تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806883395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريم‌هاي جديد عليه ايران در دستور كار سناي آمريكا قرار گرفتمجازات بانك‌ جهاني در صورت كمك به ايران


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تحريم‌هاي جديد عليه ايران در دستور كار سناي آمريكا قرار گرفتمجازات بانك‌ جهاني در صورت كمك به ايران
دنياي‌اقتصاد- مجلس سناي آمريكا براي تشديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران به زودي پيش‌نويس لايحه‌اي را به اين منظور بررسي مي‌كند. اين در حالي است كه نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با سفر به پكن در تلاش است تا مقام‌هاي چيني را براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران ترغيب كند. رژيم صهيونيستي نيز از مناسب بودن زمان براي افزايش تحريم‌ها عليه كشورمان سخن مي‌گويد.


تلاش‌ها براي افزايش تحريم‌هاي اقتصادي عليه تهران در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز مقام‌هاي كشورمان به بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 پاسخ نداده‌اند. همچنين كشورهاي طرف مذاكره ايران نيز پاسخي به بسته پيشنهادي تهران ارائه نكرده‌اند. اين در حالي است كه خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي و منوچهر متكي، وزير خارجه ايران شنبه هفته جاري در تهران همزمان اعلام كردند كه سرفصل‌هاي دو بسته پيشنهادي ياد شده نقاط اشتراك متعددي دارد و مي‌تواند مبناي مذاكرات ايران و كشورهاي 1+5 قرار گيرد و بر اساس همين اشتراك و اميدواري‌ها، اتحاديه اروپا در نشست اخير خود به‌رغم‌ تمايل بريتانيا و آمريكا هيچ پيشنهادي را براي افزايش تحريم‌ها مورد بررسي قرار نداد.
بر اساس اين گزارش، مجلس سناي آمريكا براي تشديد مجازات‌هاي اقتصادي عليه ايران به زودي بررسي لايحه تحريم‌هاي جديد عليه اين كشور را آغاز مي‌كند.
اين لايحه كه «قانون تحريم‌هاي ايران سال 2008» نام دارد، قرار است روز چهارشنبه (18 ژوئن) براي اولين بار در كميته امور مالي مجلس سنا مطرح و بررسي شود.
يكي از مجازات‌هاي مطرح در اين لايحه، ممنوع شدن هرگونه كمك دولت آمريكا به ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني (WTO) است.
مجازات ديگر، مسدود شدن دارايي‌ها و اموالي است كه در قلمرو آمريكا توسط ديپلمات‌هاي ايراني يا سازمان‌هاي وابسته به ايران از جمله بنيادهاي مستضعفان و شهيد يا سازمان‌هاي اطلاعاتي ايران اداره مي‌شود.
بر اساس اين پيش‌نويس كمپاني‌هاي آمريكايي كه با اطلاع قبلي و از طريق شركت‌هاي كوچك‌تر وابسته به خود در خارج از آمريكا تحريم‌هاي موجود عليه ايران را نقض مي‌كنند، مجازات خواهند شد. همچنين موافقت‌نامه هسته‌اي كه به تازگي دولت آمريكا با دولت روسيه منعقد كرده است (موسوم به موافقتنامه 123) ابطال خواهد شد، مگر آنكه روسيه به همكاري‌هاي اتمي‌و نظامي‌ خود با ايران خاتمه دهد و ايران بخش‌هاي حساس برنامه هسته‌اي خود از جمله غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند.
بانك جهاني نيز به خاطر اعطاي هرگونه وام به ايران، مجازات مالي خواهد شد.
پيش‌نويس اين لايحه از تاسيس يك بانك بين‌المللي سوخت هسته‌اي توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌حمايت مي‌كند و مبلغ 15‌ميليون دلار به عنوان اعتبار براي برنامه‌هاي مبادلات مردمي‌به ويژه سفرهاي متقابل جوانان ايراني و آمريكايي در نظر مي‌گيرد.
اين پيش‌نويس همچنين دولت آمريكا را به ارائه فهرستي از كمپاني‌هايي كه بيش از 20‌ميليون دلار در ايران سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در نتيجه مشمول تحريم‌هاي آمريكا مي‌شوند، موظف مي‌كند.
البته تمام مجازات‌هايي كه در پيش‌نويس اين لايحه آمده، حتي در صورت تصويب، براي رييس‌جمهور آمريكا الزام‌آور نيست.
آن طور كه در اين پيش‌نويس ديده مي‌شود، رييس‌جمهور آمريكا اجازه خواهد داشت براي پيشبرد منافع كشور خود از اجراي برخي مجازات‌هاي مندرج در اين لايحه صرف‌نظر كند.
اين لايحه براي تصويب نهايي و تبديل به قانون، لازم است پس از تصويب در سنا، مورد تاييد مجلس نمايندگان قرار گيرد و سپس به امضاي رييس‌جمهور برسد.
اين در حالي است كه نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي مذاكراتي كه بيشتر بر مساله هسته‌اي ايران متمركز است، در پكن به سر مي‌برد. گرگوري شولتي، نماينده آمريكا در سازمان ملل روز دوشنبه در پكن در اظهاراتي بي‌اساس به خبرنگاران گفت: برنامه هسته‌اي ايران تهديدي براي ثبات خاورميانه است و اين به نفع چين است كه به پايان دادن به اين برنامه كمك كند.
براساس گزارش راديو آمريكا، شولتي گفت: نزديك به 50‌درصد تامين نفت‌خام چين از طريق خاورميانه انجام مي‌شود؛ بنابراين مي‌گويم كه چين در متقاعد كردن ايران به رها كردن برنامه هسته‌اي‌اش نفع اساسي خواهد داشت.
اين گزارش مدعي است، ايران تحت فشار بين‌المللي فزاينده‌اي براي متوقف كردن برنامه غني‌سازي اورانيوم قرار گرفته و تاكيد دارد كه هدف اين برنامه توليد انرژي است.
چين با وجودي كه به تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران راي داده است، به همراه روسيه نسبت به تحريم‌هاي سخت‌تر و جامع‌تر عليه ايران اكراه دارد.
ايران يكي از تامين‌كنندگان مهم انرژي براي چين است و با وجود تحريم‌ها، پكن همچنان به تجارت با ايران ادامه مي‌دهد. شولتي گفت كه اكنون زمان تجارت مانند هميشه نيست.
او افزود: اكنون زمان آن است كه مقامات ايراني بفهمند اقدام‌شان پيامدهايي دارد و بنابراين من فكر مي‌كنم مهم است كه آنها اين پيام را از رفتار و گفتار كشورها درك كنند.
وي گفت: چين با همراهي با شوراي امنيت مي‌تواند صداي خود را با ديگران همراه كند و به سوريه به طور علني و خصوصي بگويد كه آن‌ها بايد به طور كامل با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كنند.
اين گزارش همچنين حاكي است كه تزيپي ليوني، وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي نيز در ديدار با وزير امور خارجه ايتاليا افزايش تحريم عليه ايران را بر سر برنامه هسته‌اي تهران خواستار شد.
وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي در ديدار با همتاي ايتاليايي خود در لوكزامبورگ گفت: اكنون زمان افزايش تحريم‌ها عليه ايران و به اجرا در آوردن آنها در شوراي امنيت سازمان ملل و اتحاديه اروپايي است.
ليوني دوشنبه شب و قبل از نشست وزيران امور خارجه 27 كشور اروپايي در لوكزامبورگ با همتاي خود ديدار كرد.
تلاش براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز اعضاي اتحاديه اروپايي هيچ‌گونه تحريمي را عليه كشورمان وضع نكرده‌اند. از همين رو، ديروز روزنامه فايننشال تايمز در گزارشي به اظهارات گوردون براون نخست‌وزير انگليس پرداخت و نوشت: نخست‌وزير انگليس در واقع از تحريم‌هايي صحبت كرده است كه وجود خارجي ندارند و چنين تصميم‌هايي بايد با توافق جمعي 27 وزير امور خارجه اتحاديه اروپا اعلام شود، نه گفت‌وگوهاي دو جانبه آمريكا و انگليس. روزنامه فايننشال تايمز در اين گزارش نوشت: اما گوردون براون در گذشته با اعلام تحريم‌هايي عليه ايران كه وجود خارجي ندارند، اوضاع را پيچيده‌تر كرد. انگيزه وي هرچه بود اين كار به روابط انگليس با آمريكا، اتحاديه اروپا و ايران كمكي نكرد.
نخست‌وزير انگليس روز دوشنبه در حالي كه كنار جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا ايستاده بود تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعلام كرد و گفت:‌ ما همين امروز اقدام مي‌كنيم تا دارايي‌هاي بزرگ‌ترين بانك ايران يعني بانك ملي را مسدود كنيم.
اين روزنامه انگليسي نوشت: همان‌طور كه يك ديپلمات انگليسي تاكيد كرد، براون اشتباه كرده بود و اظهارات وي نادرست بود، آن چه حقيقتا اتفاق افتاد اين بود كه اتحاديه اروپايي (چند هفته پيش) در زمينه اين كه چه اقداماتي را عليه بانك ملي اتخاذ كند به توافق رسيد. اين گامي مهم است؛ اما آنها هنوز درباره زمان آن تصميم‌گيري نكرده‌اند.
دولت انگليس معتقد است كه اين تنها يك فرماليته است و تحريم‌ها در هفته‌هاي آينده اعمال خواهد شد؛ در حالي كه اين فاصله از اهميت بسياري برخوردار است، به ويژه اكنون كه اتحاديه اروپا پيشنهاد جديدي را به ايران ارائه كرده است تا در ازاي كمك‌هاي سياسي و اقتصادي فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم خود را متوقف كند. ايران هنوز پاسخي به اين پيشنهاد نداده است و مي‌توان گفت قبل از اين كه ايران تصميم به پذيرش هويج كند، براون با چماق تهران را تنبيه كرد.
در همين حال روزنامه آمريكايي كريستين ساينس‌مانيتور در گزارشي با اشاره به بن بست رسيدن سياست‌هاي واشنگتن در قبال تهران نوشت كه عاقلانه‌ترين راه حل مساله ايران، لغو تحريم‌هاي اين كشور و گفت‌وگوي مستقيم با مقامات تهران است.
اين روزنامه در اين گزارش با اشاره به برخي تهديدات مقام‌هاي اسرائيلي مبني بر حمله نظامي به ايران نوشته است: صرف‌نظر از اينكه شايعات در اين زمينه واقعي هستند يا نه، اكنون زمان آن رسيده است كه آمريكا هر اقدامي را كه به ايجاد اختلالي ديگر در خاورميانه منجر شود، متوقف كند و سياست‌هاي خود را در اين زمينه تغيير دهد؛ چرا كه با ماجراجويي جديد ديگر براي واشنگتن در خاورميانه، دوباره هزاران نفر كشته و قيمت نفت به فراتر از 200 دلار رفته و اقتصاد جهان دچار ركودي فزاينده خواهد شد.
اين روزنامه آمريكايي با اشاره به بي‌اعتنايي ايران به تحريم‌هاي وضع شده تصريح كرده است: جهان غرب بايد از ديپلماسي شفاف در قبال ايران استفاده كند. اين ديپلماسي بايد شامل مذاكرات مستقيم و سازنده بين ايران و آمريكا درباره مباحث اساسي كه روابط تهران و واشنگتن را دچار چالش‌هاي فراوان كرده است، باشد. كريستين ساينس مانيتور در ادامه گزارش خود آورده است: آمريكا مي‌تواند با لغو تحريم‌ها و از سرگيري روابط ديپلماتيك خود با ايران از تنش‌هاي به وجود آمده با ايران به مقدار زيادي بكاهد و از بروز جنگي احتمالي خودداري كند. عاقلانه‌ترين راه اين است كه به جاي ممانعت از سرمايه‌گذاري كشورهاي غربي در صنايع نفت و گاز ايران، آنها را تشويق به اين كار كرده و سريعا باب مذاكرات مستقيم با مقامات رده بالاي ايران را باز كرد.
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن