تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804869496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: ايجاد استراتژي موثر با هدف مداخله بيشتر جامعه مدني در واكنش به اچ‌آي‌وي و ايدز


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: ايجاد استراتژي موثر با هدف مداخله بيشتر جامعه مدني در واكنش به اچ‌آي‌وي و ايدز


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

محمد خزاعي، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك، چهارشنبه شب گذشته طي سخناني در اجلاس عاليرتبه مجمع عمومي سازمان ملل در خصوص بازنگري جامع پيشرفت هاي بدست آمده در خصوص بيماري ايدز با حضور مقامات عاليرتبه و نمايندگان 193 كشور عضو سازمان ملل ديدگاهها و نقطه نظرات كشورمان را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خزاعي طي سخنان خود در اين نشست كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت، گفت: ويروس HIV و بيماري ايدز به يك بحران اجتماعي، اقتصادي، روحي و رواني در جامعه بشري تبديل و تمام حيات بشريت را تحت تاثير قرار داده است. با توجه به حيطه گسترده و نحوه سرايت عفوني اين بيماري و پيامدهاي خطرناكي كه بر حيات بشري دارد هم اكنون بيماري مذكور به يكي از نخستين اولويت‌هاي جامعه بشري براي حفظ بهداشت و سلامت جسم و جان بشر تبديل شده است.

وي با اشاره به اينكه مناطق واقع در شرق درياي مديترانه، شامل ايران، هر چند كمتر از اين بيماري متاثر شده اند ولي از اين قا‌عده مستثني نمي‌باشند، افزود: ما نسبت به اثرات ايدز در منطقه خود نگراني جدي داريم زيرا علائمي وجود دارد كه نشان مي‌دهد روند سرايت اين بيماري رو به افزايش بوده و بويژه اين مسيرصعودي در ميان معتادان تزريقي بسيار شديد و خطرناك مي باشد.

آقاي خزاعي گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك عضو سازمان ملل متحد، در سال 2001 اعلاميه الزامات مربوط به اين بيماري را امضاء كرده است و بر همان اساس خود را متعهد مي‌داند كه در جهت افزايش دسترسي جهاني به تدابير و راههاي پيشگيري از ايدز و HIV و نيز مراقبت و معالجه آن پيشقدم باشد.

وي در تشريح اقدامات ايران درباره اين چهارچوب اعلام كرد: متعاقب امضاي اين اعلاميه، دولت جمهوري اسلامي ايران اقدامات مقتضي را انجام داده و بودجه پيشگيري و كنترل بيماي ايدز و ويروس HIV را طي سال هاي 2005 تا 2007 به ميزان 2/3 برابر افزايش داد و اكنون ايران از جمله كشورهايي است كه اصول «سه گانه» شامل استراتژي ملي واحد، نهاد هماهنگ كننده و نهاد ارزيابي و نظارت واحد در قالب كميته ملي ايدز براي مبارزه با اين بيماري را تشكيل داده و اجرائي كرده است.

وي با اشاره به نقش غيرقابل انكاراصول و ارزش‌هاي مذهبي كشورها در كمك به جلوگيري از رفتارهاي اشتباه و پرمخاطره و نيز اعتياد به مواد مخدر گفت: در اين چارچوب، اسلام نقش برجسته و موثري بر حفظ سلامت جوامع از جمله جامعه ايران از مخاطرات اين چنيني داشته كه منجر به عواقب نابود كننده در برخي بخش هاي جهان شده است.

وي افزود: در راستاي تعاليم اسلام، كشورهاي اسلامي فرزندان خود را تشويق به پيروي از قواعد اخلاقي در زندگي خصوصي خود و تقويت نهاد خانواده مي‌كنند. در اين كشورها، يك استراتژي موثر ديگر كه مي‌تواند وارد برنامه جلوگيري از اشاعه بيماري گردد، آموزش هاي ديني براي همگان و بويژه جوانان مي‌باشد. لذا ما نهاد مسئول سازمان ملل در اين زمينه « UNAIDS» را به بررسي و توجه بيشتر به ظرفيت هاي بالقوه مثبت آموزش‌هاي فرهنگي در برنامه جلوگيري از انتشار اچ آي وي ترغيب مي‌كنيم.

وي گفت: برپايه برخي تعارضات فرهنگي، اجراي خدمات براي ساير گروهاي جمعيتي كه در معرض خطر شديد قرار دارند، دشوارتر است. اما ايران شروع به پيشنهاد دسته اي از خدمات جلوگيري و مراقبت در مقابل بيماري نموده كه براي جوامع با مخاطره زياد هزينه هاي قابل قبولي داشته باشد. يكي از اين خدمات، تاسيس واحد ويژه براي زنان داراي بالاترين مخاطره، افزايش دسترسي افراد مبتلا به ايدز به اين مراكز، ارائه اطلاعات مختلف و برنامه هاي آموزشي و ارتباطي است كه توسط رسانه‌هاي جمعي شروع شود.

به گفته خزاعي، در خصوص افزايش دسترسي افراد به خدمات و مراقبت ها، ايران يكي از معدود كشورهاي منطقه شرق مديترانه مي‌باشد كه دارو و ساير خدمات رايگان به اين بيماران ارائه مي‌كند و براساس اعلام UNGASS در اوايل سال 2008 ، 78 درصد از افراد مبتلا در ايران كه داروهاي مربوط را دريافت كرده‌اند يكسال بيشتر عمر نموده‌اند.

سفير كشورمان در ادامه با تاكيد بر ابعاد خطرناك تر اين بيماري در جوامع فقير، گفت: فاصله زياد ميان كساني كه نياز به مداوا دارند و آناني كه واقعا” مداوا شده و به دارو دسترسي دارند، بسيار زياد و تكان دهنده است و اين فاصله در جوامعي چون صحراي افريقا و كشورهاي كم درآمد آسيايي كه محل زندگي 89 درصد از بيماران ايدزي جهان با دسترسي كمتر از 10 درصد به منابع داروئي و درمان مي‌باشند، بسيار وحشتناك است.

وي گفت: كتمان بيماري ايدز توسط مبتلايان به دليل حفظ آبرو از ديگر پديده‌هايي است كه باعث رشد مخفيانه‌ اين بيماري مرگبار مي‌شود و لذا در مبارزه‌اي كه براي ريشه كن كردن اين بيماري و ويروس ناقل آن بعمل مي‌آيد، بايد به مورد مذكور نيز توجه كافي شده و براي آن چاره جويي شود.

خزاعي ادامه داد: يكي از مسئوليت هاي بزرگ براي مبارزه با اين بيماري، گسترش فرهنگ پيشگيري و مراقبت مي‌باشد. اين بيماري بنا به دلايل متعددي با بيماري هاي ديگر متفاوت است. از يك طرف به جز جوانب بهداشتي وتندرستي آن، بعضا ” باعث ايجاد مشكلات فرهنگي و بحران‌هاي اجتماعي مي‌شود و از طرف ديگر غالبا ” سلامت و حيات قشر جوان را نشانه مي‌گيرد كه نيروي كار كشورها مي‌باشند. لذا اين بيماري مي‌تواند رشد فكري و مهارت هاي فني نسل آينده را تحت تاثير قرار داده و حتي بر رشد اقتصادي جوامع تاثير گذار باشد. اين مسئله اهميت جلوگيري از سرايت اين بيماري بخصوص در قشر جوانان را دو چندان مي‌كند.

سفير و نماينده دائم كشورمان گفت: جلوگيري و كنترل ايدز و نياز به قراردادن آن در صدر دستور كار برنامه UNAIDS در سال 2008 و فراتر از آن، حائز اهميت فوق العاده است. علاوه بر اين موضوع، مشاركت بخش هاي غير بهداشتي نيز مي‌تواند سهم مهمي در موفقيت هرگونه برنامه كنترل و جلوگيري از اين بيماري ايفا نمايد و لذا جمهوري اسلامي ايران مشاركـت و تعهد جدي تر نهادها و مقامات قانونگذاري كشورها براي تعريف قواعد و مقررات، بويژه براي افرادي كه رفتار خارج از قانون دارند را پيشنهاد مي‌نمايد.

وي افزود: علاوه بر اين من علاقمندم كه بر نياز به ايجاد يك استراتژي موثر با هدف مداخله بيشتر جامعه مدني و هماهنگي و همكاري نزديك بين سازمانهاي دولتي و غير دولتي در واكنش به اچ آي وي و ايدز، تاكيد كنم. چنين چيزي در راستاي همان نكاتي است كه توسط دبيركل سازمان ملل در گزارش كميسيون ايدز در آسيا در ماه مارس 2008 مطرح گرديد.

خزاعي همچنين با اشاره به نقشي كه سازمانهاي غير دولتي مي‌توانند در ارائه خدمات مربوط به كاهش خسارت و نيز افراد در معرض آسيب ايفا نمايند، گفت: اين سازمانها مي‌توانند با خدمات خود شكاف ميان ارائه دهندگان خدمات و نيز نيازمندان را پر و بدون هر گونه تبعيض از حق بيماران مذكور و افراد در معرض خطر محافظت كنند.

وي در پايان سخنان خود گفت: بيماري ايدز موضوعي چند وجهي با عواقب جدي اجتماعي – اقتصادي است. مبارزه عليه آن نيازمند همبستگي بين المللي، تعهد سياسي و مشاركت قوي جامعه است. ما بايد اين مبارزه را برنده شويم. شكست ايدز شايد دشوار باشد، اما مطمئنا” غيرممكن نيست. در اين قالب هيچ چيز نبايد مانع حقوق افرادي شود كه با اچ آي وي / ايدز دست و پنجه نرم مي‌كنند تا از كيفيت بهتر زندگي برخوردار گردند.

لازم به ذكراست، نشست مذكور در چارچوب قطعنامه بازنگري جامع پيشرفت هاي بدست آمده در خصوص بيماري ايدز كه در نشست شصت و دوم سازمان ملل به تصويب رسيده است برگزار مي گردد و از تاريخ 9 ژوئن آفاز گرديده و تا 12 ژوئن ادامه خواهد يافت و قرار است در پايان نشست دو گزارش دبير كل در خصوص اعلاميه سياسي و سند پايبني به الزامات مصوب قطعنامه فوق الذكر بصورت سند اجرائي منتشر شود.

انتهاي پيام
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن