تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821098381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - گازوئيل در نوبت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - گازوئيل در نوبت
اقتصاد - گازوئيل در نوبت

توزيع بنزين با كارت هوشمند اگرچه به عنوان پروژه سهميه‌بندي مطرح بود اما تجربه‌اي ناخوشايند بود كه خاطره‌اي ناميمون را براي مردم به جا گذاشته است. به همين دليل هم تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه اول تيرماه؛ روزي كه طرح توزيع گازوئيل با كارت هوشمند كليد مي‌خورد روز خوبي نيست، به خصوص كه در همان تاريخ قرار است آزادسازي قيمت بنزين سوپر نيز صورت گيرد و سهميه گروهي از خودرو‌ها نيز قطع شود. تجربه شرايط نابسامان ايجاد شده در اجراي توزيع بنزين تنها با كارت هوشمند از ابتداي خرداد سال گذشته و آغاز سهميه‌بندي بنزين در بامداد ششمين روز تير پارسال نشان مي‌دهد كه به طور قطع امسال نيز اجراي طرح توزيع گازوئيل با كارت هوشمند، آزاد شدن قيمت بنزين سوپر و قطع ارائه بنزين كوپني و اعمال اين سهميه از طريق كارت‌هاي هوشمند سوخت كه همگي از ابتداي تير عملياتي خواهند شد، نيازمند توجه جدي‌تر به وضعيت جايگاه‌ها به‌ويژه در روزهاي باقي‌مانده از خرداد است. حداقل پيامد اين برنامه‌ها مي‌تواند شلوغي فزاينده جايگاه‌هاي توزيع سوخت باشد كه در روزهاي آينده اتفاق خواهد افتاد. هرچند توزيع بنزين با كارت سوخت طرحي توام با انتقادات بسيار بود كه به اجرا در آمد، تجربه نشان مي‌دهد كه دولت نهم بر اين اعتقاد است كه مي‌تواند با استفاده از اين طرح قاچاق گازوئيل را تحت كنترل درآورد. اين درحالي است كه تجربه سهميه‌بندي بنزين نشان مي‌دهد كه قاچاق بنزين تا حدودي كنترل شد اما جاي خود را به بازار سياه و دادوستدهاي گسترده كارت سوخت داد كه خود از قاچاق سوخت چيزي كم نداشت.

حال شايد تحليل مجريان طرح كارت سوخت گازوئيل كنترل قاچاق باشد اما نكته مهم اين است كه نبود سقف مصرف گازوئيل خود دليلي است برناكام بودن اين طرح؛ دولت در مرحله‌اي كه در آينده‌اي نه‌چندان دور به اجرا درخواهد آورد سهميه‌بندي گازوئيل را در دستور كار دارد اما درمورد آن اطلاع‌رساني نمي‌كند. در حالي كه مسوولان وزارت نفت بر عدم سهميه‌بندي گازوئيل تاكيد مي‌كنند، ولي برخي از آنان نيز از احتمال محدود كردن دارندگان خودروي ديزلي به دريافت گازوئيل از جايگاه‌ها در دو تا سه نوبت خاص در روز خبر مي‌دهند.
به گفته آنان در حال حاضر بر اساس نرم‌افزار موجود هيچ‌گونه محدوديتي در دريافت گازوئيل نخواهيم داشت، ولي ممكن است در آينده ابلاغ شود كه خودروها بتوانند تنها چند نوبت از جايگاه‌ها سوختگيري كنند، ولي هم‌اينك بحث قانون‌گذار دريافت گازوئيل صرفا با كارت هوشمند است.
در اين‌باره از 15 ارديبهشت، حدود 300 جايگاه در سراسر كشور به طور آزمايشي گازوئيل را با كارت هوشمند عرضه كرده‌اند، ولي تصور مي‌شود حتي اعمال محدوديت در نوبت‌هاي سوخت‌گيري نيز موجب كاهش مصرف يا كنترل قاچاق نخواهد شد.
بيژن حاج‌محمدرضا، رئيس سنديكاي جايگاه‌داران، بر افزايش مصرف گازوئيل در صورت استفاده از كارت هوشمند تاكيد مي‌كند: اگر چه توزيع اين فرآورده با كارت هوشمند ممكن است به دليل جديد بودن سيستم در يك‌ماه نخست موجب كاهش مصرف شود، ولي در طولاني‌مدت نسبت به وضعيت كنوني، افزايش مصرف را به دنبال خواهد داشت. وي معتقد است كه در بلندمدت به طور طبيعي نگراني ناشي از ارائه گازوئيل با سامانه هوشمند سوخت موجب ايجاد ناامني در ذهن دارندگان خودروهاي سنگين شده و سوخت‌گيري بيشتر از نياز را به همراه دارد: رانندگان خودروهاي سنگين به طور طبيعي پس از يك رانندگي طولاني‌مدت، 24 تا 48 ساعت، براي انجام تعميرات جزئي توقف مي‌كنند كه در صورت كارتي‌شدن سيستم گازوئيل، ممكن است مالكان خودرو درمدت استراحت نيز گازوئيل را دريافت و يا انبار كنند و يا كارت خود را در اختيار برخي سودجويان قرار دهند كه در هر صورت موجب افزايش مصرف مي‌شود.
برخي كارشناسان براي كنترل مصرف، شيوه‌هاي ديگري را پيشنهاد مي‌كنند؛ از جمله «تحويل سوخت به ميزان مسافت طي‌شده» تا به اين ترتيب توزيع گازوئيل بدون محدوديت و بي‌نياز از سهميه‌بندي انجام ‌شود.
به ‌اين منظور نياز است علاوه بر كددار شدن جايگاه‌ها، بنا به نوع خودرو و مدل آن، ميزان مصرف خودرو محاسبه و توسط كارت مخصوص سوخت نمايش داده شود.
با اين اوصاف و با توجه به انتقاداتي كه به عرضه گازوئيل در درازمدت مي‌شود به نظر نمي‌رسد كه بتوان به موفقيت آن اميد داشت و قاعدتا در درازمدت طرح آزادسازي قيمت گازوئيل نيز در دستور كار دولت قرار خواهد گرفت.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن