تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805316682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معجزه اي مدرن در راه دوپينگ علمي دانشجويان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معجزه اي مدرن در راه دوپينگ علمي دانشجويان
استفاده از ريتالين بين دانشجويان آن هم در شب امتحان به يك عادت بسيار معمولي تبديل شده است. آنها ياد گرفته اند درس ها را در طول ترم روي هم تلنبار كنند و شب امتحان دست به دامن معجزه ريتالين شوند.


سرويس اجتماعي برنا

قضيه دوپينگ كردن و استفاده از دارو هاي مختلف براي افزايش توانايي جسماني ميان ورزشكاران شروع شد اما به همان جا محدود نشد و علاوه بر جسم به روح و فكر هم رسيد.

اين پديده ادامه پيدا كرد تا اينكه چند سال پيش بحث هايي پيرامون رواج قرص هاي اكستازي مثل موجي جوانان مارا فرا گرفت و به عنوان يك ماده براي دوپينگ روح، مورد استفاده واقع شد. آنهايي كه استفاده مي كردند مي گفتند :" با خوردن يه دونش تا يه هفته شارژي".چيزي كه امروزه ميان دانشجويان ما به عنوان دوپينگ براي درس خواندن شناخته شده است درواقع چيزي است با خواص داروي همان قرص ها ي اكستازي.

در اين ميان ريتالين اولين بار ميان دانشجويان دانشگاه هاي آمريكايي و استراليايي مورد استفاده قرار گرفت. آنها پيش تراز آنكه به خواص تمركز حواس آن پي ببرند براي اينكه در مهماني هاي شبانه شورو هيجان بيشتري داشته باشند و احساس خواب آلودگي نكنند، از اين قرص ها استفاده مي كردند.از آن زمان بود كه ريتالين از پارتي‌هاي شبانه به يك معجزه نجات‌بخش براي شب‌هاي امتحان تبديل شد و با كمك علم، چهره مثبتي پيدا كرد.

ريتالين؛ روشي جديد براي معتاد شدن

اكنون پس از گذشت ساليان سال مصرف اين دارو هنوز يكي از همراهان دانشجويان در شب امتحان است.

گلناز فيض زاده خراساني روانپزشك و استاد دانشگاه در اين باره به برنا مي‌گويد: درست است كه استفاده از ماده ريتالين در طولاني مدت تمركز حواس را زياد مي كند اما در درازمدت خواص يكي از دارو هاي اعتيادآور را پيدا مي كند . براي همين هم فرد مصرف كننده را پس از اقدام براي ترك ، به افسردگي شديد دچا ر مي كند.

اعتياد آور بودن و ايجاد افسردگي تنها معايب استفاده از اين دارو نيست زيرا به گفته اين استاد دانشگاه، با گسترش مصرف اين داروي فرد با عوارضي چون بي‌خوابي، بي‌اشتهايي، افسردگي، تحريك‌پذيري، درد شكم، سردرد، خشكي دهان، تيك‌هاي عصبي و لرزش، مشكلات كبدي، فشار بالاي خون، تپش و بي‌نظمي كار قلب و حتي مرگ روبرو مي شود.

دانشجويان ما روش درست مطالعه را نمي دانند

زماني كه داروهايي نظير ريتالين به راحتي در دسترس افراد قرار مي‌گيرد، ديگر نمي توان انتظار داشت تا هزار و يك مدل توصيه هاي پزشكي و روانشناسانه چندان اثري ميان جوانان داشته باشد.

مصطفي اقليما، رئيس انجمن مدد كاري ايران در اين باره برنا مي‌گويد: مغز انسان در هر برحه زماني تنها گنجايش يك ميزان يادگيري را دارد و بعد از آن نياز به استراحت پيدا مي كند. اگر بخواهيم اين برنامه مغز را تغيير دهيم و اين گنجايش را بالا ببريم، بطور حتم در آينده با مشكل مواجه خواهيم شد.

امير سرفراز، استاد جامعه شناسي دانشگاه آزاد تبريز نيز مي گويد: استفاده از ريتالين بين دانشجويان آن هم در شب امتحان به يك عادت بسيار معمولي تبديل شده است. آنها ياد گرفته اند درس ها را در طول ترم روي هم تلنبار كنند و شب امتحان دست به دامن معجزه ريتالين شوند.

بازار سياه براي فروش ريتالين

البته آنقدرها هم كه مي گويند پيدا كردن اين قرص به اصطلاح معجزه آسا كار راحتي نيست و براي پيدا كردنش بايد هزار و يك داروخانه را پشت سرگذاشت.

نبئي، مدير گروه پزشكي اجتماعي دانشگاه تهران معتقد است: ريتالين را قبل از انقلاب به عنوان قرص ضد خواب در داروخانه‌ها مي‌فروختند اما بعد از انقلاب با مشخص شدن عوارض آن، جزء داروهاي خاص طبقه‌بندي شد و فقط با مهر پزشك متخصص در دسترس قرار مي‌گرفت.

نبئي ادامه مي دهد: اين روزها هم خريد و فروش ريتالين در داروخانه ها بدون نسخه پزشك، جرم محسوب مي شود براي همين هم هست كه بسياري از دانشجويان شب امتحان به جاي درس خواندن راهي ناصرخسرو و بازار سياه فروش آن مي شوند.

***

دانشجوي رشته پزشكي يا مهندسي كه شب امتحان تنها به زور قدرت قرص هاي ريتالين بيدار مي ماند و جمله ها و سطر ها را يكي بعد از ديگري پشت سر مي گذارد، چگونه مي توانند در آينده با همان چيزهايي كه به حافظه كوتاه مدتش سپرده است براي مداواي جان مردم اقدام كند يا برساخت و ساز معماري يك ساختمان نظارت دقيق داشته باشد؟

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//223 - 36 - 44//www.BornaNews.ir
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5904]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن