تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860610330
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: حكايت كودكاني كه فيلمي برايشان ساخته نميشود refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حكايت كودكاني كه فيلمي برايشان ساخته نميشود
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز شنبه گروه فرهنگي ايرنا، فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان در سراسر دنيا همواره از پرمخاطب ترين آثار سينمايي هستند و علاوه بر كودكان، والدين نيز مخاطب چنين آثاري هستند و به همراه فرزندانشان براي تماشاي اين نوع آثار به سالن هاي سينمايي مي روند. فيلم ها و انيميشن هايي چون تنها در خانه، داستان اسباب بازي ها، شيرشاه، شرك و هري پاتر همواره در دنيا جزو محبوب ترين فيلم ها به شمار مي روند و كودكان خاطرات خوبي از اين نوع فيلم ها دارند. در كشور ما نيز اين شرايط تا اواسط دهه 70 وجود داشت. فيلم هايي همچون پاتال و آرزوهاي كوچك، سفر جادويي، دزد عروسك ها، مدرسه پيرمردها، كلاه قرمزي و پسرخاله و آثاري از اين دست در زمان اكران به عنوان پرفروش ترين فيلم هاي سينماي ايران معرفي شدند و در عين حال خاطرات اين فيلم ها همچنان در ذهن كودكان ديروز پابرجاست. اما از اواسط همين دهه بود كه به يكباره فيلم هاي كودك و نوجوان به دست فراموشي سپرده شدند و بازار فيلم هاي سطحي داغ شد و فيلمسازان به ساخت چنين آثار بي ارزشي روي آوردند. اين امر سبب فراموشي فيلم هاي كودك و نوجوان شد و كم كم فيلمسازاني كه در اين عرصه فعاليت مي كردند، به علت دشواري هاي ساخت اين نوع فيلم ها و فقدان استقبال از فيلم هاي كودك و نوجوان كمتر به سمت ساخت چنين آثاري رفتند. اما نكات بسياري درباره سينماي كودك و نوجوان وجود دارد. كودكان ما نيازمند استفاده از كالاهاي فرهنگي همچون فيلم براي رفع نيازهاي روحي خود هستند و زماني كه چنين نيازهايي از سوي كارشناسان فرهنگي و هنرمندان داخلي تامين نشود كالاهاي فرهنگي از جمله فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان خارجي كه براساس نيازهاي كودكان فرهنگ هاي ديگر ساخته شده به آبشخور فرهنگي كودكان ما تبديل مي شود كما اينكه اين اتفاق در ساليان اخير روي داد و بت من ها، اسپايدرمن ها و شرك ها به نماد دوست داشتني براي كودكان ما تبديل شدند و امروز عروسك هاي اين شخصيت هاي سينمايي خارجي در دست بچه هاي ما ديده مي شود و خبري از نمادها و شخصيت هاي ايراني نيست. در اين ميان، فيلم هاي سينمايي داخلي نقش موثري در اين زمينه مي توانند داشته باشند كما اينكه در دوره اي نمادهاي عروسكي فيلم كلاه قرمزي و پسرخاله در دست كودكان ما ديده مي شد. بايد بپذيريم سينماي كودك و نوجوان ما در ساليان اخير راكد شده و اگر آثاري نيز در اين گونه سينمايي ساخته شده به واسطه حمايت هاي بنياد سينمايي فارابي و به منظور حضور در جشنواره فلم كودك بوده است. البته بسياري از اين آثار سينمايي پس از ساخت هيچگاه به اكران عمومي نرسيدند و حتي تضميني نيست كه بسياري از فيلم هايي كه براي حضور در اين دوره از جشنواره فيلم كودك در مدت زمان كوتاه و به صورت ضرب العجلي ساخته شده اند در آينده به اكران عمومي برسند. برآيند اين شرايط سبب شده تا فيلمسازان به ساخت چنين فيلم هايي اقبال نشان ندهند و سينماي كودك و نوجوان ما به دست فراموشي سپرده شود. تاثير نگاه اقتصادي در ساخت فيلم كودك و نوجوان پرويز شيخ طادي كارگردان سينماي كودك و نوجوان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: متاسفانه سرمايه داري تلاش دارد، جايگاه فرهنگ و هنر را تسخير كند و با اين روند نبايد توقع داشته باشيم، آرمان هاي مورد نظر ما زنده شوند. وي افزود: شيوه سرمايه داري با زندگي انساني متفاوت است و اين شيوه هنر متعالي را بر نمي تابد. كارگردان فيلم سينمايي سينه سرخ متذكر شد: متاسفانه ملاك سينماي ايران براي ساخت و اكران فيلم هاي كودك ذائقه برخي از تهيه كنندگان و نگاه عوام است كه افق سينماي ايران را تعيين مي كند. شيخ طادي خاطرنشان كرد: امروز نه تنها سينماي كودك بلكه ديگر گونه هاي سينمايي ارزشمند ما در وضع خوبي به سر نمي برند و روز به روز وضعيت وخيم تر مي شود. اين كارگردان سينما به دغدغه هايش در ساخت فيلم سينمايي سينه سرخ اشاره كرد و گفت: من به عنوان يك هنرمند در اين فيلم تلاش كردم تا با نظام هايي كه در تلاش براي ايجاد اختلاف ميان مسلمانان و مسيحيان است، مقابله كنم و اخوت و دوستي اديان دنيا را به تصوير بكشم. در شگفتم از اينكه اين تلاش در نزد دوستان مغفول مانده و ديده نشده است تا جايي كه فيلم سينه سرخ در بدترين شرايط اكران مي شود. به گفته شيخ طادي، كودكان ديروز، امروز نوجواناني هستند كه خاطراتي از كودكي خود ندارند و هيچ كالاي فرهنگي خاصي به آنان ارائه نشده است. وي تاكيد كرد: متاسفانه فقدان برنامه ريزي مدون براي كودكان و بسنده كردن به تصميمات لحظه اي به اساس جامعه آسيب مي رساند و سينماي ما اين روزها به روزمرگي دچار شده است. اين كارگردان سينما با تاكيد بر اينكه اتكا به جشنواره فيلم كودك مشكلي را حل نمي كند، افزود: متاسفانه امروز فيلم هاي منتقد در سينماي ما كمتر ساخته مي شوند و چنين فيلم هايي به بهانه اينكه در اكران فروش نخواهند كرد، مستقيم وارد نمايش خانگي مي شوند. شيخ طادي از همه اهالي سينما و دست اندركاران اين عرصه خواست تا با بازگشت به اعتقادات اصيل ايراني اسلامي، بار ديگر شرايط احياي سينماي كودك را فراهم سازند. وضعيت نابسامان اكران حبيب اسماعيلي تهيه كننده فيلم سينمايي خاطره گفت: احياي دوباره سينماي كودك و نوجوان در گرو ساماندهي وضعيت اكران اين نوع آثار و حمايت نهادهايي همچون آموزش و پرورش است. وي افزود: برخي از فيلم ها كه تماشاگر خاص خود را دارند، بايد بيشتر مورد حمايت قرار گيرند. اين تهيه كننده سينما گفت: مهمترين امر در مورد فيلم هاي كودك و نوجوان فراهم كردن شرايط مساعد اكران است زيرا در صورتي كه اين نوع آثار ديده نشوند تاثيري نخواهند داشت. تهيه كننده فيلم سينمايي خاطره اظهارداشت: برخي از فيلم هاي كودك و نوجوان همچون مدرسه موش ها، پاتال و آرزوهاي كوچك و كلاه قرمزي به دليل جذابيت و البته تبليغاتي كه داشتند در اكران موفق بودند اما در اين ميان فيلم هايي كه بيشتر جنبه آموزشي دارند، نمي توانند در اكران آنچنان موفق باشند. اسماعيلي يادآور شد: چنين آثاري نيازمند حمايت مستقيم نهادهايي همچون آموزش و پرورش هستند اما متاسفانه اين حمايت تاكنون از سوي اين نهاد آموزشي انجام نشده است. به گفته وي ميليون ها دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش، بخش بزرگي از مخاطبان سينماي ايران را تشكيل مي دهند كه نبايد از آنان غافل بود. اين تهيه كننده سينما تاكيد كرد: تهيه كنندگان و كارگردانان بسيار خوبي در سينماي كودك و نوجوان ما وجود دارند اما متاسفانه شرايط اقتصادي سبب شده تا آنان به ساخت چنين آثاري اقبال نشان ندهند. اسماعيلي گفت: فيلم هاي كودك و نوجوان هنوز هم مي توانند خود را به عنوان پرفروش ترين آثار معرفي كنند اما اين مهم منوط به حمايت آموزش و پرورش و ساماندهي وضعيت اكران اين نوع فيلم ها است. خاطره اي از فيلم هاي كودك و نوجوان وجود ندارد كارگردان فيلم سينمايي پاتال و آرزوهاي كوچك گفت: دنياي كودكانه فرزندان ما از بين رفته و نسل امروز خاطره اي از فيلم كودك و نوجوان ندارند. مسعود كرامتي در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: وضعيت كنوني ما درباره كودك و نوجوان كمي فراتر از سينماي كودك و نوجوان است. وي خاطر نشان كرد: امروز بايد چراغ در دست گرفته و به دنبال كودك بگرديم زيرا مسبب از بين رفتن دنياي كودكي نسل امروز ما هستيم و بايد بپرسيم امروز چه خاطره اي از دوران كودكي براي نسل جواني كه كودكان 10 سال پيش بودند باقي مانده است. كارگردان فيلم سينمايي پاتال و آرزوهاي كوچك يادآور شد: امروز فرزندان ما دنياي كودكانه اي ندارند و در اتاق هاي خصوصي خود محبوس شده اند و تنها خاطرات آنها تنهايي با اشياء اتاقشان است و خبري از فيلم هاي كودك و نوجوان در كشور براي اين قشر از جامعه نيست. كرامتي با اشاره به وضعيت تحصيلي كودكان و نوجوانان تصريح كرد: متاسفانه شرايطي براي فرزندان ما در مدارس فراهم شده كه ساعاتي كه در حال تحصيل هستند به تلخي مي گذرد و تنها به درس خواندن آنان اهميت داده مي شود و بچه ها تحت فشار قرار دارند و دراين ميان كمتر از بازي و تفريحات فرهنگي هنري خبري هست. وي تصريح كرد: آپارتمان هاي ما جاي براي بازي و تفريح بچه ها ندارد و اينگونه دنياي كودكانه بچه ها از بين رفته و سينماي كودك و نوجوان نيز به فراخور اين وضعيت دچار شرايط نابساماني است. كرامتي وضعيت اكران فيلم هاي كودك و نوجوان را فاجعه دانست و گفت: فيلم هاي كودك و نوجوان ما اساسا اكران ندارند و 70 درصد لطمه هايي كه به سينماي كشور خورده به دليل اوضاع نابسامان اكران فيلم هاي سينمايي است. اين كارگردان سينما يادآور شد: متاسفانه بسياري از فيلم هاي كودك و نوجوان ما تنها در جشنواره فيلم كودك و نوجوان به نمايش در مي آيند و اساسا تنها براي اين رويداد سينمايي ساخته مي شوند و اميدي به اكران عمومي اين نوع آثار نيست. وي پخش برخي از فيلم هاي سينمايي را بدون اكران عمومي در شبكه نمايش خانگي بسيار تاسف بار توصيف و اين امر را عامل مرگ سينماي ايران قلمداد كرد. اكران خوب انگيزه فيلمسازان براي ساخت فيلم كودك پوران درخشنده كارگردان فيلم سينمايي خواب هاي دنباله دار گفت: نبود برنامه ريزي مدون براي اكران فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان سبب شده تا انگيزهاي در ميان فيلمسازان براي ساخت چنين آثاري وجود نداشته باشد. وي افزود: سرنوشت نمايش عمومي همه فيلم هاي سينمايي كودك از پيش مشخص شده و تنها يك سانس در روز به اكران چنين آثاري اختصاص مي يابد. كارگردان فيلم سينمايي خواب هاي دنباله دار خاطر نشان كرد: فيلمي كه به دليل عدم اكران مناسب از سوي مخاطب ديده نشود تاثيرگذار نبوده و اين امر سبب ضرر و زيان تهيه كنندگان فيلم هاي كودك و نوجوان مي شود. درخشنده تاكيد كرد: فيلم هاي كودك و نوجوان روند مشخصي دارد و خبري از برخي ديالوگ هاي بي ادبانه اي كه در برخي از آثار سينمايي مي بينيم در نوع فيلم ها نيست. كارگردان فيلم سينمايي پرنده كوچك خوشبختي تصريح كرد: بايد بپذيريم اكنون نياز كودكان ما با آنچه در 20سال گذشته وجود داشت متفاوت است، بچه هاي نسل امروز به دنبال آثاري همچون شرك و داستان اسباب بازي ها هستند و با اين وضع ما نمي توانيم با همان قصه هاي قديمي كودكان و نوجوانانمان را به سينما جذب كنيم. درخشنده با بيان اينكه بايد با زبان امروزي براي كودكان و نوجوانان فيلم ساخت گفت: قصه ها و افسانه هايي كه در ادبيات ما وجود دارد قابليت تبديل شدن به آثار كودك و نوجوان را با قالبي نوين دارد و بايد از اين امر براي ساخت فيلم هاي بروز كودك و نوجوان استفاده كرد. اين كارگردان سينما با بيان اينكه احياي مجدد سينماي كودك و نوجوان امكانپذير است يادآور شد: براي تحقق اين امر بايد در دو مقوله توليد و اكران فيلم هاي سينمايي جدي باشيم و به فيلم هاي كودك و نوجوان اهميت دهيم. برنامه هاي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي احياي سينماي كودك سيد عليرضا سجادپور مدير كل شوراي ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي حرفه اي نيز در اين باره گفت: يكي از برنامه هاي تيم جديد مديريتي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي احياي ژانر هاي سينمايي مغفول همچون سياسي، دفاع مقدس و كودك و نوجوان است. وي با تاكيد بر اينكه جشنواره فيلم كودك و نوجوان ويترين نمايش آثار سينماي كودك است، افزود: يكي از برنامه هاي ما در احياي ژانر كودك و نوجوان برگزاري هرچه باشكوه تر جشنواره كودك و نوجوان بود كه به طور حتم اين امر در احياي سينماي كودك و نوجوان موثر خواهد بود. مدير كل شوراي ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي خاطر نشان كرد: بسته هايي تشويقي براي فيلمسازان كودك و نوجوان در قبل از توليد، توليد و اكران فيلم در نظر گرفته شده تا در فيلمسازان كودك و نوجوان ايجاد انگيزه كند. به گفته سجادپور، اغلب كارهاي كودك و نوجوان مورد حمايت بنياد سينمايي فارابي قرار دارند و شوراي ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي نيز در صدور مجوزهاي مختلف اين نوع آثار را حمايت خواهد كرد. وي همچنين از ساماندهي اكران فيلم هاي كودك و نوجوان خبر داد و تصريح كرد: تلاش داريم در ساماندهي وضعيت اكران فيلم هاي سينمايي كه از سال آينده انجام مي شود، در هر اكران يك اثر سينمايي كودك و نوجوان و در فصل تابستان دو فيلم از اين گونه در هر اكران باشد. سجادپور خاطرنشان كرد: محتواي فيلم هاي كودك و نوجوان از اهميت بسياري برخوردار است و بايد ضريب تربيتي، اخلاقي و آگاهي بخشي و دينداري در اين نوع فيلم ها در نظر گرفته شود. وي ادامه داد: علاوه بر اين مسائل، حفظ جذابيت در فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان سبب مي شود تا خانواده ها نيز به همراه فرزندانشان براي تماشاي فيلم به سالن هاي سينمايي بيايند و اينگونه سينما رونق پيدا كند. مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي حرفه اي يادآور شد: نهادهايي مانند سازمان آموزش و پرورش با حمايت از فيلم هاي كودك و نوجوان و اقداماتي همچون خريد بليت نيم بهاي سينما براي دانش آموزان، ايجاد امكان نمايش فيلم براي دانش آموزان و برگزاري مناسباتي همچون زنگ سينما و تحليل برخي از فيلم ها براي دانش آموزان سنين مختلف مي توانند كمك فراواني به احياي سينماي كودك و نوجوان كمك فراواني نمايند. برخي از هنرمندان به ساخت فيلمهاي كودك اعتقاد ندارند هادي مقدم دوست نويسنده فيلم سينمايي بي پولي نيز در اين باره گفت: برخي از هنرمندان كه مولدين اصلي توليد محصولات فرهنگي هستند، عالم به اهميت توليد فيلم هاي خوب براي بچه ها هستند اما باوري محكم بر اين موضوع ندارند. وي افزود: همانگونه كه افتخار و اجر توليد آثار با ارزش براي هنرمندان است، شرمساري نبود و كم داشت آثار ويژه كودكان هم متعلق به آنان است. اين نويسنده سينما خاطر نشان كرد: نداشتن سينماي فعال و جذاب كودك موضوع غم انگيزي است، نداشتن سينماي كودك يعني نداشتن وسيله فرهنگي بومي مخصوص براي كودكان، يعني اينكه وقتي شكوفه هاي اول دبستاني ما دفتر مشق مي خرند روي جلد دفتر مشقشان به جاي شخصيت هاي كارتوني و عروسكي و زنده ايراني عكس شخصيت هاي توليدات خارجي است. مقدم دوست تاكيد كرد: دليل اينكه ما سينماي كودك بومي، جذاب، پويا و پرباري نداريم، اين است كه برخي از توليدكننده هاي محصولات فرهنگي باوجود آگاهي به مضرات فقر توليد داخلي در عرصه فرهنگ براي كودكان، هنوز اين باور برايشان تثبت نشده كه بايد به توليد محصولات فرهنگي براي كودكان اهتمام جدي تري داشت. وي افزود: علم انسان را عالم مي كند اما براي عامل شدن احتياج به باور است، با افسوس بسيار مي توان گفت در حال حاضر در مقوله سينماي كودك، باور فراوان ، خودجوش و سرشار كمياب است. نياز كودكان را نمي دانيم حسين سلطان محمدي منتقد سينما در گفت وگو با ايرنا گفت: متاسفانه سينماي ما امروز از مخاطبان خود غافل شده و به تماشاگران فيلم هاي سينمايي به عنوان سرمايه هاي اصلي سينما توجه نمي شود. وي افزود: فيلم هاي كودك و نوجوان در دوره اي حرف اول را در سينماي ايران مي زدند و بخش عمده اي از تماشاگران سينما را كودكان و نوجوانان تشكيل مي دادند. اين منتقد سينماي ايران خاطر نشان كرد: زماني كه فيلم سينمايي كلاه قرمزي و پسرخاله در سينماهاي سراسر كشور اكران مي شد كودكان و نوجوانان ما به همراه والدينشان به ديدن اين اثر سينمايي كودك مي رفتند و در حقيقت اين مهم سبب شده بود تا مخاطبان سينماي ايران افزايش چشمگيري داشته باشد. وي يادآور شد: امروز سينماي كودك ما با ضرب سفارش سازي و يارانه هاي دولتي به سمت جلو حركت مي كند كه اين رضايت بخش نيست. سلطان محمدي تصريح كرد: در دهه 70 هرفيلمساز براي ورود به عرصه فيلمسازي براي بزرگسالان بايد يك فيلم كودك مي ساخت و اين امر در احياي اين گونه سينمايي بي تاثير نبود. وي گفت: متاسفانه امروز اقبالي براي ساخت فيلم وكودك و نوجوان در ميان فيلمسازان ديده نمي شود و اين در حالي است كه فيلم هاي ساخته شده نيز كمتر توانايي برطرف كردن نيازهاي مخاطبان كودك و نوجوان را دارند. اين منتقد سينما ادامه داد: امروز بچه هاي ما بيشتر كارهاي فانتزي و حرفه اي را مي پسندند و بچه هاي دوران شرك و شيرشاه هستند از اينرو آثار سينمايي ما نيز بايد به اين سمت و سو حركت كند. سلطان محمدي نياز امروز سينماي كودك را ساخت فيلم هاي به روز و دوري از فيلم هاي به اصطلاح كانوني دانست و خواستار توجه سينماگران به نيازهاي كودكان و نوجوانان كشور شد. وي يادآور شد: امروز حدود 18 ميليون نفر از جمعيت كشور را كودكان و نوجوانان تشكيل مي دهند و متاسفانه ما از اين سيل مخاطب سينما غافل شده ايم. اين منتقد سينما از جايگزين شدن قهرمانان خارجي بجاي شخصيت هاي پرداخته شده از سوي هنرمندان داخلي در فيلم ها و برنامه هاي تلويزويوني انتقاد كرده و علت اين امر را فضاي فانتزي و درگيرانه ايجاد شده براي شخصيت هاي انيميشني خارجي قلمداد كرد. سلطان محمدي با بيان اينكه فضاي فيلم هاي اندكي كه در گونه كودك ساخته مي شوند بسيار روشنفكرانه است گفت: متاسفانه بسياري از نهادهاي ما همچون آموزش و پرورش نيز براي بهبود اين وضعيت تلاشي نمي كنند و حتي نمايش برخي از فيلم ها در قالب جشنواره رشد در شهرستان ها نيز تاكنون كمكي به سينماي كودك و نوجوان ما نكرده است. وي افزود: اكران فيلم هاي كودك و نوجوان نيز كاملا وضعيت مشخصي دارد. دو سال پيش فيلم سينمايي كودك و فرشته به عنوان فيلم يكي از فيلم هاي برتر سينماي ايران شناخته شد اما اين فيلم در اكران قرباني شد و حتي در شبكه خانگي نيز اثري از آن ديده نشد. اين منتقد سينما تاكيد كرد: متاسفانه اكران چنين فيلم هايي براي نهادهايي همچون بسيج دانش آموزي، بسيج مساجد و مدارس انجام نمي شود و با اين وضع نبايد توقع داشت در سينماي كودك و نوجوان ما اتفاقي رخ دهد. سلطان محمدي خاطرنشان كرد: مهمترين پرسش امروز ما از سينماي كودك اين است كه چنين آثاري براي چه كسي ساخته مي شوند. برخي از اين فيلم ها به قدري پيام هاي روشنفكرانه اي را براي مخاطب دربر دارند كه حتي بزرگسالان نيز در درك اين پيام ها باز مي مانند. وي با انتقاد از صدا و سيما گفت: متاسفانه فيلم هايي همچون ماجراهاي اينترنتي و يا كودك و فرشته از شبكه هاي سيما پخش نمي شود و اين اعتماد از سوي مديران اين رسانه به فيلمسازان وجود ندارد. به گفته اين عضو انجمن منتقدان سينماي ايران، هيچ يك از فيلم هاي كودك و نوجوان ما در شبكه نمايش خانگي هم ديده نمي شوند و كودك به اجبار از فيلم هاي طنزي كه براي بزرگسالان ساخته مي شوند تغذيه مي كند. سلطان محمدي يادآور شد: پخش فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان كه در سال هاي اخير ساخته شده اند مي تواند به برطرف شدن نيازهاي فرهنگي امروز كودكان ما كمك شايسته اي كند اما قبل از اين امر فيلمسازان ما بايد شناخت دقيقي از نيازهاي امروز كودكان و نوجوانان داشته باشند. سينماي كودك در حال درجا زدن است مجيد قناد برنامه ساز قديمي كودك و نوجوان نيز در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا گفت: متاسفانه در سال هاي اخير به سينماي كودك بي توجهي شده و در غياب فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان، كارهاي تلويزيوني بيشتر ديده مي شوند. وي افزود: تلويزيون در سال هاي اخير در ساخت برنامه هاي كودك و نوجوان فعاليت هاي خوبي انجام داده اما بايد بدانيم هنوز فقدان سريال هايي همچون زي زي گولو و آثاري از اين دست در برنامه هاي كودك ما احساس مي شود. اين برنامه ساز كودك و نوجوان خاطرنشان كرد: علي كوچولوي سريال علي كوچولو بزرگ شد اما سينماي كودك ما هنوز درجا مي زند. امروز بايد بپرسيم به راستي سينماي كودك كجاست؟ قناد تصريح كرد: در برنامه ريزي هاي تلويزيوني براي ساخت سريال هاي مناسبتي حساسيت هاي بسياري وجود دارد، اما كمتر سراغ برنامه ريزي براي ساخت سريالهايي مختص كودك و نوجوان مي روند. وي گفت: برنامه ها و انيميشن هاي خارجي كه از صدا و سيما پخش مي شود، بد نيست زيرا براي ساخت اين برنامه ها بيش از يك سال برنامه ريزي مي شود اما براي ساخت برنامه هاي كودك و نوجوان و حتي فيلم هاي سينمايي كودك و نوجوان اين شرايط وجود ندارد. قناد متذكر شد: سينماي كودك ما اين روزها در شرايط خوبي به سر نمي برد. بسياري از فيلمسازان نگران سرمايه گذاري در ساخت فيلم هاي كودك هستند، در حالي كه روزگاري، پرفروش ترين فيلم هاي سينمايي به اين نوع آثار سينمايي اختصاص داشت. وي خاطر نشان كرد: تكليف ما هنوز با شبكه كودك نيز مشخص نيست اگر قرار است اين شبكه صرفا براي كودكان باشد بايد فقط برنامه كودك از اين شبكه پخش شود ضمن آنكه انحصار برنامه هاي كودك در يك شبكه، حس رقابت را براي ساخت برنامه هاي بهتر از ميان مي برد. علي سرتيپي سخنگوي شوراي صنفي نمايش نيز در گفت وگو با ايرنا شرايط نامساعد اكران فيلم هاي كوتاه را عامل اصلي عدم اقبال فيلمسازان به ساخت فيلم هاي كودك و نوجوان دانست و بر ساماندهي نمايش عمومي چنين آثاري تاكيد كرد. به هر حال هر سال به بهانه برگزاري جشنواره فيلم كودك صحبت هايي درباره وضعيت سينماي كودك مي كنيم اما متاسفانه هيچ اتفاقي نمي افتد. برگزاري جشنواره فيلم كودك بسيار خوب است اما به راستي هزينه كردن براي تعدادي فيلم كودك آن هم در زماني محدود چه كمكي به سينماي كودك مي كند. در عين حال اگر ما از ساخت چنين فيلم هايي حمايت كرده و در اكران از اين نوع آثار سينمايي حمايت نكنيم كدام مخاطب اين آثار را مي بيند و چگئونه سينماي كودك و نوجوان احيا مي شود. سينماي كودك و نوجوان ما در قدم اول نيازمند برنامه اي مدون براي اكران است و چنانچه سخنان سيد عليرضا سجادپور مديركل شوراي ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي حرفه اي درباره ساماندهي اكران فيلم هاي كودك و نوجوان به مرحله اجرا برسد به حتم مي توان به آينده اين گونه سينمايي اميدوار شد. فراهنگ**1983**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 886]
صفحات پیشنهادی
عکس وگفتگوی مفصل با مهتاب کرامتی
هنوز هم افسوس میخورم که چرا چنین فیلمهایی ساخته نمیشود. ... جامعه ما نیاز دارد که در مورد تضییع حقوق كودكان، اعتیاد، ایدز و سایر ناهنجاریهای موجود فکر کند. ...
هنوز هم افسوس میخورم که چرا چنین فیلمهایی ساخته نمیشود. ... جامعه ما نیاز دارد که در مورد تضییع حقوق كودكان، اعتیاد، ایدز و سایر ناهنجاریهای موجود فکر کند. ...
همه چیز درباره فیلم پرستاره «دموکراسی تو روز روشن»
این اتفاق و روایت در قالب طنز موقعیت رخ میدهد، اما در روزهایی که ساخت فیلمهای ... البته به طور صرف نمیتوان گفت این فیلم چارچوبی طنز دارد بلکه بیشتر فیلم ژانری ... فیلم از این دادن دستمزد راضی بوده و مطمئنا برایشان بازگشت اقتصادی داشته است. ... زردي كودكان در صورت درمان نشدن · جرج کلونی با پاملا اندرسون رو هم ریخت ...
این اتفاق و روایت در قالب طنز موقعیت رخ میدهد، اما در روزهایی که ساخت فیلمهای ... البته به طور صرف نمیتوان گفت این فیلم چارچوبی طنز دارد بلکه بیشتر فیلم ژانری ... فیلم از این دادن دستمزد راضی بوده و مطمئنا برایشان بازگشت اقتصادی داشته است. ... زردي كودكان در صورت درمان نشدن · جرج کلونی با پاملا اندرسون رو هم ریخت ...
«داريوش مهرجويي ساخت فيلم به عنوان عيدي به نيكي كريمي
تصور ميكنم فيلم در هيچ بخشي دچار افت قصه نميشود. .... مشترياني كه خوب حرفزدن آدمها برايشان ارزش دارد. طرح فيلمنامه بعدي «زن دوم» آماده نوشتن ... «يكي بود يكي نبود» درباره بازگشتش به ساخت فيلمهاي براي كودكان گفت: من به سينماي كودك زماني ...
تصور ميكنم فيلم در هيچ بخشي دچار افت قصه نميشود. .... مشترياني كه خوب حرفزدن آدمها برايشان ارزش دارد. طرح فيلمنامه بعدي «زن دوم» آماده نوشتن ... «يكي بود يكي نبود» درباره بازگشتش به ساخت فيلمهاي براي كودكان گفت: من به سينماي كودك زماني ...
10 شخصیت کودک عجیب تاریخ سینما!!
دیده نمیشود و شاید جای آنها خالی هم باشد، اما 10 شخصیت کودک عجیب تاریخ سینما ... سال 1995 هم جان کارپنتر فیلمی به همین نام ساخت. 4. دیمین تورن در فیلم ... فیلم داستان یک دیپلمات آمریکایی است که به جای فرزند مرده خود کودکی را از ... شاید برایتان عجیب باشد، اما واقعا چهرههای مشهوری هم هستند که زمانی که تازه کارشان . ...
دیده نمیشود و شاید جای آنها خالی هم باشد، اما 10 شخصیت کودک عجیب تاریخ سینما ... سال 1995 هم جان کارپنتر فیلمی به همین نام ساخت. 4. دیمین تورن در فیلم ... فیلم داستان یک دیپلمات آمریکایی است که به جای فرزند مرده خود کودکی را از ... شاید برایتان عجیب باشد، اما واقعا چهرههای مشهوری هم هستند که زمانی که تازه کارشان . ...
معطوف شدن نگاهها به سينماي تجاري
البته در اين سا ها ما تماشاگراني را داشتيم كه سينما و فيلم ديدن برايشان ... -اين شايد به دليل تفكري باشد كه در بخشهاي دولتي وجود دارد و خيلي نميشود ... به كودكان داده شود آنها بالنده ميشوند در نتيجه جامعه به شكل مطلوبي ساخته خواهد شد. ...
البته در اين سا ها ما تماشاگراني را داشتيم كه سينما و فيلم ديدن برايشان ... -اين شايد به دليل تفكري باشد كه در بخشهاي دولتي وجود دارد و خيلي نميشود ... به كودكان داده شود آنها بالنده ميشوند در نتيجه جامعه به شكل مطلوبي ساخته خواهد شد. ...
فروش «آتش سبز» مهم نيست
بنابراين ساخته شدن «آتش سبز» در اين شرايط نوعي احساس نياز بود و اگر اين نياز در ... چرا كه هر فيلمي جغرافيايي مثالي است اما ما اين جغرافياي مثالي را از ... اصلا در فيلم كمبود صحنههاي خاصي احساس نميشود چرا كه من عادت كردهام كه صحنه را ... حتي برايشان سؤال بود كه چرا اصلاني كار نميكند در حالي كه بودند كساني كه تنها ...
بنابراين ساخته شدن «آتش سبز» در اين شرايط نوعي احساس نياز بود و اگر اين نياز در ... چرا كه هر فيلمي جغرافيايي مثالي است اما ما اين جغرافياي مثالي را از ... اصلا در فيلم كمبود صحنههاي خاصي احساس نميشود چرا كه من عادت كردهام كه صحنه را ... حتي برايشان سؤال بود كه چرا اصلاني كار نميكند در حالي كه بودند كساني كه تنها ...
داستان جنگ را پاياني نيست
دنیای امروز نمیتواند چشم خود را به دیدن فیلمهایی مانند فرزند خاك و اتوبوس شب ببندد. ... گرفتن از جنگ میتوان بیشتر به آنها فكر كرد و جایگاه مناسبی برایشان در نظر گرفت. ... مثلا كودكان و نوجوانانی كه در جنگ پدر و مادر خود را از دست دادهاند. ... محمدحسین لطیفی در سال 85 با ساخت فیلم «روز سوم» نشان داد كه میتوان فیلم ...
دنیای امروز نمیتواند چشم خود را به دیدن فیلمهایی مانند فرزند خاك و اتوبوس شب ببندد. ... گرفتن از جنگ میتوان بیشتر به آنها فكر كرد و جایگاه مناسبی برایشان در نظر گرفت. ... مثلا كودكان و نوجوانانی كه در جنگ پدر و مادر خود را از دست دادهاند. ... محمدحسین لطیفی در سال 85 با ساخت فیلم «روز سوم» نشان داد كه میتوان فیلم ...
بازیگری با ظرفیت های مهارناشدنی
"مومیایی 3" محمدرضا هنرمند در سال 1378 ساخته شد که فیلم موفقی در ادامه "مرد عوضی" بود و با شناخت از قابلیت های ... بازی و طمع کاری می شود ارائه دهد ولی بازی او در این کاراکتر به لیست طلایی نقش آفرینی هایش اضافه نمی شود. ... حکایت فلورا سام از «توطئه فامیلی» رامبد جوان ... چگونه كودكان را به خوردن غذا تشويق كنيم؟ ...
"مومیایی 3" محمدرضا هنرمند در سال 1378 ساخته شد که فیلم موفقی در ادامه "مرد عوضی" بود و با شناخت از قابلیت های ... بازی و طمع کاری می شود ارائه دهد ولی بازی او در این کاراکتر به لیست طلایی نقش آفرینی هایش اضافه نمی شود. ... حکایت فلورا سام از «توطئه فامیلی» رامبد جوان ... چگونه كودكان را به خوردن غذا تشويق كنيم؟ ...
به بهانه 55سالگی پرستویی
"مومیایی 3" محمدرضا هنرمند در سال 1378 ساخته شد که فیلم موفقی در ادامه "مرد ... دهد ولی بازی او در این کاراکتر به لیست طلایی نقش آفرینی هایش اضافه نمی شود. ...
"مومیایی 3" محمدرضا هنرمند در سال 1378 ساخته شد که فیلم موفقی در ادامه "مرد ... دهد ولی بازی او در این کاراکتر به لیست طلایی نقش آفرینی هایش اضافه نمی شود. ...
با تصویرگر کتابهای کودکی
با تصویرگر کتابهای کودکی. ... را تصویرسازی کرد؛ که جایزه پلاك طلایی براتیسلاوا، و جایزه نوما را برایش به ... طول این سالها پوسترهای زیادی را برای كانون و سایر نهادهای فرهنگی ساخت. ... همزمان با آن در سال 1351 اولین فیلم استریپم را به اسم «موش وگربه» در .... کتاب را میخواند، ولی اصلاً متوجه نمیشود مرگ اتفاق افتاده. ...
با تصویرگر کتابهای کودکی. ... را تصویرسازی کرد؛ که جایزه پلاك طلایی براتیسلاوا، و جایزه نوما را برایش به ... طول این سالها پوسترهای زیادی را برای كانون و سایر نهادهای فرهنگی ساخت. ... همزمان با آن در سال 1351 اولین فیلم استریپم را به اسم «موش وگربه» در .... کتاب را میخواند، ولی اصلاً متوجه نمیشود مرگ اتفاق افتاده. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها