تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803979012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رايس:اقدام قوي و گسترده‌تر بين‌المللي در مورد زيمبابوه را خواستاريم وزيران خارجه‌ي آفريقايي: امكان برگزاري انتخابات آزاد در زيمبابوه وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رايس:اقدام قوي و گسترده‌تر بين‌المللي در مورد زيمبابوه را خواستاريم وزيران خارجه‌ي آفريقايي: امكان برگزاري انتخابات آزاد در زيمبابوه وجود ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

وزير امور خارجه‌ي آمريكا خواستار اقدام گسترده‌ و قوي‌تر بين‌المللي براي پايان دادن به خشونت موجود در زيمبابوه پيش از برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري شد تا برگزاري يك انتخابات آزادانه و منصفانه امكان پذير باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در هيات رييسه يك جلسه‌ي غير رسمي با اعضاي شوراي امنيت در مورد زيمبابوه اعلام كرد: رابرت موگابه با اقداماتش باعث شده است تا اصلا نتوانيم فكر كنيم كه انتخابات 27 ژوئن آزاد و عادلانه برگزار شود.

وي با بدتر شدن اوضاع امنيتي در زيمبابوه گفت: ما به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه به اقدام گسترده‌تر و قوي‌تر بين‌المللي نياز داريم.

تندايي بيتي معاون مورگان چانگيراي رهبر حزب اپوزيسيون "جنبش تغييرات دموكراتيك"، در جلسه‌ي دادگاه به براندازي دولت و دست كاري در انتخابات متهم شد. اين اتهامات از موارد جرم‌هايي هستند كه مي‌توانند حكم اعدام را در پي داشته باشند.

ديگر اتهامات بيتي شامل تشويق به دسيسه چيني براي دستكاري نخستين دور انتخابات رياست جمهوري در 29 مارس و رشوه دادن به ميزان سه تا 50 ميليارد دلار زيمبابوه است.

هم چنين به گزارش سازمان عفو بين‌الملل، جسد 12 تن نيز در بخشهاي مختلف زيمبابوه پيدا شد كه بسياري از اين قربانيان توسط ربايندگان آن‌ها تا حد مرگ شكنجه شده بودند.

رايس از آن چه كه يك جريان رهبري شده خشونت و آزار توسط دولت موگابه خواند شديدا انتقاد كرد و هواداران وي را از جمله پليس و افراد به اصطلاح "كهنه سربازان جنگ" را به كشتن بيش از 60 هوادار اپوزيسيون، زخمي كردن هزاران تن و ارعاب و آواره ساختن بسياري ديگر متهم كرد.

رايس پس از اين جلسه غير رسمي به خبرنگاران گفت: هدف اين جلسه ارسال يك پيام خيلي قوي بود مبني بر اينكه آنچه در زيمبابوه اتفاق مي‌افتد غير قابل پذيرش است.

وي اما اعلام كرد، در اين جلسه براي جلوگيري از خشونت‌ها هيچ اقدام مشخصي طرح ريزي نشد.

انتظار مي‌رفت به 15 عضو شوراي امنيت در مورد سفر كنوني‌ هايله منكريوس، مسوول حل و فصل مشكلات سازمان ملل در امور آفريقا به هراره به منظور متقاعد كردن رابرت موگابه، ديكتاتور 84 ساله‌ي زيمبابوه براي برگزاري يك انتخابات صلح آميز و عادلانه توضيح مختصري داده شود.

در همين حال، جبرئيل بوسوله وزير امور خارجه‌ي بوركينافاسو كه به همراه رايس، رييس مشترك اين جلسه غير رسمي بود، از بلوك منطقه‌يي جنوب آفريقا (SADC) و آفريقاي جنوبي -كشور قدرتمند منطقه- خواست تا به تلاش‌هاي خود براي يافتن يك راه‌حل براي اين بحران ادامه دهند.

بارونس پاتريشيا اسكاتلند، دادستان كل بريتانيا نيز كه در اين جلسه شركت كرده بود شرايط موجود را در زيمبابوه بسيار اسفناك توصيف كرد.

وي به خبرنگاران گفت، آنچه كه بسيار مهم است اين است كه كل آفريقا شرايط زيمبابوه را محكوم مي‌كند.

وي افزود: واقعا بسيار مهم است كه زيمبابوه به صداي آفريقا كه بسيار شفاف مي‌گويد، آنچه در زيمبابوه اتفاق مي‌افتد بدنام كردن شهرت خوب و صلاحيت دموكرات كل منطقه است، گوش دهد.

رايس تاكيد كرد كه واشنگتن كاملا پشت سر SADC ايستاده است و از آن و اتحاديه آفريقا خواست تا آن جايي كه ممكن است بسياري از ناظران خود را هر چه زودتر به زيمبابوه بفرستند و بر اين نكته پافشاري كنند تا به آن‌ها آزادي عمل كامل داده شود.

وي عنوان كرد، موگابه كشور زيمبابوه را به يك كشور شكست خورده‌اي تبديل مي‌كند كه نه تنها زندگي مردم را تهديد مي‌كند، بلكه امنيت و ثبات تمام جنوب آفريقا را نيز در معرض خطر قرار مي‌دهد.

وي هم چنين از سازمان ملل متحد خواست تا در برابر افزايش خشونت در زيمبابوه اقدامي قوي‌تر انجام دهد.

وي هشدار داد، رژيم رابرت موگابه قادر به برگزاري يك انتخابات بي‌طرفانه نيست.

وزير امور خارجه آمريكا به سازمان ملل آمده بود تا رياست جلسه رسمي شوراي امنيت را كه توسط آمريكا به منظور متمركز كردن توجه جهاني به تجاوز به عنف و ديگر جرايم خشونت جنسي عليه زنان در درگيري‌هاي مسلحانه و اتخاذ يك راه‌حل براي پايان دادن به آن ترتيب داده شده بود، بر عهده بگيرد.

خبرگزاري رويتر نيز گزارش داد: كشورهاي آفريقايي معتقدند امكان برگزاري يك انتخابات آزاد و عادلانه در روز 27 ژوئن وجود ندارد.

برنارد ممبه وزير امور خارجه تانزانيا، در يك كنفرانس خبري گفت: تمام نشانه‌ها حاكي از آن است كه اين انتخابات آزاد و عادلانه نخواهد بود.

وي در تانزانيا از سوي سه كشور عضو جامعه‌ي توسعه جنوب آفريقا (SADC) كه مسوول صلح و مسايل امنيتي هستند صحبت مي‌كرد.

تانزانيا هم چنين رييس اتحاديه آفريقاست.

ممبه اعلام كرد، وي و وزراي خارجه پادشاهي سوازيلند (واقع در جنوب آفريقا و احاطه شده ميان آفريقاي جنوبي و موزامبيك) و آنگولا، به روساي جمهور كشورهاي خود نامه‌اي خواهند نوشت تا سريعا كاري را صورت دهند تا زيمبابوه نجات يابد.

كشورهاي همسايه‌ي زيمبابوه نگران عواقب متشنج شدن اوضاع در اين كشور هستند زيرا تورم بيش از حد و سقوط اقتصادي باعث هجوم آوردن ميليون‌ها مهاجر زيمبابوه‌يي به كشورهاي آن‌ها شده‌ است.

قرار است SADC سيصد و هشتاد ناظر خود را به زيمبابوه بفرستد.

گوردون براون، نخست وزير انگلستان در پاريس گفت: من از دولت زيمبابوه مي‌خواهم تا به ناظران حقوق بين‌الملل و هم چنين به فرستاده حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود دهد تا ما راضي شويم كه هر گونه انتخاباتي كه برگزار مي‌شود، اگر قرار است مشروع باشد، آزاد و عادلانه خواهد بود.

ممبه اظهار كرد، انتظارات وزراي امور خارجه آفريقا از انتخابات بر اساس اظهارات 211 ناظري است كه هم اكنون در اين كشور به سر مي‌برند.

ممبه بدون اعلام جزييات اعلام كرد، بعضي از ناظران در روز هفدهم ژانويه شاهد بودند كه دو تن در جلوي چشمانشان به ضرب گلوله كشته شدند.

گروههاي حقوق بشر اعلام كردند، اطلاعاتي را دريافت كرده‌اند مبني بر اينكه سربازان دولت، روستاييان را تهديد مي‌كنند و به آن‌ها دستور مي‌دهند تا به موگابه راي دهند.

يك ديپلمات ارشد غربي حاضر در منطقه كه خواست نامش فاش نشود، عنوان كرد: خونريزي در حال گسترش است.

وي گفت: واقعا زمان آن رسيده است كه ما كاري فراتر از ناميدن اين وقايع به عنوان جريان خشونت انجام دهيم. اين كار به زبان ساده يعني تروريسم. اين يك جريان تروريستي است كه فرماندهي مشترك عمليات (JOC) از هفته‌ها پيش آغاز كرده است.

وي ادامه داد: هم اكنون شبه نظاميان حامي حزب حاكم زانو – پي اف به رهبري موگابه در هراره (پايتخت زيمبابوه) فعاليت مي‌كنند.

وي گفت: فضا، فضاي خشونت است. خشونت كاهش نيافته است بلكه در واقع به مناطقي گسترش پيدا مي‌كند كه قبلا در آنها درگيري سابقه نداشته است.

مورگان چانگيراي كه مرتبا در جريان فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش بازداشت شده است به تلويزيون رويتر گفت كه جلسه طولاني شده‌ي دادگاه تندايي بيتي نيز به منظور جلوگيري از تلاش‌هاي حزب وي براي به دست آوردن اكثريت آرا طراحي شده است.

وزير امور خارجه تانزانيا در ادامه سخنانش گفت، هر دو طرف (چانگيراي و موگابه) عنوان كرده‌اند شكست را نخواهند پذيرفت.

وي افزود، انتظار دارد پس از راي‌گيري مشكلات بيشتري به وجود آيد.

ممبه در اين باره گفت: تا آن جايي كه به تانزانيا مربوط مي‌شود ما به دولت زيمبابوه گفته‌ايم تا به درگيري‌ها پايان دهد. ما به ناظران خود گفته‌ايم كه مرعوب نشوند و كار خود را بدون ترس انجام دهند. به مردم زيمبابوه آسيب زده مي‌شود و اين باعث ناراحتي ما است.

موسي وتانگولا، وزير امور خارجه‌ي كنيا آن چه را كه موانع جاده‌يي بر سر راه جنبش تغييرات دموكراتيك خواند محكوم كرد. وي از دولت موگابه خواست تا يك انتخابات عادلانه را برگزار كنند.

وتانگولا در بيانيه‌اي گفت: هر اقدام كم اهميت ديگري توهين به فرهنگ آفريقاست كه به سوي دموكراسي پيش مي‌رود و براي تمام مردم آفريقا غير قابل پذيرش است.

يكي ديگر از موارد اتهام عليه دبير كل حزب اپوزيسيون زيمبابوه تصوير كردن رييس جمهور به عنوان يك فرد شرور و بد اعلام شده است.

چانگيراي اما اين اتهامات را بي‌معني و احمقانه خواند.

قرار است امروز (جمعه) بيتي دوباره در دادگاه حاضر شود تا قاضي دادگاه در مورد لغو موارد اتهام وي تصميم‌گيري كند.

روزنامه استار -چاپ آفريقاي جنوبي- به نقل از يك مقام ناشناس با اشاره به ديدار تابو امبكي، رييس جمهور اين كشور با رابرت موگابه گفت: امبكي هشدار داده است برگزاري دور دوم ممكن است شرايط را وخيم‌تر كند. او خواهان تشكيل دولت اتحاد ملي بود. او هم چنين در پي آن بود تا ميان موگابه و چانگيراي ديداري صورت گيرد. بنابراين او از ايجاد يك معاهده‌ي تقسيم قدرت به سبك كنيا حمايت كرده است.

به نوشته اين روزنامه چانگيراي به امبكي گفته بود، حاضر است با موگابه ديدار كند اما موگابه موافقت نكرده است.

اما موكني راتشيتانگا، سخنگوي امبكي از اظهار نظر در مورد اين گزارش خودداري كرد.

وي گفت: ما گفته‌ايم كه قرار نيست اين مطلب را رسانه‌يي كنيم.

اما جيمز مك جي، سفير آمريكا در هراره، طرح ايجاد يك دولت با مذاكره طرفين به جاي برگزاري دور دوم براي حل بحران زيمبابوه را رد كرد.

وي در جريان سخنراني‌اش در دانشگاه پرتوريا گفت: فكر نمي‌كنم خواست مردم زيمبابوه ايجاد يك دولت با مذاكره طرفين باشد. براي اينكه درخواست مردم را بشنويم، برگزاري اين انتخابات بسيار ضروري است.

درهمين حال، اپوزيسيون زيمبابوه از كشته شدن چهار تن از حاميانش در خشونت‌هاي سياسي خبر داد.

براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، نلسون چاميسا سخنگوي جنبش تغييرات دموكراتيك گفت كه چهار عضو جوان اين گروه روز سه‌شنبه ربوده شده و جسد آنها روز پنجشنبه در مناطق مختلف جنوب شرق هراره يافت شد.

چاميسا گفت كه اين افراد تا حد مرگ كتك خورده‌اند. آنها از سوي حاميان حزب حاكم مورد حمله قرار گرفته‌اند.

وي افزود: به اين ترتيب شمار تلفات ما به 70 تن رسيد.

بان كي مون دبيركل سازمان ملل، نگراني عميق خود را نسبت به اوضاع زيمبابوه در آستانه‌ي دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور اعلام داشت.

ميشله مونتاس سخنگوي بان كي مون گفت: خشونت‌هاي اخير و ارعاب و دستگيري رهبران اپوزيسيون به برگزاري انتخابات معتبر منجر نخواهد شد.

ياكوب زوما، رهبر ANC يكي از احزاب دولت در آفريقاي جنوبي نيز در كنار گوردون براون، نخست‌وزير انگليس نسبت به جريان درست دور دوم انتخابات رياست جمهوري در زيمبابوه اظهار نااميدي كرد.

دور دوم انتخابات در زيمبابوه قرار است بين موگابه و رهبر حزب مخالف در اين كشور مورگان چانگيراي برگزار شود.

ياكوب زوما نيز گفت: تحت شرايط فعلي برگزاري انتخابات آزاد و منصفانه بعيد به نظر مي‌رسد.

براون خواهان نظارت يك هيات بين‌المللي از روند اين رقابت‌هاي انتخاباتي شد.

انتهاي پيام
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن