تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813279687




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفت باغ؛ محور توسعه گردشگري كرمان‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: هفت باغ؛ محور توسعه گردشگري كرمان‌


از زماني‌ كه گنجعليخان حاكم وقت كرمان به دستور شاه عباس صفوي اقدام به ساخت مجموعه بزرگ گنجعليخان كرد تا شهر كرمان داراي موقعيت استراتژيك ويژه‌اي در مسير جاده ابريشم و ادويه شود و تحولي در اقتصاد اين شهر پديد آيد، 500 سال مي‌گذرد.

از آن زمان كه كرمان دوره شكوفايي فرهنگي و اقتصادي را شاهد بود تا كنون مجموعه‌اي چنين كه بتواند با مجموعه‌ فرهنگي و اقتصادي گنجعليخان برابري كند و نقطه عطفي در روند توسعه استان كرمان باشد، ساخته نشده است.‌

اين در حاليست كه در استان كرمان به عنوان پهناورترين استان كشور باداشتن تنوع اقليمي منحصر به فرد، امكانات صنعتي و معدني، محصولات كشاورزي و صنايع دستي ويژه با شهرت جهاني و در كنار همه اينها وجود تمدنهاي هليل، ارت و... كه با تمدنهاي بزرگي چون تمدن بين‌النهرين همپايي مي‌كند، تمامي زمينه‌هاي توسعه فراهم است.

از زماني‌كه توسعه صنعت گردشگري و جذب توريست به عنوان يكي از محورهاي توسعه پايدار معرفي شد، پروژه‌هاي عمراني بسياري براي تحقق اين نگرش به اجرا درآمد كه پروژه بزرگ يكي از آنها است. اين طرح كه فكر ايجاد آن از سال 1366 در ذهن مسئولان استان شكل گرفت، نهايتاً در سال 1369 در يكي از مستعدترين نواحي استان يعني حدفاصل شهر كرمان و ماهان مسيريابي شد و عمليات اجرايي آن در مسيري به عرض 422 متر و طول 27 كيلومتر شامل باندهاي تندرو، كندرو، دوچرخه‌رو، كالسكه‌رو، پياده‌رو و هفت باند سبز و ميدان پايه‌ريزي شده و در سال 1374 با تشكيل شركت عمران علوي ماهان كرمان به اجرا درآمد.

از آنجا كه هزينه‌هاي طرح بايد با مشاركت مردم و بخش خصوصي تأمين مي‌شد زمين‌هاي حاشيه بزرگراه براي ايجاد ويلاهاي مسكوني و تفريحي پذيره‌نويسي شد و عمليات راهسازي آغاز شد. همزمان با آن، ايجاد ابنيه فني 22 دهنه پل آبرو و پلهاي زير گذر براي عبور وسايل نقليه، عمليات آسفالت به مساحت 80 هكتار، اجراي خطوط فشار قوي برق و شبكه روشنايي، ايجاد نهالستان، تأمين آب و خطوط انتقال آن و... دنبال شد تا طرح بزرگ هفت باغ در سطحي بيش از هزار هكتار به صورت مجموعه‌اي از فضاهاي سبز عمومي در پي ايجاد جاذبه‌هاي علمي، فرهنگي، ورزشي، تفريحي و تجاري به بهره‌برداري برسد.

از آن پس با كوتاه شدن مسير كرمان - ماهان،‌ ارتباط سريع بين شهرهاي كرمان و ماهان كه به علت وجود باغ شاهزاده، مقبره شاه نعمت‌الله ولي عارف و شاعر بزرگ ايراني و نيز جاذبه‌هاي طبيعي به عنوان يك شهر توريستي و فرهنگي مورد توجه است، در مسيري امن و مفرح برقرار شد و سالانه مسافرين داخلي و خارجي بسياري اين كريدور سبز را به جاده قديم ماهان ترجيح دادند تا طرح هفت باغ به يك طرح ملي تبديل شود.‌

عمليات اجرايي فازهاي بعدي پروژه هفت باغ كه مجموعه‌اي است شامل هفت هسته خدماتي و نخستين ميدان آن در ابتداي ورودي كرمان، ميدان پنجم در ورودي شهر ماهان و ميادين بعد در ادامه اين محور يعني باغ شاهزاده، دره تيگران و كوههاي جوپار قرار دارد، مدتها به صورت فعال پيگيري نشد تا اين‌كه در سال جاري با تلاش و پيگيري رئوفي‌نژاد استاندار كرمان، طرح هفت باغ به عنوان محور توسعه گردشگري در شوراي عالي شهرسازي كشور به تصويب رسيد و با مديريت جديد شركت عمران علوي، روند اجراي كار شتابي دو چندان گرفت.

هم‌اكنون زيرسازي و آسفالت 5 كيلومتر از مسيرهاي دوچرخه‌، كالسكه و پياده‌رو در دو سوي محور هفت باغ با سه گروه پيمانكار در حال انجام است.

از طرفي مصوبه شوراي عالي شهرسازي كشور مبني بر اين‌كه محور هفت باغ بايد تنها به ساخت خانه باغ و مكانهاي تفريحي اختصاص يابد باعث افزايش قيمت اراضي منطقه شد و انگيزه بخش خصوصي را براي ساخت مجموعه‌هاي مختلف تفريحي ورزشي بالا برد. يكي از اين موارد ساخت دومين پارك بزرگ آبي كشور است كه قسمتهايي از زمينهاي اين جاده گردشگري به آن اختصاص يافت تا پس از تعيين تكليف سند زمين، كلنگ‌زني شود.

ساخت باغ پرندگان، مجموعه رستورانهاي سنتي و كلاسيك، باغ گلها و... از جمله پروژه‌هايي است كه در اين محور مكان يابي شده و توسط بخش خصوصي در حال پيگيري است.

همچنين بنابر اعلام مدير طرح هفت باغ، مذاكره درباره اجراي فضاي سبز محور هفت‌باغ انجام شده است تا زيباترين و مدرن‌ترين نهالستان كشور و مسيري با طراحي و گل‌آرايي مدرن براي استفاده مردم ايجاد شود.

پروژه هفت باغ يكي از مهمترين پروژه‌هاي در حال اجراي استان است كه هر چند همانند بسياري از پروژه‌هاي بزرگ با كاستي‌هايي همراه است اما به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذشت زيرا رسيدن به اهداف آن سهم چشمگيري در شكوفايي استان دارد و اين مهم ميسر نمي‌شود مگر با مشاركت مردم و حضور سرمايه‌گذاراني كه اكنون فضايي امن براي فعاليت آنها فراهم شده است.‌

هفت باغ اگر به سختي هفت خوان و مرتبت هفت شهر عشق باشد شدني است و خواهد شد.

گزارش: بهارك ايزدپناه‌




 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن