگاري علوم به تواناييهاي ايرانيان ستم شده چرا كه سرزمين ايران بيشترين خدمت در متمدن كردن جهان به دوش كشيده است. وي ادامه داد: بايد از مجموعه فرهنگي اين سرزمين حمايت و صيانت شود. ارجمند يادآور شد: فرهنگ يك ملت هر چند كه از خرده فرهنگهاي كوچك نيز تشكيل شده باشد بايد به صورت يك مجموعه و هماهنگ ديده و معرفي شود. وي گفت: خليج فارس كانالي است براي تنفس فرهنگ عطرناك ايران به سمت جهان و از همين روست كه بايد تمدن باستان ايران و فرهنگ ناب اين كشور به تمام دنيا معرفي شود. اين بازيگر مطرح سينماي كشور با اشاره به وضعيت كنوني سينماي كشور با بيان اينكه آرزوي ما رسيدن به يك سينماي ملي است، با اشاره به خلق آثاري همانند شاهنامه توسط فردوسي ابراز داشت: در واقع اين چنين آثاري توسط هنرمند، بدون دستورالعمل بدون حكم بدون مجوز سفارش خلق شده است. به گفته وي نميشود با پول اين سازمان و آن سازمان كار ملي ارائه داد بلكه آن انگيزه هنرمند است كه يك اثر ملي خلق ميكند. ارجمند همچنين اضافه كرد: ملت ايران به دليل واقع شدن بر سر راههاي اصلي تبادلات جهاني همواره مورد هجوم بوده و صلح طلبي اين ملت سبب شده است كه هر نوع قوم را پذيرا و با قدرت فرهنگي در خود هضم كنند. وي در ادامه اين مبحث گفته خود را با توضيحاتي در مورد وضعيت سينماي ايران ادامه و بيان داشت: اين در حالي است كه سينماي كنوني ما نژادپرست شده و بعضا كارگردانها به دنبال بازيگران چشم سبز هستند و اگر هم پيدا نكردند با گذاشتن لنز به خواسته خود ميرسند. ارجمند افزود: اين امر مناسب كشوري با اين پيشينه صلح دوستي كه همه اقوام را در خود بدون تفكيك رنگ، زبان و شكل ظاهري در طول تاريخ پذيرا بوده نيست. اين بازيگر مطرح كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ويژگيهاي فيلم راه آبي ابريشم گفت:اين فيلم ميتواند نقطه يك گفتوگوي طولاني براي طرح فرهنگهاي فراموش شده ملت ايران در مقابل تعرضات باشد. وي همچنين افزود: بنده با بازي در اين فيلم براي نخستين بار احساس كردم كه يك بازيگرم چرا كه بايد با هنرمند برخورد فرهنگي كرد تا او بتواند هنر خود را بروز دهد. ارجمند در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به آثاري همانند ناخدا خورشيد و هنرمنداني همانند ناصر تقوايي هنرمند نامي جنوب كشور اضافه كرد: ناصر تقوايي با كارهايش دين خود را به فرهنگ جنوب ادا كرده است. يادآور ميشود در فيلم سينمايي راه آبي ابريشم داريوش ارجمند به عنوان ناخدا سليمان كه نقش اول اين فيلم است ايفاي نقش ميكند. فيلم مذكور به طور ويژه طي يك سانس با حضور پرتعدد علاقهمندان در بندرعباس و در آستانه برگزاري نخستين جشنواره بينالمللي خليج فارس اكران شد. 998
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]