واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
براى رفع سوء ظن و منفى بينى، چه بايد كرد؟ پى آمدهاى روحى و روانى لقمه ى حلال و حرام بر ايمان قلبى و نفاق قلبى چيست؟ با توجّه به زشتى گناه و اين كه فكر آن هم آزار دهنده است، چه چيز سبب تكرار گناه مى شود؟ آيا اسلام براى پيش گيرى از تكرار گناه، راه حلّى دارد؟ رابطه ى نامشروع در روحيه، ايمان و اعتقاد جوانان چه تأثيرى دارد؟ براى پيش گيرى از افزايش روابط نامشروع، چه راه حلّى پيشنهاد مى كنيد؟ ديدگاه اسلام درباره ى نظريه ى فرويد در زمينه ى آزادى جنسى و اين كه انسان نسبت به آن چه منع شود، حريص تر مى شود، چيست ؟ آيا فاصله گرفتن از معنويت را مى توان يكى از عوامل پيدايش بحران هاى اجتماعى در جامعه دانست؟ غيبت چند نوع است؟ آيا غيبتى داريم كه معصيت نباشد؟ آيا كتك زدن همسر در مورد تخلفات خانهداري جايز است؟ ديهي سرخ شدن و كبود شدن بر اثر ضرب چيست؟ چرا رهبرى در ايران مادام العمر است؟ آيا اعتقاد به ولايت فقيه واجب است؟ آيا در اين زمينه، آياتى در قرآن وجود دارد؟ دور در تعيين رهبر يا در ادامه ى حاكميت رهبر را چگونه حل مى كنيد؟ اگر دور باطل است، آيا در اين جا استثنا خورده است؟ با توجه به اين كه ولايت، همان قيموميّت است، چگونه آن را بر حاكميت سياسى فقيهان مى توان تطبيق كرد؟ آيا جامعه ى ولايى، انحصارگرا و مستبد است؟ آيا ولايت فقيه چيزى جز حكومت توتاليتر و ضد مردمى است؟ پيشينه ى نظريّه ى ولايت فقيه به چه زمانى بر مى گردد و جايگاه آن نزد فقيهان شيعه چگونه است؟ امامت به چه معناست؟ بين امامت و نبوت چه تفاوتي وجود دارد؟ آيا امامت بالاتر از نبوت است؟ اگر واقعاً امامت از اصول دين است و بدون آن، دين كامل نمي شود، چرا اين مسئله به شكلي كه شيعه مي گويد، به صراحت در قرآن نيامده است؟ دليل شيعه بر اين كه امامت عهدي الهي است، چيست؟ آيا همه ي علوم ائمه ـ عليهم السلام ـ لدني است، يا اكتسابي نيز هست؟ شيعيان بر چه اساسي امامان خود را معصوم مي دانند؟ احاديث و تعاليم امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ چگونه مي تواند براي ما حجّت باشد در حالي كه گذشت بيش از هزار سال از آن زمان، باعث ورود هزار گونه جعل و تحريف در آن ها شده است؟ بعضي از شرايط امر به معروف و نهي از منكر را بيان فرماييد. در مواردي كه اصل دين در خطر است، آيا امر به معروف باز هم موكول به عدم ضرر به اشخاص است؟ آيا وظيفهي آمر به معروف و نهي از منكر فقط گفتاري است؟ اگر قسمت پايين آب قليلى كه به طور سرازير و بدون فشار به پايين مىريزد، با نجاست برخورد كند، آيا قسمت بالاى اين آب همچنان پاك باقى مىماند؟ آيا براى پاك شدن لباس متنجس، بعد از شستن با آب جارى يا كر فشار دادن آن در خارج از آب لازم است يا با همان فشار داخل آب پاك مىشود؟ حكم وضو و غسل با آبى كه به طور طبيعى غليظ است چيست؟ مانند آب دريايى كه بر اثر وجود املاح فراوان غليظ شده است مثل درياچه اروميه يا موارد ديگرى كه غلظت بيشترى دارند. آيا براى ترتب آثار كر بودن آب، علم به كر بودن آن واجباست يا اين كه بناء بر كر بودن آب كافى است؟ (مانند آب موجود در دستشويىهاى قطار و غيره) در مساله ـ147ـ رساله امام خمينى «قدس سره» آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته كودك مميّـز تا زمان بلوغ اعتناء نمىشود» اين فتوا تكليف دشوارى است. زيرا به طور مثال مستلزم اين است كه پدر و مادر تطهير فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگى به عهده بگيرند. لطفاً وظيفه شرعى ما را بيان فرماييد. گاهى به آب موادى اضافه مىكنند كه آن را به رنگ شير در مىآورد، آيا اين آب مضاف است؟ حكم وضو و تطهير با آن چيست؟ در تطهير، چه فرقى بين آب كر و آب جارى است؟ اگر آب شور جوشانده شود، آيا با آبى كه از بخار آن بدست مىآيد مىتوان وضو گرفت؟ آيا در شستن لباسهاى نجس با آب كر، فشردن هم واجب است؟ يا آنكه بعد از زوال نجاست، همين كه آب، محل نجاست را فرا گرفت كافى است؟ آيا گليم يا فرش نجسى را كه با آب لولهكشى متصل به منبع آب شهرى شستشو مىدهيم به مجرد رسيدن آب لولهكشى به محل نجس، پاك مىشوند يا بايد آب غساله از آن جدا شود؟ براى پاك شدن كف پا يا كفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آيا اين كار بايد بعد از زوال عين نجاست صورت بگيرد يا پانزده گام رفتن با وجود عين نجاست كافى است؟ و آيا پس از آنكه عين نجاست با پانزده گام از بين رفت، كف پا يا كفش پاك مىشود؟ آيا كف پا يا ته كفش با راه رفتن روى زمينى كه آسفالت شده پاك مىشود؟ آيا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست شرايط مطهّريت آن چيست؟ لباسهاى نجسى كه در موقع تطهير، آب را رنگين مىكنند،چگونه پاك مىشوند؟ كسى كه براى غسل جنابت آب را در ظرفى مىريزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف مىچكد، آيا موجب نجس شدن آب مىگردد؟ و آيا مانع از تمام كردن غسل با آن آب مىشود؟ آيا تطهير تنورى كه با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امكان دارد؟ روغن نجسى كه از بدن حيوانى بدست آمده است، آيا با انجام فعل و انفعالات شيميايى بر روى آن به طورى كه مادهى آن داراى خواص جديدى شود، بر نجاست خود باقى مىماند يا اين كه حكم استحاله را پيدا مىكند؟ درحمامى كه سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام كنندگان مىچكد. آيا اين قطرات پاك است؟ آيا غسل بعد از چكيدن اين قطرات صحيح است؟ با توجه به اينكه بر اساس تحقيقات علمى، وزن آبهاى فاضلابها در اثر اختلاط با مواد معدنى و آلودگى به ميكروب 10% بيشتر از وزن طبيعى آب است، اگر در اينگونه آبها در تصفيهخانهها تغييراتى بوجود آيد و بوسيله عمليات فيزيكى، شيميايى و بيولوژيكى، مواد معدنى آلوده و ميكروبها را از آن جدا سازند. به طورى كه بعد از تصفيه كامل از جهت فيزيكى (رنگ، بو، طعم) و از جهت شيميايى (مواد معدنى آلوده) و از جهت بهداشتى (ميكروبهاى مضر و تخم انگلها) بمراتب بهداشتىتر و بهتر از آبهاى بسيارى از نهرها و درياها بويژه آبها يى كه براى آبيارى استفاده مىنمايند گردد. آيا اين آبها كه قبل از تصفيه نجس هستند، با اعمال مذكور پاك شده و حكم استحاله بر آنها جارى مىگردد يا آنكه پس از تصفيه هم محكوم به نجاست هستند؟ عشاير بخصوص در ايام كوچ كردن، آب كافى براى تطهير در اختيار ندارند، آيا چوب و سنگريزه براى تطهير مخرج بول كفايت مىكند؟. و مىتوانند با اين حال نماز بخوانند؟ حكم تطهير مخرج بول و غائط با آب قليل چيست؟ گاهى بدون اختيار از انسان بعد از بول و استبراء رطوبتى خارج مىشود كه شبيه بول است. آيا اين رطوبت نجس است يا پاك؟ اگر انسان بعد از مدتى بطور اتفاقى متوجه اين مسأله شود، نمازهاى گذشتهاش چه حكمى دارد؟ آيا از حالا به بعد بر او واجب است در مورد خروج اين رطوبت غير اختيارى بررسى نمايد؟ لطف بفرما ييد در صورت امكان راجع به اقسام رطوبتى كه گاهى از انسان خارج مىشود، توضيح دهيد. كيفيت استبراء قبل از تطهير مخرج غايط چگونه است؟ استخدام در بعضى از شركتها و مؤسسات مستلزم معاينات پزشكى است كه گاهى مشتمل بر كشف عورت است. آيا اين عمل در صورت نياز جايز است؟ در هنگام تخلّى، مخرج بول با چند مرتبه شستن پاك مىشود؟ مخرج مدفوع را چگونه مىتوان تطهير كرد؟ كسى كه در جلوى سرش موى مصنوعى گذاشته است و در صورت نگذاشتن آن به مشقت مىافتد، آيا مسح بر موى مصنوعى براى او جايز است؟ آیا هنگام وضو فقط بايد دو مشت آب بر صورت ريخته شود و اگر بار سوم آب ريخته شود وضو باطل خواهد بود؟ آيا چربيها يى كه به طور طبيعى در مو و صورت بوجود مىآيند، برای وضو مانع محسوب مىشوند؟ مدت زمانى مسح پاهايم را از سر انگشتان انجام نمىدادم بلكه فقط روى پا و مقدارى از انگشتان را مسح مىكردم. آيا اين مسح صحيح بوده است؟ و در صورت عدم صحت، نمازهايى را كه خواندهام بايد قضا كنم؟ بر آمدگى روى پا كه هنگام مسح، دست بايد تا آنجا كشيده شود كدام است؟ وضو در مساجد و مراكز و ادارات دولتى كه دولت در ساير كشورهاى اسلامى بنا مىكند چه حكمى دارد؟ آيا اگر در وضو براى يك بار شستن چندين مرتبه آب به عضو ريخته شود به وضو ضرر مىزند؟ و اگر با چندين مرتبه آب ريختن نيت يك بار شستن نمايد ولى بيشتر از يك بار شستن حاصل شود، وضو چه حكمى دارد؟ چشمهاى است كه سرچشمه آن در زمين ملكى شخصى قرار دارد. اگر بخواهيم آب آن را به وسيله لوله به منطقهاى كه چند كيلومتر با آن فاصله دارد، انتقال دهيم، بايد لوله از زمينهاى ملكى اين شخص و افراد ديگر عبور نمايد، آيا در صورت عدم رضايت اين افراد، استفاده از آب چشمه براى وضو و غسل و ساير تطهيرات جايز است؟ آيا شخصى كه وضو مىگيرد، مستحب است هنگام مسح قسمت پايين انگشتان پا يعنى جا يى كه موقع راه رفتن با زمين تماس پيدا مىكند را مسح نمايد؟ اگر شخص وضو گيرنده هنگام شستن دستها و صورت به قصد وضو اقدام به باز و بسته كردن شير آب نمايد، اين كار او چه حكمى دارد؟ آيا براى مسح مىتوان از غير آب وضو استفاده كرد؟ و همچنين آيا مسح سر حتماً بايد با دست راست و از بالا به پايين باشد؟ آيا مجروحان جنگى كه قطع نخاع شدهاند و قدرت نگهدارى بول را ندارند، جايز است در نماز جمعه شركت كرده و به خطبهها گوش دهند و با عمل به وظيفه شخص مسلول، نماز جمعه و عصر را بخوانند؟ شخصى كه قادر بر وضو گرفتن نيست، فرد ديگرى را براى انجام وضو به نيابت مى گيرد و خودش نيت نموده و با دست خود مسح مىكند و اگر قادر بر مسح نباشد نايب دست او را گرفته و با آن مسح مى نمايد. اگر از اين كار هم عاجز باشد، نايب از دست او رطوبت گرفته و مسح مىكند. حال، اگر اين شخص دست نداشته باشد چه حكمى دارد؟ آيا هنگام وضو بايد ظرف آب لوله دار باشد؟ آيا اگر ظرف آب لولهدار نباشد وضو باطل است؟ آيا وضو يى كه قبل از نماز ظهر و عصر گرفته شده، براى خواندن نماز مغرب و عشا هم با علم به اين كه در اين مدت هيچ يك از مبطلات وضو از وى سرنزده است، كافى است؟ يا آن كه هر نمازى نيت و وضوى جداگانهاى دارد؟ اگر بعد از رسيدن به مكانى تا چند فرسخى آن به جستجوى آب بپردازيم و آب آلوده و كثيفى را بيابيم، در اين حالت تيمم براى ما واجب است يا وضو گرفتن با آن آب؟ بانک پرسش وپاسخ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]