تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812781767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- چه کسی سایت ها را رصد می کند؟/قسمت دوم


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون: ادامه...  

  • گرداب به عنوان پروژه سايبري سپاه چه تفاوتي با فعاليت سايبري ديگر نهادهاي مرتبط با امنيت عمومي دارد؟ دستگاه هاي امنيتي و نظارتي در فضاي سايبر به اندازه كافي فعال هستند. رويكرد سپاه حفاظت از انقلاب و اهداف انقلاب است. سپاه براي جلوگيري از لطمه خوردن مردم در جرايم فضاي سايبر وارد عرصه شده و رويكرد خاصي دارد كه داخلي نيست. ناجا با جرايم سايبري سازمان يافته داخل كشور مقابله مي كند اما سپاه به سراغ جريان هايي رفته كه از خارج كشور تغذيه مي شوند؛ جريان هايي كه با جنگ نرم به دنبال از بين بردن زير ساخت هاي فرهنگي و اخلاقي كشور هستند. به دوستان فضاي مجازي عرض مي كنم ضمن آن كه اخلال گري و ايجاد ناامني در فضاي اينترنت بر اساس قانون جرايم رايانه اي قابل برخورد است، اما رويكرد اصلي ما حفاظت از حريم شخصي مردم است و تلاش براي اين كه خانواده به عنوان ركن جامعه دچار مشكل نشود.  

  • اين روزها شاهد رواج سايت هايي مانند فيس بوك، فرند فيد و تويتر بر بستر وب 2 (Web2) هستيم كه مرز حريم شخصي و عمومي را به هم ريخته اند. استراتژي شما در مقابل اين نوع سايت ها چيست؟ فضاي وب دو (Web2) متشکل از سرويس هايي چون وبلاگ ها، ميكروبلاگ ها، آپلود سنترها، شبكه هاي اجتماعي، ويکي ها، شبکه هاي پخش ويدئويي و ... را بايد ريشه يابي دقيق تري كرد تا بتوان در اين خصوص تصميم گرفت.   خانم كلينتون 21 ژانويه 2010 طي سخنراني رسمي، سخنان جالب توجهي داشت كه ترجمه فارسي آن درسايت وزارت امور خارجه آمريكا قرار دارد. او سه هفته پس از راهپيمايي 9 دي در ايران مي گويد: «ما براي كمك به مخالفان حكومت ها، شفاف سازي عملكرد دولت ها، دادن تريبون به مخالفان، اعتراض به نتايج مشكوك انتخابات و ... كارشناسان خبره اي را از سراسر آمريكا دور هم جمع كرديم كه نتيجه كار آنها وب 2 يا ابتكار جامعه مدني 2 است. سفرهايي هم به كشورهاي مختلف دنيا داشته ايم تا اين هديه را به آنها بدهيم.» بايد توجه داشت تكنولوژي برتر اينترنت، با هزينه گزاف كه پشتيباني شده و توسعه مي يابد، چطور مي شود رايگان به سراسر دنيا ارائه شود؟ اين کار جاي سؤال دارد. آيا يك ابر قدرت اقتصادي ممكن است كاري را رايگان و بدون سود و منفعت انجام دهد؟ براي رسيدن به يک چشم انداز دقيق يك سؤال مي پرسم: شما مي دانيد سرورهاي اصلي اينترنت در دنيا كجاست؟ بخش مهمي ازآن درآمريكاست ولي براي كاهش مصرف انرژي، نسخه هايي به صورت پشتيبان در سراسر جهان وجود دارد. اين سرورها در وزارت دفاع آمريكا، "پنتاگون" قرار دارد. اگر يك ابزاري در وزارت دفاع استفاده مي شود، بايد درخدمت دفاع يا حمله باشد. شكل گيري اينترنت درمجموعه هاي نظامي امريكا بوده و از همان زمان اين سرورها در آنجا باقي مانده است. از آغاز، اينترنت را يك ابزار نظامي در جنگ سرد تعريف کرده اند و براي مقابله با سيستم موشكي روسيه. پروژه آرپانت (ArpaNet) نظامي بوده است و در همان جايگاه يعني در پنتاگون توسعه پيدا کرد. اين روند نشان مي دهد كه از نظر آمريكايي ها اينترنت ابزاري در خدمت پيشبرد اهداف نظامي است. در غير اين صورت پس از ايجاد و راه اندازي و در حقيقت تجاري سازي، آن را تحويل يك وزارتخانه ديگر مي دادند، همان طور كه ايران آن را در اختيار وزارت ارتباطات قرار داده است. محتواي اينترنت را در آمريكا، وزارت امور خارجه و در رأس آن خانم كلينتون تعيين مي كند؛ بنابراين اينترنت يك ابزار سياسي هم هست. در بيانيه کاخ سفيد در سال 2000 و در سخنراني مورد اشاره در همين مصاحبه نيز به اين موضوع اشاره مستقيم شده است.  

  اينترنت به عنوان مهم ترين ابزار توسعه ديپلماسي عمومي در نظر گرفته شده است، اما براي اين كه اهداف نظامي و سياسي خودشان را مخفي كنند، فضاي گل و بلبل براي آن درست مي كنند. موتورهاي جستجو و ساير سرويس هاي وب 2 طوري طراحي شده اند كه مخاطبان به اصل هدف پي نبرند. براي اين كه تصور نكنيد دچار توهم توطئه شده ام، استناد مي کنم به سخنان چندي پيش سخنگوي پنتاگون که گفت: «ما منتظر يك 11 سپتامبر مجازي هستيم و اگر اين اتفاق بيفتد، جواب آن را در فضاي نظامي خواهيم داد.» درحوزه سياسي از چند دهه پيش تئوري جاسوسي عمومي مطرح شد. بر اساس آن بايد اطلاعات را از نقاط مختلف جمع كرد تا امكان آناليز پيدا شود. آيا بستري بهتر از اينترنت براي جاسوس عمومي وجود دارد؟ در سياست هاي فضاي مجازي مي گويند همه مرزها بايد شيشه اي باشد. به ويژه در شبكه هاي اجتماعي كاربران همواره تهييج مي شوند كه اطلاعات شخصي خود را بيشتر منتشر كنند. عكس خانوادگي و اسرار شخصي خود را منتشر مي كنند. اگر كسي اين ها را منتشر نكند، احساس مي كند ارتباطش با مخاطبان قطع شده يا کاهش يافته است.   اگر حجم اطلاعات را كم كنيد، تعداد دوستان در وب 2 هم كم مي شوند. وب 2 مبتني بر اطلاعات و ارتباطات است؛ يعني اطلاعات بيشتري را به تعداد دوستان مجازي بيشتري بدهند تا به جايگاه بالاتري در فضاي مجازي دست يابند. درحالي كه در فضاي واقعي، دوستان را به سختي انتخاب مي كنند. اين مسأله نشان از ارتباط تئوري جاسوسي عمومي و فضاي وب2 دارد. ضمن اين كه اطلاعات را جمع آوري مي كنند، ارتباطات را كشف مي كنند. فقط يكي از شبكه هاي جاسوسي كه بر اين مبنا تعريف شده، "شبكه جاسوسي اشلون" است. هر ارتباطي در دنيا برقرار مي شود كه تحت شبكه است، در اين سيستم رصد و تحليل مي شود و آي.پي ها (IP) و آي.دي هاي فرد (ID) را مطالعه مي كنند. در نرم افزارهاي آنلاين مثل آفيس (Office) نيز که آپديت آنلاين مي شوند، همين خصيصه وجود دارد و اين احتمال با قوت زياد مطرح است که يك نسخه از مطالب تايپ شده در نرم افزار به سرور اصلي ارسال شود. حساب كنيد اگر همه چيزهايي كه در ورد(Word) تايپ كرده ايد در سرور مايكروسافت باشد، چه اطلاعات عجيبي در اختيار آنهاست.  

  شبكه هاي اجتماعي بر بستر وب2 هم در همين جهت طراحي شده اند. افراد در اين شبكه ها با نقش هاي مجازي وارد مي شوند تا محدوديت هاي نقش هاي اجتماعي واقعي را نداشته باشند. فرد مي تواند با جنسيت، سن و شغل دروغين كه مورد پسند مخاطبان جامعه مجازي است، خودش را معرفي كند تا به جايگاه خوبي در جامعه مجازي برسد؛ چرا که اکتساب جايگاه مناسب در جامعه از پيچيدگي ها و سختي هاي بسياري برخوردار است و اين مسأله باعث مي شود تا فرد در جامعه واقعي جايگاه خوبي پيدا نكند و دچار افسردگي شود. مثلاً فردي مي تواند در سايت كلوب با هويت مجازي تقاضاهاي دوستي متعدد دريافت كند و ارتباطي بهتر از روابط واقعي داشته باشد.   اين شبكه ها فرصتي است براي بيان درونيات فرد بدون آن كه شناخته شود. ولي در مقابل، آسيب هاي زيادي وجود دارد؛ از جمله آن كه كلاهبرداري ها افزايش مي يابد. مي بينيم که جرايم رايانه اي مانند كلاهبرداري، اخاذي، سرقت اطلاعات شخصي و جرايم اقتصادي افزايش چشم گيري در كشور يافته است. شبكه هاي اجتماعي جدا از فضاي خوبي كه براي تبادل و تضارب آرا به وجود مي آورند، اما آسيب ها و تهديدهاي جدي هم دارند كه بايد به آن توجه كرد. غربي ها با رويكرد تقويت قدرت نرم در رويارويي با ما وب 2 را طراحي كرده اند، ولي اگر هوشمندانه با آن مواجه شويم، مي توانيم تهديدها را به فرصت تبديل كنيم. • شما چطور به بررسي اين فضا مي پردازيد؟ آيا تيم بزرگي داريد كه محتواي صفحه شخصي افراد را در فيس بوك مرتب رصد كند و به وبلاگ به عنوان برگ بازجويي افتخاري نگاه مي كنيد يا آن كه با نگاهي از بالا، آسيب هاي رايج و عمومي را شناسايي كرده و به مسؤولان فرهنگي و اجتماعي اطلاع مي دهيد تا راهكارهاي بهبود اوضاع را بر اساس آن طراحي كنند؟ براي مقابله با تئوري جاسوسي عمومي، بيش از هر چه آگاهي دادن به مخاطب و کاربر اينترنت، از اهميت برخوردار است، ولي اين كه مي گوييد وبلاگ برگ بازجويي افتخاري است، برداشت عمومي در فضاي امنيتي همين طور است. هر چند تا زماني كه وبلاگ نويس جرم محرز بر اساس قانون مرتكب نشده باشد، كسي كاري با وي ندارد.   افراد بسياري با آزادي بيان موجود در جامعه به بيان ديدگاه هاي خود مي پردازند. بسياري از مخالفان دولت و حتي نظام، آزادي عمل دارند و در وبلاگ ها و صفحات اينترنتي خود مطالب انتقادي مي نويسند. فقط بخش كوچكي كه وقيحانه عمل مي كنند بر اساس قانون و توسط ضابط قضائي مجازات مي شوند. آنجايي كه ما وارد مي شويم، بايد جرايم سازمان يافته باشد. مثلاً اگر يك گروهي تشكيل شود تا عده اي از وبلاگ نويسان را در جهت انتشار مطالب مجرمانه تشويق كند، گرداب آنها را زير نظر مي گيرد. كاري به منتقدان ناصح و خيرخواه نداريم. در جريان فتنه، شبكه هايي را شناسايي كرديم كه عده زيادي را در جهت اخلال گري در فضاي مجازي بسيج كرده بودند. به لايه اول آنها پيام داديم كه حواستان باشد اگر به روش خود ادامه دهيد با شما برخورد مي كنيم. البته با لايه دوم كه فريب خورده ها هستند كاري نداريم؛ اگر به هشدارها توجه کنند و به عنوان عامل شبکه جرايم سازمان يافته مرتکب افعال مجرمانه نشوند. • درواقع ترجيح مي دهيد جنگ نرم را با حمله به مركز فرماندهي به نتيجه برسانيد و تمايلي به مبارزه با پياده نظام ها نداريد؟ بله، چون دشمن درجنگ نرم با فريب افكار عمومي وارد عرصه مي شود، بايد به طراحان آن توجه كرد، مگر اين كه ببينيم در لايه دوم هم افراد مؤثري وجود دارند كه براي خودشان شبكه فرعي درست كرده باشند.  

    • اين ستاد فرماندهي ازچه طريق اهداف خود را دنبال مي كند؟ در پروژه گرداب با پديده اي مواجه شديم كه پيش از آن كسي حتي تصور هم نمي كرد به فضاي ايران وارد شود. ورود سكس با محتواي فارسي يكي از اين پديده ها بود. كسي كه اين نوع سايت ها را راه اندازي كرده است از نظر ما مجرم است، چون بازديد كننده زيادي دارد و زمينه گناه را براي افراد متعددي فراهم كرده است. درفضاي سياسي هم وقتي فردي 300 تا 400 نفر را به جمع دوستان خود اضافه مي كند و هر روز به آنها خوراك مي دهد، ديگر پياده نظام به شمار نمي آيد. روزانه صدها و هزاران گناه در جامعه رخ مي دهد ولي مأموران انتظامي فقط با مواردي برخورد مي كنند كه امنيت عمومي را به خطر مي اندازد. الگوي گرداب در فضاي مجازي نيز همين طور است و فقط با جرايم سازمان يافته برخورد مي كند. مي خواهيم تهاجم سازمان يافته، به فضاي اخلاقي در اينترنت صورت نگيرد. • آيا همه همكاران گرداب ايران هستند؟ برخي سايت ها مدعي شده بودند كه هكرهاي چيني، كره اي و حتي اروپايي در مراكزي مانند گرداب به كار گرفته مي شوند. به نظر من كساني كه در مراكز تخصصي خارج كشور مثل ديفنس تك نشسته اند، اين را تشخيص مي دهند و اگر نيروهاي چين و كره در ايران مشغول به كار بودند، هيچ وقت از قدرت ارتش سايبري ايران سخن نمي گفتند. افزون بر اين ضريب هوشي ايرانيان بسيار خوب است و در اين فضا چيزي كم نداريم. اينترنت يك تكنولوژي وارداتي است كه حدود 10 سال پيش به ايران وارد شد، با اين حال دانشمندان ايراني در حال بومي کردن اين تکنولوژي هستند و نيازي نداريم كه از چين و كره آدم وارد كنيم. در جريان فتنه عده اي خواستند مركز رسيدگي به جرايم سازمان يافته و به نوعي كل نظام را مخدوش كنند و ادعا كردند كه براي برخورد با مخالفان، هكر از چين آورده ايم. در فضاي مجازي، هكر را از جايي نمي آورند، سفارش مي دهند كار آنلاين انجام شود. همين ها مي گفتند در جريان سركوب فتنه، آدم هايي از لبنان و فلسطين را آورده اند. اين حرف هاي بي سر و ته چيست؟ نيروهاي انتظامي با کمال اقتدار و وظيفه شناسي به انجام وظيفه مي پردازند و نيازي به واردات نيرو نداريم. نه در فضاي سايبر و نه در فضاي واقعي. اين حرف ها، عمليات رواني برضد جمهوري اسلامي است. توان فني ما به قدري هست كه اگر لازم شود، مي توانيم به كشورهاي ديگر نيروهاي فني سايبر صادر كنيم. توان ما در پروژه هايي كه اجرا كرديم نشان مي دهد مي توانيم كارهاي مهمي انجام دهيم. الان وضعيتي نيست كه تكنولوژي در انحصار كشور خاصي باقي بماند. جوانان و دانشمندان ايراني درسن هاي 25 تا 30 سال هر روز در حال شكستن مرزهاي علم هستند. در چنين شرايطي نيازي به چين نداريم آن هم چين، كه خودش وارد كننده اين تكنولوژي از آمريكاست. عده اي قصد دارند با عمليات رواني، توان سايبري و فكري جوانان ما را گرفتار حاشيه كنند. به شما اطمينان مي دهم همه همکاران ما متعهد به اهداف انقلاب اسلامي، با عشق و علاقه به وطن و امنيت مردم فعاليت مي كنند.  

  • براي ارتباط با مخاطبان فقط از بخش "كامنت" و "تماس با ما" در سايت گرداب استفاده مي‌كنيد يا حضور فعالي در شبكه هاي اجتماعي هم داريد؟ در شبكه هاي اجتماعي تا امروز فعاليتي نكرده‌ايم، ولي در حال فراهم كردن مقدمات حضور در اين شبكه‌ها هستيم. • با اين حساب كاربراني كه با اسم گرداب در فرندفيد و فيس‌بوك كار مي‌كنند، ربطي به شما ندارند؟ هيچ ربطي ندارند. هر چند وقت يك‌بار افرادي را پيدا مي‌كنيم كه از طرف سايت گرداب به كساني هشدار مي‌دهند كه اگر مثلاً محتواي سايت خود را عوض نكنيد، با شما برخورد مي‌شود يا آن كه شما تحت نظارت مركز بررسي جرايم سازمان يافته هستيد. همه اين‌ها تا به امروز دروغ بوده ‌است. من نمي‌گويم كه آنها همگي فرصت طلب بوده‌اند. برخي از آنها دغدغه برخورد با رفتارهاي زشت را داشته اند و از گرداب مايه گذاشته‌اند. اگر يك وقتي بخواهيم به كسي تذكر آنلاين بدهيم، آن هشدار حتماً شامل لينكي به سايت ما خواهد بود. در اين فضا به صورت تخصصي عمل مي‌كنيم و مناسب نيست كه پيام‌هاي بي پشتوانه به كسي بدهيم، چون در اين صورت هركسي مي‌تواند خودش را نماينده گرداب اعلام كند. • كساني هم که در چت‌روم‌ها مي‌آيند و خودشان را نماينده شما مي‌نامند، ربطي به گرداب ندارند؟ هر جا بخواهيم تذكر بدهيم، با تابلوي گرداب و مركز بررسي جرايم سازمان يافته عمل مي‌كنيم. برخي از كاربران فضاي اينترنت يك ترس موهومي از گرداب دارند و فكر مي‌كنند اگر يك تماسي با گرداب داشته باشند يا نظري بدهند، اينجا برايشان پرونده تشكيل داده و آنها را مرتب رصد مي‌كنيم. ما نه وقت اين كار را داريم و نه دنبال آن هستيم. آن‌قدر كارهاي مهم در حوزه جرايم سازمان يافته در خارج كشور داريم كه نيرو و فرصتي براي اين كارهاي جزئي باقي نمي‌ماند. رويكردهاي ما نشان مي‌دهد كه به دنبال اين نوع كارها نيستيم. گاهي كساني به سايت گرداب وارد مي شوند و فحش و ناسزا نثار خادمان خود مي کنند؛ ما حتي پاسخ ساده‌اي نيز به آنها نداده ايم. فكر كرديم بالاخره افرادي در داخل يا خارج از كشور هستند كه از جاهاي ديگر عقده دارند و گرداب مي تواند فرصتي براي خالي شدن عقده آنها باشد. به دوستان فضاي مجازي مي گويم سايت گرداب را مشاور امين خود بدانند. مركز رسيدگي به جرايم سازمان يافته متعلق به جرايم سازمان ‌يافته است و اگر کاربري تخلف کوچکي انجام دهد، مي‌تواند از ما مشاوره بگيرد تا گرفتار جرايم بيشتري نشود.      منبع:همشهری ماه قسمت اول مصاحبه:   http://rasekhoon.net/News/Show-66714.aspx   999   منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 390]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن