تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815639683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نيرو:روزانه 500 مگاوات برق از كشورهاي همسايه وارد مي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: وزير نيرو:روزانه 500 مگاوات برق از كشورهاي همسايه وارد مي كنيم
پرويز فتاح از واردات روزانه 500 مگاوات برق از كشورهاي تركمنستان، ارمنستان و آذربايجان خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرويز فتاح امروز در يك نشست خبري با اشاره به بروز خشكسالي در كشور و كمبود برق به تبع عدم پرشدن مخازن پشت برخي سدها گفت: سال گذشته به لحاظ تامين آب و برق مورد نياز مردم، كشور در شرايط مطلوبي قرار داشت اما امسال با وجود پيش بيني ها مبني بر وجود يك سال نرمال آبي، اما خشكسالي كشور را فراگرفت و اين خود باعث بروز مشكلاتي شده است.

وزير نيرو افزود: خشكسالي هاي رخ داده در كشور طي سالهاي گذشته به ثبت رسيده كه مي توان با مقايسه آنها دريافت كه خشكسالي امسال، در 40 سال گذشته به لحاظ شدت بي سابقه بوده است. در طول سنوات گذشته استانهاي شمالي كشور شاهد كاهش بارندگي بودند ولي شدت آنها به ميزان فعلي نبود.

وي تصريح كرد: مشكلي كه امسال گريبانگير كشور شده به صورت كامل مربوط به بخش آب است چراكه مشكلات عدم تامين برق نيز به دليل بروز مشكل در صنعت برق كشور به لحاظ فني نيست بلكه همه مربوط به نبود آب مورد نياز نيروگاه هاي برق آبي است.

فتاح گفت: هم اكنون نمي توان از هيچ پروژه نيروگاهي نام برد كه در مدت زمان مقرر خود به بهره برداري نرسيده باشد. بر اين اساس در سال 86 حدود 4هزار و 200 مگاوات برق در بخش برق آبي و حرارتي وارد مدار شده است كه امسال نيز طي دو ماه و 25 روز اخير واحدهايي كه بايد به مدار مي آمدند، وارد شده اند.

وي اظهار داشت: آنچه ما را دچار مشكل كرده ظرفيت برق آبي ها و حجم آب پشت سدها است كه افت پيدا كرده است؛ در اين ميان بايد مسائل را از نگاه حاكميتي مورد بررسي و حل قرار داد. بر همين اساس نيز وزارت نيرو اجازه نداده در هيچ شهرستاني جيره بندي آب اعمال شود ولي اگر بدنه وزارت نيرو تمامي تلاش خود را انجام داد و به نتيجه نرسيد آن بحث ديگري است.

به گفته فتاح، مردم همكاري خوبي را با دولت در صرفه جويي در مصرف آب و برق داشته اند و البته بازهم از مردم خواهش مي كنيم كه با درك صحيح از موقعيت كشور با تدابير خود وزارت نيرو را در تامين آب و برق مورد نياز كشور ياري رسانند.

وي خاطرنشان كرد: شبكه برق كشور به صورت خودكار عمل مي كند و اگر تراز توليد و مصرف برق به هم خورد شبكه به طور خودكار و هوشمند خاموشي اعمال مي كند . بر اين اساس ميزان خاموشي كه در روز اعمال مي شود 2هزار تا 2هزار و 500 مگاوات است و در شب نيز اين رقم به 1 هزار و 500 مگاوات مي رسد.

فتاح با اشاره به عدم اعمال خاموشي در دو شب گذشته گفت: عليرغم وجود كمبود برق در شبكه اما خاموشي اعمال نشد. اين درحالي است كه سال گذشته 4هزار و 200 مگاوات برق وارد مدار شده كه 850 مگاوات آن برق آبي و بقيه سيكل تركيبي و حرارتي هستند. از ابتداي امسال نيز تا نيمه مرداد 1هزار و 400 مگاوات ديگر وارد مدار مي شود.

به گفته وزير نيرو، تا به حال حدود 600 مگاوات برق به شبكه سنكرون شده و 800 مگاوات ديگر نيز تا مردادماه وارد مدار مي شود. ظرفيت حرارتي كشور نيز قابليت توليد 32هزار و 500 مگاوات برق حرارتي را براي تابستان امسال دارد. مابقي را كه 5هزار و 500 مگاوات است به آن اضافه خواهيم كرد.

وي اظهار داشت: البته هم اكنون با توجه به خالي بودن مخازن سدها اما نيروگاه هاي برق آبي حدود 2هزار مگاوات در شب برق توليد مي كنند ولي در روز از برق آنها استفاده نمي كنيم.

وزير نيرو جداسازي آب شرب و غيرشرب را كاري هزينه بر و غيرعملياتي دانست و گفت: براي جداسازي آب شرب از آب غيرشرب تدابير ديگري توسط وزارت نيرو انديشيده شده؛ يكي از اين تدابير حمايت از توليد آب معدني است كه چندسالي است شروع شده و محدوديتي نيز براي صدور مجوز آنها وجود ندارد.

فتاح تصريح كرد: توليد و توزيع آب معدني در كشور تقريبا فراگير شده ولي بايد نظارت قويتري نيز بر روي آن اعمال شود. البته اگر شركتي ضوابط بهداشتي را رعايت نكنند پروانه آن باطل شده و پلمپ مي شود چراكه وزارت نيرو با سلامت مردم شوخي ندارد.

وي اظهار داشت: رويكرد دوم ما توسعه آب شيرين كن ها است. بر اين اساس اين اقدام از شهر قم شروع شده و به ساوه نيز تسري يافته است. در اين روش ايستگاه هاي كارتي آب شيرين كن نصب شده كه آب را با قيمت منطقي به دست مردم مي دهند. همه اين اقدامات نيز توسط بخش خصوصي انجام مي گيرد چراكه دولت به وزارت نيرو اجازه ورود نداده است.

فتاح گفت: حمايت هاي وزارت نيرو به نحوي است كه سرمايه گذاران مي توانند از وامهاي زودبازده و دولتي برخوردار شده و وزارت نيرو نيز تضمين مي كند تاآب توليدي را خريداري كند. بر اين اساس در قم 2 واحد 3 هزار مترمكعبي احداث شده كه روزانه 6 هزار مترمكعب آب كاملا بهداشتي را براي مردم اين استان تامين ميكند.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو خاطرنشان كرد: قيمت هرمترمكعب آب اين آب شيرين كن ها 700 تومان است و مردم نيز از قيمت آن راضي هستند. اين روش در آبادان و خرمشهر نيز تا تابستان به بهره برداري مي رسد كه شامل دو واحد آب شيرين كن به ظرفيت ده هزار مترمكعب است كه اميد مي رود ظرف دو ماه آتي بهره برداري شود كه البته قابليت ارتقا تا 20 هزارمترمكعب را نيز دارند. همچنين در بندرلنگه، بندرعباس و قشم نيز اين روش اجرايي مي شود.

وزير نيرو از واردات روزانه 500 مگاوات برق از كشورهاي ارمنستان، آذربايجان و تركمنستان خبرداد و تصريح كرد: در اين راستا با صنايع نيز صحبت شده تا شيفت خود را از سرشب به انتهاي شب منتقل كنند تا از اين طريق 500 مگاوات ديگر بتوان برق صرفه جويي كرد.

فتاح همچنين از اعمال ضوابط سخت گيرانه براي دولتي ها خبرداد و گفت: ابتدا اخطار سپس قطعي برق مجازات دستگاه ها و سازمان هاي دولتي است كه در مصرف آب و برق صرفه جويي نكنند.

وي در خصوص ساعات كار اصناف نيز گفت: اين تنها در حد يك پيشنهاد بوده و معلوم نيست دولت به آن راي مثبت دهد. البته در اتحاديه اروپا زمان خاموشي اصناف 19 است كه كار سختي نيست و مشكلي نيز بروز نمي كند.

فتاح گفت: 15 سال است كه بحث اصناف و اتمام ساعات كاري آنها در ابتداي شب مطرح بوده است اما به دليل برخي تبعات به نتيجه نرسيده است.

فتاح با بيان اينكه در معضلات كمبود برق و خاموشي، مردم مقصر نيستند گفت: مردم ايران هميشه در مصرف آب و برق صرفه جويي كرده اند و در اين ميان، مردم تهران كه 20 تا 25 درصد از برق كشور را مصرف مي كنند امسال به طور قابل توجهي صرفه ‌جويي داشته اند.

وي تاكيد كرد: ميزان مصرف فروردين ماه امسال نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته كه با اعلام وزارت نيرو، با صرفه‌جويي مردم اين ميزان در ارديبهشت ما به 6 درصد و در خردادماه به 4 درصد رسيده است كه نشان مي دهد كه مردم با اعلام وزارت نيرو از فروردين ماه 50 درصد در رشد مصرف كاهش داده اند.

وزير نيرو بيشترين هدر رفت برق را در شبكه فوق توزيع و توزيع اعلام و تصريح كرد: براي سال جاري 2 درصد كاهش مصرف در شبكه توزيع هدفگذاري شده و مي توان به نحوي عمل كرد كه در تهران خاموشي نداشته باشيم.

به گفته فتاح، پيشنهاداتي نيز ارائه شده كه تا مردم تهران خاموشي نداشته باشند كه البته مورد موافقت من قرار نگرفته است. تهران نيز به نسبت سهم و وزن مصرف برق، در اين سهميه‌ بندي اعمال مي ‌شود.

وي اظهار داشت: نيروگاه‌هاي ساخته شده ايران بومي شده‌اند و نيازي به قطعات وارداتي ندارند و اين قطعات پس از گذشت 50 سال ديگر قطعات تخصصي محسوب نمي شوند و به راحتي مي ‌توان آنها را تهيه كرد و ما در اين خصوص هيچ مشكلي نداريم.

فتاح افزود: هم اكنون كشور داراي 500 سد است كه البته تعدادي از آنها مربوط به قبل از انقلاب است كه شامل سدهاي كوچك و بزرگ مي شود. در اين ميان 90 سد داراي ظرفيت بالاي 100 ميليون مترمكعب هستند كه به نوعي سدهاي مهم كشور تلقي مي شوند.

وزير نيرو در پاسخ به سوال مهر افزود: در اين ميان به جز سه سد گاوشان، جگين در استان هرمزگان و پيشين در جنوبشرقي سيستان و بلوچستان، بقيه سدها دچار كاهش و كسري آب در مخازن هستند.

وي تصريح كرد: 15 سد از 90 سد مذكور برق آبي بوده و 7هزار و 200 مگاوات برق را به شبكه تحويل مي دهند. 400 سد ديگر برق توليد نمي كنند و تنها براي مصارف آب شرب و تنظيم آب براي كشاورزان كاربرد دارند.

فتاح گفت: البته مشكل كمبود برق كشور مربوط به 15 سد است كه وظيفه توليد برق را دارند، از اين تعداد تنها 5 سد در توليد برق كارساز بوده كه عمدتا نيز در خوزستان واقع هستند كه به نوعي مي توان گفت سدهاي كرخه، دز، مسجد سليمان، شهيد عباسپور و كارون 3 سدهاي بحراني هستند؛ چراكه سهم توليد 6 هزار و 500 مگاوات برق را دارند.

وي اظهار داشت: سطح آب اين سدها به شدت پايين آمده و حجم آب مخازن آنها كم شده است.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن