تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804530319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي : عامل اصلي ناامني خليج فارس قدرت هاي فرامنطقه اي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: متكي : عامل اصلي ناامني خليج فارس قدرت هاي فرامنطقه اي هستند


تهران-حيات

وزير امور خارجه تاكيد كرد: به رغم تصويرسازي هاي منفي و تكاپوي گسترده قدرت هاي فرامنطقه اي جهت انزواي جمهوري اسلامي ايران ، كشور ما در مقام بازيگري فعال و صلح طلب با اقدامات مسوولانه خود، همواره پيشتاز همگرايي و همكاري منطقه اي بوده است.
به گزارش گروه خبري حيات ، منوچهر متكي امروز دوشنبه در هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امورخارجه در تهران گفت: ايران همواره نقش برجسته اي در حل و فصل مناقشات منطقه اي ايفا نموده و در مقام كشور صلح طلب از تغيير پارادايم سنتي ملهم از اهداف قدرت هاي فرامنطقه اي و شكل دهي به سازوكارهاي بومي سازي نظام امنيتي خليج فارس مبتني بر همكاري و اعتماد سازي كشورهاي اين حوزه جانبداري مي كند. نظر و عمل سياست خليج فارسي جمهوري اسلامي ايران گواه بارز اين خط مشي مي باشد .

سخنان وزير امور خارجه به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
حضار گرامي ، خانم ها ، آقايان . سلام عليكم
در ابتدا مايلم صميمانه به همه شما ميهمانان ارجمندي كه از مناطق جغرافيايي مختلف در هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس درتهران شركت جسته ايد ، خوشامد بگويم .
براي اينجانب مايه مسرت است كه دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه در طول نزديك به ربع قرن از فعاليت هاي مطالعاتي و پژوهشي خود هيجده كنفرانس بين المللي پيرامون خليج فارس برگزار كرده است .
اين امر پيش از هر امري نشانگر اهميتي است كه وزارت امور خارجه و جمهوري اسلامي ايران براي اين منطقه قائل است . اميد است برگزاري همايش هاي خليج فارس در تهران و همايش سال جاري كه به زمينه هاي ثبات ، امنيت و همكاري منطقه اي در خليج فارس و موضوعات مهمي مانند مقابله با تهديدات و چالش هاي منطقه اي ، همكاري هاي اقتصادي و تجاري منطقه اي ،‌زمينه هاي نوين همگرايي منطقه اي ،‌ثبات درعراق و نقش رسانه ها در همكاري هاي منطقه اي اختصاص يافته است ،‌مفر و مجال مناسبي براي گفت و شنود انديشمندان ،‌پژوهشگران و صاحب نظران حاضر دراين جلسه فراهم ساخته و رهاوردهاي ارزشمندي براي مردمان اين حوزه در پي داشته و چشم اندازهاي تازه اي در افق همگرايي سياسي ، فرهنگي ،‌اقتصادي و امنيتي منطقه اي ترسيم نمايد .
خانم ها و آقايان
حضار محترم
طرح ما همكاري در تمامي ابعاد سياسي ،‌اقتصادي ،‌اجتماعي ،‌فرهنگي ،‌نظامي و امنيتي است ، اين مهم در پيشنهادهاي دوازده گانه رئيس جمهور كشورمان در بيست و هشتمين اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس به روشني بيان شد ، از جمله مي توان به همكاري در زمينه هاي امنيتي ، اقتصادي و انرژي ،‌تورسيم ،‌ مبادلات آموزشي ، علمي ،‌ فناوري و پژوهشي ،‌همكاري در صيانت ازي محيط زيست خليج فارس و درياي عمان ،‌تامين آب و گاز مورد نياز برادرانمان در جنوب خليج فارس ، سرمايه گذاري مشترك در منافع نفت و گاز به صورت دو و چند جانبه ، لغو رواديد و تسهيلات رفت و امد شهر وندان اشاره كرد .
هدف عالي جمهوري اسلامي در پس اين يپيشنهادان و حضور در اجلاس سران شوراي همكاري و هر دعوتي ايجاد چارچوبي مرضي الطرفين براي همكاري و همگرايي است و اين مهم در پيشنهاد هاي رياست ممحترم جمهوري خطاب به سران منطقه آمده است .
حضار گرامي
خليج فارس در تاريخ پرفراز و نشيب خود همواره از موقعيت برجسته اي در فرهنگ ،‌سياست ، اقتصاد و امنيت جهاني برخوردار بوده و اينك نيز در نخستين دهه سده بيست و يكم بين المللي ترين حوزه جغرافيايي كرده زمين تبديل شده و شاهد روندهاي كلان نوظهور و متنوعي است . دراين رهگذر ، برخورداي از بيشترين حجم ذخاير انرژي و اهميت جنبه هاي فرهنگي ،‌اقتصادي ، استراتژيك و ژئوپلتيك و جايگاه بي بديل خليج فارس را در كانون توجه ، نفوذ ، مناقشه و رقابت قدرت هاي فرا منطقه اي قرار داده است .
اين وضعيت به موازات تحت الشعاع قرار دادن معادلات درون منطقه اي ، مانع تحقق تمام عيار منطق و همگرايي و همكاري منطقه اي كشورهاي خليج فارس گشته است وانگهي ، حضور نظامي قدرت هاي فرا منطقه اي نه تنها گره اي از مسائل خليج فارس نگشوده است بلكه به عكس امنيتي كردن محيط سياسي شالوده مشكلات موجود را تشكيل داده و مانع از ترجمه امكانات اين حوزه به سود مردمان آن گشته است . اين اين رو قدرت هاي فرا منطقه اي همواره عامل اصلي ناامني و بي ثباتي خليج فارس بوده اند .
بازسازي و احياي جايگاه تاريخي خليج فارس در عرصه هاي فرهنگي ، سياسي و اقتصادي و تبديل اين حوزه به بازيگر اثر گذار در معادلات منطقه اي و بين المللي مستلزم شكل دهي به الگوي بومي ،‌تعامل ، همكاري و همگرايي منطقه اي برمبناي امكانات و مقتضيات فرهنگي ، سياسي و اقتصادي اين حوزه مهم جعرافيايي مي باشد .
بديهي است انگيزه ها ، عوامل و متغيرهايي مانند همسايگي و هم سرنوشتي ، اشتراكات عميق مذهبي و تمدني ، نزديكي و پيوند متقابل و مستحكم فرهنگ ها و سنت ها و ميراث هاي تاريخي ارزشمند ملل منطقه ،‌نويد بخش آغاز فصل درخشان ديگري در تاريخ اين حوزه و زمينه ساز تعامل و همسويي منافع و مصالح كشورهاي خليج فارس عليرغم ميل برخي خواهد بود .
جمهوري اسلامي ايران در مقام پرجمعيت ترين كشور خليج فارس با موقعيت ژئواستراتژيك و جايگاه سياسي ، فرهنگي و تاريخي ممتاز و عامل پيوند حوزه هاي جغرافيايي شرق و غرب و شمال و جنوب ، برجسته ترين قدرت و شاخص ترين بازيگر سياسي ،‌ اقتصادي و فرهنگي خليج فارس محسوب مي شود.
به رغم تصوير سازي هاي منفي و تكاپوي گسترده قدرت هاي فرا منطقه اي جهت انزواي جمهوري اسلامي ايران ،‌كشورما در مقام بازيگري فعال و صلح طلب با اقدامات مسوولانه خود همواره پيشتاز همگرايي و همكاري منطقه اي بوده است .
ايران همواره نقش برجسته اي در حل و فصل مناقشات منطقه اي ايفا نموده و درمقام كشوري صلح طلب از تغيير پارادايم سنتي ملهم از اهداف قدرت هاي فرامنطقه اي و شكل دهي به سازوكارهاي بومي سازي نظام امنيتي خليج فارس مبتني بر همكاري و اعتماد سازي كشورهاي اين حوزه جانبداري مي كند نظر و عمل سياست خليج فارسي جمهوري اسلامي ايران گواه بارز اين خط مشي مي باشد .
به اعتقاد ما كشورهاي خليج فارس از امكانات ، توانمندي ها و ظرفيت هاي كافي و لازم براي ايفاي نقش سازنده و برداشتن گام ها ي بلند جهت مديريت موثر معادلات منطقه خود برخوردارند .
منطقه گرايي از اولويت هاي نخست سياست منطقه اي ايران در آسياي جنوب غربي و خليج فارس به شمار مي رود . منظر ايراني منطقه گرايي ، هم سرنوشتي برمبناي اشتراكات فرهنگي را ره آموز توسعه اقتصادي و ثبات سياسي منطقه اي قلمداد مي نمايد .
برادران وخواهران گرامي . حضار محترم :
ما درآن سوي آبها به دنبال برادرانمان هستيم . برادراني كه سرنوشت مشتركي با آنها داريم. ما در آبهاي خليج فارس به همراه آنها در درون قايق واحدي نشسته ايم و به سوي مقصد و مقصود واحدي در حركتيم و يا به عبارت بهتر همكاري و همراهي ما دراين تعامل نه تنها مفيد كه يك ضرورت است .
ما البته همسايگان خودمان را انتخاب نكرده ايم . آنها نيز ما را انتخاب نكرده اند . دست تقدير ما را در كنار هم قرارداده است ولي زندگي خوب و توام با امنيت و رفاه براي ملت ها و نسل هاي آينده ديگر تقدير نيست و اين مهم توسط دست هاي خودمان قابل تحصيل است و بايد دراين راه بكوشيم و معادله اي را برقرار سازيم كه در آن هيچ طرفي با هر عده بازنده معرفي نشوند .
بازي برد - برد اگر چه در عمل بسيار سخت است ولي محال نيست و در هر صورت چه در تداوم و استمرار و چه در عمق و ريشه پايدارتر است .
ما در خليج فارس به دنبال يك همكاري مشترك با برادران خود در آن سوي آب ها هستيم . ما با همديگر همسايه ايم . ما امت واحدي هستيم ، تاريخ مشترك ،‌دين مشترك ، تمدن مشترك و از همه مهممتر آمال ، آرزوها و آينده مشتركي داريم .
اگر از ما سوال كنند قبله شما كجاست ؛ بي درنگ آن سوي آب ها را نشانه مي رويم ؛ درست همانجايي كه قبله ديگر ملت هاي منطقه است و قبله جز وحدت و اتحاد و همدلي و همراهي و نشاني از حركت به سوي فلاح و رستگاري ماموريتي ندارد و اين مهم هدف ما در برپايي اين كنفرانس ها و بالاتر و والاتر در سفرها و دعوت ها و استقبال هاست .
حضار گرامي
خانم ها وآقايان
جمهوري اسلامي ايران همكاري و همگرايي منطقه اي در خليج فارس را در صدر اولويت هاي سياست خارجي خود قرار داده است .كشورهاي خليج فارس مي توانند با طراحي الگوي بومي ، زمينه تحقق آن را فراهم ساخته و درجهت دهي به معادلات اين منطقه و ارتقاي جايگاه بين المللي آن نقش محوري ايفا نمايند .
سفرهاي متعدد مقامات جمهوري اسلامي ايران به جنوب خليج فارس و دعوت از مسوولان اين كشورها جهت بازديد از كشورمان هدفش ارتقاي سطح همكاري هاست ، نه توقع داريم دراين همكاري حقوق شما تضييع شود و نه توقع داريم از ما چنين انتظاري داشته باشد . بلكه توقع ما يافتن راه هاي همكاري بيشتر مي باشد به نحوي كه منافع دو طرف را تامين كند .
لذا پيشنهاد مي كنيم منافع خود را به نحوي تعريف كنيم كه مخل منافع ساير همسايگانمان نباشد و بلكه امنيت و رفاه و آسايش و ثبات را براي همه فراهم كند . هيچ يك از ما نمي تواند امنيت خودش را به تنهايي تضمين كند . تجارب گذشته را نبايد تكرار كنيم .امنيت در خليج فارس تنها به دست مردان و زنان با كفايت خود منطقه تامين مي شود .
امنيت وارداتي معني و مفهوم ندارد .امنيت نيابتي شكست خورده است . امنيت نظامي متكي بر سلاح و عناد نظامي ابرقدرت ها اختلاف ،‌اشغال ، ناامني ،‌برادركشي و غارت ذخاير نسل هاز امروز و آينده فرزندان اين منطقه را به همراه داشته است .راهي كه در طول سال هاي گذشته در امنيت وارداتي و حضور نيرو و سلاح نظامي بيگانه و امنيت نيابتي پيموده شد، نه تنها امنيت را به همراه نياورد بلكه به ناامني و كشتار و غارت بيشتر منتهي شد و اين تجربه قابل تكرار نيست ، نه با روش ها گذشته و نه با پيمان هاي بلند مدت و نمونه هاي جديد كه جز استمرار اشغال و استمرار عارت و استمرار زير پا گذاشتن استقلال و آزادي و حرمت انساني چيز ديگري به همراه نخواهد داشت .
با توجه به تحول مفهوم امنيت در پرتو رخدادهاي اخير ، امنيت مشاركتي متشكل از بازيگران كشورهاي هر حوزه و منطقه به يك پارادايم غالب تبديل شده است . از اين رو بايستي گفتمان تازه اي در خصوص ترتيبات امنيت خليج فارس شكل گيرد به نحوي كه معادله هاي گذشته مبتني بر حضور بيگانگان و مستثني ساختن برخي كشورهاي عمده به سود تحولات جاري نظير استراتژي امنيتي آمريكا مبتني بر تهديد سازي ساختگي براي تسلط بركشورنهاي حوزه خليج فارس متحول گردد.
هم اكنون زمينه هاي بسيار مساعد براي شكل گيري اتحاديه هاي اقتصادي - سياسي و امنيتي در حوزه خليج فارس مهيا است و تجربه تلاش هاي معطوف به برقراري صلح و ثبات از سوي جمهوري اسلامي ايران در حوزه هاي منطقه اي پيرامون خود نشانگر آن است كه ايران مي تواند سكان اصلي امنيت و ثبات در منطقه خليج فارس باشد .
در صورت كاهش تحركات خارجي و رفع تلاش بيگانگان براي بيم آفريني به منظور فروش تسليحات خود دراين منطقه ،‌ كشورهاي حوزه خليج فارس به دليل همگوني هاي مذهبي و اجتماعي خود آمادگي لازم براي شكل دادن به ترتيبات همكاري جويانه دراين حوزه و تقبل مسووليت برقراري ثبات و امنيت درون جوش دراين حوزه را دارا هستند .
جمهوري اسلامي ايران همچنين از تمايل كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس جهت استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي براي توليد انرژي استقبال نموده و آمادگي خود را به منظور همكاري و انتقال تجربيات به اين كشورهاي همسايه خود اعلام داشته است .
ابراز تمايل كشورهاي عضو شورا به استفاده از انرژي هسته اي دليلي بر حقانيت جمهوري اسلامي ايران براي بهره گيري از فناوري صلح آميز هسته اي مي باشد . زيرا كشورهاي غربي همواره در برنامه هسته اي ايران به اين دليل كه داراي ذخاير فسيلي است شبهه وارد نموده و آنرا براي اهداف نظامي معرفي مي نمايند درحالي كه كشورهاي شوراي همكاري كه داراي منابع عظيم انرژي فسيلي از فبيل نفت و گاز بوده با تلاش هاي به اين واقعيت پي برده اند كه اين منافع در آينده نه چندان دور به اتمام خواهد رسيد، همچنان كه بهره مندي نيروگاه بوشهر از آخرين تاسيسات ايمني و استانداردهاي بين المللي هسته اي مي تواند الگو قرار گيرد .
جمهوري اسلامي ايران براساس اعتقادات ديني و انساني خود موضوع عاري سازي منطقه خاورميانه از سلاح هاي كشتار جمعي به ويژه سلاح اتمي را كه مخربترين نوع سلاح هاي كشتار جمعي است، مطرح نموده و برهمين اساس برتعهدات بين المللي و انساني خود زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي، برنامه هاي هسته اي خود را پيگيري خواهد كرد .
هم اكنون تلاش هايي براي دامن زدن به نگراني هاي تصنعي در رابطه با فعاليت صلح آميز هسته اي ايران از سوي برخي از كشورهاي فرامنطقه اي با هدف تحت تاثير قرار دادن مناسبات دوستانه ايران با همسايگان خود در حال انجام است .
معتقديم هدف از اينگونه القائات از سوي كشورهاي مزبور صرفا ادامه فشارهاي سياسي در چارچوب سياست محروم سازي ملت ايران و ملت هاي منطقه از حقوق مشروع خود‌ ، ايجاد و افزايش تنش و بدگماني ميان كشورهاي منطقه و دورنگاه داشتن آنها از دستيابي به اين فناوري پيشرفته مي باشد.
اميدواريم رهبران و مسوولين كشورهاي همسايه و دوستان ما درخليج فارس توجه شايسته اي به اين واقعيت مبذول نمايند .
خواهران و برادران
حضار گرامي
شايد برخي پيشنهادات فوق الذكر را در برابر طمع قدرت هاي بزرگ ، درخواست هايي ناممكن معرفي كنند . ولي درطول سال هاي گذشته تجربه ثابت كرده است كه همكاري ها مي تواند به اشغال پايان دهد و صهيونيست هاي اشغال گر را به عقب رانده و اشغال گران آمريكايي را با مشكل جدي مواجه نمايد .
بنا براين پس از ايمان به خداي قادر متعال بايد دست در دست يكديگر براي آباداني و پيشرفت و ثبات و امنيت براي نسل هاي امروز و فرداي خود به تلاش برخيزيم و نه از ملامت كنندگان بهراسيم و نه از آيات ياس آنها مايوس شويم .
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته .

پايان پيام
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 564]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن