تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818903241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ريشه‌هاي تنش در قندهار افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ريشه‌هاي تنش در قندهار افغانستان
به گزارش روزشنبه ايرنا، هنوز مسوولان اين كشور طعم موفقيت جلب ‪ ۲۱‬ميليارد و ‪ ۴۱۶‬ميليون دلار كمك جامعه جهاني را احساس نكرده بودند كه با بحران قندهار رو به رو شدند.

هفته‌اي نيست كه افغان‌ها بدون بحران سپري نكنند، بحران‌ها عمدتا در افغانستان ريشه اقتصادي ، سياسي و اجتماعي دارد كه با اندكي تامل مي‌توان آن را مهار كرد.

سه دهه جنگ باعث ويراني اين كشور شده و با حضور نيروهاي خارجي از سال ‪ ۲۰۰۱‬ميلادي تاكنون به افغان‌ها فرصت لازم داده نشده تا خود راهكار بومي براي خروج از بحران را پيدا كنند، ازاين رو هر روز بر مشكل افزوده مي‌شود بروز بحران و يافتن راهكار غلبه بر آن يا مهار آن باعث به هدر رفتن منابع و انرژي مسوولان مي‌گردد، از اينرو آنان كمتر فرصت پرداختن به مسايل اساسي را پيدا مي‌كنند.

افراد طالبان كه براي سرنگوني حكومت منتخب كابل در حال نبرد با نيروهاي دولتي و نظاميان بيگانه هستند ، هشت روز قبل به زندان قندهار حمله كردند.

شورشيان با انفجار يك خودرو بمب‌گذاري شده و با تخريب بخشي از ديوار زندان و شكستن قفل و كشتن ‪ ۲۰‬پليس ، باعث فرار بيش از يكهزار زنداني شدند كه نيمي از آنان جنگجويان طالبان بودند.

اغلب زندانيان طالبان كساني بودند كه در جبهه‌هاي نبرد دستگير يا به اتهام حملات ضد دولتي بازداشت شده بودند و در زندان قندهار نگهداري مي شدند.

علاوه برطالبان ، شماري هم كه به اتهام ربودن كودكان ، بازرگانان ، سرقت مسلحانه و ايجاد ناامني زنداني بودند، فرار كردند كه اين مساله به چالش در جامعه افغانستان دامن خواهد زد.

شهر قندهار پايگاه معنوي و محل پيدايش طالبان است و گذشته ازآن سرزمين اجدادي ملاعمر رهبر اين گروه نيز مي‌باشد كه در زمان طالبان از آن به عنوان پايتخت اعلام نشده افغانستان استفاده مي‌شد.

برخي كارشناسان رويداد اخير قندهار را شكست براي دولت حامد كرزي در عرصه سياسي و امنيتي تعبير كردند و از اين طريق دولت را در مقابل دستاوردهاي پاريس به چالش كشيدند.

آنان حادثه قندهار را حمله سازماندهي شده دشمنان داخلي و خارجي دولت مي دانند كه باعث شد ژبه دستاوردهاي حكومت افغانستان صدمه ي جدي وارد شود به گفته ي كارشناسان اين موضوع نه تنها به اعتبار دولت در سطح جهاني صدمه زد بلكه تبعات منفي را در عرصه داخلي خصوصا در ميان مردم قندهار برجاي گذاشت .

يك كارشناس افغان مي‌گويد: براي اولين بار بعد از سقوط رژيم پنج ساله طالبان در كابل ، شهر قندهار از سوي افراد اين گروه تهديد به سقوط شد.

احمدجاويد سعادت افزود: براي اولين بار قندهار چهره نظامي پيدا كرد و با رفت و آمد نظاميان داخلي و خارجي ، حالت غيرعادي بر شهر حاكم شد كه تاكنون سابقه نداشته است .

وي به خبرنگار ايرنا گفت :حضور و حمله طالبان به زندان قندهار اين موضوع را در اذهان تداعي كرد كه ممكن است ، روزي طالبان قندهار را تصرف كنند.

سعادت با بيان اينكه ،تصور نمي‌رفت ، روزي شورشيان به شهر حمله كنند افزود: قبلا جنگ با نيروهاي دولتي و نظاميان بيگانه در شهرهاي تابعه ولايت انجام مي‌شد، و قندهار در معرض حملات چريكي طالبان قرار داشت .

وي نسبت به موفقيت طالبان در حمله به زندان قندهار به ديده ترديد نگاه مي‌كند و مي‌افزايد: قابل تصور نيست با حضور سربازان افغان و خارجي، طالبان به انجام چنين عملي موفق شوند.

سعادت يادآور شد: حمله طالبان به قندهار باعث شد تا مردم نسبت به توان دولت و نيروهاي خارجي بي‌اعتماد شوند و طالبان را نيرويي تجسم كنند كه مي توانند هر هدف دلخواه را مورد حمله قرار دهند.

به باور سعادت تاكنون وضعيت شهر حالت عادي پيدا نكرده و قندهار سيماي نظامي دارد و تاثير اين وضعيت بر مردم در آينده معلوم مي‌شود.

به گفته وي اعمال مقررات منع رفت و آمد شبانه هنوز در شهر حاكم است و در ايست‌هاي بازرسي ، سربازان افغان و خارجي حضور دارند و بشدت مراقب اوضاع هستند.

فرار دست كم ‪ ۵۰۰‬شبه نظامي طالبان از زندان قندهار باعث تجمع وسيعي از افراد اين گروه در اطراف شهر ارغنداب شد و طالبان تهديد كرد كه به قندهار حمله خواهند كرد.

منابع دولتي شمار اين افراد را حدود ‪ ۶۵۰‬نفر اعلام كردند كه بيشتر آنان زندانيان فراري طالبان بودند.

حضور اين تعداد شبه نظامي جبهه جديدي را در ارغنداب گشود و براي مدت سه روز در برابر دولت و نيروهاي خارجي به مانور و مقاومت ايذايي پرداختند تا اين كه چهارشنبه هفته قبل دولت فرمان جنگ را صادر كرد.

انتخاب ارغنداب براي تجمع بي‌سابقه طالبان از نظر كارشناسان امر تصادفي نبود و تصرف برخي نقاط شهرستان از سوي شورشيان باعث تحليل‌هاي گوناگون از سوي كارشناسان گرديد.

كارشناسان با اشاره به اهميت استراتژيكي و اقتصادي اين شهرستان بر اين باور هستند، كه ارغنداب نقطه اتصال قندهار به ولايت‌هاي هلمند و ارزگان است و شاهراه قندهار به هرات و قندهار به كابل هم از ارغنداب مي‌گذرد.

به گفته آنان در صورتي كه ارغنداب به دست مخالفان دولت مي‌افتاد يگانه راه ارتباط دولت به ارزگان در كنترل طالبان قرار مي‌گرفت و در صورت تصرف مركز ارغنداب از سوي طالبان و يا تسلط جنگجويان بر آن ، ولايت ارزگان تهديد مي‌شد.

ارغنداب از نگاه اقتصادي به علت داشتن تاكستان‌ها و باغ‌هاي انار از شهرت منطقه‌اي برخوردار است و جنگ باعث فرار بيش از پنجهزار خانوار شد.

يك منبع آگاه در قندهار كه خواست نامش ذكر نشود، در گفت و گو با ايرنا در مورد علت حضور طالبان در ارغنداب گفت كه شورشيان قصد گشودن جبهه جديدي در ارغنداب نداشتند.

وي تاكيد كرد كه هدف از حضور آنان در منطقه دستيابي به انبار سلاح و مهمات برجاي مانده از دوران جهاد در ارغنداب بود كه دستيابي به آن در شرايط فعلي براي اين گروه از لحاظ نظامي بسيار مهم و با ارزش بود.

به گفته وي سلاح ومهمات برجاي مانده مربوط به حزب اسلامي گلبدين حكمتيار و فرمانده نقيب الله از فرماندهان مهم دوران جهاد در قندهار بود كه بدست طالبان افتاده است .

هرچند در حال حاضر دولت بر مركز شهرستان و تعدادي از روستاي اطراف تسلط دارد، اما گفته شده براي توسعه حاكميت دولت بر اين منطقه ، حداقل ‪ ۳۰‬روز وقت لازم است .
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن