واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
يك استاد حوزه و دانشگاه غدير را هويت و شناسنامه شيعه و حادثه انكارناپذير تاريخ معرفي و تاكيد كرد: غدير متعلق به همه مسلمانان است. به گزارش راسخون از قم، حجتالاسلام والمسلمين علي رفيعي يكشنبه شب در مراسمي كه به مناسبت عيد سعيد غدير در مسجدالشهدا منطقه زاويه قم برگزار شد، به تشريح ويژگيهاي ماه ذيالحجه پرداخت و از اين ماه به عنوان ماه ولايت، امامت و ماه ارتباط با اهلبيت(ع) نام برد. وي با بيان اينكه در ماه ذيالحجة مناسبتهاي مختلفي واقع شده كه اين ماه را نسبت به ماههاي ديگر برجسته كرده است، خاطرنشان كرد: ازدواج حضرت علي(ع) و فاطمه(س)، ماجراي هديه فدك و نزول آيه ولايت از جمله مناسبتهاي ويژه ماه ذيالحجه است. اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه آيه مباهله نيز در اين ماه نازل شده است، اظهار داشت: اين آيه در روز بيست و چهارم ذيالحجه نازل شده و در منابع شيعه و سني آمده است، در اين آيه اميرالمومنين(ع) به عنوان جان پيامبر(ص) و حسنين(ع) نيز به عنوان پسران پيامبر(ص) معرفي شدهاند. وي با بيان اينكه نيمه ماه ذيالحجه نيز سالروز ميلاد حضرت امامهادي(ع) است، تصريح كرد: امامهادي(ع) مدافع غدير و زيارت غدير آن حضرت بينظير است و زيارتي نداريم كه به اين ميزان در آن به آيات قرآن استدالال شده باشد. حجتالاسلام والمسلمين رفيعي در ادامه به برخي از ويژگيهاي امام علي(ع) اشاره كرد و افزود: سبقت در دين، كثرت در جهاد، علم بالا، تقواي بينظير، سبقت در اسلام، قرب به پيامبر(ص) و آشنايي با قرآن از ويژگيهاي بارز اميرالمومنين(ع) است. وي در ادامه غدير را شناسنامه و هويت شيعه معرفي كرد و گفت: هيچ كس نميتواند غدير را انكار كند، 110 صحابي پيامبر اين اتفاق را نقل كردهاند و در منابع اهل سنت نيز آمده است و همچنين علامه اميني در كتاب الغدير نام 360 كتاب را آورده است كه غدير را نقل كردهاند. استاد حوزه علميه قم همچنين با اشاره به شبهاتي كه به واقعه غدير وارد ميشود، اظهار داشت: برخي اين شبهه را وارد ميكنند كه غدير حادثهاي است كه در 14 قرن گذشته اتفاق روي داده امروز ضرورتي ندارد كه به آن بپردازيم. وي با بيان اينكه اين حرف از اصل بيمبناست، خاطرنشان كرد: چرا نبايد به غدير بپردازيم، در حالي كه غدير هويت شيعه است؛ جوان ما امروز ميخواهد مذهب انتخاب كند، پس بايد اين مذهب را از كسي كه همراه پيامبر(ص) بوده است، انتخاب كند نه از كساني كه صد سال با پيامبر(ص) فاصله داشتهاند. حجتالاسلام والمسلمين رفيعي با تاكيد بر اينكه «منكنتمولاه فهذا عليمولاه» يك قاعده است، ابراز داشت: غدير با مهدويت گره خورده است، در واقع غدير پلكانيست كه پله آخر آن مهدويت است. وي با بيان اينكه غدير يك حادثه تاريخي نيست بلكه يك قاعده اعتقادي است، تصريح كرد: اگر غدير فراموش شود، عاشورا، انتظار و مهدويت فراموش خواهد شد. اين استاد حوزه و دانشگاه بعثت، غدير، عاشورا و مهدويت را در يك مسير دانست و ادامه داد: غدير آغاز ولايت و وصايت اميرالمومنين(ع) نيست، زيرا دهها بار پيامبر اين موضوع را در زمانهاي مختلف بيان كرده بود اما غدير رفراندوم و انتخاباتيست كه به اين جريان رسميت داده است. وي با بيان اينكه غديرمتعلق به مسلمانان است، گفت: غدير متعلق به ديروز نيست بلكه متعلق به امروز و فردا و استمرار بعثت و اتصال آن به مهدويت است و بايد از غدير تجليل شود، چون حادثه اعتقادي است. حجتالاسلام والمسلمين رفيعي خاطرنشان كرد: بر خلاف برخي كه ميگويد بيان حادثه غدير اختلافانگيز است، اينگونه نيست اگر جريان غدير را از ما بگيرند، مثل اين است كه هويت شيعي را از ما گرفتند، ما با اهل سنت بنا بر سيره اهلبيت(س) تعامل داريم اما اين بدان معني نيست كه از غدير دفاع نكنيم. وي در پايان تاكيد كرد: بايد از غدير دفاع و اين حادثه را تجليل و تكريم كنيم و لازم است كه جشنهاي ماه ذيالحجه يك ماهه شود، زيرا اين ماه، ماه ولايت است. /1001/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]