تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801704836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرسش هايي كه با ترفندهاي ديپلماتيك بي پاسخ ماند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پرسش هايي كه با ترفندهاي ديپلماتيك بي پاسخ ماند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): "خاوير سولانا" مسوول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا و ديپلمات كهنه كار اسپانيايي الاصل در كنفرانس خبري خود كه عصر امروز شنبه در محل اقامتگاه سفير آلمان در تهران برگزار شد با" ترفندهاي ديپلماتيك" از پاسخ به برخي سوالات خبرنگاران ايراني طفره رفت.


به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، اين مصاحبه ساعت 19 و 10 دقيقه در يكي از سالن هاي اقامتگاه سفير آلمان برگزار شد.
سولانا كه با انبوه سئوالات خبرنگاران ايراني مواجه شد، تلاش كرد كه با خنده و شوخي از پاسخگويي طفره رود.
حدود 100 خبرنگار، عكاس و فيلمبردار از رسانه هاي داخلي و خارجي در اين كنفرانس خبري حضور داشتند تا آن را پوشش دهند.
پيش از آغاز مصاحبه سولانا، خانم كريستينا گالاچ سخنگوي سولانا با صداي بلند اعلام كرد كه بعد از كنفرانس خبري، متن بسته پيشنهادي 1+5 و نيز نامه وزيران امور خارجه اين كشورها در اختيار خبرنگاران قرار مي گيرد. و همينطور هم شد و متن انگليسي اين دو مطلب با ترجمه فارسي آن در اختيار خبرنگاران قرار گرفت.
گالاچ كه سخنانش از طريق يك مترجم براي خبرنگاران فارسي زبان ترجمه مي شد، همچنين گفت كه خبرنگاران مي توانند پست الكترونيك خود را اعلام كنند تا متن بسته پيشنهادي و نامه وزيران خارجه 1+5 را براي آنها ارسال كنيم.
هجوم عكاسان هنگام ورود سولانا به سالن مصاحبه به قدري بود كه با فريادهاي اعتراض فيلمبرداران مواجه شدند كه از عكاسان مي خواستند جلوي سولانا نايستند تا آنها نيز بتوانند فيلمبرداري كنند . سولانا نيز براي دقايقي ايستاد تا هم عكاسان عكس بگيرند و هم فيلمبرداران تصوير وي را داشته باشند.
حجم انبوه لوگوها و ميكروفن هاي رسانه ها موجب شد كه سولانا براي نشستن پشت ميز ابتدا ميكروفن ها را به عقب بكشاند.
سولانا را در اين مصاحبه مطبوعاتي نمايندگان پنج كشور آلمان، انگليس، فرانسه ، چين و روسيه همراهي مي كردند. همچنين سفير آلمان و سفير انگليس در تهران نيز حضور داشتند.
نماينده آمريكا از همراهي با سولانا در سفر به تهران امتناع كرده است.
پيش از شروع سخنان سولانا،ابتدا سفير آلمان به همگي خوشامد گفت و سولانا با شروع مقدمه اي كه مترجم آن را به فارسي ترجمه مي كرد، در باره مذاكرات خود با مقامات ايراني و محورهاي بسته پيشنهادي صحبت كرد.
پس از آن نوبت به سوالات خبرنگاران رسيد كه سولانا با ترفندهاي ديپلماتيك از پاسخ صريح به برخي سوالات طفره رفت كه اين روند با اعتراض برخي خبرنگاران مواجه شد.
خبرنگاري از سولانا پرسيد: آژانس تا كنون 12 بار عدم انحراف فعاليت صلح آميز هسته اي ايران را اعلام كرده آيا داشتن چرخه سوخت به معناي بمب است ؟ سولانا پاسخ داد: براي پاسخ دادن به سوال شما پيشنهاد مي كنم كه شما گزارش اخير البرادعي را با دقت مطالعه كنيد. من براي آژانس و شخص مديركل احترام زيادي قائلم و اين مساله را بارها گفته ام.
خبرنگار ديگري از سولانا سوال كرد: شما استاد فيزيك هستيد و مي گوييد اعتماد سازي قابل اندازه گيري نيست. ايران دو پيشنهاد دارد كه يكي از آنها ايجاد كنسرسيوم غني سازي در خاك ايران است. اين اعتماد سازي چيست كه مدام مي گوييد به دست نيامده است.
سولانا پاسخ داد: بله من استاد فيزيك هستم و به همين دليل نسبت به آنچه به شما مي گويم، اعتماد دارم. اين پينشهادات كافي نبودند و دليل حضور ما نيز همين است. ملاقات هاي ما مي تواند به ايده هايي نو بيانجامد. ما كماكان بايد در زمينه اعتماد سازي كار مي كنيم.
اين پاسخ سولانا با اعتراض خبرنگار مواجه شد كه گفت شما پاسخ صريحي به سوال من نداديد.
خبرنگار صدا و سيما از سولانا پرسيد: آيا آناتا مارز پيشگو را مي شناسيد؟ اين را به اين دليل گفتم كه ظاهرا در مورد برنامه هسته اي ايران مدلي از پيشگويي ارايه مي شود و برغم گزارش هاي آژانس غربي ها همچنان درباره برنامه هسته اي ايران نيت خواني مي كنند.
سولانا پاسخ داد: من پيشگوهاي زيادي را نمي شناسم. اگر مي شناختم به اينجا نمي آمدم. پيشگوها درباره آينده صحبت مي كنند و آينده را اختراع مي كنند اما من مدام در حال اختراع درباره حال هستم.
خبرنگار ديگري از سولانا پرسيد: فعاليت هاي شما در چند سال اخير درباره موضوع هسته اي ايران حالت نمايشي پيدا كرده است و پنج به علاوه يك امضاي شما را در پاي توافق ها جدي تلقي نكرده است و به نظر مي رسد شما اختياري براي توافق از سوي اين كشورها نداشته ايد.
سولانا با خنده گفت: از سوال مهرآميز شما تشكر مي كنم من ظرفيت و اختيار كامل براي مذاكره و انجام توافق را دارم و در عين حال نماينده عالي 27 كشور اروپايي هستم.
همچنين سفرا و نمايندگان 27 كشور اروپايي مقيم تهران در سفارت آلمان حضور يافتند تا پس از اين مصاحبه با سولانا ديدار كنند.
سيام 1572 ** 1324
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن