محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828888244
نمازجمعه تريبون نظام اسلامي است
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نهالي كه در پنجم مرداد سال 1358 به دستور بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و به دست حضرت آيتالله طالقاني در دانشگاه تهران كاشته شد، اكنون در اعماق نظام اسلامي ريشه دوانده است. «امروز طليعه انجام اين فريضه بزرگ الهي و اين صف بزرگ جهاد و توحيد است» اين جمله آيتالله طالقاني آغازگر همايش هفتگي مسلمين در ايران پس از سالها تعطيلي آن بود. اگرچه اين مجاهد بزرگ تنها 6 هفته پس از اقامه اولين نمازجمعه دارفاني را وداع گفت، اما بيرق نمازجمعه در طول 30 سال حيات جمهوري اسلامي ايران هرگز بر زمين نماند. در دوران جنگ تحميلي كه رژيم عراق هرازگاه تهديد به موشكباران نمازجمعه ميكرد اين آيين عبادي سياسي هر جمعه با شكوهتر از قبل برگزار شد و در مقاطع مختلف ديگر مردم با حضور وحدتبخش خود در صفوف نمازجمعه، خنثيكننده توطئه دشمنان بودهاند. در سيامين سالگرد برگزاري اولين نمازجمعه با حجتالاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي، رئيس شوراي سياستگذاري ائمهجمعه گفتگو كردهايم. او كه مسووليت نهاد نمازجمعه را نيز به عهده دارد، ضمن مروري بر تاريخچه برگزاري اين فريضه اسلامي، از كاركردهاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي نمازجمعه سخن گفته است. او نمازجمعه را تريبون نظام اسلامي ميداند و تاكيد ميكند كه نبايد به جايگاه نمازجمعه با ديد جناحي و گروهي نگاه كرد. مشروح اين گفتگو را ميخوانيد. فلسفه نمازجمعه چيست و اين فريضه عبادي سياسي چه ويژگيهايي دارد كه در دين اسلام اينقدر روي آن تاكيد شده است؟ عبادات در اسلام براي تقرب و نزديكي به حضرت ذات اقدس احديت است و نوعي شكر نعمت به حساب ميآيد. وظيفهاي است كه بنده بايد در پيشگاه مولاي خودش انجام دهد. زيرا وظيفه بندگي اين است كه نسبت به آقا و مولاي خودش اداي وظيفه كند. البته خداوند احتياجي به عبادت بندگان ندارد و آثار نوراني عبادت به خود شخص برميگردد. عبادت يك تاثير فردي دارد و يك تاثير جمعي. در عين اين كه عبادت يك نوع تربيت هم هست و يكي از برنامههاي تربيتي دين اسلام را بايد در مراسم عبادي اسلامي مشاهده كرد. برخي عبادات به صورت فردي است و برخي جنبه اجتماعي قوي دارد. اسلام ميخواهد هميشه جامعه سرشار از معنويت باشد و اين فضاسازي را از طريق عبادات دستهجمعي دنبال ميكند. مثلا حج يك نوع عبادتي است كه هم آثار فردي دارد و هم اثر اجتماعي. اثر اجتماعي حج اين است كه وحدت و يكپارچگي مسلمانان را تامين ميكند، آگاهي مسلمانان را نسبت به يكديگر بالا ميبرد، مشكلات جهان اسلام در عبادت حج روشن ميشود و محرومان و مستضعفان مورد حمايت قرار ميگيرند. يكي از عبادتهايي كه آثار اجتماعي دارد و در طول تاريخ در فرهنگسازي نقش موثري داشته، نمازجمعه بوده است. تريبون نمازجمعه در حقيقت تريبون حاكميت است. از طريق نمازجمعه حاكم اسلامي ديدگاهها و نظرات خود را به مردم ابلاغ و آنها را نسبت به تحولات اجتماعي و سياسي روز آشنا ميكند. نمازجمعه هميشه در رشد سياسي مردم ايفاي نقش كرده است. زيرا اين نماز با سياست آميخته است و اينكه آن را نماز عبادي سياسي ميخوانند، بيدليل نيست. چون اين نماز متصل به مركز قدرت سياسي جامعه است و بايد مردم را در جريان مسائل روز قرار دهد. از كاركردهاي ديگر نمازجمعه به عنوان يك عبادت، تقويت و تحكيم وحدت در جامعه است. همانطور كه ما به هوا و غذا نياز داريم، در مسائل اجتماعي، سياسي و فرهنگي نيز به وحدت نيازمنديم. وحدت كليد حل بسياري از مشكلات جامعه است. ما با وحدت ميتوانيم بسياري از مشكلات لاينحل جامعه و بخصوص ملي را حل كنيم. يك ملت اگر در صحنههاي سياسي و اجتماعي وحدت نداشته باشد، حتي با داشتن بيشترين امكانات نميتواند به اهداف خود برسد. ما در اين انقلاب با وحدت به پيروزي رسيديم. البته وحدت يك محور ميخواهد و مردم و ملتي به وحدت ميرسند كه يك قدر مشتركي داشته باشند. آنچه ملت ما را حول محور امام جمع كرد، اعتقادات مذهبي، ديني و ملي بود. مردم حول شخصيت امام گرد آمدند و با تعاليم اسلامي اين راه را دنبال كردند. پس از پيروزي انقلاب هم ما اگر بخواهيم اين انقلاب را به نتيجه برسانيم و كشور را بسازيم، بايد وحدت خودمان را حفظ كنيم. وحدت نياز به تمرين دارد و مدام بايد حركتهاي وحدتبخش را تمرين كرد. اگر جامعه به حال خود رها شود، طبعا تبليغات بيگانه و توطئههاي دشمنان تاثير خود را ميگذارد، بر اين اساس بر مديران سياسي و رهبران جامعه لازم است براي حفظ وحدت در جامعه، مدام سخنان و مواضع وحدتبخش داشته باشند و برنامههاي تمريني در جهت تقويت وحدت تدارك ببينند. در حكومت اسلامي اين تمرين وحدت از طريق يك برنامه عبادي صورت ميگيرد كه آن نمازجمعه است. نمازجمعه اين ويژگي را دارد كه هر جمعه مردم را بر محور ذكر خداوند، محراب مصلي و امامت جمع ميكند و در صفوف فشرده در كنار هم مينشاند و به آنها تمرين وحدت داده و محبتها و صميميتها را از اين طريق افزايش ميدهد. نمازجمعه در حقيقت عظمت نظام اسلامي را در وحدت مسلمانان به نمايش ميگذارد و يكي از مظاهر تحكيم وحدت و نمايش قدرت ملت، نمازجمعه است. هيج ملتي نبايد از صحنههاي اجتماعي و سياسي خود غافل بماند و يكي از كاركردهاي نمازجمعه اين است كه هميشه مردم را در صحنه حاضر نگه ميدارد. با توجه به راهنماييهايي كه در نمازجمعه انجام ميگيرد، مردم حاضر در صحنه بر مشكلات وقوف مييابند و ميتوانند بسياري از اين مشكلات را خودشان حل كنند. شما تريبون نمازجمعه را تريبون حكومت عنوان كرديد. بنابراين ميتوان گفت مواضع خطيبان جمعه مواضع نظام است؟ بايد اينطور باشد و مواضعي كه از نمازجمعه اعلام ميشود، بايد مواضع نظام باشد. زيرا نمازجمعه تريبون شخص، جناح و گروه نيست. ما در مديريت خودمان در نمازجمعه تلاش كردهايم اين نماز را از حزبي و جناحي شدن بشدت دور نگه داريم، اما اينكه تا چه حد موفق بودهايم، نظرات مختلف است. تلاش ما اين بوده است كه امامان جمعه از اين تريبون، مواضع نظام و رهبري را منعكس كنند. مواضعي كه در تضاد مواضع نظام باشد، نبايد از اين تريبون اعلام شود. زيرا تريبون نمازجمعه و صحن مصليها اگر به گروهها و جناحها تعلق داشته باشد، ديگر نميتواند آن وحدت را كه قبلا عرض شد، دنبال كرد. نمازجمعه در حقيقت عظمت نظام اسلامي را در وحدت مسلمانان به نمايش ميگذارد و يكي از مظاهر تحكيم وحدت و نمايش قدرت ملت، نمازجمعه است همه حزبها، گروهها و جناحها بايد در نمازجمعه رنگ ببازند و جاي خود را به برادري و اخوت بدهند. اين سياست ما در نمازجمعه است. البته اگر در تريبوني مواضعي در تضاد مواضع نظام اعلام شود، ما به آنها تذكر ميدهيم و راهنمايي ميكنيم. ما نميتوانيم يك مجموعهاي را به ميدان رزم بفرستيم در حالي كه يكي از فرماندهان بگويد من دستورات فرماندهكل را قبول ندارم و خودم ميخواهم به سليقه خود بجنگم. چنين چيزي مسلما پسنديده نيست. در هيچ كجاي دنيا هم هيچ نظامي تريبونهاي رسمي خودش را در اختيار كساني كه بر ضد سياستهاي آن هستند، قرار نميدهد. بنابراين عقل و منطق اقتضا ميكند حال كه اين تريبون، تريبون امامت و ولايت است، از آن مواضعي اعلام شود كه با مواضع ولي مسلمين و حاكم اسلامي هماهنگي و همآوايي داشته باشد. فرآيند تعيين ائمهجمعه در شهرستانها به چه شكلي است؟ ما زماني كه ميخواهيم در شهري نمازجمعه را اقامه كنيم، بايد فرآيندي را طي كنيم. ابتدا مومنان و متدينان منطقه طي طوماري از ما درخواست برگزاري نمازجمعه ميكنند. ما اين درخواست را بررسي ميكنيم و اگر آن منطقه شرايط و امكانات لازم را براي برگزاري نمازجمعه داشته باشد، ما به دنبال گزينش نيروهاي مناسب ميرويم. نيروهايي كه براي امامت جمعه گزينش ميشوند، نيروهاي خاصي هستند. اين افراد بايد سطح علمي قابل قبولي داشته باشند. مدارك اين افراد از حوزههاي علميه اخذ و پروندهاي براي آنها تشكيل ميشود. همچنين نواري از سخنراني آنها تهيه و خطابه آنها را گوش ميكنيم. زيرا امامجمعه بايد خطيب و سخنور باشد. يك آزمون ورودي نيز براي اينها برگزار ميشود و در يك كميسيون سياسي هم اطلاعات و بينش سياسي آنها مورد ارزيابي قرار ميگيرد، چرا كه نمازجمعه يك نماز عبادي سياسي است و بنابراين حتما فردي بايد امامجمعه باشد كه تا حدودي به مسائل سياسي جهان و كشور آشنا باشد. بنابراين امامجمعه هم بايد از لحاظ علمي مدارجي را طي كرده و هم از لحاظ سياسي تا حدودي به روز باشد و داراي اطلاعات سياسي نسبتا قابل قبولي باشد. ما اين افراد را ارزيابي ميكنيم و پرونده آنها به شوراي سياستگذاري ائمهجمعه ميآيد. بعد از گزينش اين افراد، ما براي معرفي آنها به منطقه ميرويم. امكانات منزل و دفتر براي امامجمعه و همچنين مصلي براي برگزاري نمازجمعه بايد در منطقه موجود باشد تا ما بتوانيم امامجمعه را در آنجا معرفي و نماز را اقامه كنيم. آيا رهبر معظم انقلاب در انتصاب ائمهجمعه شهرستانها نيز اعمال نظر ميكنند؟ خير. ايشان تنها ائمهجمعه مراكز استانها را منصوب ميكنند و گزينش ائمهجماعات ديگر مناطق از سوي رهبر معظم انقلاب به شورا واگذار شده است. شوراي سياستگذاري در تعيين ائمهجمعه مراكز استانها هيچ نقشي ندارد؟ ما اگر نظري درباره ائمهجمعه مراكز استانها داشته باشيم، خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه ميكنيم. ائمهجمعه مراكز استان چون علاوه بر اين مسووليت، نمايندگي وليفقيه در مركز استان را نيز به عهده دارند، حكم امامجمعه و نمايندگي وليفقيه با هم از سوي خود رهبر معظم انقلاب صادر ميشود. آيا نظارتي از جانب شوراي سياستگذاري بر خطبههايي كه ائمهجمعه ايراد ميكند، صورت ميگيرد يا اينكه هركسي مختار است در چارچوبهاي نظام، مطالب مورد نظر خود را بيان كند؟ ما آقايان را در ارتباط با سياستها توجيه ميكنيم. آنچه شوراي سياستگذاري ميخواهد در خطبهها رعايت شود، سياستهاي كلي نظام است و اين چيزي است كه در آن نبايد تخلفي صورت بگيرد. امامجمعه در قالب سياستها آزاد است و هر مطلبي كه بخواهد بگويد، كسي حق ندارد به او اعتراض كند. ائمهجمعه، چهرههاي عالم، فهميده و مطلعي هستند و مطالب مورد نياز را متناسب با مخاطبشان و با در نظر گرفتن نيازهاي منطقه در خطبهها عنوان ميكنند. منتها ما هر هفته اطلاعات سياسي كشور را از وزارتخارجه و دستگاههاي مختلف جمعآوري ميكنيم و از آنجا كه همه شهرها امكانات دريافت اين اطلاعات را ندارند، ما اطلاعات را براي آنها ارسال ميكنيم. يعني گزارشهاي سياسي را درخصوص اوضاع بينالملل و داخل كشور تحت عنوان «گزارش هفتگي» براي ائمهجمعه ميفرستيم. البته الزامي نيست كه اين موارد در خطبهها مطرح شود و ائمهجمعه در چارچوب سياستهاي اعلام شده از سوي رهبر معظم انقلاب، مختارند هر مطلبي را بيان كنند. نمازجمعه در ابتداي شكلگيري در نظام جمهوري اسلامي به چه صورت اداره ميشد و شوراي سياستگذاري از چه زماني تشكيل شد؟ نمازجمعه با اين شكلي كه در حال حاضر برگزار ميشود، يكي از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي است و همينجا لازم است به روح و روان تابناك امام بزرگوارمان درود بفرستيم كه چندماه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، حكم امامت جمعه را به عنوان حضرت آيتالله طالقاني (رضوانالله تعالي عليه) صادر فرمودند و به دنبال اين حكم روز پنجم مرداد سال 1358 شاهد برگزاري اولين نمازجمعه بوديم و آيتالله طالقاني در اين روز نمازجمعه را در دانشگاه تهران اقامه كردند. با اقامه نمازجمعه در تهران ديگر شهرهاي كشور يكي پس از ديگري از امام خميني(ره) تقاضاي برگزاري نمازجمعه كردند. بر همين اساس در شهرهاي بزرگ و مراكز استانها نمازجمعه برگزار شد و رفتهرفته گسترش پيدا كرد. پس از مدتي با زياد شدن تعداد شهرها، نياز به كار ويژهاي بود تا بتوان مسائل مربوط به نمازجمعه را پيگيري كرد. در آن زمان همه اين كارها در دفتر امام انجام ميشد. با افزايش شهرها، دبيرخانهاي با عنوان دبيرخانه ائمهجمعه تشكيل شد كه تعدادي مشخص شدند و آنها كارهاي نمازجمعه را سامان ميدادند. بعد از رحلت امام خميني(ره)، اين دبيرخانه به شوراي سياستگذاري تبديل شد. يعني يك شورايي از سوي رهبر معظم انقلاب تشكيل شد. اين شورا 3 وظيفه مهم دارد كه عبارتند از: نصب، عزل و داوري. البته نصب و عزل ائمهجمعه توسط يك فرد انجام نميشود. حتي من كه مسوول نهاد نمازجمعه هستم، به تنهايي نميتوانم كسي را نصب يا عزل كنم. اگر پيشنهادي داشته باشم، آن را به شورا ارائه ميكنم و شورا تصميمگيري ميكند. در شورا هم رايگيري ميشود و پس از صحبت مخالفان و موافقان، نظر شورا درخصوص يك فرد يا يك برنامه اعلام ميشود. شوراي سياستگذاري ائمهجمعه متشكل از 7 نفر است كه حكمشان را از رهبري ميگيرند و در هر دورهاي يكي از افراد حاضر در شورا كه رياست آن را به عهده دارد، مسووليت نهاد نمازجمعه را نيز به عهده ميگيرد. يعني شورا نقش مجلس را دارد و رئيس شورا و معاونان او، نقش دولت را دارند و سياستهاي مشخص شده در شورا را اجرا ميكنند. رئيس شورا ادارهكننده است و 6 معاون دارد. همچنين ما 30 دفتر در استانها داريم كه كارهاي اجرايي نمازجمعه را با همكاران دنبال ميكنيم و به مرحله اجرا ميرسانيم. پس يك شوراي سياستگذاري داريم كه حكمشان را از امام ميگيرند و يك رئيس شورا داريم كه حكمي جداگانه ميگيرد و علاوه بر رياست شورا، مسوول نهاد نمازجمعه هم هست. در اين دوره، بنده در اين سمت در خدمت آقايان هستم و احكام نمازجمعه را از سوي رهبر معظم انقلاب امضا ميكنم. زيرا وقتي شورا مطلبي را تصويب كرد، احكام نمازجمعه را رئيس شورا بايد امضا كند و ائمهجمعه را در منطقهاي كه نمازجمعه در آنجا اقامه ميشود، معرفي كند. اينها روش كار و تاريخچه فعاليت ماست و تا امروز هم كه من صحبت ميكنم، در 600 شهر، نمازجمعه اقامه ميشود. در كنار هر امامجمعهاي، يك ستاد وجود دارد كه به اقامه نمازجمعه كمك ميكند. به عنوان مثال كارهاي خدماتي انجام ميدهند و مصليها را آماده ميكنند. در اين 600 نقطهاي كه ما ستاد داريم، حدود 20 هزار نيرو هستند كه همگي افتخاري بوده و هيچگونه دريافتي ندارند. روز جمعه قربتا الي الله ميآيند و در خدمت نمازجمعه در يك كار عبادي كمك ميكنند. آيا در 30 سال پس از انقلاب، هيچ زماني بوده كه در برگزاري نمازجمعه وقفه بيفتد؟ در كجا؟ در همه كشور؟ نه در تهران؟ خير، هيچگاه چنين وقفهاي نداشتيم و هر جمعه نمازجمعه برگزار شده است. حتي در سختترين شرايط و زماني كه دشمن در دوران جنگ تهديد ميكرد كه نمازجمعه تهران را بمباران خواهد كرد. مردم در آن جمعه، گستردهتر و پرشورتر از هميشه در نمازجمعه شركت كردند. فعاليتهاي نهاد نمازجمعه در عرصه فرهنگي كشور به چه شكلي است و چه حد در اين عرصه تاثيرگذار بوده است؟ طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در هر شهري يك شوراي فرهنگ عمومي تشكيل ميشود كه رئيس اين شورا، امامجمعه آن شهر است و نايب رئيس او در استانها استاندار، در شهرستانها فرماندار و در بخشها، بخشدار است. دبير شوراي فرهنگ عمومي در هر شهري، مسوول ارشاد آن شهر يا استان است. تريبون نمازجمعه و صحن مصليها اگر به گروهها و جناحها تعلق داشته باشد ديگر نميتواند وحدت مورد نظر را ايجاد كند نقش نمازجمعه در فرهنگسازي نقش بسيار بالايي است. البته اين حرف به آن معني نيست كه همه مسائل فرهنگي به عهده نمازجمعه باشد. دستگاههاي فرهنگي ديگري هم ازجمله صدا و سيما، رسانهها، دانشگاهها، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامي هستند كه فرهنگسازي ميكنند. يكي از دستگاههاي فرهنگي در حوزه فرهنگ عمومي، نهاد نمازجمعه است كه از اين پايگاه، فرهنگ دين و ديانت تقويت و ترويج ميشود. اگر دين و اخلاق اسلامي در جامعه تقويت شود، ما شاهد بسياري از اين ناهنجاريها نخواهيم بود. معمولا قانونگريزيها و اختلافات، كمكاريها و نداشتن وجدان كاري همه به خاطر ضعف فرهنگ ديني در زندگي چنين افرادي است. اگر پايبندي خودمان به فرهنگ ديني و انساني را تقويت كنيم، حتما دادگاهها و دادسراهاي ما، خلوت خواهند شد و حتما شمار زندانيان ما كم خواهند شد. تعهد و مسووليتپذيري در جامعه تقويت ميشود. بنابراين نمازجمعه، نقش بسيار موثري در فرهنگسازي و سالمسازي جامعه دارد. در حكومت ديني يكي از وظايف حاكميت نشر معارف ديني و تقويت ارزشهاي اخلاقي است. در قانون اساسي ما همچنين مسالهاي ذكر شده است و حاكميت در بحث اخلاق عمومي جامعه مسووليت دارد. اسلام از طريق نمازجمعه، بخشي از اين كارها را دنبال ميكند. آيا ممكن است برخي مصاديق تاثيرات فرهنگي نماز جمعه را به صورت جزييتر بفرماييد؟ كارهاي بسيار زيادي از طريق نمازجمعه انجام ميشود كه نميتوان آنها را در قالب آمار و ارقام بيان كرد. نمازهاي جمعه در تحكيم و تقويت وحدت در جامعه نقش بسيار موثري داشتهاند كه اين انكارناپذير است. بسياري از تفرقهها و اختلافات را نمازجمعه، تبديل به وحدت كرده است. بسياري از توطئههاي دشمنان توسط خطبههاي نمازجمعه خنثي ميشود. در طول دوران پس از انقلاب دشمن توطئههاي زيادي براي اين انقلاب طراحي كرده بود، اما حضور مردم در نمازجمعه و شور و شعوري كه از خودشان نشان دادند بسياري از اين توطئهها را خنثي كرد. در همين جريانهاي سياسي كه پيش ميآيد، همچون انتخابات نمازجمعه بسيار موثر است. يكي از سياستهاي ما اين است كه در انتخابات مهم ملي، مردم را پاي صندوقهاي راي بكشانيم و حضور حداكثري مردم را دنبال كنيم. نمازهاي جمعه در كشاندن مردم به پاي صندوقهاي راي نقش بسيار مهمي داشتهاند. همچنين در تبيين و تفسير قانون اساسي و قانون انتخابات موثر بوده و با روشنگري در حوزه قانون، مردم را در انتخاب فرد اصلح همواره كمك كردهاند. البته در نمازهاي جمعه راجع به فرد و شخص معين، هيچگاه مطلبي از تريبونها گفته نشده است، زيرا همانطور كه عرض كردم تريبون نمازجمعه، تريبون شخص نيست. اما در تشويق مردم براي آمدن به صحنه و در راهنمايي مردم براي انتخاب اصلح، نمازجمعه بسيار موثر بوده است. در خصوص ساخت مصلي در نقاط مختلف كشور چه اقداماتي صورت گرفته است؟ ما در كشور با كمبود شديد مصلي و محل اقامه نمازجمعه روبهروييم. بيش از دو سوم شهرهاي ما كه نمازجمعه در آنها برگزار ميشود، محل مناسبي براي اقامه نمازجمعه ندارند. مساجدي كه از قديم بودهاند، براي جمعيتهاي زياد ساخته نشدهاند و طراحي آنها هم به گونهاي است كه مناسب اقامه نمازجمعه نيست. لذا ما چند سال است كه با مجلس و دولت وارد مذاكره شديم و كمكهايي هم انجام شده است، اما اگر اين بخش بخواهد توسعه يابد نياز به كمكهاي بيشتري هست. در 120 شهر هم، ما مصليهايي داريم كه در دست تعمير و تكميل هستند. تاسيس، تعمير و تكميل اين مجتمعها بودجه كلاني ميخواهند و مجلس و دولت بايد بيشتر به ما كمك كنند تا بتوانيم در كنار كمكهاي مردمي، اين كارها را سريعتر به پيش ببريم. البته سياست ما اين است كه حتما از كمكهاي مردمي استفاده كنيم. زيرا اينها طرحهاي دولتي نيستند و مردم نبايد انتظار داشته باشند دولت هزينه كل آنها را بپردازد. البته دولت هم در كنار مردم كمك ميكند. شوراي سياستگذاري هم كه همان بودجه دولتي را ميگيرد كمك ميكند تا اين مصليها ساخته شوند. بحث انتقال نمازجمعه تهران از دانشگاه تهران به مصلي، به كجا انجاميد؟ چرا اين جابهجايي انجام نميشود؟ مصلاي تهران در اختيار شوراي سياستگذاري نيست. اين مصلي، هيات ويژهاي دارد و با شكل و شيوه خاصي اداره ميشود. سياست آنها اين است كه مصلي را به يك نقطه خوبي برسانند و زماني كه تكميل شد، درها را براي برگزاري نماز باز كنند. آيا زمان افتتاح آن براي برگزاري نمازجمعه مشخص نشده است؟ بايد خيلي از بخشهاي ساختماني مصلي ساخته شود كه الان هنوز نيمهكاره است و مشغول كار كردن در آن بخشها هستند. من اطلاع دقيقي از زمان تكميل آن ندارم. گاهي اوقات ديده ميشود برخي از ائمهجمعه آنچنان كه شايسته اين مراسم عبادي سياسي است، روي مسائل سياسي كشور مسلط نيستند. آيا در اين زمينه نظارتي داريد؟ همه ائمهجمعه ما در يك سطح نيستند. بعضي از آنها در تحليل مسائل سياسي خيلي قوي هستند و به اوضاع سياسي جهان و كشور كاملا آشنايي دارند. نيازها را ميشناسند و مسائل را خوب تجزيه و تحليل ميكنند، اما برخي نيز اين تسلط را ندارند. ما براي اين دسته از ائمهجمعه، كلاسهاي توجيهي و آموزشي داريم و آموزشهاي ضمن خدمتي داريم كه براي تقويت اين بينش از استادان حوزه و دانشگاه استفاده ميكنيم. در اين كلاسها سعي ميكنيم ائمهجمعه را كمك كنيم كه بتوانند حق مطلب را در خطبههاي نمازجمعه ادا كنند. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]
-
گوناگون
پربازدیدترینها