واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
صادق آهنگران نظر خود را درباره ضرورت برپايی فعاليتهای قرآنی در موسم حج اين چنين بيان كرد: ايجاد وحدت با اهل تسنن در زمينه های مختلف و از جمله در دو زمينه قرآن كريم و ظهور منجی متجلی میشود. «صادق آهنگران»، مداح و ذاكر اهل بيت(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با اشاره به اينكه حضور قاريان قرآن اعزامی به سفر حج نشان دهنده اهميت ايران به ترويج فرهنگ قرآنی خواهد بود، گفت: اهميت به ترويج قرآن در سفر حج، حجاج غير ايرانی را خواستار ارزشهای ايران اسلامی میكند. وی ادامه داد: در بخش توجه به ترويج قرآن كريم در كنگره عظيم حج، رشد خوبی را شاهد هستيم و بعثه مقام معظم رهبری در اين بخش تا حد توان تلاش كرده و در هيچ موردی كوتاهی نكرده است، اما چون در موسم حج از طريق توجه به قرآن اثرگذاری بيشتری در انتقال افكار و نظريات جمهوری اسلامی ايران به ساير حجاج مشاهده میشود؛ لذا دولت سعودی در اين بخش ايجاد مانع میكند و به عناوين مختلف و با ايجاد شايعههای متعدد درباره ايران نمیگذارد كه مسلمانان به ارزشهای انقلاب اسلامی پیببرند. آهنگران اظهار كرد: بارها شاهد بودم كه در طبقه دوم مسجدالحرام و محل برپايی قرائت قرآن قاريان ايرانی، وقتی تلاوت قرآن شروع میشود، به چهره حجاج ساير كشورهای اسلامی كه مینگرم، میبينم كه اشك از چشمانشان جاری است و اين اثر كلام نورانی الهی است، اين زائران وقتی اهميت دادن به قرآن را در ميان ايرانيان میبينند، برای آنها اين سؤال ايجاد میشود كه اينها كيستند؟ و به دنبال جوابی برای سؤالات خود خواهند بود و به تدريج خواهان افكار و ارزشهای ايران اسلامی خواهند شد، اما با توجه به گستردگی كه در اين فضا وجود دارد، برای ترويج قرآن كريم برنامهريزیهای بيشتری بايد صورت گيرد و مناسب است تا طرحهای جديدی از سوی افراد صاحبنظر برای امور قرآنی حج ارائه شود. وی در ادامه با يادی از دوران دفاع مقدس و حضورش در جبهههای حق عليه باطل، سفرهای مكرر و توفيق حضور چندباره در حرم امن الهی را از بركت مرثيهسرايی برای سالار شهيدان اباعبدالله حسين (ع) و مداحی ائمه هدی(ع) دانست و اظهار كرد: پدر بزرگم هم از طرف پدری و هم مادری، همگی افتخار خادمی سيدالشهداء را داشتهاند و از عنايت سالار شهيدان و برخورد نفسهای مسيحايی شهدا ــ بسيجيانی كه ره صد ساله را يك شب طی كردند ــ عاملی شد كه از سال 60 با نهادهای مختلف در سفر معنوی حج حضور يابم كه در اولين سال حضورم دو ماه در سرزمين مكه و مدينه سكنی داشتم. آهنگران اينگونه از دوستان شهيدش ياد كرد: تمامی سفرهای من به سرزمين نزول قرآن، پر از خاطره است و در بسياری از اين سفرها دوستان شهيدم مرا همراهی میكردند، به خاطر دارم كه يك سال كه به سفر حج آمدم، به همراه من شهيدان متوسليان، همت، دستواره و حسين خرازی نيز بودند و تنها يك سال بود كه نتوانستم به اين سفر مشرف شوم كه امام راحل عظيمالشأن گفته بودند، آنهايی كه نقش مؤثری در جبهه دارند، بمانند؛ كه من با شهيد صيادشيرازی مشورت كردم و هر دوی ما آن سال به حج نرفتيم و سال 66 نيز حادثه خونين مكه پيش آمد كه در آن سالها نيز توفيق حضور حاصل نشد. وی افزود: روزی كه شهيد احمد كاظمی در سانحه هوايی به شهادت رسيد، من در صحرای عرفات بودم كه خبر عروج اين سردار رشيد اسلام را شنيدم؛ من هميشه اين را به خوبی حس كردم كه فضا و حال و هوای جبهه با حال صحرای عرفات بسيار به هم نزديك است، شايد وجود نازنين مولايمان ولیعصر(عج) و شنيدن نجوای حسينی در دعای عرفه هست كه اين حس مشترك را میدهد؛ چرا كه در جبهه، حضور مولايمان امام حسين(ع) و فرزندش مهدی موعود(عج) به خوبی حس میشد و فضای عرفات نيز يادآور فضای جبهه است. اين مداح و ذاكر اهل بيت(ع) ادامه داد: امسال در هر نقطه مسجد الحرام قرار میگرفتم، به يادم میآمد كه طی سالهای دفاع مقدس بچهها كنار من در مسجدالحرام نشسته بودند و از گوشه گوشه اين مسجد خاطره از دوستان شهيدم دارم، يادم هست كه شهيد دستواره با سردار استكی غذايی مختصر با خود میآوردند و تا صبح كنار قبرستان بقيع میماندند و مناجات میكردند. وی در پاسخ به اين پرسش كه آيا تفاوتی در مرثيهخوانی برای ائمه اطهار(ع) در اين سرزمين مقدس با مكانهای ديگر هست يا خير؟ گفت: به طور حتم تفاوت میكند، به طور نمونه زمين هويزه يك قطعه از كره خاكی است كه تفاوتی با نقاط ديگر ندارد، اما با ريختن خون شهيدان است كه سرزمين هويزه هويت و معنی پيدا میكند، در مدينه هم ائمه معصومين(ع) مدفون هستند و جايی است كه باطن ائمه(ع) در آن نفوذ كرده است و قطعاً جايی است كه ملائك، آن سرزمين را رها نمیكنند؛ رفتار دولت سعودی نيز بر روی اين دلشكستگی خيلی مؤثر است و غربت فرزندان رسولالله(ص) را میفهميم و زجر ائمه(ع) را درك میكنيم و اين بر معنويت و ارائه ذكر مصيبت اثرگذار است. آهنگران برداشت خود را از مناسك حج و نگاهی كه خودش به آن دست يافته بود، اينگونه بيان كرد: به هر ميزان سطح معرفت حاجی بالاتر باشد، بيشتر دريافت فيض میكند و هيچ فردی بدون فيض از اينجا نخواهد رفت و بايد به زائران، قبل از اعزام به سفر حج توصيه شود كه معرفت خود را برای آمدن به اين سفر بالا ببرند؛ لذا زائر بايد مقدمات و مطالعاتی را قبل از عزيمت به اين سفر انجام دهد، هر چقدر فرد آمادهتر باشد، دريافت فيض آن بيشتر خواهد بود، شايد آنهايی كه به دفعات به اين سفر آمده باشند، اين را بهتر درك كنند؛ خود من در سفرهای اولم، بيشتر جذب مدينةالنبی(ص) میشدم، ولی در سالهای اخير مسجدالحرام بيشتر مرا جذب میكند، میتوان به اين نتيجه رسيد كه راه رسيدن به اصل توحيد از مسير ولايت است. وی در پاسخ به اين پرسش كه طی سالهای حضور در شهرهای مكه و مدينةالنبی(ص) چه تغييراتی را در فضای عمومی حج مشاهده كرديد؟ گفت: سال 60 فضا اينگونه نبود، در مدينه راهپيمايی مفصلی تا چند سال اول و تا سال 66 كه درگيری بين دولت سعودی و حاجيان ايرانی پيش آمد، انجام میشد كه اين راهپيمايی خيلی روی حجاج ساير كشورهای اسلامی اثرگذار بود؛ ديگر تغييری كه طی اين سالها ديدم تغيير شديد بافت مدينه بود، ظاهر اين شهر را با اين معماری جديد دگركون كردند و فضاهای باقی مانده از صدر اسلام و يادگارهای امامان شيعه(ع) را از بين بردند. آهنگران در ادامه تأثير جمهوری اسلامی ايران را در موسم حج اينگونه دانست و عنوان كرد: با اينكه دولت عربستان فضای سنگينی را در اين ايام مستقر میكند، اما به روشنی اثر انقلاب اسلامی بر روی زائران مشخص است و بسياری از حجاج ساير كشورها، مسئولان جمهوری اسلامی را میشناسند و حتی درباره عملكرد آنها نظر میدهند و حتی گاهی در ميان خود وهابیها میبينيم كه دلهايشان با ما نرم شده است كه انشاءالله تجلی آن را در زمان ظهور خواهيم ديد كه اينها چه ميزان با ما هستند كه ترس حاكم شده در آن فضا مانع همراه شدن آنها با ارزشهای ايران اسلامی است. وی در پايان، اثرات فردی حج را اين چنين برشمرد: خدواند عزمتی است كه بخشش، لطف و جود و كرمش انتها ندارد، انسان بايد از چنين بزرگی بیانتها بخواهد كه در فضای ايجاد شده در مكه و مدينه میتوان به راحتی از خداوند گرفت، اينجا بالاترين درجات را از خداوند بخواهيد؛ ثمره اين حضور چيست؟ اگر زائر به وطن خويش بازگشت و ديد، تعلقات دنيویاش كاسته شده است، اين سفر اثر خود را گذاشته است؛ مانند فضای جبهه كه در آن مكان علاقه به ظواهر دنيا كاسته میشد و ايمانها قوی و راسخ میشد. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]