تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816345343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- شهید آوینی و هستی شناسی سینما


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

کسانی که سلسه مقالات و نقدهای شهید سید مرتضی آوینی را در مجموعه سه جلدی "آینه جادو" و یا دیگر نوشته‌های پراکنده وی در نشریات آن دوره را خوانده‌اند، می‌توانند تصدیق کنند که وی پروژه فکری مشخص و هدفمندی را در این زمینه پی‌گیری می‌کرد. شهید آوینی سعی کرد در حیطه عمل و در قالب ساخت مجموعه "روایت فتح"، این بینش و نظریه‌پردازی‌های هر چند هنوز نظم نیافته را به تجربه درآورد.   در جلد اول مجموعه "آینه جادو" که حاوی مقالاتی درباره ماهیت سینما است و بیشتر به نوعی هستی‌شناسی سینما پهلو می‌زند، پرسش مرکزی که شهید پیش می‌کشد و به انواع مختلف تکرار می‌کند این است: "آیا سینما با فطرت در تضاد است؟". از سوی دیگر در دیگر مجلدهای این مجموعه و در قالب نقدها، سینمای روشنفکری اروپا آماج حملات شهید آوینی قرار می‌گیرد و حتی فیلمسازان مطرحی چون "آندره تارکوفسکی" نیز مصون نمی‌مانند و سینما‌گران کلاسیکی چون "آلفرد هیچکاک" به عنوان بدیل سینمای مدرن مطرح می‌شوند.   ولی نخ تسبیحی که "پرسش بنیادین در باب نسبت فطرت آدمی با مقوله سینما" و "نفی سینمای مدرن" و "ساخت مستند اسنادی" توسط خود شهید آوینی را به هم پیوند می‌دهد چیست؟   نقدهای شهید آوینی بر سینمای اروپا بر خلاف تصور موجود برآمده از نخبه‌گرایی و دشواری این سینما نیست. مسئله‌ای که نظریه‌پردازان چپ عموما روی آن انگشت می‌گذارند و رئالیسم سوسیالیستی را به عنوان بدیل آن مطرح می‌کنند. بلکه عدم پذیرش این نوع ازسینما توسط شهید آوینی اساسا از صورت "ذهنی" این نوع سینما می‌آید که اصولا مسئله‌ای فلسفی است و در دیگر آثار وی نیز قابل ردیابی است.   تضاد شهید آوینی با تفکر ذهنی ممکن است تا حدی متاثر از آرا "سید احمد فردید" و متعاقب آن "مارتین هایدگر" فیلسوف مشهور آلمانی باشد. شهید آوینی با تفکر "ذهن محور" که از عصر مدرن در مغرب‌زمین رایج شد و مبتنی بر مرکزیت "سوژه انسانی" در عالم هستی است به شدت مخالف است. بنابراین سینما در صورتی که به سمت "ذهنی" شدن پیش برود و بیش از حد از فیلتر ذهنی انسان عبور کند و معجول شود، مانع وحدت انسان با عالم هستی خواهد بود، همانگونه که در نظرگاه "هایدگر" در باب سینما و عکاسی نیز قابل مشاهده است.   این همان پرسشی است که شهید در مقالات هستی‌شناسانه‌اش در باب سینما نیز ردیابی می‌کرد و در جست‌وجوی این بود که آیا می‌توان سینمایی اساسا غیر ذهنی داشت که به بیان خود ایشان با فطرت آدمی که همان یگانگی با جهان هستی است در تضاد نباشد؟   همانگونه که گفته شد، شهید آوینی، "آلفرد هیچکاک" و دیگر فیلمسازان کلاسیک را به دلیل دستکاری کمتری که در حوزه تصویر سینمایی دارند، گزینه مناسبی می‌داند.   هر چند در عمل شهید آوینی به تجربه مستند اسنادی را در مجموعه "روایت فتح" به عنوان بهترین و بی‌واسطه‌ترین شکل معرفی کرد. شهید آوینی همواره از شکل مستند‌های تصنعی که در صدا و سیما متداول بود(و متاسفانه هنوز هم هست) که دخالت‌های بی‌مورد و از پیش مشخص مجری در آن دلزننده بود را مورد انتقاد قرار می‌داد. پیشنهاد وی در مقابل ان مستند‌هایی بی‌واسطه بود، به دور از هرگونه دخالت سازنده که در آن دوربین تبدیل به چشم ناظر فیلمبردار می‌شود و همچون یک عنصر یگانه با جهان و نه عضوی جدا از آن به ثبت تصویر متحرک می‌پردازد. و شاید این پاسخ شهید آوینی به پرسش بنیادین و همیشگی‌اش در باب سینما بود./2759/





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن