تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821297704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناقوس مرگ در سواحل باكو


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ناقوس مرگ در سواحل باكو
واحد مركزي خبر : نشت مداوم نفت از هزاران چاه نفتي قديمي و جديد و دهها نفت كش غير استاندارد بزرگ و كوچك همچنين وارد شدن بيش از 70 درصد از فاضلابهاي شهري و صنعتي تصفيه نشده شهر 4 ميليون نفري باكو و مناطق اطراف آن به درياي خزر ، اين منطقه را در رديف آلوده ترين مناطق جهان قرار داده است.

سازمان بين المللي حفاظت از محيط زيست ، مرجر هيومن رسورس ، در گزارشي اعلام كرد نتايج تحقيقات اين سازمان در بين 215 شهر بزرگ جهان نشان مي دهد شهر باكو يكي از آلوده ترين شهرهاي دنياست.

مجله تايمز انگليس هم چندي پيش با استناد به گزارش هاي چند سازمان بين المللي حفاظت از محيط زيست نوشت: ميزان آلودگي زيست محيطي در شهر باكو سه برابر حداكثر آلودگي موجود در ديگر مناطق جهان است .

مائيس گل علي اف رييس حزب سبزهاي جمهوري آذربايجان بي توجهي دولت اين كشور و حرص سيري ناپذير شركتهاي نفتي بين المللي را عامل اساسي به بار آمدن اين وضع دانست و گفت: خروج از اين بحران زيست محيطي و كنترل آن ، عزم جدي دولتمردان اين كشور را مي طلبد.

عليزاده كارشناس مسائل اقتصادي جمهوري آذربايجان هم گفت: بايد بخشي از درامدهاي سرشار نفتي كشور براي مقابله با منابع آلوده كننده محيط زيست هزينه مي شد كه متاسفانه چنين چيزي اتفاق نيافتاده است و اگر اين وضع ادامه يابد محيط زيست طبيعي تا چند سال ديگر در باكو نابود خواهد شد.

اسد اف كارشناس محيط زيست مي گويد با بي توجهي هاي انجام شده هزاران هكتار فضاي سبز و گونه هاي مختلف حيواني وگياهي در دهه هاي گذشته در باكو و مناطق اطراف ان از بين رفته است و در حقيقت ما اكنون شاهد كويري هستيم با آلودگيهاي بسيار بالاي نفتي و شيميايي.

دراين حال باقر اف وزير حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي جمهوري اذربايجان با اعلام اينكه سالانه نزديك به 2 ميليون مترمكعب مايعات آلوده كننده از باكو و مناطق اطراف آن وارد درياي خزر مي شود ، گفت: دولت اميدوار است با اجراي برنامه اي تا سه سال اينده به اين وضع سامان بخشد.

افزايش بسيار شديد آلودگيها در سواحل باكو و خطر ناك بودن آن براي انسان به حدي رسيده كه دولت جمهوري اذربايجان تابستان امسال شنا كردن در محدوده سواحل باكو ، خليج آبشوران و شهر سومگائيت را ممنوع كرده است.

زنگ خطر آلودگيهاي شديد زيست محيطي در دولت جمهوري آذربايجان هم به صدا در آمد.

الهام علي اف رييس جمهور اين كشور در روزهاي گذشته با اختصاص 2 و نيم ميليون دلار مسئولان دولتي را مكلف كرد براي كنترل آلودگي ها ، طرحهايي را به سرعت تهيه و اجرا كنند.

در هر حال پس از نزديك به يك قرن استخراج ، انتقال نفت باكو ، با بي توجهي كامل به حفظ محيط زيست به جرات مي توان گفت: اكنون ناقوس مرگ خزر در سواحل باكو و مناطق اطراف آن به صدا در آمده است.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2485]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن