تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816480610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله يزدي:نظارت بردولت، وظيفه‌ روحانيت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آيت‌الله يزدي:نظارت بردولت، وظيفه‌ روحانيت
به عنوان مثال خواست روحانيت از نظام در قبال اصلاح ساختارهاي فرهنگي و خصوصا مساله حجاب اين است كه نظام در ابتدا به پاكيزه‌سازي مكان‌ها و نيروهاي دولتي و شاغل در نهادها بپردازد و بعد به سطح كوچه و خيابان معطوف شود يا در مورد تبديل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌هاي اسلامي به اصلاح متون درسي و استفاده از عناصر و اساتيد متفكر و دين محور اقدام كند،
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: موضوع ششمين اجلاس سراسري اين جامعه با عنوان "روحانيت و نظام" با توجه به انتظارات و خواسته‌هاي ظرفيتي كه مي‌تواند منشاء اثرات و تحولات بسياري باشد، در نظر گرفته شده است تا خدمات و مطالبات متقابل روحانيت و دولت مورد بررسي قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ويژه نامه ششمين اجلاس سراسري جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله محمد يزدي در مصاحبه‌اي به بررسي نقش جامعه مدرسين حوزه علميه قم در مسايل كشور پرداخت.

وي گفت: هدف اصلي و اوليه تشكيل جامعه مدرسين در ابتدا، سامان دهي امور حوزه‌ها بود و ايجاد ساز و كار امتحانات براي طلب جهت ارزيابي، اولين اقدام جامعه در اين راستا به شمار مي‌رود. تنظيم برنامه‌هاي درسي ولو در حد ابتدايي برنامه ديگر جامعه مدرسين براي اصلاح ساختارها و نابساماني‌هاي حوزه محسوب مي‌شد. اصلاح پرداخت شهريه طلاب با توجه به معيل و مجرد بودن، ميزان تحصيلات حوزوي و ساير مباحث، همگي در همين راستا انجام شد تا اينكه مباحث انقلاب پيش آمد و مبارزات انقلابي به جهت‌گيري اوليه جامعه تبديل شد.
بعد از انقلاب نيز، تشكيل شورايعالي به رياست حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي و راستي كاشاني (دامت بركاتهم) تشكيل شوراي مديريت و بعد تفكيك مديريت از شورايعالي، تصميم بر يك مرحله‌اي يا 3 مرحله‌اي شدن امتحانات حوزه، اصلاح و تدوين و تصحيح دروس ارائه شده جهت تدريس در حوزه‌ها، همگي از فعاليت‌هاي جامعه مدرسين در اصلاح ساختارهاي حوزه است.

يزدي ادامه داد: حذف مباحث غير ضروري از كتاب‌هاي اصولي، حذف موارد كم فايده از كتاب ادبيات مغني و تدوين كتاب‌هاي جنبي براي مقطع سطح جزء تصميمات اتخاذ شده در اين زمينه است كه البته اين حركت توسط مرحوم آيت‌الله صدر بزرگ كه "كتاب فصول" را به جاي "قوانين" نوشته و جايگزين كردند، شروع شده بود. تعيين اعضاي محترم شورايعالي كه تصميمات و سياست‌گذاري‌هاي كلان حوزه به عهده اين آقايان است، همگي به انتخاب جامعه مدرسين برگزيده مي‌شوند و مورد تائيد مراجع عظام و مقام معظم رهبري هست؛ مساله نمايندگان طلاب نيز از برنامه‌هاي جامعه مدرسين در جهت افزايش مشاركت طلبه‌ها در بدنه حوزه محسوب مي‌شود.

رييس جامعه مدرسين گفت: بعد از اتمام جنگ تحميلي و استقرار آرامش نسبي، لزوم تماس هر چه بيشتر روحانيت كشور به مركزيت حوزه علميه قم و جامعه مدرسين احساس مي‌شد؛ لذا اين نياز در ابتدا توسط تماس‌هاي تلفني انجام مي‌پذيرفت و امور توسط علماي شهرستان‌ها و قم كه اكثرا بنا به وظيفه مسئوليت‌هاي مهمي را به دوش گرفته بودند، انجام مي‌شد اما خلاء ديدار چهره به چهره كماكان احساس مي‌شد؛ ارتباط، نظارت و تطابق تصمميات حوزه‌هاي علميه شهرستان‌ها با سياست‌هاي كلي حوزه علميه قم نيازمند جلسات مشترك و حضور مسئولان شهرستان‌ها بود، بنابراين وقتي اساسنامه جامعه مدرسين به توصيه مقام معظم رهبري تغيير كرده و تدوين شد، معاوني به نام معاونت جامعه و روحانيت در نظر گرفته شد كه وظيفه توجه و رسيدگي به مسائل روحانيت سراسر كشور براي آن تعريف شد و بعد هم طرح برگزاري اجلاسيه روحانيت سراسر كشور در شورايعالي جامعه مدرسين بحث و تصويب شد.

وي درباره علت نامگذاري اجلاسيه ششم به نام "روحانيت و نظام" گفت: از يك سو جامعه مدرسين به عنوان نماد حوزه شناخته مي‌شود و از سوي ديگر، تشكيل حكومت ديني به رهبري روحانيت باعث شده تا ارتباط تنگاتنگي بين روحانيت و نظام به وجود آيد؛ از نگاه ديگر نظارت و ارشاد دولت ها وظيفه مهم روحانيت به شمار مي‌رود كه با توجه به همه اين مطالب بايد گفت روحانيت از نظام و نظام از روحانيت مطالبات و انتظاراتي دارند كه هر چه ارتباط در اين حيطه بيشتر باشد، امور سازمان و نظم خاصي پيدا مي‌كند.

جامعه مدرسين تصميم گرفت تا اجلاسيه ششم را به موضوع روحانيت و نظام اختصاص دهد و از نظرات همه روحانيون استفاده و خواسته‌هاي آنها را مطالبه كند؛ لذا با توجه به انتظارات و خواسته‌هاي طرفيتي كه توجه به اين مقوله مي‌تواند منشاء اثرات و تحولات بسياري باشد، موضوع مهم و حساسي است كه جامعه تصميم گرفت تا آن را به موضوع اجلاسيه ششم تبديل كند؛ به عنوان مثال خواست روحانيت از نظام در قبال اصلاح ساختارهاي فرهنگي و خصوصا مساله حجاب اين است كه نظام در ابتدا به پاكيزه‌سازي مكان‌ها و نيروهاي دولتي و شاغل در نهادها بپردازد و بعد به سطح كوچه و خيابان معطوف شود يا در مورد تبديل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌هاي اسلامي به اصلاح متون درسي و استفاده از عناصر و اساتيد متفكر و دين محور اقدام كند، در مقابل نيز حكومت مثلا از حوزه‌ها مي‌خواهد تا دولت را تغذيه فكري و ايدئولوژيك كند. اميدواريم اجلاسيه ششم مثل اجلاسيه‌هاي قبلي جامعه مدرسين حوزه علميه قم نتايج، آثار و بركات مثبتي داشته باشد.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 418]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن