تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814722912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي رسانه و مناسك ديني در آخرين شماره ما‌هنامه «نامه ارتباطات و دين»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي رسانه و مناسك ديني در آخرين شماره ما‌هنامه «نامه ارتباطات و دين»
گروه انديشه: مقاله «رسانه و مناسك ديني: بازسازي يا ويراني دينداري»، نوشته دكتر «حسن بشير» در آخرين شماره ماه‌نامه «نامه ارتباطات و دين» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي كنوني تبليغ اسلام در جوامع انساني حفاظت از روح ناب دين و انتقال صحيح پيام آن به مردم است.

به زعم نگارنده، اين مسئله نيازمند تبيين چندين محور در اين رابطه است. دين خود در عرصه ارتباطات تجلي مي‌يابد و پيام آن با كمك رسانه‌ها به مخاطبان منتقل مي‌شود. بر پايه چنين ديدگاهي اولا بايد گفت كه بدون ارتباطات اصولا تبليغي نمي‌تواند صورت پذيرد. بنابراين بايد به شويه‌هاي مختلف ارتباطي توجه جدي كرد.

نگارنده معتقد است كه در اين‌جا بايد از اخلاق ارتباطي، از ادبيات ارتباط، از عناصر مؤثر در ايجاد روابط و بالاخره از تناسب ميان كانال ارتباط و محتواي ارتباط سخن گفت. ثانيا بايد به پيام توجه اساسي كرد. آيا پيام منطبق با معناي اصلي (در اين‌جا در رابطه با دين) آن است؟ آيا ناقل پيام و كانال پيام بر انتخاب شده، بهترين وسيله ممكن براي تبيين كامل پيام است؟

دكتر بشير مي‌نويسد: نقطه عزيمت ما در انتقال پيام ديني به مردم در كجا نهفته است؟ آيا مي‌توان يك نسخه واحدي در اين رابطه پيچاند كه بتواند در همه مكان‌ها و زمان‌ها، در فرهنگ‌هاي مختلف و در جوامع گوناگون به شيوه واحدي اعمال شود؟ مطالعات عميق‌تر در شيوه‌هاي تبليغات ديني و از جمله تبليغات اسلامي، نشان دهنده نوعي از ضرورت توجه به تناسب مكاني و زماني، تناسب محتوا با مخاطب، و تناسب سطح معناي پيام و درجه اجراي عملي آن در انتقال پيام است. در اين رابطه كدام رسانه مي‌تواند اين تناسب را محقق سازد.

وي مي‌نويسد: انسان خود يكي از مهم‌ترين رسانه‌ها است. روابط ميان فردي و گروهي در سطوح متفاوت آن، مهم‌ترين شكل‌هاي ارتباطي انسان در طول تاريخ است كه به هيچ وجهي و در هيچ شرايطي نمي‌تواند كاملا منتفي شود. بديهي است كه اين روابط مي‌تواند كاهش يابد، اما معدوم شدن كامل آن‌ها در شرايط اجتماعي به هيچ وجه امكان پذير نيست.

به اعتقاد دكتر حسن بشير، رسانه‌هاي ديگر، وضعيت پيام‌رساني را با درجه ارتباط خود با انسان توليد كننده پيام و انسان گيرنده پيام تنظيم مي‌كنند. به عبارت ديگر، در اين‌جا نيز، انسان خود درجه تناسب و نظم مطلوب ميان فرستنده، پيام، نوع رسانه، گيرنده پيام را ايجاد، تنظيم، تعديل، تبيين و انتخاب مي‌كند.

وي بر اين نظر است كه: آئين‌ها، مراسم و مناسك در متن ارتباطات شكل مي‌گيرند. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه ارتباطات چه در سطح فردي و چه در سطح جمعي خود نوعي از آيين و مراسم است كه در متن فرهنگ‌هاي مختلف شكل مي‌گيرند و معنا مي‌يابند. «اميل دوركيم» يكي از معروف‌ترين جامعه‌شناساني است كه به آئين‌ها توجه خاصي داشته است.

وي در بخشي از اين مجال مي‌نويسد: در تبليغ ديني، محتواي پيام نبايد با روح دين و معناي آن تفاوت داشته باشد، اما خلق لحظه انتقال پيام و شيوه‌هاي آن در دست انسان و به كمك ابزارهاي مورد استفاده از جمله رسانه‌ها بستگي دارد.

شماره 13 و 14 ماه‌نامه «نامه ارتباطات و دين» به مدير مسئولي دكتر «حسام‌الدين آشنا» و سردبيري دكتر «حسن بشير» به تازگي وارد بازار نشر شده است.
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن