واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ساخته جديد علیرضا امينی «استشهادی برای خدا» از آن دسته توليدات است كه تنها مخاطب خاص را مورد توجه قرار میدهد. «رضا استادی»، منتقد سينما، در خصوص فيلم «استشهادی برای خدا» اظهار كرد: اين فيلم در ادامه ديگر كارهای امينی، مفاهيمی خاص را مورد توجه قرار داده، مضامينی كه با عرف رايج در جامعه ايرانی همسو نيست، بلكه بيشتر مخاطبی خاص را مورد توجه قرار میدهد. وی افزود: مخاطب اينگونه توليدات معمولاً كسانی هستند كه فضای كنونی سينما ايران را نمیپسندند، بلكه بيشتر به ريتمی خاص در سينما توجه دارند كه شايد از نظر مخاطبان عام، كند به نظر برسد. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايی ايران در پاسخ به اين سوال كه توجه اين فيلم به مفاهيم دينی چگونه بوده، اظهار كرد: پرداخت دينی اين فيلم بر خلاف بسياری از توليدات رايج در اين ژانر، بكر و تازه است، زيرا معمولاً در سينمای ما باب شده كه در بحث حقالناس، معمولاً فرد مورد نظر يك انسان پولدار باشد كه در پايان عمر به دنبال حلاليت است، اما در اين فيلم میبينيم كه فرد به شدت عادی، خواهان به دست آوردن حلاليت است. استادی به مطلب فوق اضافه كرد: «استشهادی برای خدا» به مخاطب میفهماند كه اينگونه اعمال برای تمامی انسانها واجب است نه اينكه فقط قشری خاص موظف به انجام آن باشد. وی درخصوص لوكيشن اين فيلم گفت: يكی از امتيازات اين فيلم برای من، توستالژی راهآهن و قطار بود كه در سينما ما كم مشاهده میشود. دليل اين كمبود نيز اين است كه سينماگران ما معمولاً به دنبال لوكيشنها شيك هستند، بنابراين كمتر از قطار و راهآهن در فيلمهايشان بهره میبرند. اين برگزيده اولين جشنواره منتقدان و نويسندگان سينمايی كشور تصريح كرد: بازی هاشمپور در اين فيلم به عقيده من تقريباًً تكراری شده، زيرا بعد از «هيوا» معمولاً هاشمپور نقش كسانی را كه، كم حرف میزنند و درونگرا هستند، زياد بازی كرده، هرچند كه بازهم توانسته در اين قالب بازی خوبی از خود ارائه دهد. ديگر بازیها نيز در حد قابل قبولی ارائه شده است. وی در پايان تاكيد كرد: درخصوص كارگردانی فيلم نيز بايد بگويم كه هدايت فيلمساز به شدت در خدمت سادگی فيلم است. در حقيقت بايد گفت كه كارگردانی اين فيلم كاری پيچيده نيست، بلكه بيشتر مفهوم است كه فيلمساز بدان توجه دارد. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]