تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816440167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج روياي دست نيافتني جوانان اردني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ازدواج روياي دست نيافتني جوانان اردني
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): امان - مشكلات ازدواج جوانان در اردن اين روزها به يكي از مشكلات اساسي جامعه اردني تبديل شده است و دولت ، سازمانهاي اجتماعي و رسانه هاي عمومي از آن سخن مي گويند.


به گزارش ايرنا ، اوضاع اقتصادي اردن و مهريه ها ازدواج را براي بسياري از جوانان به رويايي براي اين قشر تبديل شده است .
اگرچه اكثريت قريب به اتفاق مردم اردن مسلمان و پايبند به آداب و رسوم اسلامي هستند، اما مسايل و مشكلات اقتصادي آنها را از مساله ازدواج باز داشته است .
بر اساس رسوم جامعه اردن، چنانچه دخترها درچارچوب اصول شناخته شده از يك مرحله سني بگذرند، سايه ماندن در خانه پدري آنها را تهديد مي كند .
اكنون پديده ماندن دخترهاي ازدواج نكرده در خانه پدري در اردن به بحراني درآمده كه محققان رفتارهاي اجتماعي و روانشناسان در اين كشورعلل و نتايج آنرا بررسي مي كنند تا شايد راه حلي براي اين بحران پيدا كنند .
بر اساس مطالعات محققان اردني در هر 50 خانواده اردني يك دختر وجود دارد كه از قطار ازدواج عقب مانده و هيچ خواستگاري در خانه پدرش را نمي زند ، جمع اينگونه دخترها در سطح جامعه شش ميليوني اردن حدود 90 هزار دختر 30 سال به بالا است لذا بسياري از اين دخترها پس از اتمام تحصيلات خود يك كار با درآمد ماهيانه براي امرار معاش پيدا مي كنند .
با اين كه ازدواج فاميلي در اردن بسيار رايج است اما اين مساله نتوانسته مشكل دختران ازدواج نكرده را حل كند.
پدر و مادرهاي اردني اعتقاد دارند كه چنانچه مطمئن شوند كه فرزندانشان دچار مشكلات ژنتيكي نخواهند شد، ازدواج فاميلي را موفق ارزيابي مي كنند به ويژه اين كه شناخت دو طرف از يكديگر در اين ازدواج ها بالا و مهريه ميان آنان مناسب تر است هرچند در مدت اخير افزايش مهريه هم به اين گونه ازدواج ها سرايت كرده است .
افزايش چشمگير ميزان مهريه در اردن به ويژه در دو سال اخير و ناتواني جوانان در پرداخت آن ، تبديل به يكي از مشكلات مهم جامعه اردن شده، تا آنجا كه خطيبان نماز جمعه و مسوولان امور اجتماعي از پدرها و مادران درخواست مي كنند مهريه ، شروط مالي و هزينه سرسام آور ازدواج در ميان خانواده ها را تا حد معقولي كاهش دهند .
به گفته آنان ، اولين آثار منفي افزايش ها، به عقب افتادن ازدواج براي جوانان است. از سوي ديگر عدم توانايي پسرها براي تامين پول "مهريه معجل" ( شيربها) كه از سوي پدر و مادر دختر درخواست مي شود باعث شده تا اين دخترها كم كم فرصت ازدواج را از دست داده و در خانه پدري بمانند.
در اردن دو مهريه مرسوم است يكي معجل است كه در حين مراسم عقد به طور كامل و نقدي پرداخت مي شود و ديگر "مهريه مزجل" است كه هنگام طلاق به زن تعلق مي گيرد و هر دو مهريه در سند ازدواج قيد مي شود .
علاوه بر مهريه معجل، تمامي هزينه هاي مراسم عقد ، لوازم جهيزيه وجشن عروسي توسط داماد پرداخت و فراهم مي شود و عروس يا پدر و مادرش هيچ چيزي پرداخت نمي كنند .
" عامر" يك جوان اردني 27ساله در اين باره مي گويد : من تاكنون براي خواستگاري سراغ چهار دختر رفته ام و هر يك از اين دخترها مرا به طور ظالمانه با شوهر خواهر و يا با شوهر دوستش يا يكي از آشنايان خود از لحاظ مبلغ بسيار بالاي مهريه يا توانايي مالي آنان مقايسه كرده اند تا حدي كه من اگرچه تا حدي توانايي مالي و روحي براي ازدواج دارم ولي تصميم گرفتم ازدواج را براي مدتي نامعلوم به تاخير بياندازم .
"هشام " جوان 32 ساله اردني نيز در اين باره مي گويد : افزايش هزينه هاي ازدواج در اردن باعث شده تا براي انتخاب همسر به سوي سوريه يا مصر بروم زيرا كه شروط ازدواج در اين دو كشور بسيار آسان تر از اردن است .
" زينب " دختر 29ساله اردني با اظهار نااميدي از خواست هاي پدرش نسبت به مهريه بالا و شروط سنگين مالي از هر جواني كه براي خواستگاري از وي يا از يكي از خواهرانش مي آيد ، مي گويد : ما چهار دختر ازدواج نكرده در خانه هستيم ولي پدرمان اعتقاد دارد هر چه مهريه بيشتر شود ارزش دخترهايش بيشتر مي شود .
"سمير" يك جوان اردني 32 ساله مي گويد : به دليل افزايش مهريه ها، ازدواج با زنان خارجي در اردن بالا رفته زيرا كه هزينه اين گونه ازدواج ها براي ما جوانان بسيار كمتر از هزينه ازدواج در اردن است .
محققان اردني مي گويند، در شرايط كنوني و ازدواج پسران اردني با دختران ديگر كشورها، در آينده جامعه اردن با مشكلات فراوان فرهنگي و اجتماعي مواجه خواهد شد.
خاورم **240 **1436**1651
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن