تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820287594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار اقليت مسلمان جهان/نمايش 270 اثر اسلامي موزه لوور در كانادا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار اقليت مسلمان جهان/نمايش 270 اثر اسلامي موزه لوور در كانادا
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: در چهارصدمين سالگرد تشكيل شهر كبك كانادا نمايشگاهي از آثار هنري اسلامي و اروپايي در اين شهر برگزار شده كه 270 شيء آن از موزه لوور وام گرفته شده‌اند.

مجموعه هنر اسلامي موزه لوور در كانادا به نمايش درمي‌آيد

در چهارصدمين سالگرد تشكيل شهر كبك كانادا نمايشگاهي از آثار هنري اسلامي و اروپايي در اين شهر برگزار شده كه اشياء آن از موزه لوور وام گرفته شده‌اند.

نمايشگاه كبك اشيا باستاني را از هشت دپارتمان مختلف موزه لوور به نمايش گذاشته است. موزه لوور 270 قطعه براي نمايش به كبك قرض داده است. اين نمايشگاه از روز دوشنبه 20 خرداد آغاز شده و تا روز 5 آبان ماه با موضوعاتي چون عشق و مرگ، سرگرمي و تفريح، آموزش و كار ادامه خواهد داشت.

اين اشياء در موزه كبك به نحوي ارائه شده اند تا بر ارزشهاي مشترك ميان اسلام و اروپا تأكيد شود و بازديد كنندگان به پيوند ميان تمدنها پي ببرد. موره لوور اغلب اشياء خود را به ساير موزه ها قرض مي دهد اما اين نخستين باري است كه تمام هشت دپاتمان اين موزه در يك موزه جمع شده اند. در اين نمايشگاه ظروف سفالين 5 هزار و 300 ساله ايراني ، سراميكهايي از امپراطوري عثماني و پرده ديوار كوب متعلق به قرون وسطي فرانسه به نمايش گذاشته شده است.

سازمان نظارت بر حقوق بشر از لغو مصوبه حجاب تركيه انتقاد كرد

سازمان نظارت بر حقوق بشر حكم دادگاه قانون اساسي تركيه مبني بر لغو مصوبه حجاب را تقبيح و آن را نقض آزادي ديني توصيف كرد.

هالي كارتنر مدير بخش آسياي مركزي و اروپا در سازمان نظارت بر حقوق بشر طي بيانيه اي گفت : اين تصميم بدان معنا است كه زناني كه خود انتخاب كرده اند روسري برسر داشته باشند مجبور مي شوند بين دين و آموزش يكي را انتخاب كنند كه اين امر به واقع نااميد كننده است و نشانه خوبي به نظر نمي رسد.

دادگاه قانون اساسي تركيه عالي ترين دادگاه در اين كشور روز پنجشنبه 5 ژوئن ( 16 خرداد ماه) مصوبه حجاب در دانشگاههاي اين كشور را لغو كرد.

نايب رئيس حزب عدالت و توسعه پس از جلسه اضطراري به رياست رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و رئيس حزب عدالت و توسعه گفت: تصميم دادگاه قانون اساسي مداخله مستقيم در قدرت قوه قانونگذاري است و اين امر نقض آشكار اصول تفكيك قوا تلقي مي شود.

پارلمان تركيه ماه فوريه مصوبه اي را تصويب كرد كه به موجب آن دانشجويان مي توانند با روسري هاي سنتي كه زير چانه گره مي خورد وارد دانشگاه شوند. حزب مخالف تركيه از دادگاه قانون اساسي درخواست كرد كه اين مصوبه را لغو كند درحالي است كه حكم اين دادگاه قابل فرجام خواهي نيست.

رهبران مسلمان بر حل مشكلات داخلي كشورهاي اسلامي تأكيد كردند

رهبران مسلمان روز دوشنبه 20 خرداد ماه در همايش دو روزه "رفع شكاف ميان جهان اسلام و غرب" از كشورهاي اسلامي خواستند خود را قرباني غرب ندانند و حل مشكلات داخلي را به منظور پركردن اين شكاف آغاز كنند.

شوكت عزيز نخست وزير سابق پاكستان در اين همايش گفت: بي اعتمادي در حال افزايش نسبت به اسلام در غرب به علت ناكامي كشورهاي اسلامي در ارائه تصوير صحيح از اسلام است كه صلح و رويكرد غيرخشونت آميز را ترويج مي كند. جهان اسلام امروز با ديدگاهي تحقيرآميز در نظر گرفته مي شود.

وي به شكاف در حال افزايش ميان اديان اشاره كرد و يادآور شد: كشورهاي اسلامي نسبت به فقدان گفتگوي مناسب با غرب مسئوليت پذير باشند. در جهان اسلام بايد آن دسته از رفتارهايي كه اعلام مي كند قرباني هستيم يا با ما بدرفتاري شده را كنار بگذاريم.

اين همايش از سوي دولت مالزي و سازمان ابتكاري كوردوبا مستقر در ايالات متحده برگزار مي شود. اين سازمان سازماني بين ديني است كه به منظور پركردن شكاف ميان حهان اسلام و ايالات متحده فعاليت مي كند.

اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي طي سخنراني خود در اين همايش بر ضرورت اراده قاطعانه و جمعي سياسي به منظور توسعه درك ميان جهان اسلام و غرب تأكيد كرد و گفت: اكنون زمان مناسبي براي اتخاذ اقدامي مناسب است، هراس از اسلام در غرب شكل گرفته و دولتهاي غربي را به ارائه تصوير منفي از اسلام واداشته است. دولتهاي غربي نبايد از اينكه آشكارا اسلام هراسي را محكوم كنند شرمگين باشند.

عبدالله احمد بداوي نخست‌وزير مالزي در اين همايش دو روزه كه با حضور انديشمندان مسلمان و غربي تشكيل شده گفت: بايد اين حقيقت به‌رسميت شناخته شود كه جهان اسلام و غرب با يكديگر بيگانه نيستند بلكه تنها سابقه تاريخي و ديدگاه وجودي و فلسفي آنها يكسان نيست.

وي گفت: درميان سه دين ابراهيمي و توحيدي، اسلام، مسيحيت و يهوديت بيش از تمام اديان ديگر با هم شباهت دارند چرا كه ارزشها و سنتهاي اين اديان به رغم تفاوتهاي آنها بسيار قابل توجه است.بايد اين زمينه‌هاي مشترك را به نفع صلح تقويت كنيم نه اينكه تنها بر تفاوتها تكيه كرده و به تنشهاي استراتژيكي و سياسي دامن بزنيم. جهان اسلام و غرب بايد براي به دست آوردن اعتماد و احترام مجدد تلاش كنند تا در اين ميان درك و همكاري كه براي صلح و امنيت جهاني حائز اهميت بوده به دست آيد.

پاسخ ليبي به اهانت دانمارك با محروميت از سود اقتصادي

در پاسخ به كاريكاتورهاي موهن سال 2005 دانمارك كه پيامبر اسلام(ص) را مورد اهانت قرار داده بود، كشور ليبي تصميم گرفته شركتهاي دانماركي را از مشاركت در پروژه‌هاي توسعه كه ميلياردها دلار ارزش دارد دور نگهدارد.

دولت ليبي طي يك بيانيه كه در روزنامه هاي محلي منتشر شده اعلام كرد: اين تحريم داروها را شامل نمي شود اما به طور كلي كمپانيهاي دانماركي را از شركت در بازار چند ميليارد دلاري ليبي در برنامه پنج ساله توسعه منع مي كند.

از اين رو كمپانيهاي دانماركي كه از برنامه توسعه در اين كشور آفريقاي شمالي كه از نظر انرژي نيز بسيار غني بوده، دورمانده اند. وزرات اقتصاد و تجارت ليبي نيز در راستاي اجراي تحريم بر كالاهاي دانماركي وارد عمل شده و تصميم كابينه كه هفته پيش اتخاذ شده را اجرايي مي كند. تريپولي پايتخت ليبي اين اقدام را اعتراضي به كاريكاتورهاي مناقشه برانگيز دانمارك دانسته كه در روزنامه هاي اصلي اين كشور منتشر شده بود.

ليبي تاكنون رقم ارزش تجارت دوجانبه با دانمارك را ارائه نكرده اما كارشناسان اقتصادي آن را تا چند ميليون دلار تخمين زده اند. در اين ميان ستاد ديگري در اردن تشكيل شده و فيلم مستند فتنه را كه توسط سياستمدار راست گراي هلندي ساخته شده را از نظر حقوقي پيگيري مي كند.

مركز درماني مسلمانان آمريكا خدمات پزشكي رايگان ارائه مي‌كند

نخستين مركز درماني رايگان مسلمانان ايالت فلوريدا آمريكا در شهر هرناندو اين هفته از سوي 40 نفر از داوطلبان مسلمان تأسيس شد تا كمكهاي پزشكي آن بدون توجه به دين و نژاد ارائه شود .

دكتر حسام زراد از پايه ‌گذاران اين مركز درماني رايگان گفت: ما سرانجام رؤياي خود را محقق كرديم و پس از مدتها رايزني درباره تأسيس اين كلينيك تصميم گرفتيم آن را عملي كنيم.

بودجه تأسيس اين كلينيك از سوي پزشكان مسلمان هرناندو تأمين شده و روز چهارشنبه 22 خرداد ماه به عنوان مركز خدمات پزشكي رايگان افتتاح شد. محل تأسيس اين مركز درماني دسترسي به آن را براي مردمي كه حتي وسيله نقليه ندارند تسهيل كرده است. پزشكان مسلمان انتظار دارند دو يا سه پزشك عمومي ديگر و همچنين متخصص قلب و عروق و عصب‌شناسي به تيم آنها ملحق شوند. اين طرح به دنبال تجربه موفق ساير كلينكهاي مسلمانان در سراسر ايالات متحده از جمله كلينيك صليب سرخ شهر تامپا در لس‌آنجلس آغاز به كار كرده است.

تعداد مسلماناني كه در شهر هرناندو زندگي مي كنند به‌درستي مشخص نيست، تنها همين قدر مشخص است كه 400 نفر آنها در مساجد اين شهر حضور مي‌يابند. پزشكان مسلمان قصد دارند با تقويت فعاليتهاي خود در اين كلينيك سهم جامعه مسلمان در ايالات متحده را مورد تأكيد قرار دهند.

قرآن به زبان بومي اسكاتلند ترجمه مي‌شود

علماي مسلمان اسكاتلند در نظر دارند قرآن را به زبان گيليك؛ زبان بومي اسكاتلند، ترجمه كنند تا مردمي كه بدان زبان تلكم مي‌كنند بتوانند به‌سادگي از پيام قرآن بهره گيرند.

مسلمانان اسكاتلند اميدوارند اين طرح كه با هزينه 50 هزار پوندي اجرا مي‌شود بتواند تعهد مسلمانان را نسبت به جامعه و فرهنگي كه در آن زندگي مي‌كنند نشان داده و درك ميان اديان را توسعه دهد.

اين طرح از سوي سازمانهاي انتشاراتي مسلمانان مستقر در بريتانيا و تراست آكادميك مسلمانان اجرا مي‌شود و به دنبال ياري نويسندگان زبان گيليك و علمايي است كه بتوانند قرآن را به اين زبان ترجمه كنند.

تاكنون تعداد افرادي كه زبان عربي و گيليك بدانند به‌قدري معدود بوده كه هنوز اين طرح آغاز نشده است و به جاي آن كميته ترجمه‌اي تشكيل شده تا با استفاده از ترجمه موجود گيليك ايرلندي و ترجمه‌هاي انگليسي طرح را آغاز كنند. زبانهاي ايرلندي و گيليك اسكاتلندي به يكديگر شبيه هستند. انتظار مي‌رود كار ترجمه و چاپ اين قرآن چهار سال به طول انجامد.

آينده مسلمانان بريتانيا بررسي شد

شوراي مسلمانان بريتانيا با اميد به پيشرفت اقليت مسلمان در بريتانيا رو 19 خرداد نقش مسلمانان بريتانيايي در جامعه را در طي دهه‌هاي آينده بررسي كرد.

عنايت بانگلاوالا سخنگوي شوراي مسلمانان بريتانيا گفت : در اين نشست به دنبال بررسي راههاي مطلوبي بوديم كه بتوان آن را در آينده مورد توجه قرار داد. به طور كلي قسمت اعظم تمركز در اين جلسه بر موضوع ترور بود؛ اما جايگاه جامعه مسلمان در 10 سال آينده نيز از مسائل مورد توجه محسوب مي شود.

اين نشست در مركز اسلامي وايت‌چپل در شرق لندن با حضور 300 نفر از مسلمانان بريتانيايي از جمله ائمه جماعات، رهبران جوامع مدني برگزار شد و موضوعاتي چون آموزش و ادغام مسلمانان در اين كشور اروپايي را مورد بررسي قرار داد.

همايش"اسلام‌هراسي و ساير اشكال تبعيض ديني" در باكو

همايش"اسلام هراسي و ساير اشكال تبعيض ديني" طي روزهاي 4 تا 8 نوامبر(14 تا 18 آبان‌ماه) با محور تأثير بر نسل جوان و واكنشهاي آنها از سوي وزارت فرهنگ، آموزش، جوان و ورزش و همچنين شوراي اروپا در باكو، پايتخت آذربايجان برگزار مي‌شود.

اين همايش به طور مشترك از سوي شوراي اروپا، وزارت جوان و ورزش و همچنين آيسيسكو برگزار خواهد شد. همايش "اسلام‌هراسي و ساير اشكال تبعيض ديني" در قالب طرح " همه متفاوند- همه مساويند" برگزار مي‌شود و بر تعبيض ديني و آزادي رسانه تمركز مي‌كند.
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن