تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826731655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفتائات جدید بانک پرسش و پاسخ


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

گذاشتن نوارهايى كه موجب اذيّت همسايه ها و مردم محل شود چه حكمى دارد؟ در حرمت خريد و فروش و استفاده از آلات موسيقى، آيا فرقى بين آلات مختصّه و مشتركه نيست؟ سرودهايى كه با اشعار عرفانى نظير مثنوى، حافظ و مانند آن به صورت غزل يا غير آن در دستگاههاى موسيقى ايرانى )سنّتى( توسّط مرد خوانده مى شود و معمولاً آهنگ تندى ندارد، چگونه است؟ خريد، نگهدارى و استفاده از وسايل موسيقى مانند كمانچه، اُرگ، پيانو، ضرب و مانند آن، كه معمولاً جهت موسيقى سنّتى از آن استفاده مى شود، چه حكمى دارد؟ يادگيرى موسيقى اعم از خوانندگى يا نوازندگى توسّط فرزندانمان )نوجوانان ـ جوانان ـ دختر يا پسر( چگونه است؟ آيا مى توان در ولادت امامان معصوم)عليهم السلام( در مسجد نوار آهنگ مذهبى غير حرام گذاشت؟ مجالس لهو و لعب به چه نوع مجالسى گفته مى شود؟ دخترى هستم و در دوره پيش دانشگاهى مشغول به تحصيل مى باشم. در رابطه با موسيقى سنّتى و عرفانى ايران سؤالى داشتم; البتّه، آن موسيقى كه انسان را از حالت عادّى خارج نكند و مناسب با مجالس عيش نباشد،من اين است كه آيا نواختن با اين نوع آلات موسيقى حرام مى باشد؟ اگر لهو را به لهو باطل و غير باطل و نيز غير باطل را به عقلايى و غير عقلايى تقسيم كنيم، موسيقى و غنا نيز انواعى خواهد داشت; تشخيص حكم هريك با چه ملاكها و معيارهايى ممكن خواهد بود؟ مبناى حرمت غنا در اسلام آيات و روايات است. در تفسير آيات قرآن »قول زور، لهو الحديث، قول باطل و كلام لغو« تفسير به غنا شده كه هر يك از اين تعابير مى بايست در چهارچوب شرايط زمانى و با منابع تاريخى و لغت معتبر تعريف شوند، آيا كلام لهوى و باطل، غنا به حساب مى آيد، يا آهنگ و لحن لهوى و باطل غناست؟ موسيقى در صدر اسلام چه ويژگيهايى داشته است كه به محض از امام معصوم)عليه السلام( و پاسخ آن حضرت كه مى فرمودند: »هو الغناء«كننده قانع مى شد؟ برخى، حالت طرب را تشبيه به حالت مستى كرده اند. چه دليلى بر اين تشبيه وجود دارد؟ آيا چنين حالتى را تا كنون كسى ديده است؟ موسيقى و غنا چه تغيير و تحوّل روحى و نفسانى در انسان مى گذارد؟ آيا بهتر نيست فقها، كه نه جزء عرف محسوب مى شوند و نه جزء كارشناسان موسيقى و نه با موضوع موسيقى آشنايى دارند، درباره مصاديق موسيقى حكم ندهند؟ اگر موسيقى يك هنر مبتنى بر اصول و قواعد علمى و تاريخى است، آيا بهتر نيست كارِ كارشناسى تشخيص حكم آن با افراد ديندار موسيقى شناس قرار گيرد و مقصود از عرف، عرف مؤمنان موسيقى شناس باشد؟ اساساً ملاك و مناط تشخيص موسيقى حرام با چه كسانى است؟ اگر با عرف است كدام عرف، عرف مؤمنين و متشرّعين، يا عرف موسيقى دانان و آهنگسازان، يا عرف كارشناسان فرهنگى جامعه، يا عرف علما و انديشمندان، يا عرف فقها و مفتيان؟ اگر موسيقى حرام، يعنى غنا، تأثيرات مخرّبى بر فرد يا جامعه مى گذارد، ويژگى آن تأثيرات منفى چگونه تشخيص داده مى شود؟ آيا عمل كسى كه به اهل كتاب شراب مى فروشد، به قصد اين كه من شيشه را مى فروشم نه شراب را، صحيح است؟ با توجّه به اين كه خريد و فروش چيزهاى نجس حرام است و خون يكى ازنجاسات است،چراسازمان انتقال خون،به خريدوفروش خون مبادرت مى كند؟ چرا كفن فروشى مكروه است؟ آيا اين حكم شامل پارچه فروشهايى كه شغل آنها پارچه فروشى است و در ضمن كفن نيز مى فروشند، مى شود؟ با توجّه به اين كه در فقه اسلامى تجارت بر سه قسم است )مباح، مكروه و حرام(، آيا تجارت واجب نداريم؟ در صورتى كه شخصى از بابت آزادى متّهمى در مراجع قضايى اقدام به توديع وثيقه نموده باشد آيا مرجع قضايى مى تواند پس از آزادى متّهم و احضار مجدّد او و در حالى كه متّهم در اختيار مراجع قضايى باشد، به ضبط وثيقه ادامه دهد؟ طرق شرعى احراز عدالت شاهد در قضاوت را ذكر فرماييد. در مواردى كه قاضى بايد اصحاب دعوا را امر به مصالحه نمايد، آيا امر به مصالحه به نحو مطلق كافى است، يا بايد كيفيّت آن را نيز خود دادگاه مشخص نمايد؟ بعضى از احكام صادره توسّط دادگاه ها قابل اعتراض است. چنانچه »محكومٌ عليه« اعتراضى به حكم نداشته باشد، آيا اين به معناى رضايت به حكم محسوب مى شود، تا از اين جهت چنانچه حكم اشتباه باشد، قاضى دچار مسئوليّت اخروى نگردد؟ آيا دلايل علمى مانند: اثر انگشت، آزمايش خون و طرق علمى و تجربى ديگر، كه امروزه در دنيا مورد استفاده جرم شناسان قرار مى گيرد، مى تواند به دليل شرعى براى كشف و اثبات جرم به حساب آيد؟ آيا دلايل كشف جرم و اثبات آن از نظر فقهى منحصر به شهادت، اقرار و سوگند است؟ آيا در مقام صدور حكم، بيّنه طريق است يا موضوعيّت دارد؟ در صورتى كه موضوعيّت داشته باشد، اگر با علم قاضى تعارضى پيدا كند، تكليف چيست؟ آيا قاعده »اليمين على من انكر« در رابطه با تعزيرات نيز جارى مى شود؟ و در صورت مثبت بودن، آيا جرايم تعزيرى با نكول منكر و قسم خوردن مدّعى ثابت مى شود؟ آيا قاعده »البيّنة للمدّعى و اليمين على من انكر« اختصاص به مسائل حقوقى و مالى دارد، يا در مورد مسائل كيفرى مانند ايراد ضرب ساده، فحّاشى، تخريب و مانند آن نيز قابل اجراست؟ آيا نظرات كارشناسان فنّى، كه داراى شرايط شهادت نيستند، مى تواند منشأ حكم قرار گيرد; ولو اين كه از نظر آنان علم حاصل نشود; يا علم قاضى بر خلاف نظريّه كارشناسان باشد؟ آيا قاضى تحكيم مشروعيّت دارد؟ اگر جايز نباشد وظيفه ما، كه در بعضى از كشورها زندگى مى كنيم و دسترسى به قاضى منصوب نداريم، چيست؟ اگر شخصى ديگران را وادار كند كه با او شرط بندى كنند و اتّفاقاً در اين شرط بندى ببازد، آيا گرفتن وجه يا هر چيز مقرّر در اين شرط، جايز است؟ اگر شرط در مورد مسأله علمى باشد و قرار بگذارند كه هر يك از طرف هاى شرط در صورت مغلوب شدن يك كتاب براى كتابخانه مسجد بخرد، يا مقدار معيّنى پول يا چيز ديگر به كتابخانه يا به مكان عامّ المنفعه اى بدهد چطور؟ شركت در اعانه ملّى، يا قرعه كشيهايى كه در كشورهاى خارجى انجام مى شود )مثل بليط بخت آزمايى كه در سابق در ايران بود( و غالباً افراد شركت كننده با ميل خود شركت نموده و پولى را پرداخت مى نمايند، و بعضى افراد به پول هاى هنگفتى مى رسند چه حكمى دارد؟ و اگر كسى برنده شود آيا استفاده از پول آن جايز است؟ جوايزى كه در مسابقه هاى علمى و فرهنگى و غيره به قيد قرعه به اسم افراد در مى آيد، از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ چند تيم واليبال، يا فوتبال، يا غير آن، مبالغى وجه نقد در بين خود جمع آورى نموده و پس از مسابقه آن را به تيم برنده اختصاص مى دهند، آيا اين كار جايز است؟ آيا پول از مثليّات است يا قيميّات؟ اصولاً ملاك مثلى و قيمى چيست؟ آيا احكام صرف )معامله نقدين(، مانند وجوب قبض و اقباض در مجلس معامله، در مورد پول اعتبارى، يعنى اسكناس، جارى است؟ آيا خريد و فروش اسكناس صحيح مى باشد؟ در صورتى كه جواب منفى است آيا احكام رباى معاملاتى در آن جارى است؟ خريد و فروش چك و سفته چه حكمى دارد؟ كسى كه شغل او دلاّلى است و در بازار به خريد و فروش سكّه و ارز خارجى مشغول است شغل او چه حكمى دارد؟ خريد و فروش سكّه هاى طلا در بازار آزاد چه حكمى دارد؟ خريد و فروش دلار و ارزهاى خارجى در بازار آزاد چه حكمى دارد؟ آيا چنين كسبى حلال است؟ شركت در عروسى، يا مجالس ديگر، كه انسان مى داند در آن رعايت شئونات اسلامى نمى شود )از قبيل اختلاط زن و مرد، رقص و پايكوبى، استفاده از نوارهاى موسيقى و مانند آن(، چه حكمى دارد؟ با توجّه به اين كه انگيزه خواننده، انگيزه شنونده، شرايط مكانى )مجلس خاصّ(، شرايط زمانى )زمان مناسب(، در انتخاب لحن و كلام نقش دارد، حكم حرمت غنا متوجّه كدام ناحيه است؟ شنيدن صداى نوار ترانه كه از منزل همسايگان يا در وسيله نقليّه ديگران از قبيل تاكسى به گوش مى رسد و مجبور به استماع آن هستيم، چه حكمى دارد؟ آيا استماع نوار خواننده هاى ترانه، كه فعلاً از مواضع قبلى خود كه فساد بوده، دست برداشته و توسّط وزارت ارشاد مجوّز گرفته اند، جايز است؟ چنانچه سلامت وضعيّت روحى شخصى، در بعضى اوقات، منوط به شنيدن و يا نواختن موسيقى حرام باشد، حكم نواختن و گوش كردن شخص فوق به اين نوع موسيقى چيست؟ در صورت امكان مختصراً در مورد اثر تخريبى موسيقى توضيحى بفرماييد، يا كتابهايى را در اين مورد معرّفى بفرماييد؟ آيا صرف پخش برنامه يا موزيكى از صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران، مى تواند دليل مجاز بودن آن باشد؟ تراشيدن ريش و يا ماشين كردن آن بطورى كه صدق ريش نكند، چه حكمى دارد؟ آيا به واسطه مسخره كردن ديگران و يا تازه روييدن ريش به صورتِ ناموزون در افراد تازه بالغ، و يا جهت بازى در تئاتر، حكم تغيير مى كند؟ آيا بلند كردن سبيل اشكال دارد؟ تراشيدن آن چطور؟ حدّ ريش چه اندازه است؟ و تراشيدن قسمتى از ريش جهت زيبا كردن صورت چه حكمى دارد؟ ريشهاى به اصطلاح پرفسورى نيز حرام است؟ نظر حضرتعالى در مورد استعمال دخانيات و ترياك چيست؟ و در صورت تحريم آيا در صورت معالجه و يا صرفاً تفرّج حكم تحريم باقى است؟ تقاضا دارد فتواى آن مرجع عاليقدر را درباره مصرف موادّ مخدّر و مقدّمات آن از قبيل كشت، توليد، نگهدارى، مخفى كردن، حمل، توزيع و خريد و فروش آن اعلام فرماييد؟ الف) آيا مواردى وجود دارد كه دروغ گفتن واجب باشد؟ ب) آيا در اين گونه موارد استفاده از راه فرار از دروغ، يعنى »توريه«، يا غير »توريه« واجب است؟ دروغ را تعريف بفرماييد؟ آيا از گناهان كبيره است؟ آيا بررسى كارهاى مسئولين نظام جمهورى اسلامى در غياب آنها، با عنايت به مفاد حديث شريف »كُلُّكُمْ راع وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعْيَّتِهِ« زيرنويس ميزان الحكمه، باب ، حديث .از نظر شرع مقدّس اسلام، غيبت محسوب مى شود؟ در جريان تبليغات براى انتخاب رييس جمهور و يا وكلاى مجلس، ذكر نيكى ها يا بدى هاى شخصى كه داوطلب است و يا ذكر جريانات خوب يا بد كه ايشان مسبّب آن بوده، داخل در مبحث غيبت است؟ آيا عكس گرفتن، براى عكّاس و شخصى كه از او عكس مى گيرند، مكروه است؟ نقّاشى تمثال پيامبر اسلام)صلى الله عليه وآله( و يا ائمّه طاهرين)عليهم السلام( چه حكمى دارد؟ آيا خريد و فروش مجسّمه انسان و حيوان، تمام اندام يا بعض اندام، كه با سر همراه باشد جايز است؟ آيا ساختن مجسّمه غير انسان از حيوانات مختلف تمام اندام يا بعضى اندام كه با سر همراه باشد يا تركيب خيالى مانند سر انسان و پيكر اسب بالدار و امثال اينها صورت شرعى دارد؟ ساختن مجسّمه انسان، مخصوصاً شخصيّتهاى بزرگ گذشته و امروز، كه جنبه تبليغى نيز دارد، به صورت تمام اندام يا نيم تنه چه حكمى دارد؟ نظر حضرتعالى درباره بازى شطرنج با دستگاه كامپيوتر چيست؟ آيا بازى بوكس جايز است؟ مسابقات فوتبال كه موجب مغلوب شدن طرف ديگر مى شود چه حكمى دارد؟ آيا تعيين جايزه از طرفين، يا گروه، يا شخص سوّمى اشكال دارد؟ گرفتن سود به واسطه حيله هاى شرعيّه چه حكمى دارد؟ آيا حيله شرعى با ضميمه نمودن چيزى ديگر جايز است؟ شخصى كه شغل او مسگرى است، در معاملات خود به هنگام معاوضه جنس خوب با جنس بد، چيزى اضافه مى گرفته است، آيا چنين معامله اى ربا محسوب مى شود؟ قابل ذكر است كه ايشان نسبت به اين مسأله جاهل بوده، بدين جهت به مجرّد اين كه متوجّه حرمت اين عمل شده، چنين معامله اى را ترك كرده است. اين نوع معامله حدوداً شصت سال صورت گرفته است، اكنون وظيفه آن شخص چيست؟ لازم به ذكر است كه او هيچ كدام از مشتريان را نمى شناسد و كسانى را كه مى شناسد در قيد حيات نيستند، تكليف او چيست؟ آيا شخصيّت حقيقى و حقوقى در ربا تفاوت ايجاد مى كند؟ آيا مى توان دولت را در حكم پدر حساب كرد و در نتيجه ربا بين دولت و مردم جايز باشد؟ آيا فروش ماهيان و يا هر حيوان حرام گوشت )غير از نجس العين(، جهت خوردن و يا منافع ديگر، به افرادى كه اعتقاد به حلال و حرام نداشته و اصلاً مسلمان نيستند جايز است؟ شرايط افرادى كه مى توانند نقش ائمّه)عليهم السلام( را ايفا نمايند چيست؟ آيا كسانى كه در شبيه خوانى نقش كفّار را ايفا مى كنند بايد داراى شرايط خاصّى باشند؟ يا اين كه هر كس بدون قيد و شرط مى تواند در نقش كفّار باشد؟ مرثيه خوانى و يا مدّاحى زنان با بلندگو، بطورى كه هر شنونده اى را جذب مى كند، چه صورت دارد؟ مراسم عزادارى امام حسين(عليه السلام) و ساير مجالس اسلامى در بسيارى از كشورها برپا مى شود; ولى بعضى از اين مراسم در اين كشورها عجيب به نظر مى رسد، از جمله زنجيرزنى و قمه زنى كه باعث وهن اسلام و مسلمين نيز مى شود. در اين مورد به سؤالات زير پاسخ فرماييد: الف( بر سر و سينه زدن تا چه حدودى جايز است؟ آيا براى مردان جايز است كه در زمان عزادارى، بدنشان را برابر زنان برهنه كنند؟ آيا جايز است به گونه اى بر سر و سينه بزنند كه موجب جراحت و خونريزى شود و باعث نجس شدن خود و اطرافيان و زمين مسجد و يا حسينيّه گردد؟ آيا خونى كه از بدن سينه زنان و عزاداران، به سبب قمه زدن و غيره، بيرون مى آيد، باعث تبرّك و شفاى مريضها و زنهاى عقيم و مانند آن مى شود؟ از آن جا كه احساس عزادارى اهل بيت(عليهم السلام)يك حالت روحى است و در هيچ جنبنده اى قابل كنترل نيست، جلوگيرى از اجراى تعزيه، كه نوعى عزادارى است، توسّط افراد غير خوشنام، چه حكمى دارد؟ در نسخه هاى تعزيه هاى موجود، گاهى الفاظ ركيك توسّط ايفاگر نقش معصوم(عليهم السلام) بر زبان جارى مى شود، آيا چنين زبان حالى كه دون مقام اهل بيت)عليهم السلام( امّا برازنده سپاه مخالفين است، تلفّظش مجاز است؟ در اكثر مناطق حكومت هاى اسلامى(غير از ايران) و غير اسلامى، مردم متديّن شيعه با مذاهب ديگر با هم زندگى مى كنند و در ايّام محرّم، بالأخص روز عاشورا، متديّنين مجالس سوگوارى منعقد مى كنند و نوجوانان با نوحه سرايى(بدون آهنگ غنا) سينه زنى و زنجيرزنى مى كنند; در نتيجه از بدنشان گاهى خون جارى مى شود، اين حالت بر افراد و جامعه غير شيعى اثر خوبى مى گذارد و گاهى مايل به تشيّع هم مى شوند، آيا در صورت حاصل شدن اثر مثبت و نتايج خوب، زنجيرزنى به شكل فوق جايز است؟ در ايّام عزادارى و شهادت ائمّه اطهار)عليهم السلام( هيأتهاى عزادارى در كوچه و خيابان به عزادارى و ذكر مصايب اهل بيت عصمت و طهارت مى پردازند و احياناً عزاداران محترم صدماتى بر بدن خود وارد مى كنند لطفاً بفرماييد: الف( آيا اقامه اين نوع عزادارى ها از نظر عقلى و شرعى بهتر است يا ترك آن؟ ب) آيا اين نوع عزادارى ها زنده كردن شعائر الهى محسوب مى شود، كه خداوند ما را به آن دستور داده است، يا نوعى بدعت شمرده مى شود؟ ج( در خلال اين عزادارى ها اشعارى خوانده مى شود كه در ضمن آن مطالب اجتماعى و اعتقادى و مصالح مسلمين وجود دارد، آيا اين كار اشكال شرعى دارد؟ د( آيا براى مؤمنين جايز است كه به خاطر بعضى از فشارهاى داخلى و خارجى، كه هدفشان محو عزادارى اهل بيت)عليهم السلام( است، دست از عزادارى بردارند؟ و( آيا پدران حق دارند فرزندان را از شركت در چنين مراسمى منع كنند؟ هـ( وظيفه علما در مقابل اين هيأتهاى عزادارى چيست؟ بانک پرسش وپاسخ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن