تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814722301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه با هم عليه دخانيات


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: همه با هم عليه دخانيات
تا چه زمان ناتواني در برخورد با قاچاق محصولات دخاني بايد چون چماقي بر سر قيمت‌هاي محصولات دخاني، مانع افزايش قيمت اين محصولات شود علت ناتواني در مقابله با قاچاق محصولات دخاني چيست؟ نه اين است كه شركت‌هاي چند مليتي خود يا با واسطه در امر قاچاق اين محصولات شراكت و دخالت دارند؟

چرا مجازات بازدارنده‌اي براي مرتكبان قاچاق و خريد و فروش محصولات دخاني غيرقانوني وضع و اجرا نمي‌شود؟

باتوجه به محدود‌بودن راه‌كارهاي عملي مقابله با مصرف دخانيات در كشور به نظر مي‌رسد مسئولان و همه دلسوزان سلامت جامعه بايد با يك عزم جدي و باور ملي با اتخاذ اقدامات عملي همچون تشويق شركت ملي دخانيات به ترجيح منافع ملي بر منافع صنفي، نظارت دقيق بر عملكرد گمرك براي جلوگيري از تضييع حقوق ملت، تشديد ماليات و عوارض كليه محصولات دخاني به ويژه ‌آمريكايي و انگليسي، مبارزه قاطع با قاچاق اين محصولات، تشويق مردم به ترك دخانيات و گسترش مراكز مربوط به ترك دخانيات و بالاخره اجراي صحيح قانون، به مقابله جدي با اين معضل اجتماعي بپردازند.

در غير اين صورت ماه‌ها و سال‌ها از تصويب قوانين و روزها و هفته‌هاي نمادين مي‌گذرد و روزي فرا مي‌رسد كه ديگر خيلي دير شده است.

در قرن بيستم، مصرف جهاني دخانيات موجب مرگ 100 ميليون نفر در سراسر دنيا شد.

در اثر استفاده از دخانيات سالانه حدود 4/5 ميليون مرگ اتفاق مي‌افتد. كه در صورت نبود واكنش و اقدامي فوري تا سال 2030 اين ميزان به 8 ميليون مرگ در سال خواهد رسيد و در قرن بيست و يكم مصرف دخانيات موجب مرگ يك ميليارد نفر خواهد شد. همچنين در آن زمان 80درصد مرگ و مير ناشي از استفاده دخانيات در كشورهاي در حال توسعه روي خواهد داد.

مصرف دخانيات در هر 6 ثانيه يك قرباني مي‌گيرد.

دخانيات موجب مرگ يك سوم تا نصف افراد استفاده‌كننده از آن مي‌شود.

دخانيات به طور ميانگين 15 سال از عمر افراد را كم مي‌كند.

امروزه دخانيات علت يكي از 10 مرگ در جهان است.

سياست‌هاي سازمان بهداشت جهاني براي كنترل مصرف دخانيات و كاهـــش مرگ و مير ناشي از ‌آن عبارت‌ا ند از:

ـ تحت نظر قراردادن ميزان استعمال دخانيات و اعمال سياست‌هاي پيشگيرانه

ـ حفاظت افراد از دود ناشي از استعمال دخانيات

ـ كمك به افراد سيگاري براي ترك آن

ـ هشدار نسبت به خطرات و زيان‌هاي استعمال دخانيات

ـ اجراي ممنوعيت تبليغ، ترويج و حمايت مالي از دخانيات

ـ افزايش ماليات بر محصولات دخاني

استفاده از دخانيات موجب بيماري‌هاي زير مي‌شود:

سكته مغزي، كاتاراكت و كوري، التهاب لثه، آنوريسم آئورت، بيماري‌هاي عروق كرونر قلب

همچنين استعمال دخانيات موجب بروز سرطان‌هاي زير مي‌شود:

حنجره، حلق، مري، ناي و ريه، لوسمي، معده، پنوموني، بيماري‌هاي آتروسكلروز، بيماري‌هاي انسدادي مزمن ريه و آسم، شكستگي استخوان لگن و اثر در دستگاه توليدمثل و كاهش باروري، پانكراس، كليه، كولون، سرويكس، مثانه، رحم

خطرات قرارگرفتن در معرض دود دخانيات

شواهد علمي به طور قوي نشان داده است كه هيچ سطح ايمني نسبت به ماده آلوده‌كننده‌اي كه بيماري‌هايي وخيم در بزرگسالان و كودكان ايجاد مي‌كند، وجود ندارد. شواهد مسلمي وجود دارد مبني بر اينكه ايجاد محيط‌هاي 100 درصد عاري از دود،‌تنها راه مؤثر براي حفاظت افراد در مقابل اثرات مخرب مواجهه با دود دخانيات است.

دود دخانيات، تركيبي است از دود برخاسته از سوختن سيگار يا ديگر محصولات دخاني از جمله قليان،‌پيپ و... كه توسط فرد مصرف‌كننده به بيرون داده مي‌شود. اين دود شامل هزاران ماده شيميايي ناشناخته است كه حداقل 250 ماده آن به عنوان ماده سرطان‌زا يا مسموميت‌زا شناخته شده است.

شواهد مربوط به اثرات مخرب مواجهه با دود دخانيات در مدت حدود 50 سال گردآوري شده است. اولين مطالعاتي كه در دهه‌هاي 1950 و 1960 انجام گرفته، بر اثرات زيانبار دود دخانيات بر كودكان و اثر مخرب سيگاركشيدن مادر بر جنين تأكيد داشته است. مطالعات گسترده‌اي در طول چند دهه، ارتباط مواجهه با دود دخانيات را با گستره‌اي از بيماري‌هاي وخيم در كودكان و بزرگسالان به اثبات رسانده است و اين امر توافقي علمي در مورد اثرات مخرب مواجهه با دود دخانيات را ايجاد كرده است.

اجماع كنوني اين است كه مواجهه با دود دخانيات، يكي از مهمترين علل ايجاد بيماري‌‌هاي قلبي است و خطر مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي را تا بيش از دو برابر افزايش مي‌دهد.




 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن