تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821105730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: بحران‌‌هاي كنوني انرژي و قيمت نفت حاصل يك فرايند طبيعي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي: بحران‌‌هاي كنوني انرژي و قيمت نفت حاصل يك فرايند طبيعي نيست
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه گفت: بحرانهاي كنوني انر‍ژي و افزايش بي‌سابقه قيمتها و خصوصا قيمت نفت، حاصل يك روند طبيعي مبتني بر عملكرد واقعي بازار نيست.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، منوچهر متكي پيش از ظهر امروز در نشست با اعضاي شوراي وزيران اوپك افزود: صندوق اوپك موسسه‌اي با نشاط، كارآمد و روبه جلو است كه بدون ترديد اين شاخصه‌ها مرهون مديريت خردمندانه و حمايت همه جانبه كشور هاي عضو و مدير كل اين صندوق است.
وي به وظايف و برنامه‌هاي صندوق بين‌المللي اوپك اشاره كرد و اظهار داشت: تلاش در جهت توسعه زيرساخت‌ها، ارتقاء‌ منابع انساني، ايجاد اشتغال و افزايش درآمد مردم كشور‌هاي فقير و در حال توسعه به طور دقيق منطبق بر شاخصه‌هاي پايدار است.
متكي با اشاره به اينكه افزايش مصرف حاصل از رشد اقتصادي و به‌وي‍ژه رشد سريع اقتصادي برخي از كشورهاي بزرگ آسيائي از عوامل صعود قيمت‌هاي نفت برشمرده شده‌اند، ‌تصريح كرد: كارشناسان نفتي كاغذ بازي،‌ پيش خريد، ايجاد تقاضاي كاذب در بازار جهاني نفت و ‌وضع ماليات‌هاي كلان بر مصرف انرژي در كشورهاي صنعتي مصرف كننده را عوامل اصلي اين افزايش قيمتها بر شمرده‌اند.
وزير امور خارجه ادامه داد: امروز بيشترين تبليغات منفي بر ضد اوپك در رسانه‌هاي گروهي جهان از سوي برخي كشورهاي صنعتي وارد كننده انر‍ژي صورت گرفته است كه خود اين كشورها بيشترين سود را از افزايش قيمت نفت و گاز مي‌برند.
وي به نگراني كشورهاي عضو اوپك از وضعيت كنوني اشاره كرد و اظهار داشت: توليدكنندگان عضو اوپك ضمن اعلام نگراني از فشار وارده بر مصرفكنندگان نهائي، ‌از وضعيت ايجاد شده در بازار نفت راضي نبوده و در افزايش قيمت انرژي نيز نقشي نداشته‌اند و به همين منظور در مقاطع مختلف، براي كاهش فشار بر قشرهاي كم درآمد در كشورهاي وارد كننده نفت، ‌سقف توليد خود را افزايش داده‌اند.
وي اضافه كرد: با احتساب تورم جهاني، نمي‌توان افزايش كنوني قيمتها را واقعي دانست، ‌زيرا اين تغييرات قيمت نفت، تأثير قابل توجهي بر اقتصاد كشورهاي صادركننده برجاي نگذاشته است .
متكي با اشاره به اينكه كشورهاي عضو اوپك به دليل فقدان زمينه‌هاي مستعد و كافي براي سرمايه‌گذاري در خاك خود، ‌بخش اعظم درآمد نفتي خود را در كشورهاي صنعتي واردكننده نفت سرمايه‌گذاري كنند، ‌تصريح كرد:كشورهاي عضو اوپك بخش مهمي از اقلام صنعتي خود را از كشور‌هاي صنعتي وارد مي‌كنند و مجبورند براي واردات كالا از اين كشورها بهاي بيشتري بپردازند.
وي به افزايش بي‌قاعده قيمت نفت طي ماههاي گذشته اشاره كرد و اظهار داشت: اين مشكل تحت تأثير عواملي چون افزايش جمعيت، نبود آموزش كافي، فقدان الگوي صحيح براي صرفه‌جوئي در مصرف انرژي و استانداردهاي زيست محيطي همراه با خشكسالي و بارش ناكافي است و اين كشورها را با بحران انرژي و غذا روبرو كرده است.
وزيرامور خارجه با بيان اينكه امروز حمايت از كشورهاي توسعه‌يافته آسيب‌پذير، ‌مسئوليتي خطير است،‌ اظهار داشت: كشورهاي عضو اوپك از بدو تأسيس اين سازمان، چه در چهارچوب همكاري خود در با سازمانهاي بين‌المللي و چه در قالب روابط دوجانبه با كشورهاي كمتر توسعه يافته و در حال توسعه، تاكنون تمامي سعي خود را براي اختصاص بخشي از منابع از درآمد نفتي خود را به حمايت مالي از اين كشورها اختصاص داده‌اند.
متكي به ارائه چند پيشنهاد براي بهبود شرايط در وضعيت كنوني پرداخت و تصريح كرد: استفاده بهينه از منابع موجود، تلاش در جهت حداكثر استفاده از اعتبارات صندوق از طريق افزايش همكاري با ديگر سازمانها و مجامع مالي، توسعه بين‌المللي به ويژه سازمانهاي وابسته به سازمان ملل متحد با هدف حمايت و مشاركت مالي اين سازمانها با صندوق در اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در كشور‌هاي هدف با هدايت و راهبري صندوق اوپك است.
وي ادامه داد: نظارت مستمر و دوره‌اي بر روند اجراي پروژه‌ها در كشورهاي هدف از طريق ارزيابي نقش و عملكرد دولتها و نهادهاي ذيربط در اجراي پروژه‌ها به منظور تخصيص بهينه اعتبارات و تشويق و ترغيب آنها به مشاركت مالي و يا تأمين نيروي انساني لازم براي تسريع در پيشبرد پروژه‌ها به نحوي كه اعطاي مجدد اعتبار به آن كشور مشروط به اجراي موفق طرح قبلي باشد، از جمله اين پيشنهادات است.
وزير امور خارجه تلاش صندوق در جهت حداكثر استفاده از توان فني كشورهاي عضو را از ديگر پيشنهادي خود عنوان كرد و اظهار داشت: اين تلاشها براي اجراي طرحها و پروژه‌هاي زيربنايي در كشور‌هاي هدف به جاي استخدام پيمانكاران كشورهاي عضو و تلاش مضاعف و برنامه‌ريزي صندوق اوپك براي تدوين راهكارهائي براي مقابله با آثار منفي ناشي از بحران غذا در كشور‌هاي آسيب پذير با استفاده از تمام امكانات موجود است.
انتهاي پيام/ف
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن