تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846342015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه - خداوند رنج؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: انديشه - خداوند رنج؟
انديشه - خداوند رنج؟

پتر سينگر / ترجمه: علي‌محمد طباطبايي: آيا ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه توسط يك خداي قادر مطلق، آگاه بر همه چيز و خير مطلق خلق شده است؟ مسيحيان اينگونه مي‌انديشند. با اين وجود ما هر روزه با دلايل قانع‌‌كننده‌اي روبه‌‌رو مي‌شويم كه چرا اين ادعا بايد مورد ترديد قرار گيرد: در جهان ما ميزان قابل‌توجهي از درد و رنج وجود دارد. اگر خداوند بر همه چيز آگاه است به خوبي از اين همه درد و رنج نيز مطلع است. اگر او قادر مطلق است پس مي‌توانست جهاني خلق كند كه درد و رنج كمتري در آن وجود داشته باشد و اگر او خير مطلق و بي‌عيب و نقص است يقينا اين كار را انجام داده بود. پاسخ مسيحيان به اين ترديد‌ها معمولا اين است كه خداوند قريحه آزادي اراده را به ما ارزاني داشته و بنابراين مسووليتي در اعمال شيطاني بشر ندارد. ليكن اين جواب نمي‌تواند درد و رنج كساني را توضيح دهد كه در سيلاب‌ها غرق مي‌شوند، در حريق جنگل‌ها كه توسط رعد و برق ايجاد شده مي‌سوزند و يا كساني كه در اثر گرسنگي و فقدان آب آشاميدني در يك قحطي بزرگ جان مي‌دهند. مسيحيان گاهي سعي مي‌كنند اين رنج‌هاي انساني را با اين سخن توضيح دهند كه تمامي انسان‌ها گناهكارند و از اين رو مستحق سرنوشت بد خود هستند، حتي اگر قسمت آنها از زندگي در اين جهان بسيار وحشتناك باشد. ليكن نوزادان و كودكان نيز درست به مانند افراد بالغ احتمال دارد كه درد و رنج بسياري را متحمل شوند و بميرند و به نظر غيرمحتمل مي‌آيد كه آنها هرگز مستحق رنج كشيدن و مردن باشند. بازهم بعضي از مسيحيان مي‌گويند كه ما همگي وارث گناه نخستيني هستيم كه حوا هنگامي مرتكب شده بود كه خلاف دستور خداوند ميوه درخت دانايي را چيد و خورد. اما اين پاسخ به‌طور تلويحي اشاره مي‌كند كه دانش چيز بدي است، نافرماني از اراده خداوند بزرگ‌ترين گناه است و كودكان اين گناه را از اجداد خود به ارث مي‌برند و بحق به خاطر آن مجازات مي‌شوند. در روزگاران گذشته و هنگامي كه گناه نخستين نسبت به امروز بسيار جدي‌تر گرفته مي‌شد درد و رنج حيوانات براي انديشه مسيحيت به يك معضل به‌ويژه بزرگ تبديل شده بود. فيلسوف فرانسوي قرن ۱۷ رنه دكارت اين مسئله را با راه ‌چاره‌اي اساسي مبني بر اين كه حيوانات اصلا درد نمي‌كشند مورد انكار قرار داد. او اظهارنظر كرده بود كه حيوانات چيزي بيش از سازوكارهاي ماهرانه نيستند و ما نبايد فرياد‌ها و تقلاهاي آنها را به عنوان نشانه‌اي از درد واقعي تلقي كنيم، درست مانند هنگامي كه ما زندگي ساعت را به عنوان نشانه‌اي از اين كه ساعت داراي آگاهي است نمي‌دانيم. انسان‌هايي كه با سگ و گربه زندگي مي‌كنند تصور نمي‌رود كه اين راه چاره دكارت را قانع‌كننده بدانند. ماه گذشته من در دانشگاه بيولا كه يك كالج مسيحي در جنوب كاليفرنيا است با يك شارح محافظه كار به نام Dinesh D’Souza درباره وجود خدا به مباحثه پرداختم. وي در ماه‌هاي اخير خود را درگير بحث‌هايي با خدانشناسان سرشناس كرده است. اما او نيز در يافتن پاسخ متقاعد‌كننده براي پرسش‌هايي كه من در بالا آنها را مطرح كردم دچار زحمت زياد گرديد. ابتدا او چنين نظر داد كه چون انسان‌ها براي هميشه در آسمان به زندگي خود ادامه خواهند داد پس گرفتار درد و رنج شدن در اين جهان خاكي در مقايسه با شرايطي كه ممكن بود ما فقط همين يك زندگي اين جهاني را داشته باشيم آنچنان اهميتي ندارد. اما اين پاسخ او نيز توضيح قابل قبولي براي اين پرسش كه چرا يك خداي قادر مطلق و بي‌عيب و نقص چنين چيزي را در اين جهان نسبت به بندگان خود روا مي‌دارد ارائه نمي‌كند. حتي اگر درد و رنج اين جهاني از نظرگاه ابديت نسبتا بي‌اهميت باشد، جهان ما بدون آن يا حداقل بدون بيشتر آنها مكان بهتري مي‌بود. (بعضي مي‌گويند ما براي آن كه قدر و ارزش شادماني را بدانيم پس بد نيست كه گاهي هم دچار درد و رنج شويم. شايد اينگونه باشد، اما در آن صورت ديگر نياز به اين همه درد و رنجي كه گرفتارش مي‌شويم نمي‌داشتيم.) سپس دسوزا استدلال كرد كه چون خداوند زندگي را به ما ارزاني داشته، ما انسان‌ها در وضعيتي نيستيم كه از بي‌عيب و نقص نبودن احتمالي زندگي خود شكايت كنيم. او مثال كودكي را به كار برد كه با يك دست ناقص به دنيا آمده است. به گفته او اگر زندگي خودش يك موهبت است، پس چنانچه در زندگي خود بسيار كمتر از آنچه مايل به داشتنش بوديم به دست آوريم، ظلمي هم به ما نشده است. در پاسخ او من اشاره كردم كه ما مادراني را كه به هنگام بارداري با نوشيدن الكل و مصرف مواد مخدر باعث نقص عضو در جنين خود مي‌شوند محكوم مي‌كنيم. اما چون آنها به كودكان خود حيات بخشيده‌اند لابد مطابق با ديدگاه دسوزا آنها با مصرف مواد مخدر و نوشيدن الكل كار اشتباهي نكرده‌اند. در نهايت دسوزا همچون بسياري از مسيحيان ديگر كه در تنگنا قرار مي‌گيرند به اين ادعا عقب نشست كه ما نبايد انتظار داشته باشيم از دلايل خداوند براي خلق جهاني كه مي‌شناسيم سردربياوريم. اين درست به مانند آن است كه يك مورچه بخواهد به تصميمات ما انسان‌ها پي برد، حال هر چقدر هم كه هوش ما در مقايسه با عقل بي‌نهايت خداوندي ناچيز و كوچك باشد. (‌اين همان پاسخي است كه در شكلي شاعرانه‌تر در «‌كتاب ايوب‌» داده شده است). اما چنانچه ما انسان‌ها در يك چنين شيوه‌اي از توان انديشيدن و ادراك خود كناره‌گيري كنيم، آنگاه مي‌توانيم به هر چيزي باور داشته باشيم.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن