تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836297865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با كیوان ساكت (قسمت اول)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفتگو با كیوان ساكت (قسمت اول)

وی در شهر مشهد به دنیا آمد. نوازندگی تار را نزد حمید متبسم آغاز كرد. به دلیل علاقه ای كه به سبك نوازندگی علی نقی وزیری داشت، پیگیر آن شیوه شد و با اجرای كارهای وزیری در راه تثبیت این سبك، گام برداشت. كتاب های آموزش مقدماتی برای سازهای تار و سه تار را نیز عرضه كرد. قطعاتی برای تار و سه تار، ده تمرین، كاست های ای وطن و... از دیگر كارهای وی است. ساكت زمانی به عنوان نوازنده تار، عضو گروه عارف به سرپرستی پرویز مشكاتیان بود و اجراهای زیادی نیز با این گروه داشت. هم اكنون گروه وزیری را سرپرستی می كند كه از جوانانی تشكیل شده كه به اجرای كارهای وی می پردازند. مدتی هم از پخش سی دی شرق اندوه وی در بازار می گذرد.

این چند سال اخیر در تمامی كنسرتهای شما اجرای قطعات مشهور جهانی كه به وسیله اركسترهای سمفونیك شنیده شده است، ارائه می شود آیا این انتخاب به دلیل اثبات موضوع و مسئله خاصی است یا صرفا می خواهید توانائیهای ساز تار را به نمایش بگذارید واساساً هدفتان چیست؟هدف اولیه این بود كه بدانم آیا سازهای ما قابلیت اجرای قطعاتی را كه مشكل می نماید دارند یا نه كه تا حدودی هم بدین مهم دست یافتم و این قطعات نیز همیشه در موسیقی غرب با اركستر بزرگ نواخته نشده اند، برخی با یك ساز یا دو ساز نواخته شده مثلاً پاگانی نی كاپرسیهایش را برای ویولون نوشته یا آستوریاس فقط برای پیانو و بعد گیتار تنظیم شده و یا زنبور عسل برای پیانو بوده كه بعد برای اركستر بزرگ تبدیل شده است. به هرحال علاقه شخصی من بود كه هرچه را سازم و امكاناتش اجازه دهد من اجرا می كنم و باید بگوییم خیلی هم برای شنونده غیرایرانی جالب است برای اینكه با قطعات كاملاً آشنا هستند و وقتی با صدای جدیدی كه همان صدای تار است می شنوند، خیلی جلب می شوند و لحن و لهجه و گویش تار برایشان جالب است به حدی كه برخی از كنسرواتورها بعضی از قطعات مرا خواسته اند و قرار است در آینده كارهایی را انجام دهیم.

علت برخی مخالفتها یا عدم حمایت و همراهی بعضی از اهل موسیقی در چیست و اساسا تا چه میزان و تا چند سال این كار را باید ادامه داد؟در كشور ما متأسفانه همیشه با هر كار نو و جدید مخالفت می شود. شما در مورد شعر نو و برخورد با مرحوم نیما و یا در مواردی چون نقاشیهای موج جدید و... یادتان هست كه چگونه عمل كردند و همیشه این جبهه گیری ها هست و كم كم جای خود را به علاقه و نوعی سمپاتی خواهد داد.

البته هر كار نویی را شامل نمی شود كاری كه مایه و ریشه داشته باشد پشتوانه داشته باشد و...بله منظور من نیز كارهایی است كه محتوا و عمق داشته باشد و پشتوانه ژرف و پای در گذشته با نگاه به آینده باشد ضمن اینكه چون جوانان این گونه كارها را دوست دارند چرا كه در آن یك دینامیك خوبی هست كه پویایی خوبی هست پس چرا اجرا نكنیم. مگر ما كتابها را ترجمه نمی كنیم یا شعر را ترجمه نمی كنیم با اینكه از حس و حال شعر كاسته می شود و مقدار زیادی تغییر در عبارات و واژه ها پیدا می كند اما موسیقی این طوری نیست موسیقی كه عوض نمی شود، موسیقی كه ترجمه نمی خواهد فقط رنگ صدا و ساز عوض می شود و البته هر هنرمندی كار خودش را می كند. من نیز كار خودم را می كنم و نمی شود به هنرمند گفت كه تو چرا این كار را می كنی حداكثر می توانند به كار آنكه نمی پسندند گوش نكنند یا كتابش را نخوانند یا فیلمش و تأترش را نروند. اما نمی توانند بگویند ننویس.

آیا قصد دارید كارهای معروف ایرانی مثل ای ایران- حالا چرا- بندباز- الهه ناز و یا خزان عشق را اجرا كنید.حتما. من به دلیل اینكه از طرف خانواده مرحوم وزیری وارث فرهنگی ایشان گشته ام. می خواهم همه كارهای ایشان را به شكل كتاب و نوار ارائه كنم. اما خوب تا به حال وقت و مجال مقتضی حاصل نشده است و قصد اینست كه اساسا كارها را چه به لحاظ قالب و چه محتوا كلا بررسی و تحلیل و معرفی و مخصوصا اجرا كنم. ولی این فرصت را كه اكنون ایجاد شده و همان جوشش ذوق و قریحه آهنگسازیست نمی خواهم از دست بدهم. اما به مجرد اینكه این موج جای خود را به یك موج آرامتری و یك آرامشی بدهد حتما آن كارها را اجرا خواهم كرد و دیگر اینكه اینك به لحاظ مالی و اقتصادی در مضیقه هستیم و حمایت یك قدرت مالی و ارگان و نهاد ارگانیك را لازم داریم كه بتوان این كارها را به شكل شایسته انجام دهیم و در دسترس مردم قرار بدهیم.در بزرگداشت (سال هزار و  سیصد و هفتاد و هشت) مرحوم تختی و به دعوت برداران خادم، شما به اتفاق آقای شهرام ناظری به اجرای موسیقی پرداختید و با فرصت كمی كه داشتید اما كار موفقی از آب درآمد آیا در پی ادامه و تكرار این برنامه ها و همكاری با آقای ناظری نیستید؟من احترام زیادی برای آقای ناظری قایل هستم و ایشان را به عنوان خواننده ای صاحب اندیشه كه خیلی مورد احترام من هست دوست دارم اما فعلا چون روی موسیقی آوازی ما خیلی كار شده است، یعنی موسیقی با كلام، بنابراین جای موسیقی بی كلام ما خیلی خالی است. برعكس غرب كه روی موسیقی بی كلام در كنار موسیقی با كلام خیلی كار شده در حالیكه ما موسیقی بی كلام جدی نداریم.

فكر نمی كنید رسیدن به چنین نقطه نظری نتیجه رفتار برخی از خوانندگان باشد؟اصولا من با كسی كاری ندارم. موسیقی بی كلام خوب باید تولید كنیم تا مردم نیازهای روحی خود را بتوانند با آن برطرف كنند تا موقعی كه نباشد مردم دنبال چیزی می روند كه بتواند از لحاظ روحی و احساسی ارضایشان كند و اگر ما بتوانیم چیزی خلق كنیم می آیند به سمت ما وگرنه می روند به سوی دیگر و نكته دیگر ارتقاء ذوق شنیداری مردم است باید با گوش دادن آثار موجه و خوب سلیقه مردم را بالا ببریم كه البته برعهده صدا و سیماست و این گونه رسانه ها كه شبانه روز به شكل مختلف مردم را از نظر موسیقی تغذیه می كنند و متأسفانه باید بگویم موسیقی ای كه مردم می شنوند موسیقی زیر متوسط و خیلی نگران كننده است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 494]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن