تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798984839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پزشكان بااطمينان از بهداشت آب استخرها شنا كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پزشكان بااطمينان از بهداشت آب استخرها شنا كنيد
همزمان با شروع فصل گرما ، ورزش‌هاي تابستاني نيز رونق بيشتري پيدا مي كند و يكي از مهمترين و جذابترين اين ورزش‌ها ، شنا است .

در اين ميان شماري از افراد با توصيه پزشك و براي كسب سلامتي از مراكز ورزشي و تفريحي ازجمله استخرها استفاده مي‌كنند، ضمن اينكه تلاش هم دارند براي بهبود يك بيماري به بيماري‌هاي عفوني و شايد هم لاعلاج مبتلا نشوند.

اين امر به ويژه در مورد كودكان و نوجوانان كه در ابتداي راه زندگي هستند ، بسيار مهم است . از اين رو بهداشت عمومي مراكز تفريحي و ورزشي به ويژه استخرها و به خصوص در فصل گرما كه بيش از هر زمان طالب و خواستار دارند، حايز اهميت است .

به گفته پزشكان با اين كه ورزش شنا براي بيماري‌هاي مزمني همچون كمر درد ، پا درد ، درد مفاصل ، پوكي استخوان و حتي در مورد بيماري‌هاي روحي و رواني توصيه مي‌شود ولي براي استفاده از ورزش‌هاي ابي اطمينان از بهداشت عمومي محيط مورد تاكيد است .

دكتر حميد سجاد پزشك عمومي براين باور است كه علاوه بر رعايت بهداشت عمومي در مراكز ورزشي ابي بايد از ورود افراد بيمار و ناسالم به استخر جلوگيري كرد .

به گفته وي حتي يك فرد مبتلا به بيماري اسهال نيز بايد از رفتن به داخل اب استخر عمومي براي پيشگيري از سرايت بيماري وي به ساير افراد خودداري كند .

وي در گفت و گو با گروه گزارش ايرنا گفت: بايد از ورود افراد ناسالم به آب استخر جلوگيري و آب استخرها به موقع گندزدايي و تعويض شود.

اين پزشك توضيح داد :طيف وسيعي از بيماري‌هاي پوستي، عفونت‌هاي گوش، عفونت‌هاي تنفسي، عفونت‌هاي چشمي و زخم از بيماري‌هايي است كه در استخر به وسيله تنفس، فرو بردن آب و يا تماس با آب‌هاي استخر به وجود مي‌آيند.

شايع‌ترين نوع اين بيماري‌ها اسهال است.

سجاد ،در مورد نحوه انتقال بيماري اسهال از راه آب ياداور شد : هميشه انتهاي روده هر فردي مقداري مدفوع وجود دارد كه وقتي فرد وارد آب استخر مي شود آن را آلوده مي‌كند. فردي كه مبتلا به اسهال است مدفوعش حاوي ميليون‌ها ميكروب است . بنابراين به راحتي آب را آلوده مي‌كند و با بلعيدن مقدار خيلي كمي از اين آب ، بيماري به سرعت وارد بدن ديگري مي شود.

اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان مراكز كنترل و پيشگيري امراض در جهان توصيه مي‌كنند براي رفتن به استخر، حتما از حوله شخصي استفاده شود زيرا وجود ميكروارگانيسم‌ها ي موجود در آب موجب افزايش انواع باكتري ، ويروس و قارچ و هر نوع ميكروب ديگر در آب تفريح گاه‌ها مي‌شود .

*** كلر لازم ولي ناكافي
كلر به عنوان رايج‌ترين گندزدا در اكثر نقاط جهان محسوب مي‌شود، در زمان استفاده از كلر بايد ‪ PH‬و دماي آب كنترل شود .

كارشناسان براين اعتقادند كه كلر به تنهايي نمي‌تواند كه تمام الودگي هاي خطر زاي اب استخر را از بين ببرد.

كارشناسان اپيدميولوژيست آمريكايي اعلام كردند كه كلر نمي‌تواند تمام آلودگي‌هاي خطرزاي آب‌هاي استخر به ويژه پس مانده‌هاي انساني را از بين ببرد زيرا تمام ميكروارگانيسم‌هاي بيماري زا از قبيل باكتري ها، ويروس ها، تك يافته‌اي‌ها و كرم‌ها در پس مانده‌هاي انساني وجود دارند كه به راحتي از طريق آب منتقل مي‌شوند.

از اين رو كودكان، زنان باردار و افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند ( دريافت‌كنندگان پيوند، مبتلايان به ايدز، بيماراني كه تحت شيمي درماني هستند) بيشترين افرادي هستند كه در معرض اين گونه بيماري‌ها قرار دارند.

نتايج تحقيقي كه محققان بلژيكي در مورد ‪ ۱۹۰‬هزار نوجوان ‪۱۳‬تا ‪۱۴‬ساله در ‪ ۲۱‬كشور انجام دادند ، نشان مي‌دهد كه بيماري‌هاي اسم و خس خس كردن سينه در ميان اين گروه سني به دليل استفاده از استخرهاي سرپوشيده زياد است.

براين اساس شيوع اين يبماري‌ها در غرب اروپا بيشتر از شرق اروپا است و اين در حالي است كه شمار استخرها نيز در بخش غربي اين قاره بيشتر است.

آلفرد برنارد، استاد بهداشت عمومي دانشگاه لوواين در بروكسل و پژوهشگر اين تحقيق ،در اين مورد مي‌گويد : تري كلريد نيتروژن علت افزايش شيوع آسم در استخرهاي سرپوشيده است .

تري كلريد نيتروژن يك گاز محرك است كه به راحتي وارد ريه مي‌شود. نام ديگر اين ماده شيميايي كه تري كلرامين است و زماني آزاد مي‌شود كه آب كلر دار با ادرار، عرق و يا ساير مواد آلي بدن شناگران واكنش نشان دهد.

درزمان حاضر درسطح شهر تهران بيش از ‪ ۳۵۰‬استخر دولتي و خصوصي فعال است كه شهروندان از وضعيت بهداشتي برخي از آنها گله مند هستند .

بهداشت در استخرها به ويژه درفصل تابستان كه جمعيت بيشتري متقاضي است بايد بيشتر رعايت شود، از اين رو پيمانكاران بايد بيشتر نسبت به سلامت مردم توجه كنند .

*** سرطان و استخر
بسياري از كارشناسان استفاده از استخرهاي الوده را عامل بسياري از بيماري هاي پوستي و التهاب‌هاي مختلف در ناحيه گوش ، سينه و مجراي تنفسي مي دانند .

تا انجا كه اين كارشناسان براين باورند كه استفاده زياد از استخرهاي روباز پوست را مستعد به سرطان مي‌كند و اعلام كردند كه استفاده دراز مدت از آفتاب براي تيرگي پوست در استخرهاي روباز، پوست را مستعد به سرطان مي كند و پوست‌هاي روشن بيشتر در معرض اين خطر قرار دارند.

دكتر محمد مقدري دراين‌باره گفت : استفاده مجاز چند دقيقه‌اي همراه با كرم‌هاي ضد آفتاب مناسب براي تيره كردن پوست در استخرهاي روباز تا حدودي كم خطر است. اما در معرض آفتاب قرار گرفتن پوست آن هم به مدت طولاني ابتدا باعث آفتاب سوختگي شامل قرمزي و تورم پوست و سپس بتدريج باعث تغيير رنگ پوست و ايجاد كك و مك مي‌شود .

وي تاكيد كرد : تكرار زيادتر اين روند، پوست را مستعد به سرطان مي‌كند و اين روند در پوست‌هاي روشن بيشتر ظهور مي‌كند.

اين پزشك در مورد اين كه آيا پس از گندزدايي استخرها به وسيله كلر، افراد بيمار در آب استخرها مي‌توانند ناقل بيماري باشند ، خاطرنشان كرد: در صورت وجود ميزان كافي كلر يعني يك تا ‪ ۵/۳‬ميلي گرم در ليتر، مي‌توان مانع آلودگي آب استخرها شد. البته بايد گفت كه ميزان تماس فرد با ديگر افراد در آب استخر در انتقال بيماري‌ها بسيار موثر خواهد بود.

مقدري ،همچنين در مورد بيماري‌هاي قابل انتقال در آب افزود: بيماري‌هاي قابل انتقال شامل بيماري‌هاي عفوني و غير عفوني هستند. از بيماري‌هاي عفوني در استخرها مي‌توان به قارچ ها، ويروس ها، انگل‌ها و باكتري ها اشاره كرد. ضمن آن كه بيماري‌هاي پوستي از جمله كچلي از مهمترين بيماري هاي استخرها است وعلاوه براين عفونت گوش خارجي و مياني را نبايد از ياد برد.

وي ضد عفوني مناسب آب استخرها، تصفيه آب و تعويض به موقع ، جلوگيري از تجمع آلودگي انساني شامل چربي بدن و مواد آرايشي در اب ، عدم استفاده از آب‌هاي غير لوله كشي، توجه به نظافت اطراف استخرها و جلوگيري از ورود افراد آلوده به بيماري‌هاي پوستي به استخر را از راه‌هاي جلوگيري از الودگي اب استخرها دانست .

وي خاطرنشان كرد : بيماري هپاتيت يكي از بيماري‌هايي است كه از طريق آب استخرها منتقل مي‌شود چنانچه هپاتيت ‪ A‬از طريق آب استخر انتقال پيدا مي كند اما انتقال نوع هپاتيت ‪ B‬بسيار نادر است.

وي در مورد ميزان ابتلا به آسم در كودكان از طريق اب استخر نيز گفت:
استفاده برخي از استخرداران از مواد ديگر به جاي كلر، باعث انواع بيماري هاي ريوي مي‌شود. از اين رو كودكان كه از سيستم تنفسي حساس تري نسبت به بزرگان برخوردارند از قربانيان اوليه بيماري آسم به خاطر استفاده از اين گونه مواد در استخرها هستند.

به گفته اين پزشك خشكي پوست و شكنندگي مو از عوارض مصرف كلر در استخرها است و علاوه بر اين آلرژي‌هاي پوستي، قرمزي، گرفتگي بيني، عطسه و سرفه، عوارض ريوي، خارش پوست نيز از ديگر عوارض استفاده از كلر در آب استخرها است.

به هر حال همه ما در فصل تابستان ورزش شنا را بر انجام ورزش‌هاي ديگر ترجيح مي‌دهيم ولي با وجود مزاياي اين ورزش بايد خطرات و مضرات استفاده از اب‌هاي الوده استخرها را در نظر داشت هرچند كه بسياري از باشگاه‌هاي ورزشي امروزه با رعايت نكات بهداشتي پذيراي دهها و شايد هم صدها متقاضي در روز هستند .

ازسوي ديگر عدم رعايت نكات بهداشتي ازجمله تصفيه اب استخر، گندزدايي ، تعويض به موقع با توجه به عمومي بودن ان ممكن است به عوارض جبران ناپذيري منجر شود كه تلاش دست اندركاران و همچنين توجه مردم در پيشگيري آن تاثير مستقيم دارد.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 420]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن