تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813037416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر صيرفى مخترع سامانه هوشمند ثبت جرايم رانندگي:اولين در ايران و بى‌نظير در جهان هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: دكتر صيرفى مخترع سامانه هوشمند ثبت جرايم رانندگي:اولين در ايران و بى‌نظير در جهان هستيم
اشاره:

بهره‌گيرى از نوآورى و شكوفايى يكى از اهداف عاليه دولت عدالت‌محور است تا همه ايرانيان به طور مساوى در تمام نقاط ايران اسلامى بتوانند از خدمات دولت و نظام مقدس جمهورى اسلامى بهره‌مند شوند. براى نوآورى و شكوفايى نيازى هم به امكانات در حد اعلا نيست زيرا اگر چنين باشد هركسى مى‌تواند با داشتن اندك استعدادى مخترع و مبتكر باشد.

محققين و پژوهشگرانى كه در شركت تحقيقاتى و صنعتى ماشين‌هاى هوشمند لوندويل فعاليت دارند با اينكه در منطقه‌اى به نام خرمدشت مستقرند اما از حداقل امكانات بى‌بهره‌اند. در اين خصوص با دكتر بابك صيرفي، مديرعامل و بنيانگذار اين شركت گفتگويى صورت داده ايم كه از نظرتان مى گذرد.

آيا اختراعات شما براساس نياز جامعه است؟

در جريان پژوهش‌هاى علمى كه در شركت انجام مى‌دهيم نيازهاى ضرورى جامعه در بخش‌هاى مختلف را مى‌سنجيم و براساس نتايج به دست آمده با حداقل امكانات براى رفع نياز و خودكفايى در كشور گام بر مى‌داريم. به دليل اينكه اعتقاد راسخ داريم كه ايرانى مى‌تواند و براى رسيدن به قله‌هاى علم و دانش در جهان با سعى و تلاش و كوشش فعل خواستن را انجام ‌مى دهد.

در جريان اختراع سامانه هوشمند و مكانيزه صدور قبوض جريمه هم باتوجه به نيازى كه در پليس راهنمايى و رانندگى ديديم گام به اين عرصه گذاشتيم و اين سامانه را كه در دنيا بى‌نظير است اختراع كرديم.

در كارگاه تحقيقاتى شركت شما تا چه حد از تكنولوژى‌هاى نوين بهره مى‌بريد؟

شركت ما به عنوان اولين مركز تحقيقاتى در كشور، تكنولوژى SMT را وارد كرده و در حال حاضر از آن بهره‌ مى‌گيرد. اين تكنولوژى است كه مى‌توان تلفن روميزى را تبديل به موبايل و بى‌سيم كرد. تجهيزات و تكنولوژى كه در اروپا و آمريكا و حتى كشورهاى پيشرفته دنيا از آن بهره‌مى‌گيرند هم اكنون بدون نياز به تكنولوژى و تجهيزات خارج از كشور در ايران توليد مى‌كنيم. اميدواريم باتوجه به سند چشم‌انداز 20 ساله كه دولت الكترونيك در آن پيش‌بينى شده است بتوانيم كمكى مطمئن براى دولت براى رسيدن به اين هدف عاليه باشيم.

توليدات و اختراعات شما به توليد تجارى هم رسيده است؟

متاسفانه بخش كوچكى در پليس راهور هيچ ارزشى براى تكنولوژى و علم قائل نيست. اما خوشبختانه فرماندهى پليس راهنمايى و رانندگى و بخش اعظم زير مجموعه ايشان به اختراع ما ايمان و باور دارند ولى همان طور كه گفته شد بخش كوچكى كه فقط به توليدات خارجى اعتقاد دارد تاكنون مانع از بهره‌گيرى از سامانه هوشمند و مكانيزه صدور قبوض جريمه و به روز كردن اطلاعات اجراييات (جريمه‌ها) در پليس شده است. اين در حالى است كه در هيچ كجاى دنيا نمونه و حتى مشابه اختراع ما وجود ندارد و از سوى كشورهاى ديگر نيز به ما پيشنهاد همكارى شده است اما ما مى‌خواهيم دولت و مردم كشور عزيزمان از تفكرات و علم ما بهره بگيرند. در راه توليد تجارى اختراعاتى كه از سوى قشرهاى مختلف كشور صورت مى‌گيرد مشكلات اعتبارى حرف اول را مى‌زند.

قيمت اين اختراع در صورت توليد تجارى چقدر است؟

در حال حاضر پليس راهور با پرداخت بيش از 80 ميليون ريال دستگاه PDA آمريكايى را وارد مى‌كند. رمز حفاظتى اين دستگاه فقط در اختيار كشور آمريكا است و دقت عمل آن هم هرگز به اندازه سامانه هوشمند اختراعى ما نيست. قيمت سامانه هوشمند اختراعى ما فقط 200 هزار تومان است ضمن اينكه هر سازمانى كه بخواهد از اين سامانه استفاده كند مى‌تواند رمز حفاظتى مخصوص به خود داشته باشد.

شما مشكلات مالى را چگونه برطرف مى‌كنيد؟

تاكنون هرچه داشتيم فروختيم، خانه و ماشين را فروختيم تا اختراع ما ناقص نماند اين درحالى است كه هيچ حمايت مالى از طرح‌هاى ما نمى‌شود. متاسفانه ارزش كار ما و نظير ما در ايران كمتر مورد توجه قرار مى‌گيرد. ما دنبال تكنولوژى‌هاى نوين براى كشور هستيم اما عده‌اى دلال با زد و بندهايى كه با شركت‌هاى مختلف داراى اعتبار مالى و گروه‌هاى هدف طرح‌هاى تحقيقاتى ما، مانع از ارتباط مستقيم توليد كنندگان با محققين مى‌شوند بايد اين حلقه واسطه حذف شود.

غير از اختراعى كه به ثبت رسانديد طرح ديگرى هم در دست اختراع داريد؟

پروژه تحقيقاتى و اختراعى را در دست اجرا داريم كه اگر به سرنوشت سامانه هوشمند براى توليد تجارى دچار نشود تحول عظيمى در امنيت، حفاظت و عملكرد انتظامى و قضائى كشور به دنبال دارد. اين طرح كه Vings نام دارد ابتدا مشخصات و شناسنامه خودرو را به طور كامل به آن مى‌دهند كه اين اطلاعات به هيچ‌وجه قابل مخدوش شدن نيست. در صورتى كه دستگاه گيرنده Vings بر روى خودرويى نصب باشد و اين خودرو به سرقت برود با تماس تلفنى مالك با 110 اولين ماشين گشتى كه به فاصله 25 مترى خودروى مورد نظر حتى به صورت تصادفى هم رد شود به راحتى مى‌تواند خودروى سرقت شده را شناسايى كند. اين دستگاه در ارگان‌هاى نظامي، حفاظتي، امنيتي، انتظامى و حتى به لحاظ مديريت ترافيكى در پليس راهور هم قابل بهره‌بردارى است. هر خودرو گيرنده مختص به خودش را دارد و قيمت گيرنده و فرستنده در مجموع 120 هزار ريال است و زمان نصب بر روى خودرو هم تنها 15 دقيقه است.

نمونه خارجى اين دستگاه در جهان وجود دارد؟

اين دستگاه نمونه خارجى ندارد. البته دستگاه GPS برخى از قابليت‌هاى اين دستگاه را دارد اما حتى GPS هم به دقت و ظرافت Vings نيست زيرا كشور آمريكا هر لحظه را كه بخواهد مى‌تواند خودرويى كه GPS بر روى آن در هر نقطه از دنيا نصب شده است را به راحتى از طريق ماهواره‌هايش رديابى كند.

طرح سامانه هوشمند و مكانيزه صدور قبوض و به روز كردن اطلاعات اجراييات پليس راهنمايى و رانندگى چگونه شكل گرفت و نحوه فعاليت آن چگونه است؟

بگذاريد اين سامانه را بدين صورت تشريح كنم كه اين طرح شامل دو بخش سخت افزار و نرم افزار مى باشد كه به طور خلاصه در زير توضيح داده شده است. به طور كلى و بسيار خلاصه مى توان گفت كه وسيله قابل حملى براى مامور پليس راهور طراحى شده كه طرز كار بسيار ساده و دقيق و سريع جرايم رانندگى را ثبت و ذخيره مى كند، در صورت نياز به الصاق و يا تسليم يك نسخه از آن را چاپ مى نمايد، به لحاظ ذخيره بسيارى از اطلاعات به صورت پيش فرض در پردازنده دستگاه اطلاعاتى چون زمان ثبت جريمه، نام و نام خانوادگى مامور پليس ، توضيح نوع تخلف انجام شده، پيام هاى فرهنگى و غيره به صورت خودكار توسط پردازنده دستگاه به جريمه ثبت شده اضافه مى گردد. همچنين شماره شناسه ، باركد و شماره سريال مخصوصى نيز روى قبض چاپ مى گردد و به متخلف تحويل داده يا الصاق مى گردد.

در پايان شيفت كارى دستگاه به پايانه ويژه تعبيه شده در مراكز پليس راهور متصل مى گردد و كليه جرايم ثبت شده از طريق پورت هاى استاندارد USB و 232RS و نرم افزار رابط ) InterFace ( وارد شبكه پليس مى گردد.

جرايم تسليم و يا الصاق نشده نيز در مراكز پليس چاپ و به آدرس شهروند متخلف ارسال مى گردد. شهروند متخلف نيز بلافاصله پس از دريافت قبض جريمه، مى تواند از طريق اينترنت و هر يك از پرتال هاى پليس مثل www.epolice.ir با استفاده از شماره شناسه چاپ شده بر روى قبض جريمه بوسيله هريك از كارت هاى الكترونيكى بانكى عضو شبكه شتاب در هر ساعات از شبانه روز و از هر مكانى اقدام به پرداخت قبض جريمه خود بنمايد، و يا از طريق دستگاه هاى ATM شبكه بانكى كشور بوسيله باركد چاپ شده برروى قبض نسبت به پرداخت آن اقدام كند. در بدترين شرايط نيز شهروندان مى توانند مانند گذشته با مراجعه به بانك با در دست داشتن قبض جريمه به روش سنتى اقدام به پرداخت قبض جريمه در شعب بانكها نمايند..

از طرفى شهروندان مى توانند با مراجعه به همين پرتال در هر ساعت شبانه روز از وضعيت خلافى خودرو خود مطلع شوند و نيز فهرست تخلفات خود را نيز به صورت Online مشاهده كنند، حتى در صورتى كه قبض جريمه به هر دليلى به دست شهروند متخلف نرسيده باشد با مراجعه به اين پرتال مى توانند تخلفات احتمالى خود را استخراج و توسط چاپگر خانگى چاپ نمايند. در صورت وجود هرگونه اعتراض نيز مى توانند از طريق همين پرتال يا پست الكترونيكى Email و يا حتى تلفن گويا اجرائيات شكايات خود را مطرح و پيگيرى كنند، با اين تفاوت كه صورت وضعيت خلافى شهروندان به اين روش به روز است. ( بر خلاف اكنون كه مربوط به بيست روز گذشته است.)

در خصوص سخت افزار سامانه توضيح دهيد.

براى اين طرح پس از بررسى نياز پليس راهور و محدوديت هاى موجود در تجهيزات موجود در داخل و حتى خارج از كشور ( تجهيزاتى مانند PDA ها و Pocket PC ها) سخت افزارى طراحى شده است. ابعاد و وزن دستگاه به لحاظ استفاده از باطرى هاى ليتيومى و تكنولوژى SMT در ساخت تجهزات الكترونيكى آن بسيار مناسب مى باشد. كه مشخصات دقيق تر آن در ادامه آمده است.اين نكته نيز قابل توجه است كه كليه دانش فنى سخت افزارى (به غير از قطعات چاپگر و باطرى ليتيومي) و نرم افزارى در رابطه با طراحى و فناورى توليد تجهيزات مكانيكى و الكترونيكى اين سامانه بومى و منشا آن داخلى مى باشد.

با تشكر از شما كه در اين گفتگو شركت كرده ايد

من هم از شما متشكرم
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2477]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن