تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805482660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل نامه وزيران خارجه و بسته پيشنهادي1+5


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: متن كامل نامه وزيران خارجه و بسته پيشنهادي1+5


سياست‌خارجي- همشهري آنلاين:
خاوير سولانا، نماينده عالي سياسي - امنيتي اتحاديه اروپا به همراه مديران كل كشورهاي1+5 با منوچهر متكي و جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، ديدار و بسته پيشنهادي اين كشورها را به همراه نامه وزراي خارجه آنها تحويل مقامات كشورمان داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) متن نامه وزيران خارجه كشورهاي 1+5 به متكي و بسته پيشنهادي اين كشورها به اين شرح است:

وزير محترم امور خارجه جمهوري اسلامي ايران

ايران يكي از كهن‌ترين تمدن‌هاي جهان است. مردمان آن به دلايل موجهي نسبت به تاريخ، فرهنگ و ميراث خود احساس غرور مي‌كنند. ايران در چهار راهي جغرافيايي قرار داشته و از منابع گسترده‌ي طبيعي و امكانات بالقوه‌ي اقتصادي برخوردار است كه مردم آن بايد به طور كامل از آن‌ها بهره‌مند شوند.

اما در سال‌هاي اخير، روابط ايران با جامعه‌ي جهاني به دليل عدم اعتماد به برنامه‌ي هسته‌اي ايران در سايه‌ي تنش و بدبيني فزاينده قرار گرفته است. ما از كوشش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پرداختن به اين مساله پشتيباني نموده‌ايم، اما آژانس در گزارش‌هاي پي در پي خود به اين نتيجه رسيده است كه نمي‌تواند تضمين‌هاي معتبري درباره‌ي نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران ارايه نمايد.

دو سال پيش، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع نمود، كه تا به حال با صدور چهار قطع‌نامه ايران را به انجام تعهداتش فراخوانده است.

ما، وزراي خارجه‌ي چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا و ايالات متحده آمريكا كه در اين ماموريت به نماينده‌ي عالي سياست خارجه‌ و امنيت اتحاديه‌ي اروپا پيوسته‌ايم، متقاعد شده‌ايم كه امكان تغيير وضعيت فعلي امور ممكن است.

در ژوئن 2006 (خرداد 1385)، ما پيشنهادهاي بلندپروازانه‌اي را با هدف مذاكراتي همه‌جانبه ارايه نموديم. ما به ايران پيشنهاد همكاري در برنامه‌اي مدرن براي انرژي هسته‌اي با تضمين تامين سوخت داديم.

همچنين، آمادگي داشتيم مسايل سياسي و اقتصادي و نيز امنيت در منطقه را به گفت و گو بگذاريم. اين پيشنهادها به دقت بررسي و به منظور پرداختن به منافع ضروري و مهم ايران و جامعه‌ي بين‌المللي طراحي شده بودند.

امروز ما، با توجه به مفاد قطع‌نامه‌ي 1803، بار ديگر پيشنهادهاي خود را به پيوست‌نامه‌ي حاضر و به منظور پرداختن سازنده به اين نگراني‌ها و منافع مهم ارايه مي‌دهيم.

البته، ايران آزاد است تا پيشنهادهاي خود را ارايه كند. مذاكرات رسمي را مي‌توان به محض توقف فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري از سوي ايران از سر گرفت.

علاقمنديم تصريح نماييم كه ما حق ايران را، تحت پيمان‌هاي بين‌المللي كه اين كشور امضا نموده و پذيرفته است، به رسميت مي‌شناسيم.

ما كاملا اهميت تضمين تامين سوخت براي استفاده‌ي غيرنظامي را درك مي‌كنيم و از تاسيسات بوشهر حمايت كرده‌ايم.

اما، هر حقي مسووليتي را هم به همراه دارد، به ويژه در زمينه‌ي ايجاد بازگرداندن اعتماد جامعه‌ي بين‌الملل نسبت به برنامه‌ي هسته‌اي ايران.

ما آماده‌ايم تا با ايران براي يافتن راهي براي پرداختن به نيازهاي ايران و نگراني‌هاي جامعه‌ي بين‌المللي همكاري نماييم و تكرار مي‌كنيم هرگاه اعتماد جامعه‌ي بين‌الملل نسبت به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه‌ي هسته‌اي شما دوباره ايجاد گردد، با ايران همانند دولت‌هاي فاقد سلاح هسته‌اي كه عضو پيمان منع سلاح‌هاي هسته‌اي هستند رفتار خواهد شد.

از شما مي‌خواهيم نامه‌ي حاضر و پيشنهادهاي ما را با دقت بررسي نماييد. اميدواريم به زودي بتوانيم پاسخي از شما درباره‌ي آن دريافت كنيم. پيشنهادهاي ما فرصت‌هاي قابل توجهي براي منافع سياسي، امنيتي و اقتصادي ايران و منطقه فراهم مي‌آورند.

اين، گزينشي مقتدرانه براي ايران است. ما اميدواريم پاسخ شما مثبت باشد؛ چنين پاسخي سبب افزايش ثبات و پيشبرد بهروزي براي ملت‌هاي همه‌ي ماست.

متن بسته پيشنهادي 1+5 :

زمينه‌هاي ممكن براي همكاري با ايران به منظور دستيابي به راه‌حلي جامع، درازمدت و مناسب براي مساله هسته‌اي ايران كه با قطع‌نامه‌هاي مربوط سازمان ملل متحد سازگار باشد در تكميل پيشنهاد ارايه شده به ايران در ژوئن 2006 (تيرماه 1385) كه هنوز به قوت خود باقي است، موارد زير به عنوان سرفصل‌هاي مذاكره مابين كشورهاي چين، فرانسه، آلمان، ايران، روسيه، بريتانيا و ايالات متحده آمريكا، به همراه نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپا، پيشنهاد مي‌شود، تا زماني كه ايران به شكل تصديق‌پذير تمام فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري خود را ذيل OP19(a) و OP15 قطع‌نامه 1803 شوراي امنيت سازمان ملل به حالت تعليق در آورد.

در راستاي اين مذاكرات همچنين از ايران انتظار داريم كه درخواست‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را اجابت كند. در مقابل چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا، ايالات متحده آمريكا و نماينده‌ي عالي اتحاديه‌ي اروپا اعلام آمادگي مي‌كنند:

-حق ايران را براي توسعه پژوهش، توليد و كاربرد انرژي صلح‌آميز هسته‌اي مطابق با تعهدات پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را به رسميت بشناسند.

-به محض ايجاد اطمينان از ماهيت كاملا صلح‌آميز هسته‌اي ايران، با آن همان رفتاري را داشته باشند كه با برنامه هر كشور فاقد سلاح‌هاي هسته‌اي در چارچوب NPT دارند.

انرژي هسته‌اي

-تاكيد دوباره بر حق ايران نسبت به انرژي هسته‌اي براي مقاصد صرفا صلح‌آميز با تعهدات اين كشور در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي.

-تامين كمك‌هاي مالي و تكنولوژيك لازم جهت استفاده صلح‌آميز ايران از انرژي هسته‌اي و حمايت نسبت به از سرگيري پروژه‌هاي همكاري فني در ايران توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي.

-حمايت از ساخت نيروگاه‌هاي آب سبك منطبق با آخرين فن‌آوري روز.

-حمايت از تحقيق و توسعه در انرژي هسته‌اي به موازات بازيابي تدريجي اعتماد بين‌المللي.

-تامين تضمين‌هاي الزام‌آور حقوقي عرضه سوخت هسته‌اي.

-همكاري در جهت مديريت سوخت مصرف شده و پسماند راديواكتيو.

سياسي

-بهبود روابط شش كشور و اتحاديه‌ي اروپا با ايران و ايجاد اعتماد متقابل.

-تشويق تماس و گفت و گوي مستقيم با ايران.

-پشتيباني از ايران در جهت ايفاي نقشي مهم و سازنده در امور بين‌الملل.

-ارتقاي سطح گفت و گو و همكاري در حوزه‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و موضوعات مربوط به امنيت و ثبات منطقه‌اي.

-كار با ايران و ديگر كشورهاي منطقه در جهت ارتقاي ترتيبات اعتمادسازي و امنيت منطقه‌اي.

-ايجاد مكانيزم‌هاي مناسب مشاوره و همكاري.

-حمايت از برگزاري يك كنفرانس درباره مسايل امنيت منطقه‌اي.

-تاكيد دوباره بر اين‌كه حل مساله هسته‌اي ايران به تلاش‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و تحقق هدف خاورميانه عاري از سلاح‌هاي كشتارجمعي شامل سامانه‌هاي آنها كمك خواهد كرد.

-تاكيد دوباره بر تعهد در چارچوب منشور سازمان ملل كه در روابط بين‌المللي خود از تهديد يا استفاده از زور نسبت به تماميت ارضي يا استقلال سياسي هر كشور يا هر رفتار ديگري كه مطابق با منشور سازمان ملل نباشد اجتناب ورزند.

- همكاري در مورد افغانستان شامل همكاري جدي‌تر در مبارزه با قاچاق مواد خدر، حمايت از برنامه‌هاي بازگشت آواره‌هاي افغان به افغانستان، همكاري در بازسازي افغانستان وهمكاري در تامين امنيت مرزهاي ايران و افغانستان

اقتصادي

- گام‌هايي در جهت عادي‌سازي روابط اقتصادي و بازرگاني از قبيل تسهيل دسترسي ايران به اقتصاد، بازارها و سرمايه بين‌المللي از طريق حمايت عملي در جهت الحاق كامل ايران به ساختارهاي بين‌المللي شامل سازمان تجارت جهاني، و ايجاد چارچوبي براي سرمايه‌گذاري مستقيم و نيز تجارت بيشتر با ايران.

مشاركت در حوزه انرژي

- گام‌هايي در جهت عادي‌سازي همكاري با ايران در حوزه انرژي: ايجاد يك مشاركت درازمدت و وسيع الطيف استراتژيك انرژي بين ايران و اتحاديه اروپا وديگر طرف‌هاي علاقه‌مند، با كاربردها و تدابير عيني و عملي.

كشاورزي

- حمايت از توسعه كشاورزي در ايران.

- تسهيل خودكفايي كامل ايران در غذا از طريق همكاري در فن‌آوري مدرن.

محيط‌زيست، زيرساخت‌ها

- پروژه‌هاي غيرنظامي در حوزه حفاظت از محيط‌زيست، زيرساخت‌ها، علم و فن‌اوري وتكنولوژي برتر

= توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل شامل كوريدورهاي حمل ونقل بين‌المللي.

= حمايت از نوين‌سازي زيرساخت‌هاي مخابراتي ايران شامل امكان لغو محدوديت هاي تجاري مرتبط.

هواپيمايي غيرنظامي

- همكاري در هواپيمايي غيرنظامي شامل امكان لغو محدوديت‌هاي صادراتي سازندگان هواپيما به ايران:

= قادرسازي ايران نوسازي ناوگان هواپيمايي غيرنظامي خود،

= كمك به ايران در جهت حصول اطمينان از اين‌كه هواپيماهاي ايران مطابق با اسانداردهاي ايمني بين‌المللي هستند.

مسايل اقتصادي، اجتماعي و توسعه انساني/بشردوستانه

- در اختيار گذاشتن، در صورت نياز، كمك به نيازهاي توسعه اقتصادي و اجتماعي و بشردوستانه.

- همكاري/حمايت فني در حوزه‌هاي آموزشي مفيد براي ايران:

= حمايت از ايرانيان براي شركت در دوره‌هاي آموزشي يا كسب مدارج علمي در حوزه‌هايي مانند مهندسي عمران، كشاورزي و مطالعات زيست‌محيطي.

= حمايت از برنامه‌هاي مشترك بين موسسات آموزش عالي مانند بهداشت عمومي، معيشت روستايي، پروژه‌هاي مشترك علميف مديريت عمومي، تاريخ و فلسفه.

- همكاري در حوزه توانايي‌هاي پاسخ موثر به حوادث غيرمترقبه (مانند زلزله‌نگاري، پژوهش زمين‌لرزه، مديريت بحران و غيره)

مكانيزم اجرا

- تشكيل گروه‌هاي ناظر مشترك در جهت اجراي يك موافقتنامه آتي.

به گزارش ايسنا منوچهر متكي پس از دريافت اين نامه و بسته پيشنهادي از سولانا، به بسته پيشنهادي ايران كه چندي پيش ارائه شد و آثار و نتايج آن اشاره كرد و اظهار داشت:

«بسته جمهوري اسلامي ايران متضمن مسائل متنوع و گسترده‌اي در عرصه‌هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي، هسته‌يي، همكاري‌هاي منطقه‌يي و بين المللي بوده كه مي‌تواند با نگرش واقع بينانه نسبت به آن، زمينه‌ساز مذاكراتي سازنده‌ و آغازگر فرايندهاي مثبتي در تمامي زمينه‌ها باشد.»

وزير امور خارجه كشورمان با نحوه نگرش كشورها به بسته جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد:« بسته جمهوري اسلامي ايران از سوي بسياري از كشورها مورد استقبال قرار گرفته و آن را به عنوان رويكرد فراگير و منطقي توصيف كرده كه مي تواند گشايش‌گر مذاكرات و فضاي مناسب براي چشم اندازهاي آتي باشد.»

متكي با تشريح موضوعات و زمينه هاي مختلف بسته پيشنهادي خاطر نشان كرد:« ايران در بسته پيشنهادي خود به موضوعات مورد علاقه طرفين به شكلي جامع و فراگير نگريسته است؛ در اين بسته مسائل – امنيتي، تروريسم ، مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و مهاجرت هاي غيرقانوني از موضوعاتي هستند كه براي تمامي ما تهديد كننده بود و بايد به دنبال راه‌هاي مبارزه با آن به صورت مشترك باشيم.»

وي افزود:« در بخش اقتصادي، همكاري در زمينه انرژي و امنيت آن به ويژه با توجه به تحولات بازارهاي بين المللي و تلاش براي رفع فقر و تنظيم مناسبات به نفع هر دو طرف مي‌باشد.»

متكي گفت:« در بخش هسته‌يي نيز موضوعات مورد علاقه بر مبناي تعهدات دسته جمعي تمامي كشورها مطرح شده است. حصول اطمينان از عدم انحراف فعاليت‌هاي صلح آميز همه كشورها ايجاد كنسرسيوم در تمامي كشورها از جمله ايران، تقويت نظارت‌هاي آژانس بر فعاليت‌هاي هسته‌يي تمامي كشورها گسترش استفاده از فناوري هاي صلح آميز براي همه تحقق خلع سلاح هسته‌يي و تشكيل كميته پيگيري و نظارت آژانس بر فعاليت هاي هسته‌يي تمامي كشورها مواردي هستند كه در اين بخش مورد اشاره قرار گرفته اند.»

وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان ساخت:« شما امروز با بسته‌يي از پيشنهادها به ايران آمده‌ايد؛ انتظار مي‌رود بسته‌هاي پيشنهادي به طور متقابل با رهيافتي منطقي و سازنده مورد بررسي قرار گيرد.

اين بررسي بايد براساس احترام متقابل، عدالت، حق حاكميت و تعهدات دسته جمعي صورت پذيرد تا راه براي مذاكرات نتيجه بخش و حل و فصل چالش ها و معضلات عمده منطقه‌يي و فرامنطقه‌يي هموار گردد.»

متكي پس از دريافت بسته شش كشور اظهار داشت:« ما منتظر دريافت نظرات مشخص 1+5 در مورد بسته ايران هستيم. طبيعي است پاسخ ايران به بسته 1+5 با نظر داشتن پاسخ منطقي و سازنده 1+5 به بسته ايران خواهد بود.»

وي در ادامه گفت:« دولت و ملت ايران ضمن دفاع از حقوق حقه و مسلم خود همواره اعلام داشته است كه آمادگي لازم را براي مذاكره در زمينه‌هاي مختلف دارد.»

تاريخ درج: 26 خرداد 1387 ساعت 00:42 تاريخ تاييد: 26 خرداد 1387 ساعت 01:15 تاريخ به روز رساني: 26 خرداد 1387 ساعت 01:14
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن