تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819566244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جليلي: مشتركات دو بسته آغاز خوبي براي مذاكرات است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جليلي: مشتركات دو بسته آغاز خوبي براي مذاكرات است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري با ظرفيت هاي مهم آماده گفت و گو و همكاري در زمينه نگراني هاي مشترك است و مشتركات دو بسته پيشنهادي مي تواند آغاز خوبي براي همكاري ها و مذاكرات باشد.


سعيد جليلي بعدازظهر شنبه در جمع شركت كنندگان در هشتمين كنفرانس امنيتي نورنبرگ گفت: آنچه در بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران مطرح شده ارايه ظرفيت هاي ايران و ظرفيت هاي مشترك در جهت رفع نگراني هاي مشترك است.
وي افزود: بدون شك هر گونه همكاري درباره نگراني هاي مشترك، به همكاريهاي مشترك نياز دارد و اين همان مساله اي است كه در جريان سفر آقاي سولانا مسئول سياست خارجي اروپا نيز به وي اعلام شد.
جليلي گفت: آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي اين همكاريها اعلام مي كنيم و گفت و گو و مذاكرات مي تواند از مشتركات آغاز شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در اين مصاحبه از طريق ويدئو كنفرانس ، ايران و آلمان را دو خاستگاه تمدني در دو منطقه شرق و غرب جهان دانست كه انديشمندان و متفكران آن از يكديگر موثر بوده اند و گفت در فضاي علمي و با گفت و گوي مبتني بر منطق مشترك نه تنها مي توان بسياري چالش ها را برطرف كرد بلكه مي توان اين چالش ها را به فرصت تبديل كرد.
جليلي گفت: ايران و اروپا مي توانند آنچه را امروز به عنوان چالش مطرح است به موضوعي براي همكاري تبديل كنند و اين همكاري به پارادايمي مشترك نياز دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: من معتقدم بين ايران و اروپا پارادايمي وجود دارد كه بر مبناي آن مي توان همكاريها را شكل داد.
وي افزود: اين پارادايم چهار مولفه اساسي دارد و اين چهار مولفه دموكراسي، امنيت، انرژي و همكاري هاي اقتصادي است. هر چند بر اين باورم كه مشتركات فرهنگي مي تواند بر اين چهار مولفه سايه بياندازد.
جليلي در توضيح مولفه دموكراسي گفت: با مفهوم مشترك دموكراسي مي توان براي بسياري بحران هاي منطقه اي راه حل هاي مشترك ارايه داد و بر همين مبنا همكاري هاي منطقه اي را به منظور توسعه صلح و امنيت تقويت كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: جمهوري اسلامي ايران از منظر نقش آفريني منطقه اي مي تواند شريك مهمي براي اتحاديه اروپايي باشد.
وي اضافه كرد: خليج فارس، آسياي مركزي و خاورميانه و آسياي غربي مناطق حساس هستند كه منافع قدرت هاي دور و نزديك در آنجا تلاقي دارند.
جليلي خاطرنشان كرد: منطقه خاورميانه زادگاه بزرگترين تمدن هاي دنيا و از مناطقي است كه بحران هاي متعدد را شاهد بوده است.
وي يادآور شد: طولاني ترين بحران جهان يعني بحران شصت ساله فلسطين و سه بحران هزاره جديد يعني جنگ عراق، جنگ افغانستان و جنگ لبنان در اين منطقه رخ داد.
جليلي تصريح كرد: اهميت اين منطقه فقط در بحران خيزي آن نيست بلكه همين منطقه كانون اقتصاد آسيا، اروپا و آفريقا و خواستگاه اديان بزرگ الهي و يكي از مهم ترين مناطق تامين انرژي جهان است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران نقش مهم و موثري را در ايجاد ثبات و آرامش در اين منطقه به كار گرفته است.
وي افزود: ما تنها كشوري هستيم كه تمام ظرفيت خود را به كار گرفته ايم تا در افغانستان و عراق دموكراسي تثبيت شود.
جليلي گفت: بدون شك ايران مقتدر و با ثبات به نفع امنيت و صلح و ثبات جهاني خواهد بود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي انرژي را يكي ديگر از مولفه هاي اين پارادايم مشترك بر شمرد و خاطرنشان كرد كه دو طرف مي توانند در اين زمينه هم همكاري هاي مهم و موثر داشته باشند.
وي گفت: تامين امنيت و توليد و عرضه و انتقال انرژي از بزرگترين دغدغه هاي جهان امروز و يكي از عرصه هاي مهم همكاري ايران و اروپا است.
وي افزود: بي ترديد ايران از مهمترين و مطمئن ترين گزينه ها براي تامين انرژي اروپا است.
جليلي خاطرنشان كرد: اگر همكاري هاي ما در گذشته به نفت محدود مي شد اكنون چشم انداز نويدبخشي براي صادرات گاز از طرق خطوط لوله و صادرات انرژي هم وجود دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در توضيح مولفه سوم پارادايم مشترك يعني مولفه امنيت گفت: از جمله مسايل مربوط به اين مولفه مبارزه با تهديدهاي مشترك امنيتي و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.
وي افزود: امروز يكي از مهمترين تهديدهاي مشترك ايران و اروپا مواد مخدر است كه هدف آن جوانان ما و شما است.
او يادآور شد كه امروز ايران بيش از سه هزار نفر از جوانانش را در راه مبارزه با مواد مخدر تقديم كرده است.
جليلي گفت: در اين راستا مبارزه با تروريسم و مبارزه با ديگر عوامل ناامن كننده هم مي تواند محور همكاري هاي دو طرف قرار گيرد.
جليلي همچنين در تشريح مولفه چهارم يا همكاري هاي اقتصادي گفت ظرفيت هاي بسيار خوبي كه امروز بين دو طرف وجود دارد مي تواند زمينه هاي جديدي را از همكاري ايجاد كند.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري با ظرفيت هاي مهم اقتصادي سياسي و منطقه اي است و رفتار منطقي جمهوري اسلامي ايران در منطقه و در سطح بين الملل نشان داده است كه ايران تمام اين ظرفيت ها را در جهت صلح ثبات و آرامش جهاني به كار گرفته است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: به عنوان عضو فعال و موثر NPT و آژانس بين الملل انرژي اتمي ، رفتاري فعال با آژانس داشته ايم و آژانس اعلام كرده است كه هيچ موضوعي ميان ايران و آژانس باقي نمانده و فعاليت هاي صلح آميز ايران هيچ انحرافي نداشته است.
وي با بيان اين كه درباره موضوع انرژي هسته اي و در موضوعات مختلف آماده گفت و گو هستيم افزود: همكاري در تحقق خلع سلاح ، مقابله با اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي، تقويت نظارت آژانس و همچنين همكاري براي دسترسي و آسان كردن استفاده كشورها از انرژي صلح آميز مدنظر ماست و در اين زمينه كنسرسيوم و همكاري ها براي غني سازي مي تواند از نقاط مشترك باشد.
جليلي گفت: بر اين باوريم كه اگر ظرفيت هاي جهاني و ظرفيت هاي ايران وارد حول محورهاي ياد شده به همكاري هاي سازنده تبديل شود براي ملت ها صلح، رفاه و آرامش به ارمغان خواهد آورد.
جليلي افزود: گفت و گو و مذاكرات مي تواند از مشتركات آغاز شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: از اين كه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران مورد استقبال قرار گرفت تشكر مي كنيم و اين را رويكردي مثبت و گامي ارزنده تلقي مي كنيم.
جليلي افزود: از همين رو همچنان كه به آقاي سولانا اعلام شد بسته پيشنهادي 1+5 را بررسي و نظر خود را اعلام خواهيم كرد.
وي گفت: گفت و گو بر مبناي مشتركات دو بسته مي تواند آغاز خوبي براي همكاري ها و مذاكرات باشد و اين به نفع دو طرف است.
جليلي با اشاره به اينكه طيف وسيعي از موضوعات را براي گفت و گو و همكاري پيشنهاد كرده ايم افزود: موضوعاتي امنيتي سياسي اقتصادي و فرهنگي و موضوعاتي مربوط به انرژي هسته اي برخي از اين موارد است.
ادامه دارد...
سيام.1058**
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن