تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804899679




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس:بسته پيشنهادي ايران نشان ازاراده كشورمان براي حل مسائل بين المللي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يك كارشناس:بسته پيشنهادي ايران نشان ازاراده كشورمان براي حل مسائل بين المللي دارد
غريب ابادي كارشناس مسائل سياسي در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با ارزيابي سفر سولانا به همراه نمايندگان گروه 5 + 1 به تهران گفت: برنامه اول اين كشورها در اين سفر تحويل بسته جديد پيشنهادي به مقامات ايران و برنامه دوم نيز اتخاذ راهكارهايي براي از سر گيري مذاكرات در حوزه هاي مختلف است.
اين كارشناس مسائل سياسي بحث و بررسي بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران تحويلي به غرب را از ديگر برنامه هاي اين سفر دانست و گفت: اين بسته در مذاكرات سولانا مورد تاكيد جدي قرار گرفت و بسته پيشنهادي كشورمان در مقابل بسته پيشنهادي گروه 5 + 1 مطرح شده است كه ايران نيز منتظر پاسخ انهاست .
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه اقاي سولانا در ديدار امروز ابراز كرده است كه با كليات بسته پيشنهادي كشورمان موافق است گفت: اشتراكات زيادي بين اين دو بسته پيشنهادي وجود دارد و اين اشتراكات مي تواند نقطه عزيمت براي اغاز گفتگوهاي همه جانبه باشد.
وي در ادامه افزود: ورود سولانا با بسته جديد به تهران نشان مي دهد كه گروه 5 + 1 مذاكراه را به عنوان راه حل نهايي همه موضوعات مي بيند و بايد همه مواردي كه در خارج از اژانس و شوراي امنيت پيگيري كرده اند، از مسير غير قانوني خارج شود.
غريب ابادي با بيان اينكه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران با رويكردي راهبردي تهيه شده است گفت: اين بسته رويكردي مقطعي، تاكتيكي و تبليغي نيست و دراين بسته به موضوعات حياتي در زمينه هاي سياسي امنيتي، اقتصادي،‌انرژي و هسته اي و همچنين راهكارهايي براي حل و فصل معضلات و چالشهاي منطقه اي و بين المللي با استفاده از ظرفيت هاي جمهوري اسلامي ايران به منظورحل و فصل آنها اشاره شده است .
اين كارشناس مسائل سياسي با بيان ا ينكه كمتر كشوري پيدا مي شود كه بدون هيچ پيش شرط و طلب امتياز از ظرفيت خود براي كمك به حل معضلات منطقه اي و بين المللي استفاده كند گفت:كشورمان در بسته پيشنهادي خود از همه ظرفيت هاي خود براي حل مشكلات منطقه اي و بين المللي استفاده خواهد كرد و نكات اشتراك ايران و گروه 5 + 1 در بسته هاي پيشنهادي مي تواند مبناي گفتگوي مجدد باشد.
غريب ابادي با اشاره به سه فاكتور مهم كه سبب شد جمهوري اسلامي ايران بسته پيشنهادي خود را به گروه 5 + 1 ارائه كند گفت:طرحهاي قبلي گروه 5 + 1 از حل موضوع ناتوان بود و در طرحهاي اين گروه كه در سال 2005 و 2006 پيشنهاد شد، درباره حق و حقوق هسته اي ايران صحبتي نشده بود.
وي در ادامه گفت:‌در مذاكرات قبلي ،رويكرد گروه 5 + 1 اين بود كه شش كشور در يك طرف و ايران در طرف ديگر ميز قرار داشت ولي حقيقت اين است كه جمهوري اسلامي ايران جزئي از مذاكرات است كه مي تواند طرحهايي را به صورت مشترك عرضه و براي حل معضلات نيز راهكار پيدا كند.
غريب ابادي در ادامه با تك بعدي خواندن طرحهاي قبلي گروه 5 + 1 گفت: ما معتقديم موضوع هسته اي جمهوري اسلامي ايران چالشي براي مسائل منطقه اي و بين المللي نيست و 118 كشور عضو جنبش عدم تعهد و سازمان كنفرانس اسلامي نيز در بيانيه هاي مختلف از موضع هسته اي كشورمان دفاع كرده اند و اين نشان مي دهد كه نگراني جامعه بين المللي موضوع هسته اي ايران نيست، بلكه احقاق حقوق كشورهاي درحال توسعه است.
وي انحصار طلبي برخي كشورها در مسير استفاده از فناوري نوين هسته اي را از ديگر نگرانيهاي جامعه بين الملل دانست و گفت:ايران با عرضه بسته پيشنهاي خود به مسائل جدي تر منطقه اي و بين المللي از جمله درباره عدم اشاعه سلاحهاي اتمي ،مسائل انرژي، فقر، خلع سلاح، مبارزه با تروريسم و مواد مخدر، جرايم سازمان يافته، مهاجرتهاي غير قانوني و بازارهاي مناسبات بين المللي در عرصه اقتصاد بين الملل اشاره كرده كه تا كنون هيچ اقدامي براي حل آنها صورت نگرفته است.
غريب ابادي با اشاره به ويژگي هاي بسته پيشنهادي ايران گفت:كشورمان در اين بسته به هيچ پيش شرطي متوسل نشده است و اگر اين بسته پذيرفته شود بلافاصله ما با انها وارد مذاكره خواهيم شد.
اين كارشناس مسائل سياسي افزود:ايران هيچ امتيازي را نيز در اين بسته در خواست نكرده است و مبناي ان تعهدات دسته جمعي است يعني اينكه اگر قرار است وضع خاصي ايجاد شود بايد براي همه كشورهاي عضو اژانس باشد و نه فقط براي كشوري خاص.
غريب ابادي با بيان اينكه در اين بسته بر مذاكرات بدون پيش شرط، عادلانه، منطقي و بر مبناي حاكميت كشورها تاكيد شده است، گفت: اگر سرفصل هاي اين بسته را مرور كنيم مشخص مي شود كه همه مباحث اساسي در سطوح منطقه اي و بين المللي در سه عرصه سياسي امنيتي، اقتصادي و هسته اي مورد توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد :دربحث سياسي امنيتي بسته پيشنهادي ايران، چالش هاي و بحران هاي منطقه اي، حل و فصل موضوع 60 ساله فلسطين، جرائم سازمان يافته، مبارزه با مواد مخدر، مهاجرت هاي غيرقانوني و مبارزه با تروريسم و در حوزه اقتصادي مباحث مربوط به تنظيم مناسبات بين المللي و بحث تامين انرژي كه مهم ترين دغدغه كشورهاي اروپايي است ،مورد توجه قرار گرفته است.
غريب ابادي همچنين در ادامه با اشاره به راهكارهاي پيشنهادي كشورمان در موضوع هسته اي گفت:تقويت نظارت هاي اژانس بر فعاليت هاي هسته اي همه كشورها و نه يك كشور خاص، ايجاد كنسرسيوم غني سازي و توليد سوخت درهمه كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران، اعمال مكانيزم كنترل صادرات در مورد فناوريهاي هسته اي درهمه حوزه ها از جمله راهكارها در بسته پيشنهادي است.
وي بهره مندي همه كشورها از فناوري صلح اميز هسته اي مطابق مفاد ان پي تي و موضوع خلع سلاح را از ديگر راهكارهاي جمهوري اسلامي ايران در بسته پيشنهادي دانست.
اين كارشناس مسائل سياسي گفت:ايران بسته پيشنهادي گروه 5 + 1 را بررسي مي كند و پاسخ ان را نيز در فرصت مناسب خواهد داد اما نكته مهم اين است كه اگر هدف دوطرف از سرگيري مذاكره همه جانبه وفراگير است جمهوري اسلامي ايران نيز خواهان گفتگوي عادلانه، منطقي و بدون پيش شرط بر مبناي حق حاكميت برابر در حوزه هاي مختلف است و نه فقط درباره موضوع هسته اي .
غريب ا بادي با اشاره به نگرش سولانا گفت: طبيعتا اگر قرار باشد مذاكراتي صورت گيرد بر مبناي اشتراكات دو طرف خواهد بود و در اين مذاكرات حوزه هاي مشترك جديد نيز شناسايي مي شود و ما امادگي داريم براساس نقاط مشترك دو طرف و بسته هاي پيشنهادي مذاكرات را اغاز كنيم و در واقع پيشنهاد ما اين است كه مذاكرات با رويكرد سازنده و توجه به بسته پيشنهادي كشورمان و نقاط مشترك دو طرف باشد و نقاط مشترك استخراجي از اين بسته ها نقطه عزيمت براي مذاكرات قرار گيرد.
وي با اشاره به امادگي كامل كشورمان براي مذاكرات گفت:پس از بررسي بسته پيشنهادي گروه 5 + 1 بايد ديد كه آيا اراده اي براي حل معضلات منطقه اي و بين المللي مهم در مذاكرات وجود دارد و اگر اين اراده در گروه 5 + 1 وجود داشته باشد طبيعتا بسته هاي دو طرف مي تواند نقطه عزيمت مناسبي براي آغاز مذاكرات باشد و اميدواريم كه اين اتفاق بيافتد.
غريب ابادي اضافه كرد:به دليل اينكه گروه 5 + 1 مدعي بود در برنامه هسته اي كشورمان ابهام وجود دارد و ماهيت برنامه هسته اي ايران مشخص نيست ،ما در برنامه مداليته پذيرفتيم كه به رغم همكاريهاي گسترده كشورمان با اژانس بار ديگر نقاط ابهام را مشخص و انها را حل و فصل كنيم.
وي گفت:در اين زمينه 6 موضوع باقي مانده شناسايي شد كه بايد طبق توافق و جدول زمانبندي در طول 18 ماه حل و فصل مي شد كه جمهوري اسلامي ايران اين موضوعات را ظرف 6 ماه طبق برنامه كاري مداليته حل و فصل كرد و با حل و فصل اين موضوعات هيچ نقطه ابهامي باقي نماند، اما امريكا بحث مطالعات ادعايي را مطرح كرد و اسنادي را در اختيار اژانس قرار داد كه جمهوري اسلامي ايران در جلسات متعدد مطالعات ادعايي را با اژانس مطرح كرد و ارزيابي ها و پاسخهاي خود را هم ارائه داد و البرادعي هم در گزارش اخير خود تاييد كرده است كه ايران به همه سوالات درباره مطالعات ادعايي پاسخ داده است.
اين كارشناس مسائل سياسي با اعلام اينكه اين اسناد ساختگي و جعلي است گفت:حتي اصل اين اسناد را امريكا در اختيار اژانس قرار نداده است و البرادعي هم در گزارش جديد خود اذعان كرده است كه اجازه ندارد اين اسناد رابه ايران نشان دهد.
وي با اشاره به بيانيه اخير جنبش عدم تعهد درباره اينكه ايران به همه سوالات مربوط به مطالعات ادعايي پاسخ داده است افزود: اين جنبش همچنين در بيانيه خود اورده است با توجه به اينكه ايران 6 موضوع باقي مانده را با اژانس حل و فصل كرده است ،بايد موضوع برنامه هسته اي ايران در اژانس به حالت عادي برگردد.
غريب ابادي تاكيد كرد:در واقع ما از بحث حقوقي برنامه هسته اي كشورمان سربلند بيرون امده ايم و ابهامات حقوقي در موضوع هسته اي را حل و فصل كرده ايم و در بحث فني نيز گروه 5 + 1 سعي كرد جلوي برنامه هسته اي كشورمان را بگيرد و ما را از رسيدن به نقطه غيرقابل بازگشت بازدارد كه فشارها و تهديدها تاثيري بر رويكرد استراتژيك كشورمان در بهره مندي از انرژي صلح اميز هسته اي نداشت و در حال حاضر كشورمان در ابعاد مختلف برنامه هسته اي خود از فعاليتهاي نيروگاهي گرفته تا چرخه سوخت و غني سازي در حال پيشرفت است.
اين كارشناس مسائل سياسي گفت:‌ كشورمان در بحث توليد راديو ايزوتوپها براي مصارف پزشكي، كشاورزي و صنعتي و همچنين ديگر ابعاد در حال پيشرفت است و از نظر سياسي هم با اينكه گروه 5 + 1 سعي كرد از طريق شوراي امنيت و بعضا فشار بر شوراي حكام مانع پيشرفت برنامه هسته اي كشورمان شود كه اين فشارها هم تاثيرگذار نبود.
وي گفت: در حال حاضر ديگر موقع تكرار حرف هاي سابق نيست و طرف مقابل ديگر حق ندارد بگويد برنامه هسته اي ايران ابهام دارد و يا مهم ترين حلقه چالش در مسائل بين المللي موضوع برنامه هسته اي ايران است چرا كه اين مباحث مبناي حقوقي و فني ندارد و دست جمهوري اسلامي ايران با توجه به همكاريهاي گسترده با اژانس پراست.
اين كارشناس مسائل سياسي افزود: به جز امريكا كه درباره بسته پيشنهادي كشورمان موضع گيري كرد بقيه كشورها رويكرد مناسبي درباره اين بسته داشتند كه مي توان به موضع چين، روسيه،‌ المان، فرانسه و حتي انگليس اشاره كرد و ديگر كشورها از جمله كشورهاي در حال توسعه و دوست نيز از بسته پيشنهادي كشورمان استقبال كردند و ما ماهيت برنامه هاي صلح اميز هسته اي خود را در همكاري كامل با اژانس نشان داديم.
آقاي محمدي ديگر كارشناس مسائل سياسي نيز در ارتباط تلفني با گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما گفت:بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به كشورهاي اروپايي نشان دهنده اراده ايران براي به كارگيري ظرفيت هاي خود در حل مسائل منطقه و بين المللي است.
وي اضافه كرد:مهمترين عاملي كه اقاي سولانا را مجاب به سفر به كشورمان كرد وهمچنين غربي ها را مجبور به تغيير رويكرد خود درباره ايران واداشت ، موقعيتي است كه غرب در منطقه با ان گرفتار شده است و آن درك اين مطلب است كه بدون مشاركت ايران، آنان قادر به هيچ حركتي در منطقه و شكل دهي به ترتيبات موفق نيستند.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به نياز غير قابل جايگزين غرب به ايران در منطقه افزود:غربي ها در ماه هاي گذشته به صراحت اعلام كردند كه به مذاكره با ايران نياز دارند و اين در حالي است كه خود انها اعتراف كردند كه جمهوري اسلامي ايران اشتياقي براي مذاكره با انها در برخي زمينه ها نشان نمي دهد و ان هم به علت احساس نياز غرب به ايران است.
وي گفت: ايران در بسته اي كه به كشورهاي 5 + 1 و خطاب به جامعه جهاني ارائه كرد، اعلام كرده است كه از همه ظرفيت هاي خود براي حل مسائلي كه ديگران در منطقه به وجود اورده اند بدون هيچ پيش شرطي استفاده خواهد كرد.
محمدي با اشاره به فعاليت غربي ها در طول دو سال گذشته براي تعليق غني سازي و تلاش براي فشار بر ايران گفت: قطعنامه هايي كه غربي ها در شوراي امنيت بر عليه ايران صادر كرده اند كوچكترين خللي در اراده ملت و دولت و روند جاري امور مردم ايران ايجاد نكرده است و در حقيقت غربي ها نتوانستند هيچ فشار موثري بر ايران وارد كنند.
اين كارشناس مسائل سياسي محدود شدن غربي ها به مسئله تعليق را از جمله مشكلات اروپايي ها با مسئله هسته اي جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت:جمهوري اسلامي ايران هرگز به تعليق تن نخواهد داد و غربي ها نيز در وضعي نيستند كه بتوانند فشار موثري را براي تحميل اين موضوع بر ايران وارد كنند.
محمدي در ادامه با بيان اينكه‌ امروز موضوع تعليق پيش از انكه مشكلي براي ايران باشد به مشكلي براي غرب تبديل شده است افزود: سولانا در اين سفر مامور بود تا اين بن بست را از پيش پاي غربي ها بردارد و شرايطي را ايجاد كند تا ايران در ان شرايط بتواند وارد مذاكره با غرب شود و ان شرايط هم جز اين نمي تواند باشد كه حقوق اوليه و اساسي ايران طبق معاهده ان پي تي به رسميت شناخته شود و غربي ها هم ذهنيت خود را در اين باره كه مي توانند با فشار،كشورمان را وادار به توقف برنامه هسته اي خود كنند، تغيير دهند.
وي با اشاره به بسته هاي پيشنهادي غربي ها در سالهاي 2005 و 2006 گفت:‌ اساس استراتژي غربي ها در ارائه بسته به ايران مبتني بر فشار و مذاكره همزمان بود.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به سياست چماق و هويج غربي ها در مسئله هسته اي كشورمان گفت: غربي ها از يك سو تلاش مي كنند تا امتيازاتي را براي ايران فراهم كنند و از سويي ديگر تهديدهايي را فراهم مي كنند كه اگر ايران به خواسته هاي انها تن در ندهد مشكلاتي را ايجاد خواهند كرد.
محمدي در ادامه با غلط خواندن نگاه غربي ها به ظرفيت هاي ايران و قواعد حاكم در عرصه بين الملل گفت: غربي ها بر خلاف انچه كه هميشه اعلام كرده اند هيچگاه مشوق هاي مناسبي روي ميز مذاكره نگذاشتند و ما نيز همواره اعلام كرده ايم كه غني سازي در ايران در ازاي هيچ بسته اي از مشوق ها هر چقدر هم كه غني باشد حتي قابل مذاكره هم نيست چه رسد به اينكه قابل معامله باشد.
وي افزود:معاهده ان پي تي بر مبنايي بنا شده است كه قابل مذاكره نيست و روزي كه جمهوري اسلامي ايران به معاهده ان پي تي پيوست همان روز حق غني سازي نيز براي ان محرز شد و نگراني غربي ها از برنامه غني سازي ايران بر مبناي معاهده ان پي تي نگراني نابجايي است.
محمدي همچنين گفت: محروم كردن جمهوري اسلامي ايران از حق غني سازي به معناي ويران كردن پايه هاي معاهده ان پي تي است و انچه كه در بسته هاي پيشنهادي غربي ها در سالهاي 2005 و 2006 و بسته پيشنهادي امروز انها گنجانده شده فرق زيادي با هم ندارد و تاثيري نيز در رويكرد ايران نسبت به اين موضوع نخواهد داشت.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به خطوط خبري امروز رسانه هاي جهان مبني بر وجود راه حل مشكلات اقتصادي مردم ايران در بسته پيشنهادي امروز غربي ها گفت:موارد ذكر شده در اين بسته حتي اگر عملي هم بشود كوچكترين اثري در حوزه اقتصادي ايران نخواهد داشت.
محمدي در ادامه با بيان اينكه غربي ها همچنان كه نتوانستند مشوق هاي خوبي عرضه كنند، باز هم نتوانستند حتي تهديدهاي موثري عليه ايران فراهم كنند گفت: به اسارت در اوردن 12 نفر از فرزندان ايران زمين در مرزهاي جنوب شرق به دست عواملي كه وابستگي انها به امريكا و غرب محرز شده است همه چماق هايي است كه انها سعي كردند فراهم كنند ولي واقعيت اين است كه براي ايران محرز شده است كه توانايي غربي ها براي فشار به كشورمان كمتر از ان چيزي است كه حتي خودشان بتوانند تصور كنند.
اين كارشناس مسائل سياسي با ناكارامد خواندن قطعنامه هاي اخير شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران گفت: اين قطعنامه ها نتوانستند كوچكترين خللي در اراده ملت ايران به وجود اورند و دليل ا ن اين است كه محتواي اين قطعنامه ها بسيار ضعيف است و هرگز اين قطعنامه ها نخواهند توانست ما را از مسيري كه طي مي كنيم منحرف كنند.
محمدي افزود: براي ما محرز شده است كه مسيري كه در حال طي كردن ان هستيم مسيري هزينه دار است اما ملت ايران در درجه اي از قدرتمندي قرار دارد كه مي تواند اين مسير را با كمترين هزينه ممكن طي كند.
وي تاكيد كرد: بسته اي كه سولانا امروز براي ايران اورده است حاوي هيچ نكته قابل توجهي نيست و شش كشور تهيه كننده اين بسته نيز به اين نكته واقف هستند و به همين علت هم امروز در اظهارات شفاهي خود سعي كردند انچه را كه در بسته وجود دارد ،تكرار نكنند.
محمدي تصريح كرد: سياست چماق و هويج هرگز قادر نخواهد بود تا ايران را وادار به تعليق برنامه هاي هسته اي خود در قبال فشارها و يا حتي مشوق ها كند.
اين كارشناس مسائل سياسي گفت: ساختار گروه 5 + 1 دچار حجم انبوهي از اختلافات است كه امكان ندارد كه اين مذاكرات (كشورهاي امريكا، روسيه، چين و فرانسه) بدون تاثير از اختلافات ادامه يابد و اگرتاريخچه فرايند مذاكره گروه 5 + 1 را مرور شود مشخص مي شود چه عواملي غير از مسئله ايران جهت گيري اين مذاكرات را متحول كرده است.
محمدي ادامه داد: امريكائي ها از روز اول شكل گيري گروه 5 + 1 تصور كردند، خواهند توانست اجماعي را از كشورهاي قدرتمند جهان عليه برنامه هسته اي كشورمان ايجادكنند و مطالبه توقف برنامه هسته اي ايران را كه خواسته امريكا بود، تبديل به مطالبه اي جهاني كند و در حقيقت اين اتفاق نيافتد و ما مي بينيم كه امروز اين موضوع كاملا بر عكس شده است و در ادامه مذاكرات گروه 5 + 1 ايران در نقطه اي قرار گرفته است كه ارام ارام موضوع عدم انحراف برنامه هسته اي اش در قياس با مسئله تعليق يا توقف ان به مسئله محوري اين گروه تبديل مي شود.
محمدي افزود: زماني امريكا ئي ها اعلام مي كردند كه تنها توقف برنامه غني سازي ايران مي تواند عدم انحراف ان را به سوي برنامه نظامي ثابت كند اما امروز در گروه 5 + 1 بحث جدي اين است كه ايران هرگز برنامه هسته اي خود را متوقف نخواهد كرد و اگر گروه 5 + 1 بخواهد بر مسئله توقف اين برنامه اصرار كند خودش را به بن بست مي كشاند و از تعامل و مذاكره با ايران به عنوان قدرتمند ترين كشور منطقه محروم مي كند و در نتيجه انها راه حلي را پيدا كرده اند كه به جاي توقف غني سازي گفته شود چگونه غني سازي صورت گيرد كه جامعه جهاني مطمئن شود كه برنامه هسته اي ايران به سوي اهداف نظامي منحرف نخواهد شد و اين چيزي است كه كشورمان هميشه بر ان اصرار دارد و اساسا سياست رسمي ايران همين است كه هرگز هيچ هدفي را به جز انچه در معاهده عدم اشاعه به ان تصريح شده است، تعقيب نخواهد كرد.
وي اضافه كرد:ما در برنامه مداليته خود با اژانس همه ابهامات را بطرف كرديم و جالب است امروز براي اولين بار گروه 5 + 1 در نامه ضميمه شده به بسته پيشنهادي خود ديگر بحثي از تعليق به دليل ابهامات گذشته در برنامه هسته اي كشورمان نياورده است و اين جمله را اين گونه اصلاح كرده اند كه ايران بايد برنامه هسته اي خود را به دليل اينكه اژانس در موقعيتي نيست كه اعلام كند تاسيسات هسته اي اعلام نشده در ايران وجود ندارد تعليق كند.
محمدي اضافه كرد: اين مشكل كه اژانس نمي تواند اعلام كند مواد، تاسيسات و فعاليت هسته اي اظهار نشده اي در ايران وجود ندارد ،منحصر به كشورمان نيست كه به عنوان مثال اژانس نمي تواند ادعا كند تاسيسات يا فعاليت هاي هسته اي اظهار نشده اي در كشور المان نيز وجود ندارد.
اين كارشناس مسائل سياسي در پايان تاكيد كرد از نامه ضميمه بسته پيشنهادي گروه 5 + 1 مي توان نتيجه گرفت غربي ها خود پذيرفته اند كه ابهامات موجود در برنامه هسته اي ايران حل و فصل شده است و ديگر اين مسائل موضوعي نيست كه بتوان تكيه زياد از حد بر ان داشت .

منبع خبر :
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن